انتخاب رییس جمهور در لبنان

انتخاب رییس جمهور در لبنان

حدود دو سال است لبنان بدون رییس جمهور است و جلسه های پارلمان برای انتخاب رییس جمهور، با غیبت برخی گروه های سیاسی، از مشروعیت افتاده و به تعویق می افتد. علت غیبت گروه هایی مثل حزب الله و همپیمانانش، کاندیداتوری سمیر جعجع فرمانده فالانژ ها بود. او که فرمانده نیروهای القوات اللبنانیه است نخست وزیر وقت لبنان را کشته بود و بعدها بازداشت و محکوم شد. چون بشدت علیه مقاومت است با مخالفت طرفداران جبهه مقاومت روبرو بود. فردا قرار است میشل عون نامزد مورد حمایت حزب الله انتخاب شود. اما ببینیم وی کیست.
پیشینه
میشل عون یک مسیحی مارونی است. از او با لقب رییس یاد می شود، هرچند وی تاکنون رییس جمهور نبوده. در میان جنگ داخلی لبنان، میشل عون فرمانده لشکر هشتم لبنان، یعنی قویترین لشکر آن بود که ضاحیه را محاصره کرده و بمباران می کرد. در پی آن، منازل بسیاری از مردم تخریب و هزاران نفر آواره شدند. تنها در بیست ساعت اول بمباران ضاحیه، سه میلیارد لیره لبنانی بمب و گلوله بر سر مردم پرتاب شد که با خسارتهای وارده به مردم، شش میلیارد دلار از دارایی های لبنان نابود گشت. بیش از دویست هزار نفر از مردم آواره شدند و از مناطق سکونت خود فرار کردند. با قیام شیعیان و مسلمانان در سال 1984، ارتش تقسیم شد. ارتش غربی (غرب بیروت) مسلمانان بودند و ارتش شرقی (هواداران عون) مسیحیان تندرو. وی خود را حاکم نظامی و عملا رییس جمهور لبنان می دانست و تا هنگامی که از لبنان گریخت، قانون اساسی و انتخابات را زیر پا گذاشت.
در سال 1985 یک پیمان سه جانبه امضا شد که بر اساس آن طوایف سه گانه لبنان با مساوات در حکومت سهم می گرفتند. حرکت امل (نماینده شیعیان)، حزب تقدمی اشتراکی به رهبری ایلی حبیقه، و القوات اللبنانیه (نماینده مسیحیان) این معاهده را امضا کردند. اما میشل عون این پیمان را به هم ریخت. سمیر جعجع علیه حبیقه شورش کرد و عون از او پشتیبانی نمود. در اثر این اقدام، پیمان دیگری به بار نشست و بر طبق آن مارونی ها 35 نماینده، شیعیان 27 و اهل سنت هم 27 نماینده در اختیار گرفتند.
در سال 1989 عون جنگی با نام حرب التحریر یعنی جنگ آزادی علیه سوریه آغاز کرد. نیروهای سوریه برای حفظ موازنه قوا در لبنان و جلوگیری از قتل عام مسیحیان توسط نیروهای کمونیست و چپی وارد لبنان شده بودند.
در 1990 وی با قوات اللبنانیه درگیر شد و مناطق مسیحی را بشدت گلوله باران کرد. این جنگ که به جنگ الغا مشهور شد، بین عون و قوات رخ داد و هزاران مسیحی از ارتش و نیروهای قوات و مردم، کشته شدند.
با به ثمر نشستن پیمان طائف، همه طرفهای لبنانی توافق کردند و الیاس الهروای به ریاست جمهوری انتخاب شد. همچنین امیل لحود فرمانده ارتش شد اما عون زیر بار نرفت و تمرد کرد. وی قصر ریاست جمهوری لبنان واقع در بعبدا را اشغال کرده بود. آمریکا با نشان دادن چراغ سبز به سوریه، اجازه داد ارتش رسمی لبنان و ارتش سوریه به کاخ ریاست جمهوری لبنان حمله کنند. عون سریع به سفارت فرانسه پناهنده شد و سربازان تحت امرش کشته و اسیر شدند و کاخ ریاست جمهوری کاملا نابود شد. او سالها در فرانسه تبعید بود تا هنگامی که به بهانه ترور رفیق حریری، سوریه را متهم کردند و از لبنان بیرون نمودند. در این ایام عون به بیروت بازگشت و خواستار احیای حقوق مسیحیان شد.
نبیه بری رییس مجلس لبنان و رییس حرکت امل، بشدت با انتخاب عون مخالفت کرده و اعلام نموده نمایندگان حرکت امل، به او رای نخواهند داد. در صورتی که تعداد رای او به دو سوم آرای نمایندگان نرسد، در دور دوم با رای نیمی به اضافه یک، می تواند انتخاب شود اما یک رییس جمهور ضعیف خواهد بود.
نبیه بری پالسهایی برای عون فرستاده که نشان می دهد، در آینده در کار او اخلال ایجاد خواهد کرد. اعتصاب سراسری رانندگان در لبنان که چند روز پیش رخ داد، یکی از نمودهای این مخالفت است. گفته می شود نبیه بری با داشتن بیش از 40 هزار مدیر و مسئول در حکومت و اتحادیه ها، به راحتی قادر است مقاصد خود را به نتیجه برساند.
چرایی مخالفت ها
افرادی مثل نبیه بری با توجه به سابقه عون و رویکرها و شعارهای کنونی وی، او را دارای صلاحیت نمی دانند. برخی از نمایندگان المستقبل با وجود حمایت حریری از عون، بشدت مخالف آن هستند و اعلام کرده اند رای نخواهند داد. نبیه بری گفته ما اقلیت آینده خواهیم بود که از خودمان و حزب الله دفاع خواهیم کرد. منظور وی این است که ائتلاف حزب الله با عون عاقلانه نیست و عون با رسیدن به قدرت، حزب الله را تنها خواهد گذاشت و این ما هستیم که باید از حزب الله حمایت کنیم.
ندیم جمیل هم امروز در مخالفت با انتخاب عون گفت: امروز ساعتها را یکساعت عقب کشیدیم اما فردا لبنان 34 سال به عقب باز خواهد گشت.
شنیده شده حمایت جعجع از عون پس از آن رخ داد که وی قول داده بنا بر رسمی که او پایه ریزی کرده، رییس جمهور بعدی، جعجع باشد. بنا به شعار عون مبنی بر اینکه الرئیس القوی (رییس جمهور شود)، فردی که بالاترین محبوبیت در مسیحیان را دارد باید انتخاب شود. یکی از علتهای مخالفت با انتخاب او همین است. چرا که شیعیان و اهل سنت و دروزی ها در فرایند انتخاب رییس جمهور کاملا حذف خواهند شد و به شکل صوری فقط باید رای بدهند. و این مخالف قانون اساسی و برخلاف خواسته نمایندگان است.
مارونی بودن عون
عون یک مارونی بسیار متعصب است. منظور از مارونی، نه از لحاظ دینی، بلکه پرچمداری نظام مارونی و سلطه مارونی ها و مهره های آنان در تمام مناصب کشوری است. او کسی است که از آغاز تلاشهایش برای رسیدن به ریاست جمهوری تا به امروز، شعار اصلی اش بازگرداندن صلاحیت های رییس جمهور است. یعنی سلطه مطلقه بر نظام لبنان و بازیچه شدن مجلس در دست رییس جمهور.
انتخاب حریری
عون هرچند از لحاظ زمان بندی، گزینه حزب الله بود، اما اکنون گزینه حریری است. یعنی گزینه شخصی که مهره آمریکا و عربستان و در میان پرانتز، رژیم صهیونیستی است. وقتی حریری پس از اینهمه وقت، به او روی آورده، به معنای شکست حریری نیست، بلکه به معنای آن است که اشتراک مصالح روی داده و این خطرناک است. حریری قطعا از وی قول نخست وزیری گرفته که حاضر شده از وی حمایت کند. او در کنفرانس خبری مشترک با عون بشدت به حزب الله حمله کرد. بازگشت حریری به نخست وزیری یعنی شروع دوباره مشکلات حزب الله. یعنی نیاز به یک کودتا یا مداخله سیاسی شبه نظامی برای متوقف کردن اوامر آمریکا در لبنان.  و این برای وضع کنونی حزب الله اصلا مناسب نیست و مشروعیت این حزب را بیش از پیش زیر سوال می برد.
حمایت حریری از عون هم به وضوح برای طمع او به نخست وزیری است. هرچند بسیاری از تحلیل گران گفتند حمایت حریری نشانه شکست اوست، اما باید بدانیم اقدام وی کاملا یک اقدام شخصی است. او و شرکتش در لبنان و عربستان با فشارهای زیادی روبرو هستند. شرکت ورشکست شده و آل سعود و پادشاه جدید، رغبت چندانی به تزریق بودجه مفت و مجانی به آن ندارند. حقوق افراد حزب و شرکتهای تابعه حریری ماه ها عقب افتاده و خلاصه وی محبوبیت خود را در معرض خطر جدی می بیند. لذا تلاش دارد با قرار گرفتن در مقام نخست وزیری، وضع مالی خود را بهبود بخشد و به عنوان یک مقام رسمی با آل سعود روبرو شود.
عدم ثبات حزب عون
حزب عون یک حزب نظام مند و همبسته نیست. حتی در هنگام وجود او، رهبران این حزب با یکدیگر دچار اختلاف نظرهای عمیق هستند. اصلا عاقلانه نیست، حزبی که اهداف و استراتژی ها و رویکردهای بدون ثباتی دارد به روی کار بیاید و با کنار رفتن رهبر کنونی، جامعه ای دیگر بر تن کند.
واکنشهای مردم
برخی طرفداران حزب الله با نگرانی و سوء ظن به این انتخاب می نگرند. خیلی ها معتقدند هیچ وقت مسیحیان به شیعیان رحم نکردند. هرگاه شیعیان آنها را از دست حکومتهای عثمانی و دیگر ظالمان نجات دادند، وقتی مسیحیان به قدرت رسیدند از پشت به شیعیان خنجر زدند. لذا ریاست میشل عون خصوصا با شرایط کنونی یعنی حمایت جعجع و حریری از وی، بشدت نگران کننده است. برخی دیگر معتقدند او از سال 2006 که از حزب الله حمایت کرد و آن را نفروخت، تا کنون پای حرف خود ایستاده و حزب الله به او اطمینان دارد. برخی پا را فراتر می نهند و می گویند در لبنان دیگر بدون تمایل حزب الله نمی توان اقدامی صورت داد. حتی اگر وی دچار چرخش شود، نمی تواند با حزب الله رویارویی کند.
عده ای طبق معمول به جک ساختن مشغولند. مثلا نوشتند لطفا پس از انتخاب عون، کسی تیر هوایی نزند (عادت لبنانی ها). چون او از قصر فرار می کند! قبلا هم همین کار را کرده!
یا مخالفان حرکت امل، مخالفت نبیه بری با انتخاب عون را مسخره کرده و آنرا به شام غریبان تشبیه کرده و نوشتند الان نبیه بری به سینه می زند و می گوید ای شب، دراز باش.
از طرف دیگر عده ای از طرفداران عون به میدان شهدا رفته و آماده برگزاری جشن هستند.
به نظر می رسد فردا یا جلسه بعدی، عون با توافق کلی به پیروزی برسد و به قصر ریاست جمهوری راه یابد. لبنانی ها می گویند این اولین رییس جمهوری است که خودشان رایزنی کرده اند و به خاطر فشار یا حمایت کشور خاصی روی کار نمی آید.
این اتفاق آنقدر مهم قلمداد می شود که تمام مدارس را فردا تعطیل کرده اند و وضع امنیتی برقرار کرده اند که اتفاق خاصی رخ ندهد.

۰ ۰ ۱۴ نظر ۴۰۰۸ بار مشاهده

دیدگاه‌ها (۱۴)

سلام
 این اقا چه عجوبه ای ....چطور حزب لله به چنین ادمی اعتماد کرده 

پاسخ:

۱۰ آبان ۹۵، ۲۲:۰۶
بقول بعضی دستان، الان کسی بدون اجازه حزب الله نمیتونه آب بخوره. یعنی ایشون اگر بخواهد هم نمیتونه به حزب الله ضربه اساسی بزنه. امیدوارم.

فاطمه غلامی

۱۰ آبان ۹۵ ، ۱۵:۴۰
عجب اوضاعی !

عجب مملکت مزخرفی (اگه بشه واقعاً مملکت خوندش)
جناب سید واقعاً نمی شه حزب الله و شیعیان خودمختاری اعلام کنن؟
اون از وضع آب و برق انرژی و تحریم های بانکی و این هم از وضع تقسیم قدرت!
امنیتی هم که هر روز بخوای بری بیرون باید آیت الکرسی بخونی...
شیعیان خودمختار بشن و لبنان تجزیه بشه که بهتره...

پاسخ:

۱۰ آبان ۹۵، ۲۲:۰۵
بله در ظاهر بهتر هست. اما امام موسی صدر از قدیم مخالف تقسم و فدرالیته بود. چون با جدا شدن مسیحیان، شیعیان که در محاصره اعراب سنی هستند، پدرشان در می آید.

سلام.اقای علوی میشل عون شد رییس جمهور لبنان.با مطالبی که شما فرمودید نباید خیلی خوشحال بود.اما تلویزیون کاملا مثبت درباره ی این انتخاب صحبت میکرد.بالاخره یا نه؟,,

پاسخ:

۱۰ آبان ۹۵، ۲۲:۰۴
پیشینه او خوب نیست. اما از جنگ 2006 خیلی پشت حزب الله ایستاد. لذا تنها گزینه مسیحی قوی است که میشه باهاش همپیمان شد.

ميشل عون صرف نظر از گذشته اش الآن متحد عرب ايران، متحد مسيحي ايران است داماد ميشل عون، جبران باسيل كه وزير امورخارجه لبنان (همچون عون مسيحي ماروني) است از معدود وزراي خارجه در جهان عرب بود كه در اتحاديه عرب در برابر عربستان ايستاد و به سود ايران موضع گرفت. دامنه متحدين ايران در لبنان كه همواره در جنوب لبنان و جنوب بيروت بود به پارلمان لبنان، از چند سال پيش به كابينه دولت لبنان و اينك به كاخ رياست جمهوري لبنان رسيده.
در مورد حريري هم، سيستم سياسي لبنان پارلماني هست و كابينه تقسيم شده و با استعفاي يك سوم وزيران كابينه سقوط ميكنه.
حريري دفعه قبل كه نخست وزير بود فكر نمي كرد مخالفين در تهديدشون جدي باشند. ولي يك روز ١٢-١٣ عضو كابينه اومدند استعفا كردند و خود له خود دولت سقوط كرد!  الان هم همينه، قدرت در لبنان تقسيم شده، نحست وزير همه كاره نيست.

پاسخ:

۱۰ آبان ۹۵، ۲۲:۰۳
درسته. برای همین هم حزب الله ریسک کرده و با او متحد شده.

سلام.آقاي علوي سعد حريري چه جور آدميه كه فرموديد الان بخاطر منافع خودش داره از ميشل عون حمايت ميكنه؟پدرش چطور شخصي بود؟ در ضمن ممنون كه صبورانه و برادرانه جوابمونو مي دين.

پاسخ:

۱۲ آبان ۹۵، ۰۹:۳۳
سعد حریری فرزند رفیق حریری است. جوان خامی است در سیاسیت لبنان که به خاطر پدرش مطرح است. پدر وی آدم سیاسی نبود، تاجر بود. اما رابطه زیادی با عربستان و آل سعود داشت و نماینده آنها در لبنان به شمار می رفت. در لبنان برخی مردم می گویند سعد حریری فرزند پادشاه عربستان است. سند ادعای آنها عکسی است که مادر سعد حریری در بغل پادشاه عربستان است. چه این قضیه درست باشد چه نباشد، خاندان حریری، بواسطه آل سعود در لبنان مطرح شدند و با نخست وزیر شدن رفیق حریری، ثروت آنها از میلیارد دلار بالا تر رفت. حریری سردار سازندگی لبنان بود که به لطف خصوصی سازی و واگذاری امور مختلف مثل برق، تلفن، زباله، و غیره به شرکتهای خصوصی که خودش سهامدار آنها بود، ثروت هنگفتی به جیب زد. رفیق حریری حامی مقاومت بود و ترور وی پس از خروج از جلسه ای صورت گرفت که در آن موضوع سلاح مقاومت بررسی شد و وی از آن حمایت کرد. اما پس از ترور او، آمریکا و عوامل آن در نظام لبنان، سوریه و حزب الله را عامل ترور وی معرفی کردند. از آن هنگام سعد حریری با حزب الله و ایران بشدت دشمنی دارد و با ادبیات آل سعود به ایران و حزب الله حمله می کند.

سلام علیکم
جوووووررررری تلویزیون و اخبار و زیرنویسای تلویزیون اینجا حرف میزنن آدم فکر میکنه طرف شیعه شده منتهی داره تقیه می کنه ... با خوندن مطلبتون نظرم کاملا درباره ش زیر و زبر شد ... خدا عاقبت همه رو بخیر کنه .
یاعلی

تحلیل کاملی از دید من نبود.
شما جوری مطلب رو بیان کردی که انگار سران حزب الله دور اندیش نیستن و فقط نبیه بری هست که عاقل و مصلحت اندیش هست. همین تاریخ جنایات جنگ داخلی که گفتید نبیه بری هم قسمتی از همین جنایات هست. حداقل عوام اونو هم از امرای جنگ داخلی میدونن.
شما باید بر اساس شرایط موجود بهترین تصمیم رو بگیرید. بعله  برای جبهه مقاومت و شیعیان خوب این بود که سید حسن میشد رییس جمهور و محمد رعد هم نخست وزیر! 
ولی با توجه به سیستم لبنان این نمیشه! 
توی این سیستم موجود شیعیان نقش هویج(البته با عرض پوزش خدمت اقا هویج) رو دارن. تا الان هم اگه توو این دو سه دهه در قدرت دخالت داشتن به فضل دخالت های دولت سوریه و دشمنی رهبران مسیحی با هم وقدرت سلاح حزب الله بوده. 
توو این شرایط حزب الله از نظر سیاسی کاری از  دستش بر نمیاد. هر اقدامی جز اینکار میکرد از همین ابتدا بازنده میدان لقب میگرفت.سلیمان فرنجیه یه طعمه بود حتی اگه حزب الله  برمیگشت از عون هم جناح حریری اونو معرفی نمیکرد. اون طرفداری نبیه بری هم که از دست حزب الله بخاطر پافشاری به این انتخاب و انتخاب نکردن سلیمان فرنجیه عصبانین هم خیلی احمقن.  
کلا تووی این سیستم حکومت لبنان وجود بحران و تنگنا و فشار علیه حزب الله چیز کاملا طبیعیه. 
با نگاه بدبینانتون نسبت به اینده کاملا نظر مشترک دارم. با کوتاه شدن دست سوریه از لبنان و اتحاد عون جعجع و شمشیر رو از روو بستن ال سعود برای حزب الله و طبعا دست نشاندش ال حریری که مطیع خواهد بود.....حزب الله با مشکلات فراوانی مواجه خواهد شد. 

پاسخ:

۱۲ آبان ۹۵، ۰۹:۲۵
دوست عزیز تحلیل سیاسی تابع حب و بغض های شخصی نیست. جناب نبیه بری هم به من شیر نداده یا پول نداده که برایش دل بسوزانم. واقعیت سیاسی چنین است. حزب الله در حال ریسک است و البته گزینه دیگری هم ندارد. اما می توانست وقتی حریری، سلیمان فرنجیه را تایید کرد، حزب هم کوتاه بیاید و این قائله شش ماه زودتر بخوابد. اما حزب الله فرنجیه را که خودش و حزبش بهتر از عون و حزبش هستند، پشتیبانی نکرد. آنها معتقدند فرنجیه راحت خریده می شود. لذا روی او مانور ندادند.

 پس انتظار هدایت یا حمایت الهی نداشته باشن

يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا الْيَهُودَ وَ النَّصاري أَوْلِياءَ بَعْضُهُمْ أَوْلِياءُ بَعْضٍ وَ مَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْکُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمينَ

پاسخ:

۱۲ آبان ۹۵، ۰۹:۱۸
طبق قانون در لبنان، رییس جمهور باید مسیحی آنهم مسیحی مارونی باشد.
حالا به جای اینکه مسیحی ضد مقاومت بیاید، مسیحی حامی مقاومت آمده. دیروز به برکت ایشون اولین باران پاییزی هم آمد!
مباحث عقیدتی را با سیاسی قاطی نکنیم. رییس جمهور از قدیم مسیحی بوده و برکات الهی هم نازل می شده. پیروزی های مقاومت و برکت های دیگر در همین شرایط به دست آمده.

سلام.آقاي علوي ميشه بي زحمت درباره نبيه بري توضيح بدبن؟خب الان سعد حريري نخست وزير ميشل عونه؟اگه بله، چطور ميشل عون مورد حمايت حزب الله هستش ولي حريري مورد حمايت عربستان و غرب؟!!!!! چطور چنين مساله ي واضحي رو و اين اختلاف بزرگ رو ميشه باهاش كنار اومد؟نخست وزير رو كي توي لبنان انتخاب ميكنه؟خنگ ام و فضول ديگه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

پاسخ:

۱۲ آبان ۹۵، ۱۴:۲۰
علیکم السلام
آقای نبیه بری رییس مجلس لبنان و همینطور رییس حرکت امل هست.
سعد حریری گزینه پیشنهادی هست. البته از قبل معلوم بود گاوبندی هایشان را کرده اند. وگرنه نمی آید از عون حمایت کند. چون با حزب الله مخالف است و عون گزینه مورد حمایت حزب الله بود. اما به دلایل شخصی که ذکر کردم مجبور شده حمایت بکند به شرط اینکه خودش نخست وزیر شود. مشکل کار همینجاست. اگر این نخست وزیر بشود مشکلات حزب الله شروع می شود. رییس جمهور توسط نمایندگان مجلس انتخاب میشه. بعد، شخصی را برای نخست وزیری به پارلمان پیشنهاد میکنه و رای گیری میشه.
سوال پرسیدن عیب نیست

بله مستحضر هستیم که فقط در ایران باید موضوعات عقیدتی سیاسی مخلوط شوند الحمدلله که فقط باران اومد با این اتفاق باید عرش به لرزه درمیامد .

پاسخ:

۱۲ آبان ۹۵، ۱۸:۱۳
برادر شما دارید چیزی را به چیزی ربط می دهید که ربطی به هم ندارند. تصورات شما کلا نادرست است. اگر رییس جمهور لبنان که از زمان استقلال این کشور مسیحی است، پس مردم باید بدبخت و بدور از رحمت خدا شوند؟ اصلا آنها اولیاء مردم نیستند. سرپرست حکومت سیاسی هستند. نظام دین و امورات دینی در لبنان کاملا جدا از نظام حکومتی است. قضیه باران هم شوخی بود. ممکن است در حکومت اسلامی، گناه و بدکاری باعث شود خداوند با قطع باران بخواهد به آنها تلنگر بزند ولی در کشورهایی که نظام دینی ندارند اصلا قرار نیست چنین چیزی رخ دهد. پس اروپا خیلی از ما بهترند که تمام سال باران می آید.

حتما بايد ميشل عون حريري رو انتخاب كنه؟چون فقط ازش حمايت كرده بايد بشه نخست وزير؟نميشه زيرش بزنه؟؟؟

پاسخ:

۱۲ آبان ۹۵، ۱۸:۱۴
نمیشه زیرش بزنه چون مملکتو میریزند به هم.

يه سوال ديگه.امكانش هست پارلمان به حريري راي نده؟اگه راي نده بنظرتون چه كسي گزينه ي دوم نخست وزيري ميشه و چرا؟

پاسخ:

۱۲ آبان ۹۵، ۱۸:۱۶
بله. با بن بست روبرو میشند. اخر سر حزب الله و حرکت امل کوتاه می آیند که با داشتن ده وزیر از خودشان و همپیمانانشان، حریری را قبول کنند. این ضمانت باعث می شود اگر حرکت خطرناکی علیه امنیت ملی یا همبستگی کشور خواست انجام دهد با کناره گیری وزیران قدرت عملی کردنش از وی سلب شود و دولتش ساقط شود.

خدا به خیر برسونه.دولت لبنان رابطه اش با امریکا چطوره؟میشل عون ایران چطوره؟,فرمودید دامادش که سمت ایران رو گرفته

پاسخ:

۱۳ آبان ۹۵، ۰۹:۰۴
دولت لبنان یک دولت بلوک آمریکا و غرب محسوب می شود. میشل عون علیه ایران موضع خصمانه نداره و دامادش هم که اکنون وزیر خارجه است، با به خطر انداختن موقعیت خود، در تمام کنفرانسهای عربی، از ایران و حزب الله دفاع کرده.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

LIBANIRAN

اطلاعات و اخبار مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری پیرامون لبنان
برای اطلاعات بیشتر به صفحه درباره پایگاه مراجعه فرمایید.

پربیننده ترین مطالب
پیوندها