شهادت دومین فرمانده بزرگ حزب الله

شهادت دومین فرمانده بزرگ حزب الله

فرمانده برجسته حزب الله سید مصطفی بدر الدین دیروز در ضاحیه بیروت تشییع شد.

او به همراه حاج عماد مغنیه در مقاومت لبنان با مبارزان فلسطینی در ارتباط بود. سپس بعد از انقلاب به همراه وی با سپاه پاسداران مرتبط شد  و پس از تشکیل حزب الله پس از گذشت مدتی، وارد حزب الله شد.

آمریکا او و عماد مغنیه را عامل عملیاتهای خارجی علیه صهیونیستها می دانند. با این حال تا کنون نتوانسته بودند وی را ترور کنند. در پی انتشار خبر شهادت وی در حومه دمشق، تحلیل های مختلفی ارائه شد. از آنجا که حزب الله اطلاعات کاملی نداد و حتی کسی را متهم نکرد، کار پیچیده تر شد.

هفته قبل خبری از هدف قرار گرفتن یک کاروان در لبنان منتشر شد که توسط حزب الله، ارتش لبنان و گزارشگر نظامی ارتش رژیم صهیونیستی نفی شد. با این حال صحبتهایی شنیده می شود که گمانه زنی می کنند شهید مصطفی هفته قبل ترور شده باشد.

رژیم صهیونیستی دیروز در پی اعلام شهادت وی، به حالت آماده باش قرار گرفته بود تا با عملیات انتقامجویانه احتمالی مقابله کند. هرچند دیروز شیخ نعیم قاسم عامل خاصی را برای شهادت مصطفی معرفی نکرد، اما گفت هرکه باشد، در نهایت به رژیم صهیونیستی خدمت کرده است. از آنجایی که انگشت اتهام به سوی آمریکا هم دراز شده است، جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد هواپیماهای آمریکا یا همپیمانانش در منطقه ای که اعلام شده وی به شهادت رسیده حضور نداشتند. با این حال وی نمی تواند از نابود شدن وی را تاکید کند.

برخی از مخالفان حزب الله گفتند وی معلوم نیست کشته شده باشد. برای فراری دادن وی از محکمه ترور رفیق حریری، او را پنهان کرده اند! هرچند در فیلمها و سریالهایی که درباره مقاومت ساخته می شود، گاهی می بینیم یکی از مسئولان بلند پایه حزب الله علیرغم اعلام شهادتش زنده است تا پدر دشمن را دربیاورد و بدون مزاحمت وی فعالیت کند، اما تا کنون در واقعیت، حزب الله چنین عملی انجام نداده و در همه زمینه ها صادق ترین گروه با طرفداران و حتی مخالفان خود بوده است.

با اعلام شهادت مصطفی بدرالدین، خبرگزاری المستقبل وابسته به حریری در اقدامی غیر حرفه ای و غیر اخلاقی، تیتر زد قاتل شهید حریری به قتل رسید! حتی برخی طرفداران این جریان آمریکایی در لبنان، پا فراتر گذاشته و علاوه بر فحش و نفرین، از رژیم اشغالگر قدس برای کشتن وی تشکر کردند! ادعای دادگاه ترور رفیق حریری که درباره آن شک و تردید های زیادی وجود دارد، این است که بدرالدین مسئول ترور رفیق حریری هست. چون چند بار تلفنش در آن حوالی ردیابی شده است! این ادعا با شهادت چهار افسر بلندپایه لبنانی که بعدها اعتراف کردند دروغ بوده، همراه شد تا پیراهن عثمانی شود برای محکومیت حزب الله. این ادعای واهی در صورتی نقل می شود که رفیق حریری پس از جلسه ای به قتل رسید که از سلاح مقاومت دفاع کرده بود. ضمن اینکه حزب الله با شکستن رمزگذاری فیلمهای پهپادهای رژیم صهیونیستی، فیلم چند ماه نظارت دقیق بر راه های مورد استفاده حریری در نقل و انتقالاتش را منتشر کرد و نشان داد کسی که وی را کشته، ماه ها وی را ریز نظر داشته است.

تشییع جنازه دیروز بسیار با شکوه بود. اکثر مسئولین حزب الله به غیر از سید حسن نصرالله حضور داشتند. در صف اول، دوستان و همراهان قدیمی نشسته بودند.

پس از حدود یک ساعت مراسم قرآن خوانی و حضور مسئولین مختلف لبنانی و علمای شیعه و سنی، تابوت شهید را از حسینیه بیرون بردند. از شدت جمعیت نتوانستم جلو بروم و مراسم ادای احترام نظامی و اجرای سرود ملی و سرود حزب الله توسط یگان تشریفات را از نزدیک به تصویر بکشم. با پایان سرود، جمعیت هجوم آورد و محافظان و انتظامات نتوانستند جلوی آنها را بگیرند. تابوت بر سر دست ها می رفت و از جلوی بهشت زینب که مخصوص دفن شهدای مدافع حرم است به سوی روضه الشهیدین تشییع شد. در طول مسیر، سینه زنی و لبیک گویی پرشور و حماسی مردم انجام می شد. با رسیدن به ساختمان روضه الشهیدین مردم با وی وداع کردند: بأمان الله یا شهید الله. صحنه زیبایی بود. مصطفی را در کنار عماد و جهادش دفن کردند. باشد که دوستان جهاد در راه القدس، در کنار هم بیارامند.

پ.ن: حزب الله دقایقی پیش اعلام کرد شهادت وی توسط شلیک توپخانه تکفیری ها به انجام رسیده است. هرچند به صداقت حزب الله شک ندارم، اما توانایی اطلاعاتی تکفیری ها در رسیدن به چنین فرد بلند پایه امنیتی جای سوال دارد. قطعا تکفیری ها به تنهایی نمی توانند چنین عملیات امنیتی را انجام دهند و با مشارکت یک سازمان خارجی به انجام رسیده اما توانایی اجرای آتش دقیق آنها توسط توپخانه هم شک برانگیز است.

۲ ۰ ۱۱ نظر ۴۲۳۷ بار مشاهده

دیدگاه‌ها (۱۱)

سلام
خدا خیرتون بده استفاده کردم، هر چقدر بیشتر با اعضای حزب الله آشنا میشوم ارادت و احترامم به آنها بیشتر می شود

سلام

خیلی تکفیری ها رو دست کم نگیرید
اونا با تجربیاتی که در جنگ های مختلف کسب کرده اند و همینطور پشتیبانی تسلیحاتی از سوی ترکیه و اسرائیل و با داشتن پهپادهای شناسایی اهدایی ! به طور دقیق و موثری آتش می ریزن
به فیلم های منشر شده از تروریست ها در  نبرد خان طومان که توسط پهپاد ها شون گرفته شده نگاه کنید

یا علی

سلام . اینطور که خیلی پیچیده میشه چون اگر در کاروان حزب الله شهید شده بودند حزب الله چه دلیلی داشت یه هفته اعلام نکنه یا چرا هیچ گروه تکفیری مسولیت رو قبول نکرده. ولی اگر کار تکفیری ها بوده باشه ردپای عناصر خود فروخته و جاسوس و نفوذی  از ارتش سوریه هم مشهوده.

پاسخ:

۲۵ ارديبهشت ۹۵، ۱۴:۱۶
نه لزومی به متهم کردن ارتش نیست. اونقدر اسراییل و ترکیه اونجا نفوذ دارن که به سوری ها چیزی نمیرسه. ظاهرا یه مدت پیش سفیر رژیم صهیونیستی در ترکیه اعلام کرده بوده یک همکاری هایی قراره با هم بکنن. اینم نتیجه اش.

شاید هم دوباره پای یک جاسوس وسط باشه

پاسخ:

۲۵ ارديبهشت ۹۵، ۱۶:۲۳
بعید نیست. هر چیزی در این میدانِ مبارزه امکان داره.

سلام
بنده هیچ اطلاعی ندارم که چه گروهی مسول ترور این شهید بزرگوار هستند (بعید هم میدانم تعداد کسانی که اطلاع دقیق دارند از انگشتان دست تجاوز کند) اما به نظر حقیر حزب الله با متهم کردن توپخانه معارضین سوریه بهترین گزینه را انتخاب کرد، به این دلیل که اگر مسول این حمله اسرائیل اعلام می شد اوضاع از دو حال خارج نبود، 1-یا حزب الله باید پاسخی درخور می داد، در حد حمله به پایگاه مرزی یا کشتن یک فرمانده اسرائیلی یا اسیر گرفتن و ... که در این صورت بهترین بهانه را به اسرائیل برای حمله گسترده به جنوب لبنان می داد، بهانه ای که صهیونیست ها مدتی است به دنبال آن هستند. و شرایط کنونی منطقه و جهان شاید جبهه جنوبی حزب الله لبنان را در بدترین وضع دفاعی ممکن قرار داده باشد و باز شدن این جبهه در این شرایط به نفع جریان مقاومت نیست.
2- و یا اینکه پاسخی به این اقدام رژیم صهیونیستی داده نمی شد( یا به اقدامی کوچک در حد حمله به واحدهای گشت مرزی بسنده می شد) در این صورت اولا حزب الله به علت محافظه کاری و سکوت در اذهان عمومی در مقابل رژیم غاصب در جایگاه ضعف قرار می گرفت و هم مسولین این رژیم را به ادامه اینگونه اقدامات تحریک می کرد، چرا که آنان اطمینان حاصل می کردند حزب الله در شرایط کنونی قدرت واکنش جدی ندارد(چیزی که شاید با واکنش ضعیف حزب الله به ترور جهاد مغنیه به آنان ثابت شده باشد).
به هر حال اولا دعای تعجیل در فرج دارم ثانیا امیدوارم واقعاً معارضین سوری مسول بوده باشند و ثالثاً حتی اگر اسرائیل مسول بوده این حملات به حزب الله صورت سالانه یا دوسالانه پیدا نکند، اتفاقی که شاید هم اکنون افتاده.
من الله توفیق

این یک مورد رو حزب الله باید از سپاه ایران درس عبرت بیاموزه و دیواره اعتماد رو بین خودش و دوستدارانش ویراااااااان نکنه...هیچ کسی به اندازه ی ”مذهبی ها ”در ایران به انقلاب ،دین و مردم اسیب وارد نکرده ...امریکا و اسراییل صد سال طول بکشه اگه یه اقدام موثر به انداره ی این افراد درتخریب انقلاب و دین بتونند انجام بدن! ...این دیواری که سالهاست در ایران توسط متولی هاش ویران شده رو دوستان حزب الله ببینن ....و عبرت بگیرن .

ضمن تسلیت شهادت این فرمانده بزرگ یه سوال داشتم ...مصطفی بدرالدین مسئول گروگانگیری که در سال ۱۹۸۵ در بیروت اتفاق افتاد هست؟....عکسی که امریکاهی ها به عماد مغنیه نسبت داده و تحت تعقیبش قرار داده بودن کاملا شبیه به شهید مصطفی بدرالدین هست!...من فکر کنم شهید بدرالدین با توجه به سوابقش مثل زندانی شدنش در کویت فرد شناخته تری بود تا شهید مغنیه ...پس چرا مغنیه تحت تعقیب قرار گرفت اما بدرالدین که توی هواپیما بود شناخته نشد ...یکی از افراد حقیقت گو در این زمینه انیس نقاش هست که امیدوارم یه مصاحبه جدید داشته باشن و این موضوعات از جمله حوادث ظهران و امیا رو بگن هرچند که دومی به احتمال بسیار ربطی به شهید مغنیه نداشته .

با سلام و خدا قوت
من قصد دارم از بیروت به دمشق برم لطفا راه های رسیدن به دمشق رو توضیح بدین
متشکرم

پاسخ:

۲۶ ارديبهشت ۹۵، ۱۳:۵۴
سلام
از ضاحیه، منطقه مشرفیه زیر پل، ون و تاکسی به دمشق داره. دقت کنید راننده شیعه باشه. پارچه سبز یا علامت ذوالفقار داخل ماشین به آینه یا برچسبهایی مثل یا علی و صلوات و این چیزها. وگرنه احتمال اینکه شما را به گروه های تروریست تحویل بدهند هست. با راننده قرار بگذارید با خود برگردید.

راه مطمعن تری نیست برای رسیدن به دمشق؟اینجور که شما گفتی حقیقتش من کمی محتاط شدم

پاسخ:

۲۶ ارديبهشت ۹۵، ۲۰:۲۷
با کاروانهای زیارتی لبنانی برید که یک روزه می برند.

آقا فاز این "سید علی الامین" چیه؟ روشنفکره یا خائن؟

پاسخ:

۲۶ ارديبهشت ۹۵، ۲۰:۲۷
کاش روشن بود. قطعا روشن نیست. کلا لبنان برق نیست. چطوری روشن باشه؟ laugh

-- رجعت صدر --

۰۴ خرداد ۹۵ ، ۱۱:۴۳
سلام

شهادت ایشان برای من خاطره حادثه ملارد و شهادت سردار تهرانی مقدم را زنده کرد
و این هراس و دلهره که مبادا خطای نیروهای خودی عامل این خسران بزرگ و از دست رفتن سرمایه ما شده باشه...
 چون با کمال تاسف و تاثر در رسانه ملی به جز یک خبر کوتاه و خبرهای محو زیرنویس شبکه خبر... ما بازخوردی در خور شخصیت ذوالفقار حزب الله ....بعد از این حادثه ندیدیم و در واقع با یک بایکوت خبری در ایران مواجه بودیم
در حالی که در شهادت حاج رضوان، تمام ابعاد شهادت ایشان پوشش خبری داده شد... از زمان اعلام شهادت ایشان ده ها مراسم و راهپیمایی مختلف در مساجد برگزار شد...مراسم تشییع و خاکسپاری ایشان مستقیم از شبکه های مختلف سیما پخش شد
حتی یادم هست برخی خیابان های تهران مثل میدان فلسطین، میدان ولیعصر و خیابان های منتهی حالت امنیتی گرفته بود

به هر حال ایشان که شهیدند و عند ربهم یرزقون اند و به این کارهای نیاز ندارند...این ما هستیم که به نگاه رحمت ایشان نیازمندیم
 ان شاء الله که هم سفره شهدای کربلا و محشور با رسول الله ص و آل رسول ع باشند

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

LIBANIRAN

اطلاعات و اخبار مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری پیرامون لبنان
برای اطلاعات بیشتر به صفحه درباره پایگاه مراجعه فرمایید.

پربیننده ترین مطالب
پیوندها