نذری در لبنان

نذری در لبنان

به گزارش لیبانیران در لبنان هم نذری دادن در ایام عزاداری محرم رسم است. در ادامه از انواع مختلف نذری لبنانی مطلع شوید.
شیعیان لبنان در دهه محرم چه در هیئت ها و حسینیه ها و چه در مقابل منزل و محل کار خود، نذری می دهند. ممکن است شخصی یک میز کوچک جلوی مغازه اش گذاشته باشد و تعدادی بطری آب آشامیدنی، و تعدادی بیسکوییت یا کلوچه روی میز گذاشته باشد. روی اکثر میزهای پخش نذری، بیسکوییت و آب میوه پاکتی ارزان قیمت قرار دارد. خوراکی مخصوص محرم، بیسکویت یا کلوچه ای است به نام کعکة العباس که در آن دانه های معطر یانسون وجود دارد (نام علمی: Pimpinella anisum- گیاهی با دانه‌های بسیار معطر است که آن را بادیان رومی نیز می‌گویند و بسیار شبیه به رازیانه است). یا بیسکویت گرد ساده ای که لای آن را قطاب (راحة الحلقوم) گذاشته اند. خیلی ها هریسه (حلیم) می پزند و مانند ایرانی ها که برای شله زرد پختن، نذر می کنند و هنگام هم زدن دیگ، دعا و نذر و نیاز می کنند، لبنانی ها هم ایستادن پای دیگ و همزدن حلیم را اهمیت می دهند. البته در حلیم لبنانی ها، دانه های گندم درشت و له نشده است. همچنین برخی به جای حلیم، قمحیه (گندم برنج که مثل شیربرنج است) می پزند و پخش می کنند که با تزیین آن با کشمش و خلال بادام و پودر نارگیل یا پودر پسته، بسیار خوشمزه است.
امسال که محصول سیب لبنان، به خاطر مشکلاتی نتوانسته صادر بشود، خیلی جاها سیب نذری دادند. در لبنان مرسوم نیست شیر نذری بدهند. اما موسسه امام موسی صدر که ریشه های ایرانی دارند، امسال شیر بسیار لذیذی پخش کرد که داخل آن ماء الزهر (بهارنارنج لبنانی که از شکوفه مرکبات تهیه می شود) و مستکه (مصطکی یا کندر رومی) زده بودند و بسیار خوشمزه شده بود.

بعضی هیئت ها در شب عزاداری برای حضرت قاسم کاسه ای که مقدار کمی حنا و یک شمع در آن است به عزاداران می دهند.
برخی از مردم هم برای فقرا غذا نذر می کنند و بین آنها پخش می کنند. مثلا جمعیت امداد لبنان، پس از برگزاری روضه در خانه فقرا، در محله آنها میز گذاشته و غذا پخش کردند.
یکی از جوانها از حضور پناهندگان سوریه ای شاکی بود و می گفت، قبلا از صبح تا شب، میز نذری بیرون بود و باید التماس می کردی مردم، چیزی بردارند. الان، یکساعته، پناهندگان، همه چیز را جارو می کنند. یک مغازه دار که آب آشامیدنی رایگان پخش می کرد، شاهد بود یک پناهنده، دبه خود را آورد و پر کرد و پس از یکساعت دوباره برگشت و دبه خالی آورد!
با این حال در لبنان کسی برای نذری گرفتن هول نمی زند و هل نمی دهند. در طول مسیر راهپیمایی روز عاشورا، مردم نذری ها خصوصا بطری آب در طول مسیر گذاشته اند و هرکجا کسی نیاز به خوردن یا نوشیدن داشت استفاده می کند.
امسال برخی جوانها، حرکت زیبایی کردند و بطری های آب آشامیدنی با برچسب یا حسین آماده کردند.

اینها همه غیر از غذا یا خوردنی هایی است که پس از روضه بین عزاداران پخش می شود. روضه های عراقی لبنانی که قیمه عراقی (قیمه چرخ شده) می دهند. لبنانی ها یا کبسه (نوعی گوشت و برنج) می دهند یا معجنات (خوردنی های خمیری مثل سمبوسه و پیتزای خیلی کوچک و رول های گوشت یا پنیر). یا تنها به دادن بسته ای که در آن یک آبمیوه یا میوه و کیک یا کعکة العباس هست بسنده می کنند. البته فراموش نشود حلیم هم از غذاهایی است که زیاد در روضه ها پخته و پخش می شود. امسال یک روضه غذای بحرینی دادند. عین قیمه خودمان بود ولی به جای گوشت، هویج و کدو داشت.

هرچه از شکل و نوع نذری و خوراکی بگوییم، همه ظاهر است. اصل، عزاداری و اشک بر مظلومیت امام حسین است که در تمام کشورهایی که شیعیان هستند مثل هم است.

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین یا مظلوم

۰ ۰ ۵ نظر ۳۶۶۷ بار مشاهده

دیدگاه‌ها (۵)

آبجی مهسا

۲۱ مهر ۹۵ ، ۱۶:۰۷
خیلی جالب بود

سلام محمود آقا
اگر تو لبنان هم مثل ایران ندری های خوشمزه بدهند مردم حسابی بقول شما هول می زنند و هل می دهتد.
حتما هر سال در مراسم پیروزی انقلاب حضور داری و می بینی که چه ازدحامی برای بیشتر خوردن دارند مخصوصا سر میز میگو!
امسال هم متاسفانه طرفداران حزب امل که خودشان را مرید امام موسی صدر می دانند دوباره مراسم زشت قمه زنی انجام دادند و آبروی شیعه را در مظان اتهام قرار دادند

پاسخ:

۲۴ مهر ۹۵، ۱۱:۴۹
علیکم السلام
جالب تر اینکه، بعضی از قمه زنهای زیر پل مشرفیه، به هم می گفتند، زودباش، الان صحبت سید حسن شروع میشه. برسیم به مراسم!
نذری های لبنان خوشمزه نیست؟ wink

سلام
به نسبت ایران خوشمزه نیست
مثلا هریسه گندمش زیر دندون میاد و اکثرا گوشت مرغ میریزن داخلش
اما حلیم ایران یه چیز دیگست

سلام  فکر کنم غذا های لبنانی کلا بی مزه باشند.من یکی دو بار غذا هاشون رو خوردم.یا دستپختشون خوب نیست و یا غذا هاشون با ما همانگی نداره!در کل هیچ غذایی جای قرمه سبزی رو نمیگیره و نخواهد گرفت!!

پاسخ:

۳۰ مهر ۹۵، ۰۹:۲۱
علیکم السلام. اگر این حرفتون رو لبنانی ها بشنوند کلی عصبانی میشند laugh
به اعتقاد اونا ما فقط چلو کباب و جوجه کباب داریم.
اینکه مزه غذاهای لبنانی با غذاهای ما فرق دارد شکی نیست. اما اینکه بدمزه باشد بستگی به سلیقه افراد دارد. آنهایی که با فرهنگهای مختلف رفت و امد کرده باشند و غذاهای آنها را خورده باشند، غذای لبنانی را جزو بهترین غذاها قبول دارند.

لبیک یا حسین ع

۲۹ مهر ۹۵ ، ۱۷:۱۵
سلام لطفا پیامهایی که تو اینستاگرام و سایت میذارین تو تلگرامی که درست کردین هم بذارین خیلی کم مطلب تو تلگرام میذارین

پاسخ:

۳۰ مهر ۹۵، ۰۹:۱۹
علیکم السلام. تلاش این هست که در تلگرام بگذارم. اکثر مطالب سایت یا تصاویر اینستاگرام در تلگرام قرار گرفته. البته مطالب جدید.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

LIBANIRAN

اطلاعات و اخبار مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری پیرامون لبنان
برای اطلاعات بیشتر به صفحه درباره پایگاه مراجعه فرمایید.

پربیننده ترین مطالب
پیوندها