پیروزی تیم بسکتبال ایران در برابر میزبان لبنانی خود

پیروزی تیم بسکتبال ایران در برابر میزبان لبنانی خود

مسابقه بسكتبال یک چهارم نهایی جام آسیا دیروز در لبنان برگزار شد. در این مسابقه تیم ایران به مصاف تیم لبنان رفت. استادیوم نهاد نوفل میزبان این بازی بود. این استادیوم در دهکده ذوق مکایل قرار دارد که یک دهکده مسیحی نشین است و امروزه تقریبا به بیروت متصل شده است. کوچه های باریک دهکده باعث ترافیک شدید برای رسیدن به استادیوم شده بود. با هماهنگی مقامات سفارت و رایزنی فرهنگی ایران، تعدادی سهمیه برای تماشاچی های ایرانی در نظر گرفته شد و سرویس برای رسیدن به آنجا هماهنگ شد. وقتی به استادیوم رسیدیم تا هماهنگی برای ورود صورت بگیرد بازی شروع شد. یعنی سرود ملی دو کشور را شروع کردند به پخش کردن. از صفحه نمایش بزرگ بیرون سالن می شد تصاویر داخل را دید و صدایشان هم شنیده می شد. بالاخره وارد شدیم و کنار دوربینها و بازرس های خارجی در آخرین صف نشستیم.

بازی بسیار پر هیجان بود. سالن، گروهی برای جو دادن با طبل و سنج داشت که البته جانبدارانه هنگام پرتاب آزاد برای تیم ما، بشدت سر و صدا می کرد.
چند خانواده ایرانی حضور داشتند و بقیه هم معلم ها و چند تا از بچه های دیپلمات ها بودند. صدای بوق گازی که بچه ها همراه آورده بودند واقعا گوشخراش بود و باعث ناراحتی لبنانی هایی بود که پایین تر از ما نشسته بودند و اعتراض می کردند.
از آنجا که بازی بسکتبال در لبنان بازی فقرا نیست و بلیط تماشای آن هم گران است، همه جوانهای حاضر در سالن از طبقات مرفه بودند و خیلی با کلاس نشسته بودند و تشویق می کردند و از گل خوردن تیمشان شاکی می شدند. قیمت بلیط VIP چهل دلار و قسمت معمولی 26 وخرده ای دلار به فروش رسیده بود. ارزانترین بلیط مربوط می شد به قسمتی که از طبقه بالا بازی را تماشا می کردند. انگار از پشت بام، منزل همسایه تان را ببینید. هیچ جالب نیست. با این اوصاف می گفتند 13 دلار بابت همین نیمچه تماشا هزینه باید پرداخت. ضمن اینکه هزینه سفر از بیروت به ذوق مکایل را هم نباید از نظر دور داشت.
وقتی رسیدیم شش پلیس جوان آمدند جلوی ما ایستادند. ظاهرا برای حفاظت بود. سرگروهبانشان فریاد زد پشت تماشاچی بایستید. و یواش تر به آنها گفت، اگر دعوا شد به ما ربطی ندارد!
ایرانی ها که حدود 30 نفر می شدند از تشویق کردن خسته نشدند.اما لبنانی ها وقتی عقب افتادند حالشان گرفته شد و صدای تشویقهایشان خوابید. تنها بابت گل زدن تیمشان یک فریاد شادی می کشیدند. بچه های ما خصوصا نوجوان ها فریاد ماشالله حدادی و ماشالله ماشالله سر داده بودند. یکی از جوانهای لبنانی چند صندلی پایین تر عصبانی شده بود و بغل دستی اش او را گرفته بود. سریع یک پلیس رفت نزدیکش و سرش داد کشید. بعدا فهمیدیم صدای تشویق ما را شعار نصر الله حزب الله شنیده است! پلیس به بچه های ما تذکر داد و می خواست بوقشان را هم بگیرد.
چند دقیقه یک پرچم لبنان را تماشاچیان لبنانی باز کردند که روی آن نوشته شده بود نزار زاکا را آزاد کنید. دعوتش کردید و بعد ربودید. نزار زاکا طبق مدارک غیر قابل انکار یک جاسوس آمریکایی بود که حدود دو سال پیش با دعوت وزارت ارتباطات به ایران آمد و توسط نیروهای امنیتی دستگیر شد. پرچم را به سرعت ازشان گرفتند.
از تجربه ای که سالها قبل از بازی فوتبال لبنان داشتم، می ترسیدم اگر ببریم به ما حمله کنند. اما ظاهرا تفاوت بنیادین در تماشاچی های این دو بازی هست. خیلی متمدنانه در پایان ایستادند و تشویق کردند و سپس همگی آرام از دربهای خروجی خارج شدند. ظاهرا خودشان را برای خوشحالی و پایکوبی محروم کرده بودند ولی خوشبختانه از تماشای رقاصی دختر و پسرهای مسیحی محروم شدیم.

پیروزی تیم بسکتبال ایران در برابر لبنان

اما امروز در شبکه های اجتماعی چنین منتشر شد که 5000 لبنانی به سرود ملی ایران توهین کردند! هرچند من در آن لحظه هنوز داخل سالن نشده بودم اما صدای خاصی نه از سالن و نه از صفحه نمایش بزرگ بیرون سالن نشنیدم.
عقیده دارم چنین اقدامی از آن جمع بعید بود اما ممکن است عده اندکی از آنها چنین کاری کرده باشند.
باید توجه داشت لبنانی ها همه شیعه نیستند و تازه همه شیعیان هم عاشق چشم و ابروی ما نیستند. استادیوم در منطقه ای مسیحی قرار داشت و اکثر قریب به اتفاق تماشاچی ها از مسیحیان لبنان بودند. قیمت بالای بلیط بازی و دوری آن از محل زندگی شیعیان باعث شده بود کسی از آنان در استادیوم حاضر نشود یا اگر آمده بودند، تعدادی انگشت شمار بودند. قسمتی از مسیحیان لبنان بشدت با ایران از لحاظ سیاسی دچار مشکل هستند و بعید نیست همانطور که ما ایرانی ها از بازیکن های عربستان نفرت داریم، آنها هم از ما نفرت داشته باشند. کمک های مالی ایران هیچ وقت به مردم خصوصا این اقشار نمی رسد و اهانت احتمالی آنها، مانع از تجدید نظر در امر مهم حفظ امنیت کشور نخواهد شد.
یک نکته دیگر اینکه سوت زدن در لبنان نشانه بی احترامی نیست. مثلا اگر گاهی سید حسن نصر الله بصورت زنده در مراسمی حاضر شود، ابراز احساسات از طریق کف و سوت و جیغ و ایستادن روی دسته صندلی های پلاستیکی، از اوجب واجبات است.
با این حال چون در زمان پخش سرود ملی دو کشور در سالن نبودم نمی توانم بطور قطعی بگویم آیا اهانتی صورت گرفته یا نه و اگر چنین است چند درصد از تماشاچی ها بودند.
پس بهتر است عده ای که همیشه منتظر فرصت برای کوبیدن سیاست کشور در زمینه حمایت از لبنان هستند اولا اطلاعات خودشان را از لبنان بیشتر کنند، دوم اینکه بر اساس احساس یک بازیکن یا مربی که با دیدن مناطق زیبا و پیشرفته مسیحی نشین لبنان کل تصوراتش از لبنان آوار شده و ریخته و فکر می کند این پیشرفت و زیبایی و مدرنیته با پول ایران فراهم شده، نمی توان در مورد کل یک کشور نظر داد. اگر کسی از روی ندانستن و جهالت تصور می کند ایران ربطی به این مناطق دارد و مردم این مناطق باید بابت زندگی خوبشان شکرگزار ایران باشند، بهتر است با واقعیت روبرو شود. مردم این مناطق، اتفاقا ایران را عامل جنگ و مشکلات کشورشان می دانند و خواهان دست برداشت ما از سرشان هستند! یعنی به معنای دقیق تر، می گویند حزب الله را رها کنید و با اسراییل جنگ راه نیندازید. جلوی سردمداران ما را (در چاپیدن) نگیرید. خواسته این افراد این است که شیعیان به محرومیت نیم قرن گذشته بازگردند و مملکت طبق نظر آنها بچرخد (بخوانید طبق نظر آمریکا).

با این حال از حق نباید گذشت، بسیاری از مسیحیان لبنان، خصوصا در این مدت اخیر، رویکرد بهتری نسبت به ایران و حزب الله پیدا کرده اند. بسیاری از آنان از جمله کشیش ها و بزرگان دینی و سیاسی اعتراف کرده اند امنیت خودشان را مدیون شهدا و مجاهدان حزب الله هستند و به همین خاطر است، اکثریت لبنانی ها امروزه موافق عملیات های حزب الله و ارتش در مبارزه با تروریستها هستند.

۰ ۰ ۸ نظر ۲۵۲۱ بار مشاهده

دیدگاه‌ها (۸)

به پرچم ایران توهین کردن ظاهرا. فدراسیون باید اعتراض کنه اگه لازمه جریمه کنه . اینکه با ایران مخالفن دلیلی نیست که تو یه مسابقه توهین بکنن به پرچم حریف. مگه ما که این همه با عربستان مشکل داریم تیمشون میاد ایران توهینی میکنیم ؟ ( البته که میکنیم! والا😎😅)

پاسخ:

۲۷ مرداد ۹۶، ۱۲:۱۲
نه به پرچم توهین نکردن. پرچم که دست خود ایرانی ها بوده. تماشاچی های لبنانی که پرچم نداشتن. نماینده های سفارت حضور داشتن از اول. ولی من به همراه خبرنگار صدا و سیما و رییس دفتر ایرنا و چند ایرانی دیگر حدود 5 دقیقه پس از شروع بازی توانستیم وارد شویم. هیچ اهانت یا بی ادبی هم مشاهده نکردیم تا آخر بازی.

سلام
من هم تا قبل از اینکه با وبلاگ شما آشنا بشم فکر میکردم همه ی لبنان مسلمون های شیعه ی طرفدار حزب الله هستند. ممنون که مینویسید و ما رو با شرایط واقعی این کشور آشنا میکنید. و ما در مواجهه با انتشار اخبار مغزضانه این چنینی متوجه میشویم که از رابطه کشورمون با لبنان دقیقا چه انتظاری باید داشته باشیم.

پاسخ:

۲۷ مرداد ۹۶، ۱۲:۳۲
سلام. در مطالب گذشته راجع به لبنان این تفاوتها را بیشتر مورد بررسی قرار داده ام (مثلا اینجا). در پاسخ به آنها که بدون دانستن حقیقت شروع به فحاشی کردند و بالا و پایین مملکت را به هم دوختند، باید بگویم: فرض کنیم کل 5000 شش هزار تماشاچی موجود به سرود ملی ما اهانت کردند. فرض کنیم کل یکی دو میلیون مسیحی لبنان با ما بد باشند و به ما اهانت کنند. (که اصلا اینطور نیست) آیا مهم است؟ آیا لبنان کشوری است که بر امور ما تاثیر می گذارد یا ما بر آن تاثیر می گذاریم؟ اهانت و تهدید و اقدام عملی ضد امنیت مردم کشورمان توسط آمریکا و اسراییل و انواع ترورها و فتنه ها، از توهین محسوب نمی شود؟ کمی هوشیاری و دقت کنیم.

سلام
دعوتی و هماهنگی در کار نبوده
فقط یک پیامک اومد که ساعت بازی را اطلاع داد و خواسته بود ایرانیان شرکت کنند
البته شایدم نور چشمی ها رو بردن

پاسخ:

۲۷ مرداد ۹۶، ۱۳:۱۸
سلام. قضیه نورچشمی نبود. درست هماهنگ نمی کنند. تازه ظهر تصمیم گرفته شد و هرکی نزدیک بود رو خبر دادند. 26 تا سهمیه به ایرانی ها داده بودند که دوست خبرنگارم اسم مرا هم رد کرد.

قبل از بازی وقتی سرود ایران در حال پخش بود تماشاچیا هو کردن و شعار دادن . ارسلان کاظمی تو کنفرانس خبری بعد بازی هم گلایه کرد از میزبان . بهرحال امیدوارم که دیگه تکرار نشه این مسائل .

جناب عالی که میفرمائید یکی دو میلیون مسیحی لبنان تاثیری بر کشور ما ندارد پس چطور هست که یک کشور کوچک 5 میلیون نفری و یک جنبش کوچک (حماس) تمام سیاست خارجی و روابط بین الملل ما رو تحت تاثیر قرار داده شما برای ما بفرمائید ما تا کجا باید برای آرمان فلسطین هزینه کنیم که یک گروه کوچک مثل حماس بخواهد یه کشوری بزرگ مانند ایران رو بازی بده در ماجرای سوریه حتما میدانید که نیروهای حماس که در ایران آموزش چریکی و پارتیزانی دیده بودن با همان تاکتیک علیه بشاراسد وارد جنگ شدن این گروه حماس ثابت کرده هیچ اعتقادی به ایران و رهبرانش ندارد و فقط به پول ایران اعتقاد راسخ دارن شما یادتان هست که در بحبوئه سقوط دمشق خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی حماس در حزب عدالت و توسعه ترکیه با افتخار گفت که اردوغان رهبر شایسته جهان اسلام هست وقتی که در مصر مرسی به حکومت رسید روابط با ایران رو بسیار کاهش داد اما وقتی که مرسی برکنار شد و کف گیرش به ته دیگ خورده دوباره آمده تا ایران را بدوشد بخشی از این نیروهای حماس همین الان در شبه جزیره سینا به اسم ولایت سینا (که به داعش هم پیوستن)مشغول آدم کشی هستن ولی متاسفانه مسولین بی لیاقت ما باز هم میخوان رابطه با حماس رو گرم کنن و جناب عالی قبول کنید که اینها واقعیت هست اینها تصویر سازی رسانه های صهیونستی نیست

پاسخ:

۲۷ مرداد ۹۶، ۱۵:۰۲
تاثیری ندارد یعنی نمی تواند سیاستهای ما را با تشویق یا فشار یا تهدید عوض کند. این ایران است که سیاستهای خودش را در لبنان و منطقه اجرا می کند نه اینکه عده ای از مسیحیان لبنان، سیاست و اوضاع داخلی ایران را تحت فشار بگذارند. معنی حرفم این است.
حماس ایران رو بازی نداده و در حدی نیست بتونه بازی بده. حماس یکی از ابزارهای ایران هست و باید قبول کرد حماس پایگاه بسیج ما نیست که صد در صد هرجور ما بخواهیم عمل کند. اطلاعات شما از حماس غلط است و برگرفته از شایعاتی است که اتاق فکر صهیونیستها در شبکه های اجتماعی و رسانه ها تزریق می کنند. افرادی از حماس در جریانات انقلاب عربی و سوریه علیه ایران موضع گرفتند اما نه همه آنها. بین خودشان دعوا هم شد. شاخه نظامی حماس بیشترشان با ایران بودند. اما توقع نداشته باشید در فتنه ای که صهیونیستها دامن زده اند تا مسلمانها را دچار تفرقه کنند، فلسطینی های سنی، همکیشان و همسایگان و کشورهای عربی نزدیک به خود را رها کنند و صد در صد طبق خواسته ما ایرانی های شیعه مجوس رافضی عمل کنند! (ببینید دشمن ما را در نظر آنها چطور جلوه می دهد که از ما درو می شوند). ما باید یاد بگیریم چگونه با گروه های مختلف دنیا و کشورهای مختلف رابطه برقرار کنیم که مصالح خودمان را تامین کنیم.
متاسفانه همانطور که در مدیریت عمومی دچار ضعف در پیگیری و نظارت هستیم، در روابط خارجی هم همینطور است. ما راهکارهایی برای مهار دیگران بکار نبستیم. همانطور که در برجام هم راهکاری برای الزام و اجبار آمریکا بکار نرفت. صد قدم جلو رفتیم اما ما را هل دادند به همان صد قدم قبلی. اگر قدم قدم، پای خود را محکم می کردیم و کاری می کردیم مجبور شوند آنها هم یک قدم جلو بیایند، این نمی شد. باز هم تکرار می کنم وقتی رودر رویی شخصی و اطلاعات میدانی از فلسطینی ها ندارید، همه را به یک چوب نرانید.

سلام برادر 
اون سه تا لینک که بهت دادم دیدی؟
راست بود؟
واقعا دولت اسد این گونه قتل ها رو کرده؟؟

پاسخ:

۳۰ مرداد ۹۶، ۰۳:۱۰
سلام
بله. خیلی قدیمی است. از دروغهای الجزیره و دیگر رسانه های وهابی هاست.
لطفا در مطلب مرتبط، نظر ارسال کنید.

یه نکته ای هست من اینجابرای خوانندگان سایت بگم که بدونن : بیشتر از ما که تعجب کنیم از وضعیت کشور لبنان نسبت به ایران و تعجب وارد و قابل قبولی هم نیست زیرا دلیلش  اطلاعات کم خود ما نسبت به وضعیت سیاسی قومییتی لبنان هست،اما بلعکس ما اینجا چندتا دوست لبنانی توی دانشگاه داریم که از وضعیت ایران تعجب میکنند میگن ما قبل از اومدن به ایران مردم ایران را یک مردم انقلابی و حزب اللهی می دانستیم ولی الان که در جامعه ایران هستیم اصلا با دیدگاه ما تطابق ندارد از وضعیت عقیدتی دوستان ایرانی دانشگاه میگوید و عمق فاجعه و وضعیت حجاب شهرها و رویکرد غیر انقلابی سیاسیشون که اخیرا هم به روحانی رای دادن خلاصه بدبختا افسرده شدن تو ایران.ما باید به انقلاب رجوع کنیم تا گره از کارمان باز شود و این نظر اونا بر خلاف ما که از وضعیت لبنان تعجب میکنیم و  وارد نیست کاملا وارده چون ما یک کشور پیشروی انقلابی در دنیا هستیم.

در ایران تماشاگران به تیم های خارجی فحش می دهند و این را من متوجه شدم و دیدم

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

LIBANIRAN

اطلاعات و اخبار مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری پیرامون لبنان
برای اطلاعات بیشتر به صفحه درباره پایگاه مراجعه فرمایید.

پربیننده ترین مطالب
پیوندها