تنها وزیر زن در دولت جدید لبنان

تنها وزیر زن در دولت جدید لبنان

خانم دکتر عنایه عزالدین تنها زنی است که در کابینه دولت جدید لبنان حضور دارد. حضور یک زن شیعه با حجاب در کابینه بازخوردهای مختلفی داشت.
ایشان در رشته علوم آزمایشگاهی تحصیل کرده و صاحب و مدیر یک آزمایشگاه و پاتولوژی در بیروت است.
خانم دکتر، خواهر شهید هم هست. برادرش حسن عزالدین جزو فرماندهان حرکت امل بود که در جریان اشغال جنوب لبنان توسط صهیونیستها به شهادت رسید.
خانم وزیر، فعالیت های اجتماعی و سیاسی زیادی داشته و توسط آقای نبیه بری به عنوان ششمین وزیر شیعه دولت پیشنهاد شده است.
وزارت امور توسعه اداری از این پس در دستان این شیرزن جنوبی خواهد بود.
دیروز که اولین جلسه هیئت وزیران تشکیل شد، یکی از کاربران شبکه های اجتماعی از این که این خانم با بقیه وزرا دست نداد عصبانی شد و نوشت «ایشان نماینده زنان لبنان نیست. او نماینده زنان شیعه است. شاید ایشان تشخیص داده وزیران ویروس یا مرضی دارند که با آنها دست نداده.» وی این اقدام را برای لبنان، نوعی عقب ماندگی توصیف کرد.
این درحالی است که خانم وزیر در مصاحبه با یک رسانه محلی ابراز داشته بود من به نمایندگی از تمام زنان لبنانی، امور مربوط به زنان را بطور ویژه پیگیری خواهم کرد. کاربران شبکه های اجتماعی ضمن پشتیبانی از خانم وزیر، خواستار احترام به عقاید وی شدند و ابراز داشتند کشورهای اسلامی بسیاری هستند که از لبنان پیشی گرفته اند و وزرا و نمایندگانشان با حجاب اند. آنها گفتند عقب ماندگی لبنان به سبب افکار مریض برخی انسانهاست که به دیگران و عقایدشان احترام نمی گذارند.
لبنان قبلا هم وزرای زن به تعداد بسیار اندک داشته که اکثرا سکولار بوده و بدون حجاب بودند. جالب توجه است که حدود چهل سال پیش در لبنان حجاب مرسوم نبود و زنان با لباسهای بلند ساده یا کت و دامن بیرون می رفتند. گاه روسری کوچکی هم برای زیبایی روی سر می انداختند. اما امروزه قسمت عمده ای از زنان مسلمان لبنان، حجاب دارند.

حجاب و لباس زنان لبنان قدیم

۰ ۰ ۱۲ نظر ۳۸۲۱ بار مشاهده

دیدگاه‌ها (۱۲)

سلام.
امکانش هست درباره جایگاه و موقعیت دو کشور مصر و عمان در جهان عرب و رابطه آن ها با ایران توضیحی بدید؟

علت تیرگی روابط مصر و ایران چی هست؟ 

پاسخ:

۷ دی ۹۵، ۱۲:۴۴
علیکم اسلام
مصر از گذشته روابطش دچار فراز و نشیب بود. یکبار دختر به شاه ایران می دادند یکبار به دلایل سیاسی و مساله اسراییل با ایران بد می شدند. از آنجا که مصر گرداننده جهان عرب بود رابطه با مصر هم خیلی مهم بود.
عمان از گذشته کشور با سیاستی بود. هم با ایران خوب بود هم با آمریکا هم با بقیه کشورهای عربی. بواسطه دخالت نظامی ایران در ظفار و سرکوب شورشیان، هنوز خود را مدیون ایران می دانند. عمان بارها نقش واسطه بین ایران و آمریکا را بازی کرده و به هردو کشور وفادار بوده.
علت تیرگی رابطه مصر با ایران، نمک به حرومی جماعت اخوان المسلمین بود. سالها ایران از آنها حمایت کرد. وقتی به قدرت رسیدند سریع فعالیت های سلفی و تکفیری را شدت بخشیدند و علیه ایران جبهه گرفتند. مرسی نادان در ایران حرفهای تفرقه برانگیز و شیعه سنی زد و از ایران انتقاد کرد. در مقابل ژنرال سیسی هم اکنون با درک خطر اخوانی ها، به سوی سوریه و ایران بازگشته و با عربستان رو در رو شده است.

سلام ممنون از مطالبتون
بحث دست دادن و ندادن شد
یه سوال پیش اومد
جناب نبی بری بر اساس چه استدلالی با خانم ها مصاحفه می کنند و دست می دن؟ همه ی حرکت املی ها اینطورین؟

پاسخ:

۷ دی ۹۵، ۱۲:۳۶
علیکم السلام
من ندیدم. البته باید متوجه باشید در لبنان، سالها اصلا بحث حجاب و کلا دین مطرح نبوده و مردم را مدارس راهبه ها درس می دادند. لذا شیعیان سکولار و غیر دینی بودند.
ضمن اینکه اهل سنت دست دادن رو جایز میدونند و معتقدند فقط باعث باطل شدن وضو است! گناه نیست!
افراد سکولار مثل آقای نبیه بری در حرکت امل کم هستند. اصلا یکی از دلایل جدا شدن امل انقلابی و مذهبی، که منجر به تاسیس حزب الله شد همین بود که اعتراض داشتند چرا یک فرد غیر دینی به جای شخصیت روحانی عالی مقام امام موسی صدر آمده. بچه های شهید چمران که همگی بشدت مذهبی اند و برخی در ایران شهید شدند، برخی به حزب الله رفتند برخی کناره گرفتند، برخی ادامه دادند. این افراد الان در مسئولیت های مختلف حرکت امل هستند و بسیار از شخصیت عرفانی ایشون تاثیر پذیرفته اند. یکبار پشت سر یکی نماز خواندم، از خلوص و روحیه عرفانی اش به شگفت آمدم.

سلام
همه جا آدم مریض وجود داره
و اما بعد :)  آقا منظر یک مقاله کامل مفصل درمود حلب هستیم.

پاسخ:

۷ دی ۹۵، ۱۲:۴۹
علیکم السلام
نوشتن مقاله اونهم کامل مستلزم نشستن با چهارتا آدم در صحنه است که خب چون در صحنه اند اینجا نیستند! ضمن اینکه این روزها خیلی فرصتم کم است. انشالله فرصت شد چیز متفاوتی بنویسم، می نویسم.

این مساله "گرداندن کشورهای عربی توسط مصر"هنوز هم وجود داره یا عربستان تونسته این موقعیتو به دست بیاره؟

همه میدونن که عربستان و کشورهای خلیج به شدت ثروتمندند.
اما علت این امر چیه؟ فقط فروش نفت؟

پاسخ:

۹ دی ۹۵، ۱۲:۳۹
سالهاست پس از افول قدرت سیاسی نظامی مصر، در پی شکست در جنگهای اعراب و رژیم صهیونیستی و وفات عبدالناصر، و توافق صلح با رژیم اشغالگر قدس در زمان انور سادات، و همچنین افول قدرت اقتصادی و وابستگی شدید اقتصادی به کمکهای غذایی آمریکا، مصر جایگاه خود را کاملا از دست داد و عربستان سکاندار هدایت کشورهای عربی شد. علت اصلی ثروتمند شدن عربستان نفت است و روابط تجاری نزدیک با آمریکا. جمعیت پایین عربستان و فروش نفت و سرازیر شدن این ثروت به جیب پادشاه و شاهزاده ها و قسمتی از جمعیت عربستان، باعث شده ثروت هنگفتی جمع کند. جمع شدن ثروت از نظر آمریکا مشکلی است که باید با غارت آن حل شود! لذا با فروش تجهیزات نظامی به مبالغ هنگفت، سعی می کنند قدرت مالی این نظام را کنترل کنند. ضمن اینکه حسابهای مالی تمام شاهزاده ها در آمریکا است و در گرو رضایت وی از ایشان می باشد. لذا می بینیم عربستان برده سیاسی امریکا است. از طرف دیگر روابط اجتماعی اعراب به گونه ای است که رییس پرست هستند. بزرگ ایشان مورد احترام است و برای وی هدایا می برند. عربستان در نقش بزرگ و ریش سفید کشورهای عربی، از امکانات فوق العاده ای برخوردار می شود که کمکهای مستقیم و غیر مستقیم به این رژیم می نماید. یعنی مثلا خودشان شرکتی را از آمریکا مسئول استخراج نفت می کنند و با یک کشور عربی دیگر قرارداد می بندند که نفت آنها را عربستان استخراج کند. در واقع همان شرکت خارجی را برای کار می برند اما گرانتر حساب می کنند. از این مدل کارها زیاد است.

سلام آقاي علوي. خدا قوت. بله واقعا منتظر يك مطلب جامع درباره ي اوضاع كنوني سوريه و حلب و حالا ادلب هم هستيم از شما. اما ممنون از جمله ي بسيار جالبتون: نوشتن مقاله اونهم کامل مستلزم نشستن با چهارتا آدم در صحنه است که خب چون در صحنه اند اینجا نیستند!ممنون

سلام آقاي علوي.چند وقت پيش از همسرم سوال پرسيدم كه آيا ممكنه دوباره روابط ايران و عربستان برگرده به روال سابق؛ يعني به زمان قبل از جنگ سوريه و مداخله سعودي در جنگ يا نه؟گفتن بله.هيچ چيزي قابل پيش بيني نيست.همه ي اين مسائل سياسته و سياست كثيفه.امروز يه چيز مي گن و فردا يه چيز ديگه.اما حالا اين سوال رو از شما مي پرسم.آيا امكانش هست يه روزي روابط ايران و عربستان بشه مثل قبل؟

پاسخ:

۱۰ دی ۹۵، ۱۰:۴۳
علیکم السلام
اگر از لحاظ عقیدتی نگاه کنیم، خیر. برگشت پذیر نیست. تعالیم وهابیت خصوصا ابن تیمیه که بزرگترین تکفیری زمان خود بوده و همه چیز را فتوا به قتل میداده، باعث می شود عربستان و مردمی که پیرو وهابیت شده اند به هیچوجه مثل گذشته با ایران و شیعه برخورد نکنند. اما از لحاظ سیاسی کاملا امکانپذیر است. همانطور که در زمان شاه نوکر و دستبوس ما بودند. این کاملا بستگی به اوامر آمریکا دارد.

آقاي علوي ياد خاطره اي افتادم كه از خواهرم شنيدم.حدود سال 91 بود كه خواهرم به همراه پدر و مادرم رفتند براي سفر عمره مفرده.خواهرم ميگه در هتلي كه بوديم و براي صبحانه رفته بوديم همه ايراني بوديم. خدمتكار لابي هتل رو حودم ديدم كه قاشق ها و چاقو هاي كثيف و استفاده شده ي  روي ميزها رو فقط با دستمال كاغذي پاك مي كرد و ميذاشت روي ميز تا بقيه دوباره استفاده كنن.چرا اينقدر كم ارزش شديم ما؟بعد ميگه خانمي نزديك مسجد الحرام روي چرخ دستي داشت وسيله رو مي فروخت.خواهرم ميگه چند تا از جنس هاش رو نگاه كردم و خوشم نيومد.موقعي كه خواستم از كنار چرخ دستي برگردم يه دفعه ديدم خانم فروشنده گفت: ايراني نجس.ايراني حرام.ميگه من هم عصباني شدم و با اينكه بهمون از قبل گفته بودن حتي اگه ديديد بهتون توهين مي كنن اصلا جوابشون رو نديد اما نتونستم جواب ندم.من هم جواب دادم وهابي حرام.وهابي نجس. و حتي پدرم هم ميگه در قربستان بقيع ماموران سعودي هنگام زيارت ما توي صورتمون بهمون فحش مي دادن و نمي تونستيم جوابشون رو بديم.آخه چرا؟چرا اينقدر نفرت دارن از ما؟

پاسخ:

۱۴ دی ۹۵، ۰۹:۲۹
نفرتشون به ارث رفته از بنی امیه و اجدادشونه. وقتی هر روز در مدرسه، مسجد، تلوزیون و همه جا درباره شیعه و ایران به بدترین شکلی حرف زده میشه و نفرت پراکنی میشه، خب باید هم با ما بد بشن. چطور ما با صهیونیستها بد هستیم، آنها هم مهره صهیونیستها شده اند و با تبلیغات، سعی می کنند ما را بد نشان دهند. از اونجایی که مغز ندارند و هر دروغی که آخوندنماهای وهابی بهشون بگن، بدون فکر و بحث و جدل، قبول می کنند نتیجه اش می شود شستشوی تبلیغاتی. ما شیعه ها یک روحانی حرفی بزند همه درباره اش نظر می دهند و بالا و پایین می کنند. اما در اهل سنت حرف روحانی شان را بدون هیچ تفکری می پذیرند همانطور که در سقیفه کل سفارش های پیاپی حضرت پیامبر صلوات الله علیه و آله را فراموش کردند و حرف اهل سقیفه را پذیرفتند.

البته پدرم ميگه كه در مسجدالحرام يا خانه خدا كه بودن و بعد از نماز بود اونجا شخصي رو ديدن كه از اهالي مناطق شيعه نشين عربستان بود.بابا ميگه با هزار مصيبت باهاش حرف زدم و اون عربستاني شيعه ميگفت دولت ماهانه حدود 1 ميليون تومان البته به پول ايران به مردم يارانه ميده.ولي نه به اهل تشيع.كلا با شيعه مشكل دارن.

پاسخ:

۱۴ دی ۹۵، ۰۹:۳۳
به قسمت زیادی از مردم و آل سعود پولهای مختلفی داده میشه. عیدی ها، یارانه، مساعده و... اما شیعیان حتی شغل درست و حسابی هم ندارند. تازه شاهزاده ها که حقوق های بالا می گیرند. شغلشان هم «شاهزاده» است. یعنی در اوراق رسمی در محل شغل می نویسند شاهزاده! امیدوارم دولتمردان با این روندی که دارند به این جا نرسند. هرچند ظاهرا بعضی ها حق اوقات فراغت و غیره دارند، ولی خب رسمی و قانونی برای همه نشده هنوز!

سلام
   اقای علوی من فکر نمیکنیم چنین حرفی درست  باشه که ال سعود به قسمت زیادی  از مردمش  پول میده   چون     انتقادهایی   که از داخل خودعربستان   زده میشه اینه که قشر زیادی از مردم فقیر هستند ..در مکه ومدینه  محله های هست   که خانه هایش فجیع بود صد رحمت به خانه ها  فقیر نشین  کشور ما ... مکه مدینه  نه شهر تمیزی بودنه زیبا بود  اوضاع شهریتش    افتضاح بود  مشهد خودمان در مقابلش بی نظیر است ...عربستان  از فروش نفت و وهمچنین سفر زائران پول زیادی به دست  میاره ولی با این چیزی که من دیدم  فکر کنم همش به شاهزاده هامیرسه 

پاسخ:

۱۵ دی ۹۵، ۱۳:۴۸
سلام. درسته که وضع خیلی جاها خصوصا مناطق زیارتی شاید به نظرتون خوب نباشه اما جاهای توریستی و غیر اسلامی دارن که وضعشون مرتبه. خیلی از اهل سنت عربستان هوادار شدید آل سعود هستن و میشه گفت فقط خارجی ها و شیعه ها در وضع نامناسب و فقر زندگی میکنند.

آقاي فارس بزرگوار؛ آقاي علوي درست ميگن.شهرهايي در عربستان از جمله رياض و زهران از بس پيشرفته و مدرن هستند كه دست كمي از شهرهاي اروپا ندارند.فقط حجاج هيچ وقت اجازه ي ورود به اين شهر ها رو نداشتند تا ببينند. عربستان واقعي چيزي جز جده و مكه و مدينه است.

اقای علوی سلام  
این انتقادهایی که از داخل عربستان نسبت به وضع موجود در این کشور گفتم فقط مختص شیعه ها  یا خارجی نبود   بلکه کل مردم  درگیر هستند با اینکه  عربستان جمعیت 20 میلیون نفره داره  ولی فقر بیکاری نبود مسکن برای  مردم و ال سعود  مشکل ساز شده حساب کن بیشترین فروش نفت را داره شاید بیشتر از فروش نفت درامد از زائر هم داره  چنین کشوری نباید فقیر داشته باشه 
 سمیراخانم شما انگار به ریاض وزهران  سفر کردید که از مدرن بود این شهرها صحبت میکنی ما که ندیدیم   ولی مکه ومدینه شهرهای مهم و  توریستی مذهبی عربستان  هستند وشاید بیشترین محل درامد کشور عربستان ولی از نظر شهری افتضاح بودند یعنی میشه این شهرهای مهم وتوریستی رو  در این سطح نگه داره

پاسخ:

۱۶ دی ۹۵، ۱۴:۳۰
خب آل سعود تقریبا هوای 7 میلیون خاندان ملکی و اذنابشون را دارد و بقیه وضعشان بد است.
آل سعود اصرار دارند مراسم حج با مشکل روبرو شود. یک مدت کلی میمون اورده بودند که از زائران دزدی می کردند و کثیف کاری ایجاد می کردند. دو سه سال پیش فاضلاب را در منا رها کردند، کلا طوری رفتار می کنند که مردم زیاد نیایند. وگرنه اداره یک میلیون و خرده ای زائر مشکل است؟ چرا مشهد خودمان در مناسبت های دینی بالای هفت میلیون زائر را به راحتی می پذیرد؟
پیرمردی لبنانی می گفت در عربستان همه چیز توسط مستشاران آمریکایی اداره می شود غیر از حج که آن هم هر سال کلی مشکل و حادثه و کشته می دهد.

آقاي فارس نه من از نزديك نديده ام اما يكي از آشناهاي بسيار نزديكم قبلا به رياض سفر داشتند و ايشون مي گفتند.اما اطلاع دارم كه تمام كاركنان خارجي كه در اين كشور شاغل هستند با مشكلات زيادي روبرو هستند.من بخشي از صحبت هاي شما رو قبول دارم.اما به قول آقاي علوي بيشتر درآمدها ميره توي جيب شاهزاده ها.اما اگه بخوايم بگيم چرا عربستان يه سري از شهرهاش با وجود درآمد فراوان اين كشور باز فقير هستند بهتره كشور خودمون رو هم نگاهي مختصر بندازيم.ما هم درآمد بدي نداريم اما.....

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

LIBANIRAN

اطلاعات و اخبار مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری پیرامون لبنان
برای اطلاعات بیشتر به صفحه درباره پایگاه مراجعه فرمایید.

پربیننده ترین مطالب
پیوندها