عاشورای امسال، پر رنگ تر از هر سال

عاشورای امسال، پر رنگ تر از هر سال

امسال علیرغم تهدیدات امنیتی، شیعیان لبنان و دوستداران حضرت اباعبدالله پرشور تر از گذشته به استقبال محرم رفتند.
به گزارش لیبانیران، مردم لبنان با پوشیدن لباسهای سیاه و نصب پرچم های سیاه و پارچه نوشته ها، ارادت خود را به این امام مظلوم نشان دادند. امسال به طرز قابل توجهی تعداد سیاه پوشان و مجالس عاشورایی بیشتر شده و اقدامات امنیتی با نظم بیشتری دنبال می شود. خیابانهای منتهی به مجتمع سید الشهدا در ضاحیه مملو از جوانانی است که جلیقه حزب الله بر تن دارند و بیسیم به دست، به بررسی موارد مشکوک می پردازند. پلیس محلی (شهرداری) و ژاندارمری و نیروی انتظامی و ارتش، در کنار حزب الله به طراحی نقشه های امنیتی پرداخته و در برقراری امنیت می کوشند. در ضاحیه، علاوه بر نیروهای ثابت که هر پنج متر ده متر ایستاده اند گشت های موتوری به وفور دیده می شود. حرکت امل هم امسال با نظم بهتری اقدامات امنیتی برای حفظ امنیت مجالس عزاداری خود را دنبال می کند. جوانان حرکت امل با یونیفرم های جدید و یک دست و با حمل سلاح از حفاظت مراسمشان به خود می بالند. نظم و یک دست بودن لباسهای نو و گرانقیمت آنها، برخلاف سالهای گذشته است و نشان می دهد به این امر توجه ویژه داشته اند.
هرچند در گذشته های دور در زمان حکومت سلاطین عثمانی، شیعیان لبنان اجازه برگزاری روضه نداشتند و باید مجالس در خفا و پنهانی و بی سر و صدا برگزار می شد، اما امروزه با تلاش های علمای شیعه خصوصا احیاگر حقوق شیعه در لبنان امام موسی صدر، و سخنرانی های مختلف وی پیرامون عاشورا و ظلم ستیزی، مجالس حسینی علنا و بی هیچ دغدغه ای برگزار می شود.
گاهی برخی از بدخواهان سیاسی، عزاداری شیعیان را بهانه ای برای آزار و اذیت می کنند. مثلا سال گذشته وقتی مزدور ضد ایرانی و ضد حزب الله، احمد الاسیر در صیدا شلوغ کرده بود، نصب پرچم های سیاه را تحریک آمیز خوانده و با تظاهراتی مسلحانه برای جمع آوری آن اقدام کرده بود. از طرف دیگر، مسئول حزب الله منطقه برای جمع کردن پرچم ها و جلوگیری از اهانت به آنها رفته بود و در حین انجام این کار، توسط این مزدوران از خدا بی خبر مورد شلیک قرار گرفت و روانه بیمارستان شد.
یک سایت خبری لبنانی نقل کرده که دانشجویان مسیحی 14 آذار یعنی طیف آمریکایی، در دانشگاه یسوعیه از توزیع آب و کعکة العباس (کلوچه مخصوص محرم) عصبانی شده و آنرا تحریک آمیز خوانده و خواستار جمع کردن بساط محرم شده اند. مسئولان دانشگاه هم دانشجویان شیعه را بیرون کردند. این خبر از سوی دانشجویان رد شد و گفتند کسی به آنها اعتراض نکرده است. این خبر برای لبنانی ها آنقدر خنده دار است که بگویید دانشگاهی اجازه نداد دانشجویان درخت کریسمس در حیاط برپا کنند!
اما افرادی در لبنان هستند که تحت تاثیر القائات وهابیت، دست به اقدامات کور و وحشیانه علیه شیعیان می زنند. ابومحمد راننده تاکسی است. وی می گوید پریروز هنگامی که در طریق الجدیده (منطقه سنی نشین بیروت) در حال رانندگی بوده، یک موتوری با مشت به ماشین می کوبد و می گوید ضبطت را خاموش کن. با اینکه صدای نوحه خوانی کم بوده و به بیرون نمی رفته. کمی جلوتر سه چهار موتوری با قمه جلوی او را می گیرند و او را پایین کشیده و مورد ضرب و جرح قرار می دهند.
در خبرها آمده که حزب الله به مداحان و روضه خوانها و سخنرانان توصیه کرده اصلا راجع به عربستان سعودی حرفی نزنند و تنها به ذکر مصائب بپردازند. این اقدام برای حفظ وحدت و جلوگیری از اتهامات رسانه های آل سعود و اتباعشان مبنی بر سواستفاده حزب الله از مراسم مذهبی برای تحریک و فتنه برانگیزی عنوان شده است. با این حال علیرغم اینکه سید حسن نصرالله و دیگر سخنرانان مراسم محرم، حتی حرفهای سیاسی داخلی هم نزدند، رسانه های زنجیری و مواجب بگیران مزدور، دست به دروغسازی زدند و اتهاماتی به حزب الله زدند.

آماده سازی زمین 16000 متری برای تجمع عاشورایی در ضاحیه

مثلا سایت جنوبیه که با بودجه امریکایی و به مدیریت یک مواجب بگیر آمریکا اداره می شود، با اشاره به فروش زمین 14 هزار متر مربعی ملعب الرایه، اجرای مجلس های مختلف از جمله عزاداری را کنسل شده تلقی کرد و مدعی شد حزب الله از مبارزه با اسراییل به مبارزه با آل سعود روی آورده است. این درحالی است که حزب الله در آماده سازی یک زمین خالی در ضاحیه برای اجرای مراسم روز عاشورا است که پس از راهپیمایی حماسی و پرشور شیعیان، تجمع عظیمی برپا خواهد شد.
یکی از دلایل عصبانیت این روزهای مخالفان حزب الله از جمله علی الامین مدیر سایت جنوبیه این است که در این ده روز، حزب الله با مدیریتی بی نظیر و در سطحی گسترده امنیت ضاحیه را به دست می گیرد و حضور علنی و بسیار پر رنگی دارد. این نوع افراد با دیدن حزب اللهی ها رو ترش می کنند و از توقف و ارائه مدارک شناسایی در ایست بازرسی ها سر باز می زنند و شروع به اهانت و فحاشی می کنند. آنها می گویند حزب الله یک نهاد قانونی نیست و از قبول دستور نیروهای امنیتی سر باز می زنند. برای جلوگیری از این موضوع، امسال ایست بازرسی ها توسط پلیس محلی (نیروهای شهرداری) یا ژاندارمری صورت می گیرد و حزب اللهی ها پشت سر آنها پس از ایست بازرسی تنها به کنترل و پشتیبانی می پردازند تا در صورت لزوم وارد عمل شوند.
یکی از بچه های ایست بازرسی تعریف می کرد در یکی از نقاط ضاحیه یک خانم بی حجاب با وضعی بسیار لخت و زننده سوار بر یک بی م و ایکس5 را متوقف کردند. وی شروع به شلوغ بازی و جیغ و داد کرد و فحاشی کرد. نمی توانستند به او دست بزنند. تا خانمی از حزب الله برسد او را نگه داشتند. با بازرسی از وی و ماشینش مقادیری سلاح و مهمات و مواد منفجره به دست آمد.
هرچند این روزها به دلیل اقدامات امنیتی خصوصا بسته شدن برخی راه ها ترافیک زیاد شده اما اکثر مردم راضی هستند و ترافیک را به جان می خرند تا دیگر شاهد اقدامات تروریستی نباشیم. آنها درک می کنند که شرایط نا امن منطقه و حضور تروریستها، تهدید کننده جان و مالشان است و اقدامات پیشگیرانه امنیتی برای حفظ جان مردم ضروری است. آن عده ای هم که غر می زنند، بیشتر از همان دسته مخالفان مواجب بگیر هستند.

مطلب مرتبط: عزاداری شیعیان لبنان

۲ ۰ ۴ نظر ۳۴۴۴ بار مشاهده

دیدگاه‌ها (۴)

سلام علیکم
خداوند حافظ تمام خدام اباعبداللّه باشد
ان شاءاللّه
و قطع بشود دست پلید نامحرمان از مجالس
یا ربّ

سلام 
نظرتون در رابطه با سبک و سیاق جدیدی از مداحی و سینه زنی که چند سالیه توی ایران باب شده،  چیه؟  آیا تا به حال توی این جور مجالس بودید؟  

پاسخ:

۱۷ مهر ۹۵، ۱۱:۵۲
سلام
چند سالی است محرم را ایران نبوده ام. کلا مداحی سنتی و سنگین و با وقار را در شان ائمه می دانم و می پسندم. مداحی و روضه خوانی ای که آهنگش از ترانه های داخلی یا خارجی اقتباس شده یا مضمون شعری نامناسب و سطح پایین دارد یا شبیه به رقاصی است را نمی پسندم و در آن روحانیتی نمی بینم. احتمال زیاد هم مورد پسند اهل بیت نباشد.

جواد پاشاپور

۱۸ مهر ۹۵ ، ۱۱:۴۱
سلام به سرباز امام زمان (عج) و دوست بزرگوار  محمود علوي خدا حفظتان كند  

پاسخ:

۱۸ مهر ۹۵، ۱۸:۵۹
علیکم السلام. شایسته لقب سرباز امام زمان نیستم مگر خودشان قبول فرمایند.

سلام آقای علوی آیا در لبنان هم فاز آخر الزمانی و علائم ظهور و یا مطمعن بودن نزدیک بودن ظهور آقا امام عج به غلظت ایران وجود داره ؟

پاسخ:

۲۰ مهر ۹۵، ۱۶:۴۱
سلام. خیر. هرچند یکی از مهم ترین علمای این زمینه شیخ علی کورانی خودش لبنانی است اما در جو عمومی مردم چنین حرفهایی زیاد مطرح نیست.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

LIBANIRAN

اطلاعات و اخبار مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری پیرامون لبنان
برای اطلاعات بیشتر به صفحه درباره پایگاه مراجعه فرمایید.

پربیننده ترین مطالب
پیوندها