حال و هوای انتخابات در لبنان

حال و هوای انتخابات در لبنان

تبلیغات انتخاباتی ظاهرا مشکلات امنیتی و تضادهای سیاسی داخلی مانع  انتخابات شهرداری ها در لبنان نخواهد شد. در و دیوارهای شهر ها پر شده از تصاویر کاندیدا ها. در لبنان کسانی که سنشان از 21 سال بگذرد می توانند رای بدهند. برای این منظور فقط در محل ثبت شناسنامه خود حق رای دارند و باید اسمشان در لیست افراد حایز شرایط رای دادن آمده باشد. در لبنان برخی افراد به موجب حکم قضایی در اثر جنایت، جرم بدنام (مثل سرقت، صدور چک بلا محل، اختلاس، رشوه، قسم دروغ، تجاوز، جعل، و غیره)، اشخاصی که از حقوق مدنی محروم شده اند، اشخاصی که از حقوق کارمندی و شغلی محروم شده اند، افرادی که از گرفتن تابعیتشان ده سال نگذشته باشد و در نهایت، نظامی ها نمی توانند در انتخابات شهرداری ها رای دهند. دوره شورای شهر 6 ساله است و هر استانی در روزی معین (یکشنبه که تعطیل است) انتخابات برگزار می کند. مثلا استان های بیروت، بقاع و بعلبک هرمل در یکشنبه آینده یعنی 19 ام اردیبهشت انتخابات برگزار می کنند. یکشنبه بعدی 26 ام در استان جبل لبنان انتخابات خواهد بود و در استان لبنانی جنوبی و نبطیه یکشنبه دوم خرداد رای گیری خواهد شد. در نهایت دو استان لبنان شمالی و عکار در نهم خرداد انتخابات خواهند داشت.
از طرف دیگر رقابت فشرده و پر حرارتی بین احزاب سیاسی ایجاد شده تا نامزدهای مورد حمایت خود را به شوراها بفرستند. قبلا رقابت شدید و حتی در مواردی شبه دعوا بین احزاب مختلف، از جمله حزب الله و حرکت امل وجود داشت. هر حزبی با مراجعه به چند خاندان پر جمعیت دهکده، تلاش می کرد تا رای آنها را با خود همراه کند. امروزه وضع متفاوت شده. در برخی مناطق حزب الله و حرکت امل با هم متحد شده و نامزدهای مشترکی معرفی می کنند. حتی ادعا شده در زحله، حزب الله با المستقبل ائتلاف خواهد کرد تا جلوی نامزد مسیحی بایستند. البته صحت و سقم این امر در سخنرانی روز جمعه آینده سید حسن نصرالله مشخص خواهد شد. همچنین گفته می شود میقاتی و حریری برای لیست طرابلس به تفاهم رسیده اند. یا عون و قوات اللبنانیه ظاهرا توافق کرده اند در جایی که هر کدام حضور و قوت بیشتری دارند، همه به کاندید حزب برتر رای دهند. با توافق شبه کامل بین حزب الله و حرکت امل، و توافق ضمنی قوات و عون، تنها المستقبل است که هنوز بطور جدی بسته پیشنهادی خود را نبسته است.

در بیروت، گروه های مختلفی با ادعای بیروتی اصیل (بیارته) تلاش می کنند تا رای جمع کنند. این افراد و گروه ها که تا کنون برای جمع کردن زباله هم نتوانستند مفید باشند، در تلاشند تا از بالا آمدن نامزدهای مورد حمایت حزب الله و حرکت امل جلوگیری کنند.
از سوی دیگر، سال گذشته تحرک اعتراضی جوانان مخالف نظام لبنان که آنرا فاسد می خواندند، باعث شده تا در مناطق مختلف، حرکتهایی غیر عادی و خارج از عرف سیاسی گذشته، ایجاد شود و جمعیت هایی خود را مخالف سیاسیون فاسد خوانده و با ادعای اصلاح و توسعه، تلاش کنند نظام حزبی گذشته در شورای شهر را در هم بشکنند. مثلا لیست «معا من اجل الهرمل» با هم برای هرمل، با اشاره به تاریخ باستانی این شهر و استعدادهای انسانی و بالقوه مختلف آن مردم را به رای دادن به این لیست تشویق کرده. با اینکه این گروه خود را ضد هیچ گروه دیگری نمی داند، اما برخی منابع مخالف حزب الله، می گویند این جمعیت، از اینکه حزب الله و حرکت امل در این سالها نتوانسته اند پیشرفت قابل ملاحظه ای به این مناطق بدهند، خود را به عنوان جایگزین معرفی کرده است.
برای اینکه از کلاف پیچیده سیاست لبنان بهتر سر در بیاورید، جالب است بدانید شخصی به نام شیخ صبحی طفیلی که دبیرکل سابق حزب الله بود، سالها پیش با این عقیده که شرکت در انتخابات در این نظام فاسد حرام است، با حزب الله در افتاد و بعد از اخراج از حزب و درگیری مسلحانه با ارتش، در منزلش تقریبا حصر خانگی شد. وی 18 سال است با ائتلاف با حریری (همانی که وی می گفت فاسد است!) توانسته شورای شهر را در حصر لیست مورد حمایت خود نگه دارد. حزب الله و حرکت امل امسال لیست وفا به شهدا را ارائه کرده اند و 18 عضو شورای شهر بریتال باید از میان این دو لیست انتخاب شوند. صاحبنظران می گویند در صورتی که لیست مورد حمایت صبحی طفیلی پیروز نشود، وی از صحنه سیاسی بریتال حذف خواهد شد.
رای گیریمردم برای رای دادن باید با شناسنامه یا پاسپورت به محل رای گیری مراجعه کنند. دریافت شناسنامه (که سالهاست در لبنان به شکل کارت هوشمند شده)، زمان و روال طولانی دارد. اول باید فرمی از مشخصات نزد مختار (ریش سفید دهکده یا محله) بطور کامل پر کرد و تمام انگشتان دست را در آن ثبت کرد. گاهی یکی دو بار فرم برگشت می خورد چرا که اثر یک انگشت درست ثبت نشده و در ثبت احوال اسکن نمی شود. بعد از ارسال هم ممکن است تا چند ماه شناسنامه صادر نشود. اما هنگام انتخابات ظاهرا دو روزه شناسنامه صادر می شود! لذا جوک این روزهای لبنانی ها این است که هرکس شناسامه ندارد یا باید تعویض کند، الان وقتش است! از لطیفه های رایج دیگر این است که می گویند، این روزها برخی افراد خیلی مهربان شده اند و با لبخند با آدم صحبت می کنند. فردا می بینی نامزد و کاندید شورای شهر شده! کاش هر سه ماه یکبار انتخابات شود! یا تصویری از آسفالت نو در دهکده گذاشته اند و می نویسند آسفالت انتخاباتی!

۰ ۰ ۱۳ نظر ۲۹۵۹ بار مشاهده

دیدگاه‌ها (۱۳)

پس ولایت بی رئیس جمهور اونجا هم دست کمی از ولایت با رئیس جمهور ما نداره

سلام 

بیروت مدینتی چطور؟ چه فرقی با بقیه داره؟ 

پاسخ:

۱۵ ارديبهشت ۹۵، ۲۳:۰۵
اطلاع ندارم. باید اسمهایشان را ببینم، درباره شان بخوانم یا پرس و جو کنم.

بعضی از قوانینشون آدم رو بیاد کشورهای اروپایی می اندازه،خیلی جالب بود ممنون

پاسخ:

۱۶ ارديبهشت ۹۵، ۱۲:۴۱
قوانینشون اروپایی و مدرن هست. اما اجرا نمیشه! مثلا جعجع که در داداه به جرم قتل نخست وزیر کشور محکوم شد، نه تنها رای میده بلکه نماینده مجلسه!

سیدمحمدحسین میرفخرائی

۱۸ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۱:۴۴
سلام
دربارهٔ آقای [آیت‌الله] سیدعلی امین چیزی می‌دانید؟
ممکنه در پاسخ همین نظر مختصری دربارهٔ ایشان توضیح دهید؟
ممنون می‌شوم

پاسخ:

۲۰ ارديبهشت ۹۵، ۱۰:۲۲
علیکم السلام. دو تا سید علی امین داریم. یکی که آخونده و با مخالفت با ایران و شیعیان، تونسته با کمکهای آمریکا و عربستان برای خودش دفتر دستکی داشته باشه. یکی هم سید علی امین صاحب رسانه که پس از گذراندن دوره های مختلف در آمریکا و با بودجه مستقیم آمریکا بر ضد ایران و حزب الله هر نکته ای راست و دروغ بتونه می نویسه. اون سید علی عمامه به سر، با اظهار مواضع مورد خوشایند وهابیت، و شرکت در برنامه های آنها تونسته برای خودش دفتر و انتشاراتی به هم بزنه اما بین مردم طرفدار نداره. قبلا در مورد ایشون نوشتم. مطالعه بفرمایید.

سلام
لطفا از شهرک خان طومان بنویسید.

پاسخ:

۲۰ ارديبهشت ۹۵، ۱۰:۲۳
نیاز به اطلاعات بیشتر دارم. فعلا فرصتش نیست.

سلام
 حرفهای که درباره اسارت نیروها حزب لله در  خان طومان   میزنند درسته میگن  ایران هم شهید زیاد داده  

پاسخ:

۲۰ ارديبهشت ۹۵، ۱۰:۰۸
علیکم السلام
من شنیدم 5 نیرو اسیر شده اند. شهدای ایران و افغان هم زیاد بودند. به سبب اشتباه تاکتیکی فرمانده عملیات در دستور عقب نشینی به هلیکوپترهای پشتیبانی هوایی. ملامتش نمی کنم. فاصله درگیری تنها چند متر بوده و برای پیشگیری از هدف قرار گرفتن نیروهای خودی با آتش خودی این امر صادر شده.

سلام 
میشه یه پست در مورد سوریه بذارید؟  مثل اینکه تروریست ها دوباره دارن پیشروی میکنن؟  
خان طومان رو هم گرفتن ؟!! 

پاسخ:

۲۰ ارديبهشت ۹۵، ۱۰:۰۹
علیکم السلام
من صرفا خبرهای بد و کوتاهی از این قضیه شنیدم و مایل نیستم چیزی بنویسم که به جای مرهم زخم شدن، به شکافتن زخم بیانجامد.

سلام ...خبری از شهدای خان طومار دارید؟...اخباری که امروز داعشی ها دادند این بوده که بیش از هشتاد تن از نیروهای حزب الله و فاطمیون کشته شدن!!!...رسانه های مقاومت دائما تکذیب میکنن ...اما سپاه مازندران شهادت ۱۳تن از نیروهاش رو به همراه ۲۴مجروح تایید کرد ....دیشب سید حسن نصرالله اشاراتی به موضوع العیس داشت اما موضوع رو باز نکرد ...شهدای العیس تشییع شدن چند نفر بودن؟

پاسخ:

۲۰ ارديبهشت ۹۵، ۱۰:۱۲
علیکم السلام
من شنیدم 5 تن از نیروهای حزب الله اسیر شده اند. شاید درست نباشد و کلا 5 نفر از نیروها اسیر شده باشند. دو سوری و دو افغانی که در تصویرهای داعش دیده می شوند. تلفات بالاست. دشمن از آمریکا و عربستان چراغ سبز گرفته. تعداد شهدای العیس رو اعلام نکردن. کلا اعلام نمی کنن. هر هفته دو سه تا رو قسطی میارن تشییع.

تصحیح :”خان طومان”

سلام 
نظر من مگه چه مشکلی داشت که تأییدش نکردی؟؟!! 

پاسخ:

۲۰ ارديبهشت ۹۵، ۱۰:۰۹
مشکلی نداشت. اینترنت نیامده بودم.

فرارسیدن ماه شعبان ماه پیامبر اکرم بر تمام شیعیان مبارک
و هم چنین ولادت شاه کربلا_علمدار کربلا_پیام رسان کربلا بر تمام شیعیان مبارک 
التماس دعا

سلام
آقای علوی
ماجرای خان طومان چیه یه عده میگن کامل سقوط کرده دوباره یه عده دیگه میگن یه قسمت کوچیک ازش سقوط کرده تکفیری ها کلی اسیر وکشته دادن کدومش درسته لطفا یه چیزی بنویسید 
واقعا نگران اوضاع هستیم.

پاسخ:

۲۱ ارديبهشت ۹۵، ۰۰:۳۸
حمله چند روز پیش تروریستها که چهار پنج شب ادامه داشت، موجب تلفات زیادی در مدافعین شد. اطلاع دقیق ندارم که کل منطقه را گرفتند یا قسمتی. بعد از عقب نشینی مدافعین،  فرصت پیش آمد تا نیروی هوایی و وموشکی، به دشمن با دست باز حمله کند.

در مورد نظام انتخاباتی لبنان توضیح میدید؟
چیزهایی که خواندم را تصدیق یا تکذیب کنید.
این که هر لبنانی اسمش در لیست یک حوزه انتخاباتی هست و باید بره همان جا رای بدهد. فقط هم باید به هم دین خود رای بدهد. و یک مسلمان نمیتواند به مسیحی رای بدهد. بعد انتخابات در لبنان لیستی است یا به شخص رای میدهند؟ یعنی مثلا در بیروت که شیعیان چند نفر رای دارند، هر شیعه ای به هر کس بخواهد رای میدهد یا لیست انتخاب میکند؟
تشکر

پاسخ:

۱ خرداد ۹۵، ۱۱:۳۱
انتخابات مجلس و انتخابات شهرداری ها مشابه هم هستند. مردم هر شهر یا دهکده ای فقط به نامزدهای آن شهر می توانند رای بدهند که تعدادشان را نظام لبنان مشخص می کند. مثلا با اینکه نیمی از جمعیت لبنان در جنوب و متعلق به شیعه هاست اما تعداد نماینده هاشون شاید بیست درصد مجلس هم نباشه. پس نظام لبنان هر شخص به کاندیدهای منطقه خودش رای میده و تعداد کرسی های مسیحی، شیعه و سنی هم از پیش تعیین شده است. داخل مسیحیت هم مشخص است. چند تا مارونی چند تا کاتولیک چند تا ارتودکس. لیست انتخاباتی عموما توسط احزاب یا ائتلاف ها تهیه میشه و مردم به افراد لیست رای می دهند. می توانند به دین دیگری رای بدهند. کما اینکه بیشتر مسیحی هایی که از جنوب انتخاب می شوند و با مقاومت هستند، با رای شیعه ها بالا می آیند نه با رای مسیحی ها! وگرنه نماینده های مسیحی جناح مخالف حزب الله، رای مردم مسیحی به انها ، بیشتر است از رای مسیحی به نماینده حامی مقاومت.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

LIBANIRAN

اطلاعات و اخبار مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری پیرامون لبنان
برای اطلاعات بیشتر به صفحه درباره پایگاه مراجعه فرمایید.

پربیننده ترین مطالب
پیوندها