شهادت 8 رزمنده حزب الله توسط هواپیمای ناشناس

شهادت 8 رزمنده حزب الله توسط هواپیمای ناشناس

دیروز ظهر که رفته بودم مدرسه دنبال بچه ها، شنیدم دو نفر از پدران با هم حرف می زدند. یکی می گفت بمباران آمریکایی رو خبردار شدی؟ دومی می گفت بله. تعجب کردم. آمریکا حزب الله رو زده؟ این حرکت خطرناکیه که سابقه نداشته. ممکن هست حزب الله هم مستقیم نیروهای آمریکا رو بزنه. هر خبرگزاری رو دیدم هیچکس چیزی نگفته بود. از دوستان رسانه ای پرسیدم خبر نداشتند. فقط ظهر به بعد گروه های واتساپی لبنانی، خبر شهادت هشت نفر رو در جریان بمباران داده بودند.
امروز برخی خبرگزاری ها خیلی کمرنگ این خبر رو پوشش دادند و اعلام کردند یک پرنده ناشناس آنها را زده. بعضی آن را پهپاد آمریکایی عنوان کردند. در مقابل رویترز در حرکتی موذیانه اعلام کرد از کجا معلوم اشتباه هواپیماهای روسی نباشد.
در این جا چند فرضیه وجود دارد. بمباران کار رژیم صهیونیستی باشد، آمریکا باشد، اشتباه سوریه یا روسیه باشد.
رژیم صهیونیستی هرچند دشمن بیرحم و خونخوار همسایگان خود بوده و هست اما برای عملیاتها تا کنون، به کاروانهای سلاح و انبارهای مهمات بسنده کرده تا در افکار عمومی جهانی محکوم نشود. لذا دقت دارد در این شرایط حساس کار اشتباهی انجام ندهد. خصوصا اینکه حزب الله پس از شهادت جهاد مغنیه گفته بود ترور هیچ حزب اللهی بی پاسخ نخواهد ماند.
اگر بخواهیم این بمباران را در راستای ارسال پیام یا تاکید بر خط قرمز های رژیم صهیونیستی قلمداد کنیم، باید گفت هرچند سخنرانی سید حسن نصرالله در روز عاشورا، بسیار بی سابقه و فراتر از تمام خط قرمز ها بود اما این رژیم هنوز بازخورد رسمی در این مورد نداشته و بعید است برای اثبات حضور و قدرت خود، یک یا دو ماشین حزب الله را هدف قرار دهد. گفتنی است سید حسن نصرالله در سخنرانی خود به یهودیان هشدار داد به سرزمینهای خود بازگردند و چوب حماقت های حکومت ننتانیاهو را نخورند. البته به نظر مقاومت، در سرزمینهای اشغالی همه صهیونیست هستند، 3 سال سربازی اجباری و دوره های بازآموزی دارند، در سرزمینهای غصب شده ساکن هستند و اساسا تفکر نژادپرستانه ای دارند که ریختن خون همه را جایز می داند. سخنرانی سید حسن در قالب جنگ روانی تعریف می شود و با مخاطب قرار دادن جبهه داخلی که اتفاقا به حرف سید حسن بسیار ایمان دارد، تهدیدهای اخیر رژیم اشغالگر را با پاسخی محکم و غیر قابل تصور روبرو کرد.
فرضیه اینکه آمریکا این بمباران را انجام داده باشد، هم ممکن است و هم نشان دهنده بی عقلی عامل آن است! اول اینکه کل پروژه ژئوپولتیکی آمریکا در منطقه شکست خورده است و با شکست پروژه داعش، به نقشه ب یعنی فتنه کردها روی آورده است. پروژه ای که از پروژه داعش هم ناپایدار تر است. دوم اینکه حزب الله و روسیه و ایران از تمامی خط قرمزهای آمریکا در  سوریه رد شده اند. بنابراین هرگونه حرکت نظامی برای اثبات حضور و اعلام وجود یا باج خواهی، بازی در وقت اضافه است برای تیمی که شکستش حتمی است. ضمن اینکه آمریکا رسما اعلام کرده منطقه بمباران ضمن منطقه عملیاتی نیروهای ائتلاف نیست.
فرضیه این که اشتباهی و توسط هواپیماهای سوریه ای یا روسیه ای هدف قرار گرفته باشند دور از ذهن نیست و در تمام عملیاتهای نظامی دنیا اتفاق افتاده است. خصوصا که نیروهای خودی و دشمن در منطقه درگیری بسیار نزدیک به هم و مکان آنها تثبیت نشده است. البته باید دانست حزب الله  و نیروی هوایی سوریه در عملیاتهای اصلی، هماهنگی دقیقی با هم داشته اند. اما نگرانی برخی کارشناسان از نقش روسیه قابل درک و قابل تامل است. بارها رژیم صهیونیستی در محدوده عملیاتی رادارها و پدافند روسیه دست به بمباران زده و روسیه نه تنها هیچ واکنشی نشان نداده، بلکه حتی هشداری هم به نیروهای حزب الله یا روسیه نداده است. روسیه بارها عنوان کرده است برای حضور در سوریه اهداف و مصالح خود را دنبال می کند و با اسراییل و ائتلاف آمریکایی هماهنگی های لازم را انجام داده است! باید دانست هرچقدر روسیه در سوریه قدرتمند تر شود و هرچقدر حزب الله و ایران تضعیف شوند، نقش این کشور در آینده سوریه پر رنگ تر خواهد شد و تاثیر بیشتری در تصمیم گیری های آتی و جهت دادن به نظام سوریه در جهت مصالح خود خواهد داشت. روسیه برای آنکه خود را از ترکش اتهامات و سوالها دور کند سریعا عنوان کرد نیروهای روسیه 300 داعشی را کشته اند! همچنین امروز شبکه آر تی روسیه برای اولین بار تصاویری از همکاری روسیه با مصر در جنگ 6 اکتبر 1973 منتشر کرد که در آن به عکس برداری و کسب اطلاعات از ارتش رژیم صهیونیستی پرداخته است!
در هر حال چه بمباران توسط آمریکا و چه رژیم صهیونیستی انجام شده باشد، حزب الله بنا را بر این گذاشته که پروژه اصلی آنها را هدف قرار دهد و اقدامات دفاعی و موشکی علیه رژیم متجاوز را بیشتر کند. اما اگر منبع آن اشتباه همپیمانان باشد، جای پیگیری جدی دارد. هرچند این بازخواست و پیگیری از طرف ایران و حزب الله در شرایط کنونی اولویت نخواهد داشت و احتمالا به فراموشی سپرده می شود.

۳ ۰ ۶ نظر ۲۰۶۸ بار مشاهده

دیدگاه‌ها (۶)

اینکه میگوئید قدرت گرفتن روسیه در سوریه باعث تضعیف موقعیت ایران و حزب الله میشود کاملا مردود هست هر کدام از این کشورها مزیت هایی دارند که دیگری ندارد و همین باعث شده تا این کشورها همگی مکمل یکدیگر
شده اند ایران و حزب الله نیروی زمینی کارآمدی دارن در حالی که روسیه نیروی هوایی قدرتمندی دارد که ضعف نیروی هوایی ایران و سوریه را پوشش میدهد و گذشته از این روسیه اصلا نیروی زمینی در سوریه ندارد که بخواهد موقعیت متحدان خود رو تضعیف کند
 و نکته دیگری که درباره همکاری روسیه و مصر در جنگ با اسرائیل گفتید این همکاری را میتوان صحت آن رو درست دانست چون در آن زمان شوروی همکاری های نظامی و اقتصادی زیادی با جمال عبدالناصر داشت و یکی از این همکاری هایی  شاخصی که هنوز جلوی چشمان ما هست سد اسوان هست.

پاسخ:

۱۱ مهر ۹۶، ۲۳:۴۸
این یکی از مسائل روابط بین الملل هست و شکی در آن نیست که روسیه هرچند اکنون همپیمان ماست اما قطعا از قدرت یافتن ما خوشحال نخواهد بود. سخن بنده هم برعکس بود. اگر کسی حتی خود روسیه، ایران و حزب الله را به نوعی تضعیف کند و از جایگاه کنونی شان در سوریه دور کند آن موقع راحت تر می تواند در آینده سوریه دست ببرد و مصالح سیاسی اقتصادی خود را به حکومت سوریه تحمیل کند. نیروی هوایی روسیه قطعا از ایران و سوریه قویتر و به روز تر است اما ایران قرار نبوده به سوریه لشکر کشی کند و نیروی هوایی به کار نبرده. یقین دارم اگر نیروی هوایی خودمان آنجا بود، راندمان بهتری داشت. روسها در جهت مصالح خود حضور دارند و پشتیبان هوایی مقاومت محسوب نمی شوند. ترورها و بمباران های کاروانها و پایگاه های حزب الله و ارتش سوریه توسط اسراییل نشانه این مدعا است.

آقاي علوي عكسي رو درباره ي 8 شهيد زده شده، 9 عكس هست. آيا عكس رديف بالا سمت راست دومي و عكس رديف پايين سمت راست اولي، تصوير يك شهيد است كه تكراري درج شده يا 9 شهيد بوده؟ خداوند با سيد الشهدا محشورشان كند. البته بايد اين مطلب را بگم كه مطمئن باشيد تا استفاده و منافع سياسي كشوري نباشد در سوريه حاضر نميشود. به قول معروف كه ميگن هيچ گربه اي محض رضاي خدا موش نميگيره!!!!
منظورم يه سري مدافعين حرم نيست كه فقط براي حرم مطهر ائمه و خاندان پاك پيامبر اكرم(ص) در سوريه يا عراق هستند.

پاسخ:

۱۳ مهر ۹۶، ۱۰:۰۳
سلام. خیر. شخصی که مسن است در انفجار مین شهید شده است.

سلام
فكركنم عكس دوم بالا از چپ از فرماندهان حزب الله در سوريه بوده است

پاسخ:

۱۶ مهر ۹۶، ۰۰:۵۶
سلام. شخصی که سنش از همه بیشتر است از فرماندهان یگان رضوان بوده

زود و احساسی بود مطلب ..... متهم کردن روسیه هم عجیب بود ..... البته قطعا هر زمانی ممکنه اتفاق های سهوی و اشتباه تو جنگ بیافته .... ولی اینکه سریع خواهان بازخواست باشیم و فورا بگیم شاید عمدی بوده باشه .... خیلی حرفه ... اون هم در حالی که منافع ما در سوریه صد برابر بیشتر از روسیه است ..... در هر صورت ...پا به پای ما داره تلفات می ده و هزینه می کنه ...طبیعیه که فردا سهم بخواد ..... نمی شه که بگیم بیا کمک ..فردا هم گم شو برو .... صد بار جون بچه های حزب الله رو نجات دادی ..حالا بیا جواب پس بده ...تازه اگه اگه حمله از طرف روسیه بوده ... در حالی که شواهد نشون می ده پهباد آمریکایی و در اختیار نیروهای دموکراتیک خلق کرد بوده ... و اونا هم فعلا هیچ ترسی از ایران و حزب الله  ندارند ...

پاسخ:

۲۰ مهر ۹۶، ۰۹:۰۷
بچه های حزب الله که میگن اشتباه روسیه بود. اما برخی کارشناسان نظامی، از اولی که روسیه وارد ماجرا شد هشدار دادند که باید مراقب بود، این کشور، زمام امور را در سوریه به دست نگیرد.

آقا مگه ما نیروهوایی هم داریم که میفرمایین راندمانش اگه درسوریه شرکت بکرد بهتربود ،اینو بدونید که اگه مانیروهوایی پیشرفته ای داشتیم اصلا نمیرفتیم ازروسیه کمک بخوایم کمااینکه مازودترازروسهاواردسوریه شدیم وروسهاهم هرگز مانعی برای پروازهواپیماهای ماایجادنمیکردن..
متاسفانه هواپیماهای ما خیلی قدیمیه مث اف چهارده ها واف پنجهای زمان شاه و سوخوو میگهایی که مال زمان شوروی بود و صدام قبل ازجنگ خلیج فارس اونارو فرستاد به ایران...
هواپیماهای خود سوریه خیلی بهترازماعمل کردن و نتونستن مث روسها بااون هواپیماهای پیشرفتشون وارد عمل بشن وخیلی ازهواپیماهاشون زمینگیرو یاساقط شدن!!!
الان مسئولین ما سعی براین دارن که بتونن بعداز تموم شدن تحریم سوخو۳۰ روسی که هواپیمایی خوب هست رو بخرن البته باید بااینم درشورای امنیت موافقت بشه که بعیدمیدونم آمریکابزاره و وتوش میکنه

پاسخ:

۲۰ آبان ۹۶، ۱۱:۵۲
ما نیروی هوایی داریم هرچند تجهیزاتش قدیمی است. اگر مشکل امنیتی نداشت برایتان می گفتم که هواپیماهای ما در عراق با داعش چه کردند.
ضمن اینکه مبارزه با داعش نیازی به هواپیمای پیشرفته ندارد. بهترین چیز، هواپیماهای پشتیبانی نزدیک است که با تیربار و راکت انداز، بتواند بیشترین حجم آتش پشتیبانی را فراهم کند. تصور کنید اف22 یا اف 35 با ان همه قیمت و هزینه، بیاید و تنها شش موشک حمل کند! این می شود کشتن شش نفر داعشی با چند صد میلیون هزینه!
هواپیماهای روسیه، نه به دلیل برتری تکنولوژی، که به خاطر ابرقدرت بودن، و خارج بودن از هدف عملیات، توانستند تاثیرگذار باشند. شما از تاثیرات نیروی هوایی سوریه خبر ندارید.
تروریستها اجازه نداشتند هواپیمای روسی را بزنند. هرچند یکی دو بار تلاش شد ولی زدن هواپیمای روسی، مساوی است با کمک مستقیم امریکا به تروریستها برای ساقط کردن آن. این یعنی اعلام جنگ به روسیه. آمریکا به خاطر هیچکدام از طرفهای درگیر در منطقه، خودش را با روسیه اتمی در نمی اندازد. دقیقا مثل وقتی در جنگ اعراب و اسراییل، موشکهای سام شوروی که سوریه را پوشش می داد، اجازه نداشتند هواپیماهای اسراییل را بزنند مگر در محدوده کاخ ریاست جمهوری. اینها قواعد بازی سیاسی نظامی است.

برادرمن هواپیماهای ایران فقط یه چندسری عملیات اونم در نزدیکی مرز ایران انجام دادن ولاغیر...که خودآمریکا هم بش اشاره کرد ،باوجود رادارهای پیشرفته وماهواره نیازی به کتمان عملیات هوایی ایران نبود!!!!همه چیز معلوم بودبرای ائتلاف درعراق...
هواپیماهای روسی بخاطر پیشرفته بودن و دقیق بودن وحمل موشکهای پیشرفته ماهواره ای  قادربه انجام عملیات شدن نه صرف ابرقدرتی...
تروریستا دوتا هلیکوپتر روسی رو درحمص وادلب زدن ..
بحث این نیست
هواپیماهای سوری بخاطر قدیمی و غیردقیق بودن واینکه مجبوربودن برای زدن دقیق هدف  فاصله کمی تازمین داشته بارها توسط توپهای ۲۳و موشکهای دوش پرتاب مخالفان هدف قرارداده شدن و سرنگون شدن
هواپیماهای ماهم همین مشکلو داشتن اگه شرکت بکردن ،متاسفانه همین دیروزهم یه سوخو ۲۲درفارس سقوطکرد واین چندمین هواپیمامون بود که سقوط کردطی مدت کوتاهی پشت سرهم به دلیل قدیمی بودن ...
یکی ازدلایل تقویت موشکیمون به غیر از دلیل بازدارندگی همین نداشتن نیروی هوایی تاثیرگزاروقدیمیمون هست که امیدوارم این قضیه خریدسوخو۳۰ازروسیه عملی شه

ضمنا سام شوروی که فرمودین درنبرد سوریه واسراییل در لبنان ،بارهاوبارها به سمت هواپیماهای اسراییل شلیک کرد ،حتی جنگ مصرواسراییل هم چندتا هواپیمای اسراییلی روسرنگون کرد ...
آمریکای اتمی از اول بادادن سلاحهای دفاع هوایی پیشرفته به مخالفان اسد موافقت نکرد حتی قبل از ورود روسیه اتمی به قول شما به جنگ سوریه ،البته هماهنگ هم هستن مثل هماهنگی روسیه واسراییل در حملات راحت اسراییل به سوریه...

شما میتونین یه تحقیقی راجب وضعیت نیروی هوایی الان ایران انجام بدین البته از منابع مختلف ، یه منبعی هست به نام سایت جنگاوران که توسط استاد تارخ هدایت میشه درایران بامجوز..میتونید یه سر بزنید بهشون،کانال تلگرامی هم داره..

بعدش فرمودین هزینه پروازبااین هواپیماهای اف ۲۲و اف ۳۵ زیاده ،آره ولی جواب هم میده برای ابرقدرت اقتصادی جهان ،مثل هواپیماهای سوخو۳۵ روسی و سوخو ۳۰..
البته الان خودآمریکا درنبردهای هوایی باتروریستاکه دفاع هوایی ندارن از هواپیمای سوپرتوکانو و پهپادها هم استفاده میکنه درکنار اف ها...و اف ۱۶ ها رو‌هم داره به علاوه اینکه خودعراق هم داره ازهمین اف۱۶ها در جنگ باداعش استفاده میکنه..
لپ کلام این که مااحتیاج به خریدجنگنده وارتقای هواپیماهامون داریم شدیدا واین خواست هرایرانی باغیرت وبا منطق وبدون تعصب الکی و آینده نگری است
موفق باشین

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

LIBANIRAN

اطلاعات و اخبار مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری پیرامون لبنان
برای اطلاعات بیشتر به صفحه درباره پایگاه مراجعه فرمایید.

پربیننده ترین مطالب
پیوندها