چه خبر؟

چه خبر؟

سلام به همه عزیزان

مدتی است مشغولیت های شغلی و زندگی اجازه نداده تا از اوضاع و احوال لبنان مطلبی بنویسم. دو هفته افتخار داشتم فیلمبردار و مترجم گروهی باشم که پیرامون تاریخ شفاهی امام موسی صدر در لبنان و ایران فعالیت می کند. داستانها و خاطرات شیرینی که مردم و شخصیتهای مختلف از امام موسی صدر نقل می کنند، آنقدر زیباست که همه مشکلات از جمله دوری از خانواده را کمرنگ می کند. حیف که به رسم امانت نمی توانم چیزی از آنها نقل کنم.

در این مدت، در لبنان اتفاقات زیادی افتاد. مثلا تشدید فشار بر روی حزب الله از طرف عربستان و نوچه هایش. هرچند برخی صاحبنظران معتقدند این تلاشهای آل سعود محکوم به شکست است و آنها حتی با گزینه نظامی هم قادر به مقابله با حزب الله نیستند اما برخی با دیده شک و تردید به این قضیه می نگرند و معتقدند شاید این اقدامات، در راستای توافق ایران با آمریکا باشد.

به عقیده آنان، تفاهم ایران و آمریکا فراتر از هسته ای است و برای آن هم نشانه هایی ذکر می کنند. از نشانه هایی که برای کم شدن حمایت ایران از مقاومت ذکر می شود، کمرنگ بودن کمک ایران به یمنی ها و خلاصه شدن در حمایت رسانه ای، کم شدن حمایت مالی از حزب الله لبنان، خارج شدن تعداد زیادی از نیروهای ایرانی از سوریه و انفعال ایران مقابل اقدامات شدید عربستان بر ضد مقاومت است. انصار اللهاز آن بدتر، خبر تصمیم قطعی ایران برای ارسال یک گروه دیپلماتیک به عربستان است که باعث شده تا بازی عربستان در به زانو درآوردن ایران، به نمایش برسد. این انفعال و عقب نشینی بی سابقه به حدی نا امید کننده است که چند روز پیش یکی از مقامات انصار الله بشدت علیه مسئولین جمهوری اسلامی ایران سخن گفت و از آنان انتقاد کرد. وی خطاب به مسئولین اظهار داشت: شجاعت و مسئولیت را از سید حسن نصرالله یاد بگیرید.

اقدامات خصمانه آل سعود که به سرعت و هر روز بیش از پیش تشدید می شود، دیروز، واکنش وزیر خارجه عراق را برانگیخت. عربستان که پیش تر در شورای همکاری خلیج (فارس) توانسته بود کشورهای دیگر را برای تصویب تروریست بودن حزب الله با خود همراه کند دیروز توانست در اجلاس وزرای خارجه کشورهای عرب، بار دیگر، تروریست بودن حزب الله را به تصویب اعضا برساند. این اقدام با واکنش لبنان و عراق روبرو شد. ابراهیم جعفری در این اجلاس با شجاعت گفت: حزب الله و حشد شعبی افتخار عرب هستند و هرکسی آنها را تروریست بخواند خودش تروریست است. در پی این سخن، گروه عربستانی از اجلاس بیرون رفت.

به عقیده صاحبنظران، عربستان با کمک رژیم صهیونیستی در پی آماده کردن مقدمات حمله صهیونیستها به لبنان است. آل سعود که در سال 2006 مخفیانه از رژیم اشغالگر خواسته بود تا حتما حزب الله را نابود کند و به این رژیم کمک هم کرده بود، امروزه علنا با این رژیم اعلام همکاری و دوستی می کند و تلاش می نماید تا با تشکیل اجماع عربی، حزب الله را مانند داعش، تروریستی بخواند و زمینه برای مشارکت دیگر کشورها در جنگ فراهم شود تا رژیم اشغالگر صهیونیستی به تنهایی مسئولیت و فشار و خسارت جنگ را تحمل نکند. زمینه چینی عربستان برای جنگ احزاب، و جمع کردن کل اعراب (که از زمان پیامبر تا کنون در موضوعی بجز قتل پیامبر با هم متحد نشده بودند!)، با کوتاه آمدن ها و عقب نشینی ها و انفعال ایران بسیار خطرناک به نظر می رسد.

دیروز با یک تحلیلگر لبنانی در این مورد صحبت می کردم که به نظر شما آیا ایران با روی کار آمدن طیف روحانی و اصلاح طلب، دست از حمایت گروه های مقاومت بر خواهد داشت؟ وی عقیده داشت، هرچند این افراد و احزاب، کمک نظام به لبنان و فلسطین را بهانه ای برای هیاهو و رای آوردن خود می کنند، اما در عمل هرگز دست از حمایت مقاومت بر نخواهند داشت. چرا که در این صورت، دست خود در منطقه را قطع کرده و خود را بشدت تضعیف می کنند.

از سوی دیگر سعد حریری که این ماه برای سخنرانی در مراسم گروه 14 آذار به لبنان آمده بود با پیش بردن چند اقدام جدید فتنه های داخل لبنان را ببیشتر برافروخت و گره مشکلات سیاسی را کورتر کرد. وی در مورد مشکلات ناشی از زباله که هنوز حل نشده است در توییترش نوشت: اگر خدا بخواهد تا دو سه روز دیگر مشکل زباله حل خواهد شد. یکی از کاربران در هم پاسخ به وی نوشت: ظاهرا می خواهی دو روز دیگر از لبنان بروی! و حقیقتا وی به عربستان بازگشت.

دریای مدیترانه

دریای مدیترانه در شهر صور. یادگاری از دو هفته مامورت در این شهر

۲ ۰ ۳۷ نظر ۴۷۱۲ بار مشاهده

دیدگاه‌ها (۳۷)

با عرض سلام
اون کسانی که فکر میکنند ایران منفعلانه عمل میکند سخت در اشتباه هستن، مهم ترین اشتباه آنها این است فکر میکنن فقط دولت است که سیاست خارجی و بین المللی را پیش میبرد و اشتباه دیگر آن ها این است که اطلاعاتی در مورد پشت صحنه قضایا ندارند و فقط ظاهر را نگاه میکنند البته تقصیری هم ندارند چون وصل به منابع امنیتی و اطلاعاتی نیستن....متاسفانه من بیشتر از نمیتونم واضح صحبت کنم چون خطر جاسوسی است....اطلاعاتی دارم که اگه بگم شاخ در میارید.....به هر حال زود قضاوت نکنید...مطمئن باشید اگه ایران توو قضایای منطقه نبود وضعیت این طور نبود.....

پاسخ:

۲۲ اسفند ۹۴، ۱۴:۱۳
سلام
بله درسته من هم می دانم که سیاست خارجی ایران کلش دولت نیست اما فعلا چیزی که در لبنان می بینم، نشان میده که وضع خیلی خرابه. ایران چه بخواد چه نخواد، در برابر عربستان نمیتونه مقاومت کنه. عربستان با تمام ثروت و نفوذش اومده جلو ولی ما نه اون ثروت رو داریم نه اون نفوذ و فرمانبرداری دوستان رو نه دولت و مردممون حالش رو دارند. خدا به خیر بگذرونه. وضع سیاسی امنیتی در لبنان اصلا خوب نیست.

برادر چند ماه پیش طی یک هفته از تمام کشورهای متحد اسراییل حتی اوکراین کلی تجهیزات با هواپیما به فرودگاه های اسراییل نشست.حتی مجبور شدن فرودگاه های متروک رو هم استفاده کنن.فک کنم هواپیماهای عربستانی هم تو فرودگاه بن گورین نشستن.منبع حرفم هم کانال ناب جهادیه.با عکس هوایی نشون می داد.
یه چیزی که جالبه اینه که تو جنگ اخیر غزه این حجم از سلاح به اسراییل وارد نشده بود طوری که مجبور شن از شدت ترافیک فرودگاه از فرودگاه های قدیمی و متروک استفاده کنن.

اون زمان یه بنده خدایی گفت جنگ قطعیه.منم همچین نظری داشتم ولی این تب و تاب های ابران و عربستان باعث شد یادم بره اسراییل چه داشت می کرد.الان که دقت می کنم خصوصا بعد از تروریست خوندن حزب الله متوجه شدم قراره اتفاقاتی فراتر از سوریه و عراق و حتی تنش ایران و عربستان بیوفته...
جنبلاط حرف قشنگی زد.گفت چرا مثل کشورهای اروپایی شاخه نظامی حزب الله رو تحریم نکردید یا تروریست نخوندید...
حرف قشنگی زدید که اعراب از زمان اجماع برای قتل رسول خدا صلی الله علیه و آله انقدر روی یک موضوع تاکید نکرده بودن
فقط الجزایر و تونس و عراق مخالف بودن.ما اینو نگاه نکنیم به این نکاه کنیم که کل کشور های عربی به جز این 3 یا 4 تا اجماع کردن علیه تشیع
مشخصه حزب الله و ایران هر دو یکی هستن

.............................
فک کنم اسراییل از دو جبهه وارد جنگ با مقاومت شه منتها این بار تنها نیست.ارتش عربی همراهشه
این اتفاق میوفته اگه الان نه تا چند سال دیگه.اولین قدم علنی اون که اعلام جنگ رسمی به مقاومته اقدامشون علیه حزب الله بود.

دلمون قرصه چون خدا با مائه!

ولی اقدام اخیر انصار الله اشتباه بود.سیاست ایران بسیار حیله گرانه و حساب شدس
ضمنا برادر کلمه فارس رو از پرانتز در بیار

درسته....ولی باز میگم که از دادن اطلاعات بیشتر معذورم......فقط همین جمله کافی است....ان تنصرالله ینصرکم و یثبت اقدامکم

فک کنم با این چیزایی که گفتی
دهنمون سرویسه

مدیر این سایت نگفتی وضع منطقه که داره اینجور پیش میره به نفع ایرانه یا نه

پاسخ:

۲۴ اسفند ۹۴، ۰۹:۴۵
به نظر من که به نفع ما نیست. امریکا یک پروژه استراتژیک برای منطقه داره. الان دارن ترکیه رو به خاک سیاه میشونن. برای همینم ترکیه چرخید به طرف ما. قراره کل کشورها دچار تنش باشند و تقسیم بشوند. عربستان هم در معرض این نقشه ی استکبار هست. چند ساله تحلیلگران زبده این موضوع رو هشدار دادن. سید حسن نصرالله هم به عربستان هشدار داده بود. همون موقع یک سری گفتند، آمریکا چند سال به سران عربستان فرصت داده تا پول و پله هاشون رو جمع کنن. چون بعدش حکومت ساقط میشه. فرستادن عربستان به باتلاق یمن توسط آمریکا، عامدانه بوده و برای تضعیف این رژیم هست. یادمه شنیده بودم در یکی از احادیث آمده، مردمان منطقه لبنان کنونی، نیمی از اونها در جنگهای آخر الزمان کشته می شوند. اگر این پروژه اونطور که استکبار صهیونیستی آمریکایی نقشه کشیده درست جلو بره این اتفاق دور از ذهن نیست.

سلام
 اقای علوی خوش میاد مارو نگران کنی
یعنی چی که اوضاع سیاسی لبنان خوب نیست  
امریکا  خیلی وقته که حزب لله را به  اصطلاح خودش سازمات تروریستی  اعلام کرده چی  گیرش اومده حالا عربستان بخواهد  فایده کنه وقتی اکثریت شیعه لبنان حامی حزب لله  این وسط چه غلطی میتونند بکنند  نمیشه مردم راهم نادید بگیرند 
خدمت اقا میثم سلام عرض  میکنم
اقا میثم  سلام ماروهم  به بچه بالا برسون  
  ماکه از پشت صحنه ها اطلاعی نداریم
 ولی مثلا اگر ایران نبود قراربود چه اتفاق دیگه بیفته یمن که  نابود کردندشیعیان  بحرین دارند خفه می  کنند شیعیان عربستان هم همینطور حزب لله رو  تروریست اعلام  کردند وسوریه هم  که جنگ ویرانگر  

پاسخ:

۲۴ اسفند ۹۴، ۰۹:۵۲
سلام
خوشم نمیاد ولی باید واقعیت رو بفهمیم. رابطه آمریکا با حزب الله رابطه دوستانه و روزانه و نزدیکی نبوده که با تحریم حزب الله ضرری به حزب بخوره. اما تحریم اعراب، باعث فشار بسیار زیادی به حزب الله میشه. مقدار زیادی از منابع مالی حزب الله توسط عاشقان مقاومت در کویت و عربستان و دیگر کشورها تامین می شد. الان این کمک قطع شده. حمایت رسانه ای هم قطع شده. برعکس، دشمنی شروع شده. دیروز عربستان قانونی اعلام کرد که هرکس با حزب الله در ارتباط باشد، تاییدش کند (در صفحه های اجتماعی عکسی بزند) همدردی کند (اگر جنگ شد از دیدن کشته های حزب الله ناراحت شود!) و خلاصه هر رابطه ای داشته باشد مطابق قانون مبارزه با تروریسم!!! با او برخورد خشن خواهد شد!
اگر منظور آقا میثم از حمایت و کمک ایران، مربوط به الان باشد که قطعا با وجود محاصره هوایی دریایی شدید یمن، کمک خاصی نمی کنیم. اگر مربوط به گذشته باشد، خیلی ها خبر دارند که حوثی ها اقلا از 15 سال پیش در کنار رزمندگان حزب الله در ایران آموزش می دیدند. پس این مربوط به الان نیست. تصور میکنم الان دقیقا مانند جنگ 33 روزه که رژیم صهیونیستی اعلام کرد راه تهران بیروت قطع شده، کمک و پشتیبانی به یمن نمی رسد و امکانات کنونی مربوط به گذشته است.

درود بر شما.معنی این عبارت که
هذا ابو خالد طویله اشباره یوفی إذا ما قال تم واوعد
چیه؟


هل تعلم بأن الموقع الجغرافی ل #رعد_الشمال هو نفس الموقع الذی حشد فیه خالد بن الولید قواته قبل معرکة ذات السلاسل ضد الإمبراطوریة الفارسیة!

محمد بن زاید تاج رأسک ورأس من یدفع لک ومحمد بن زاید مو بس اهل الامارات یفتخرون فیه حتى احنا اهل البحرین یا 🐶


معنی این سه عبارت رو اگه زحمتی نیست ممنون میشم بگید!

پاسخ:

۲۴ اسفند ۹۴، ۱۱:۱۸
جمله اول رو نفهمیدم. جمله بعد میگه میدانستید مکان مانور رعد شمال همان جایی است که خالد ابن ولید قبل از جنگ ذات السلاسل ضد امپراطوری فارسی نیروهایش را ساماندهی کرد؟
جمله سوم هم میگه محمد بن زاید تاج سر تو است تاج سر اونایی که بهت پول میدهند و محمد بن زاید نه فقط اهل امارات که اهل بحرین هم به او افتخار می کنند ای ... (علامت مدفوع!)

یادم رفت بگم از توییتر اعراب گرفتم...
یه وقت فک نکنید مال خودمه مال مخالفان تشیعه

ببخشید اگه ترجمه متن بلد باشیم، مثلا دو سه تا کتاب تو موضوعات مختلف از عربی به فارسی ترجمه کرده باشیم، می‌تونیم تو لبنان کار پیدا کتیم؟

پاسخ:

۲۴ اسفند ۹۴، ۰۹:۵۶
یا باید برای حزب الله و ایران کار کنید که حقوقتون یک سوم احتیاجتون خواهد بود، یا باید برای ضد ایرانی ها و آمریکایی ها و عربستانی ها کار کنید که خب پولش خوبه ولی عاقبت نداره.

سلام.
پس این که آمریکاییا میگفتن ایران داره نیروهاشو از سوریه خارج میکنه واقعیت داشت؟

و یک سوال دیگه خارج از این پستتون،
به نظر شما اینکه سوریه، بیشتر به روسیه تکیه کرده تا ایران، یه اشتباه بزرگ نیست؟ درسته که حمایت نظامی بیشتری رو از روسیه داره، و روسیه بازیگر بین المللی بزرگتریه نسبت به ایران، اما بالاخره روسیه ی غیرایدئولوژیک، یک روزی با سوریه هم بازی خواهد کرد ( برخلاف ایران )، (نمونه ش همین زمزمه های طرح تجزیه یا حداقل فدرالیزه کردن سوریه). و در اون صورت ضربه ی سنگینی خواهد خورد.
حتی به صورت نمادین هم که شده، اسد نباید به عنوان اولین سفر خارجیش توی اوضاع جنگ، به روسیه میرفت. چرا به ایران نرفت؟

و اینکه اساسا فکر میکنم ما اونقدر ضعیف رفتار میکنیم( بعضاً)، که توی هر زمینه ای، هر کسی سر ما رو به زیبایی هر چه تمام تر شیره می ماله! چین، در معاملات اقتصادی، روسیه در معاملات تسلیحاتی، و کل غرب و روسیه در سیاست های منطقه ای و غیره...

پاسخ:

۲۴ اسفند ۹۴، ۰۹:۵۹
سلام
من خارج کردن نیروها رو از خودی ها نشنیدم. همین روایت رسانه ها است. من تفسیرش کردم به اینکه میخان نیرو ها رو بفرستن برای رای دادن! laugh (شوخی میکنم. 5000 رای به کجا میرسه)
به هر حال هر کشوری به منافع خودش می اندیشه. اگر بشار اسد عاقل باشد باید با ایران رابطه بهتری داشته باشد تا با روسیه. در هر حال ایران با حمایتش از روسیه خیلی تحت فشار بین المللی بود. ورود روسیه معادلات را به نفع همه ی ما به هم زد.

یعنی تموز یه جنگ دیگه داریم؟
یه سوال حرکت امل رابطه شون با رهبری فعلی ما چطوریه؟ مثل امام خمینی قبولشون دارن؟ 
انصارالله انتقادشون به آقا هم برمیگرده؟
شما نگران وضعیت لبنانید من نگران پروژه نفوذ برای ایرانم که تا اینجا که خوب پیش رفتند....

پاسخ:

۲۴ اسفند ۹۴، ۱۰:۰۳
حزب الله که همیشه آماده است و هشدار داده و معادلات جنگ آینده رو تشریح کرده. جنگ آینده حماقتی برای رژیم صهیونیستی است. چون چیزهای زیادی مقاومت آماده کرده که دشمن اصلا خبر ندارد. طبق معمول. اون حجم از موشک که دشمن اعلام میکنه اطلاعات سوخته است. برنامه عظیمی در لبنان پیاده شده که صهیونیستها را بشدت فلج خواهد کرد. البته لبنان هم ضربات مرگباری خواهد چشید و تلفات زیادی خواهد داد. برای همین تلاش می شود تا حزب الله از سوی اعراب و خود لبنانی ها در محاصره قرار بگیرد.
من سخنان این فرد رو کامل نخوندم. دوستان میگفتن به آقا هم توپیده.
حرکت امل با رهبر ما رابطه خاصی ندارند. رابطه آنها با رهبر ما مثل رابطه ی عمیق و دینی و ولایی حزب الله با رهبر نیست. دوستشان دارند و قبولشان دارند اما فرمانپذیر ایشان نیستند. حتی با امام خمینی هم رابطه خاصی نداشتند. حرکت امل خودش را یک گروه لبنانی خالص می داند که زیر بلیط کسی نیست و از طرف کسی حمایت نمی شود.

و.یهذچیز دیگه شاید مردم ما بیحال باشن ولی خب بی انصافیه...شما با دشمنتون هم مرزید مطمئنید که اون دشمن قسم خوردتونه... به صغیر و کبیرتون رحم نمیکنه تو جنگ خیانت ها رو دیدید...ولی مردم ما خیلی سال از جنگ میگذره...حتی الان درست از وضعیت سوریه و عراق خبر ندارن...نمیدونن چه خبره...وضعیت پیچیده و خطرناکو درک نمیکنن حقم دارن رسانه های داخلی مقصرند... حافظه تاریخی کردم ما ضعیفه....دشمن های اصلی شو فراموش کرده


جواب سوال من در مورد حرکت امل ندادید..

پاسخ:

۲۴ اسفند ۹۴، ۱۴:۰۵
یادم رفته بود. پاسخ داده شد.

-- رجعت صدر --

۲۴ اسفند ۹۴ ، ۱۳:۲۵
سلام
بی صبرانه در انتظار بازتاب گزارش شما  و خاطرات امام موسی صدر هستیم

پاسخ:

۲۴ اسفند ۹۴، ۱۴:۰۴
گفتن نگین! laugh

فکر نمیکنم به اون شدتی  که شما میگید باشه برضد  ایران هم تحریمهای زیادی بود   سختی شون شبیه مانیست اگر منظور کمک مالی  باشه راه زیاده برای دور زدن 
  انشاءلله     خدا  کمک  میکنه  همانطور که در جنگ 33 روزه  کمک کرد کی باورش میشه دران جنگ نابرابر  حزب لله  از پس اسراییل  برمیاد  معجزه خدا وائمه  بود

نگفتن بگید درباره امام موسی صدر؟؟
معنی فلسطین حدود المسکره است چیه؟؟

پاسخ:

۲۵ اسفند ۹۴، ۰۹:۱۷
نه، گفتن نگید! به هر حال جلسات تاریخ شفاهی برای مجری اش است و فیلمبردار یا حاضران جلسه اجازه انتشار مطالب رو ندارند. کپی رایت داره.
فکر میکنم میگه فلسطین مرزهایی بسته است

رسانه های لبنان مانور رعد القنادر(!)رو چه جور ارزیابی کردن؟
گویا ایران رو کلی ترسونده بودن با 350000 نفر نیروشون

پاسخ:

۲۵ اسفند ۹۴، ۰۹:۳۵
خیلی چیزی ندیدم. چیز فوق العاده ای نبود. چیزی نبود که معادلات منطقه رو بریزه به هم. خود اعراب هم میدونند که این کارها همه با رشوه عربستان انجام میشه و در عمل هیچ اتحادی وجود نداره. خصوصا وقت جنگ واقعی و حقیقی. نمونه اش یمن هست که عربستان دیگه رضایت داده بیاد پای میز مذاکره. اونهمه نیرو، بدلیل نداشتن مرز مشترک با ایران، نمیتونن مثل جنگ تحمیلی به سرزمین ما حمله کنند. بنا بر این کاملا بی فایده است.

باشه؟
قبوله؟
ممنون میشم گر جواب بدید

پاسخ:

۲۵ اسفند ۹۴، ۰۹:۳۵
اگر فرصت شد

ممنون از پاسختون.

یک سوال خارج از موضوع پست هم داشتم،
شما دقت کردین که در ایران، عمدتا یک گروه از امام موسی صحبت میکنند و پیرامون ایشون جلسه برگزار میکنن و در یک حالت بدبینانه، ایشون رو مصادره میکنن ( عمدتا هم در مسائلی مثل "آزادی") ؟ منظورم از اون گروه، به تحقیق، گروهی است که در جناح بندی های سیاسی ایران، تحت عنوان اصلاح طلب هستند، و در مسائل فرهنگی هم "شبه لیبرالِ" فرهنگی ( که پیوندهای ریشه داری هم با بستگان آقا موسی دارند بعضا )
و سوال بعدی اینکه اساسا امام موسی در گفتمان سیاسی یا فرهنگیِ انقلابی های غیرِ اصلاح طلب و غیرِ شبهِ روشنفکر ( مثلا اصولگراها)، می تونه جایی داشته باشه؟ (وقتی در ایران اوایل انقلاب و بعد از اون، "تعدد الگو" وجود داره برای یک جوان یا نوجوان، برعکس لبنان )

پاسخ:

۲۵ اسفند ۹۴، ۱۰:۵۳
بله دقت کردم :)
متاسفانه امام موسی صدر را عده خاصی مصادره کرده اند چون انقلابی ها که امام موسی صدر قبل انقلاب بیشترین خدمت را به آنان کرد، امام موسی صدر را رها کردند. امام موسی صدر را باید زمینه ساز آزادی امام خمینی دانست. باید وی را زمینه ساز مشهور شدن امام خمینی دانست. باید وی را حامی انقلاب ایران دانست. او نقش مهمی در زمینه سازی انقلاب داشت. اما به جهت آنکه پس از انقلاب، یک سری افراد تندرو که با گروه فلسطینی فتح رابطه نزدیک داشتند در راس امور قرار گرفتند، به امام موسی صدر جفا کردند. آنها به جهت انکه فلسطینی ها از امام موسی صدر بدشان می امد و دشمنی می کردند، با آنها همراهی کردند و چهره امام موسی صدر و چمران را مخدوش کردند. حتی زمان وزارت و مسئولیت شهید چمران در ایران خیلی به وی اهانت کردند. آنها به بهانه های واهی پیگیری پرونده ربوده شدن امام موسی صدر را مسکوت گذاشتند.
امام موسی صدر را باید پایه گذار مقاومت دانست. امام موسی صدر یک مصلح اجتماعی بزرگ است که داشت انقلاب مشابهی در لبنان راه می انداخت و توانست شیعیان را از وضع نابسامان خود خارج کرده به سطح قابل قبولی برساند. از این لحاظ وی اتفاقا باید الگوی همه دسته ها و جوانان باشد. امام موسی صدر باید اتفاقا الگوی اصولگراها باشد تا از سعه صدر و حکمت و بصیرت ایشان درس بگیرند و یاد بگیرند با مخالفین چطور رفتار کنند. اگر طیف مقابلِ اصطلاح طلبان و ملی مذهبی ها، الگویی مثل امام موسی صدر داشتند، الان شاهد اینهمه بداخلاقی و درگیری و مشکلات نبودیم. اصلا نمیگذاشت مشکل بوجود بیاید. امام موسی صدر کسی بود که ملک عبدالله برایش در نماز جمعه ریاض، سجاده و مهر پهن کرد و از وی خواست امام جماعت باشد. اما امروز می بینیم رفتار ما و نفهمی مسئولان عربستان و فتنه انگیزی صهیونیستها و اذنابشان وهابی ها، کار را به جایی رسانده که در عربستان اگر کسی کوچکترین ابراز علاقه ای به مقاومت بکند با شدیدترین مجازات روبرو می شود.

بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
من تو توییتر اعراب چند روزه دارم میگردم چیزی که جالبه حمایت شیعیان از ایرانه.من شیعیان الاحساء و قطیف و یمن و عمان و و کویت و بحرین عراق و لبنان رو دیدم که هم طرفدار ایرانن و هم جنبش مقاومت و سید حسن و ضد بنی سعود هستن.از اون طرف وهابیا(80 درصد مطالبی که خوندم مال سنی ها و وهابی ها بود)تنفر عجیب و غریبی از ایران صفوی و الفرس و رافضیه مجوسی و *** *** ******* * ******* * ****** * *** ***** * *** ******* دارن.به معنای واقعی کلمه از ما بدشکن میاد اصلا تنفرشون قابل وصف نیست.دو مسئله ای که خیلی خیلی برام بدیع و نو بود این بود که نظام اسلام ایران و امام خمینی رو تمام صهیونیست میدونستن و ایران رو دست نشانده اسراییل میدونن که میخواد از طریق مسئله فلسیین اعراب رو از بین ببره.دومین مسئله اینه اینا اعتقاد دارن داعش ساخته شده ی ایرانه.تازه جالبه یکی از کویت باهاش مخالفت کرد بهش گفت ببین!بیا بحث منطقی کنیم.داعش همه جا هست به جز ایران و حتی یک متر هم طرف ایران نمیاد این شده استدلال این وهابی ها!کاری نداریم یکی از شیعیان عراق بهش گفت داعش تو مریخ و چاله چوله های ماه بمب نذاشته پس ساخت مریخ و ماهه...
به معنای واقعی کلمه از ایران و تشیع و هر آن چه مربوط به این هاست بیزارن.ذهن و حرفشون هم تمام متوجه ایران و تشیعه و درباره خطرش حرف میزنن و کلی هم حرص میخورن.بر عکس تو ایران ما صرفا دربارشون فقط حرف میزنم و کینه ای نیستیم و فکر و ذهنمون درگیرشون نیست.ضمنا دقت کردم ملک سلمان شدیدا بین وهابی ها و حتی سنی ها محبوبه...

 واو!
آقا حرف دل ما رو زدید... قطعا همینطوره که میفرمایید؛
احسنتم!
ممنونم...

سلام

آقا چرل روس ها از سوریه رفتند؟

پاسخ:

۲۶ اسفند ۹۴، ۱۰:۰۵
سلام. بازی بزرگان است. نمیدانم تا چه اندازه ما در این بازی سهم داریم. ولی قطعا حزب الله ضربه خواهد خورد. همین که ماجرای سوریه پایان بگیرد و حزب الله به جای آنکه به قهرمان این ماجرا تقدیر شود، مورد ستم قرار گرفته و تروریست محسوب شود، نتیجه دردناکی است.

طرفدار حرکت املید کاملا

پاسخ:

۲۶ اسفند ۹۴، ۱۰:۱۴
من هیچ وقت طرفدار چشم و گوش بسته هیچ شخص یا حزب یا جریانی نیستم. اینجا هم برای علاقه شخصی نیست و سعی می کنم واقعیات لبنان را بازگو کنم. اگر در ایران جریانات خاصی علاقه ندارند اسم و اخبار حرکت امل مطرح بشه و اخبار و تاریخ لبنان را به سلیقه و علاقه خود منتشر می کنند، بنده تابع آنها نخواهم بود. جوابی که به سوال شما دادم هیچ گونه جانبداری شخصی در آن نبود. منصف باشید. والبته از طرفداری حرکت امل نمی ترسم. همانطور که از طرفداری حزب الله باکی ندارم. تنها شخصی هستم که در برنامه های هر دو حضور پیدا می کنم. رادیوی هر دو را گوش می کنم و از هر دو حمایت می کنم.

در جواب کامنتی که دادید این نتیجه گیری نکردم...از زیرو کردن وبلاگتون حدس زدم
حرکت املم خیلی شناختی اصلا ندارم که بخوام خوشم نیاد مطرح شه یا بیاد!

پاسخ:

۲۷ اسفند ۹۴، ۱۰:۱۵
خوب زیر و رو نکردید! wink یه دو تا تکون بدید، بعد دوباره ببینید! laugh
بیشتر مطالب این پایگاه در مورد حزب الله بوده است. برای همین هم صهیونیستها پاچه مان را گرفتند.

سلام 
آیا واقعا فکر میکنید ماجرای سوریه تمام شده ؟ 
آینده سیاسی سوریه رو چطور ارزیابی میکنید؟  آیا بشار اسد موندگاره ؟ 

پاسخ:

۲۷ اسفند ۹۴، ۱۰:۱۷
ماجرای سوریه تمام نشده. به نفع آمریکا و اسراییل است که وضع متشنج بماند. قطعا سوریه جدید، مانند قبل نخواهد بود و لاجرم باید منتظر مشارکت گروه های دیگر در آینده سیاسی سوریه بود. تمام طرفهای درگیر، از ادامه جنگ خسته شده اند. لذا یک راه حل منطقی که همه خود را پیروز این معرکه قلمداد کنند متصور است. همان برد برد که در قضیه هسته ای گفتند و ما سهممان را بردند!

سلام-دوست عزیز مطلبتون رو خوندم به نظرم چون اطلاعات شما ناقص است لذا تحلیل قوی از موضوع ندارید منظورم در مورد انفعال ایران مقابل عربستان خبیث است یقینا اینگونه نیست-موفق باشید

پارسا سلیمانی

۰۱ فروردين ۹۵ ، ۰۹:۳۸
سلام و عرض ادب.
بعد از چند ماه ماموریت فرصت کردم به وبلاگ مورد علاقم سر بزنم. چند تا نکته به نظرم می رسه که خدمتتون عرض می کنم.
1- دیدن این جمله که "ایران چه بخواد چه نخواد، در برابر عربستان نمیتونه مقاومت کنه" از طرف شخصی مثل آقای علوی عزیز خیلی برام تعجب برانگیز بود. بنده همیشه از نوشته ها و تحلیل های واقع بینانه ی ایشون استفاده ها بردم و رویه ی ایشون رو تحسین کردم ولی هر کار می کنم با این جمله نمی تونم کنار بیام؛ حتی با توضیحاتی که در ادامه در خصوص قدرت مالی سعودی ها و نفوذشون داده بودن نمی تونم همچین نظری رو بپذیرم. به قول سرباز خدا "سیاست ایران بسیار حیله گرانه و حساب شدس". قطعاً اگه تحریم خارجی ها، خود تحریمی داخلی ها، رکود و شرایط نابسامان اقتصادی، کاهش شدید درآمدهای کشور و ... رو در کنار بقیه ی مولفه ها بزاریم، مدیریت مدیران جبهه ی مقاومت در همچین شرایطی رو تحسین خواهیم کرد. بنده از اونجایی که یقین دارم مدیریت جبهه های مقاومت زیر نظر حضرت آقاست و دولت اصلاً در مقیاسی نیست که بخواد در بزنگاه هایی مثل تحولات جاری منطقه وارد بشه، مطمئنم بهترین تصمیم ها اتخاذ و پیاده سازی خواهد شد. با مروری در تاریخ و مشاهده ی عملکرد پیشواهای بزرگوارمون در موقعیت های مختلف، می تونیم تحلیل های درست تری داشته باشیم؛ نرمش قهرمانانه ی امام حسن مجتبی (علیه السلام)، قیام سرخ امام حسین (علیه السلام) و مدیریت دوره های مختلف توسط امامان معصوم به اقتضای هر دوره.
2- در خصوص نظری که نویسنده ی محترم رو طرفدار حرکت امل دونسته بود؛ باید عرض کنم از اونجایی که بنده بازدید کننده ی پر و پا قرص این وبلاگم، تصدیق می کنم مطالبی که جناب آقای علوی درباره ی حزب الله همیشه پیروز روی وبلاگشون گذاشتن به مطالبی که درباره ی حرکت امل گذاشتن چربش داره؛ این موضوع هم به معنای طرفداری از یکی و نفی دیگری نیست، بلکه دلیل اون درگیری بیشتر حزب الله همیشه پیروز در تحولات جاری لبنان و منطقه نسبت به حرکت امله، وگرنه هر دو جنبش نور چشمان ما و برادران عزیز ما هستن و با تمام وجود بهشون افتخار می کنیم. دوستانی هم که به دنبال برخی مرزبندی ها بین این دو جنبش که در اصل یکی اند، هستن در خوشبینانه ترین حالت با ناآگاهی در حال بازی در زمین صهیونیست ها و دشمنان شیعه اند. بنده به شخصه به واسطه ی مطالب صادقانه، مستند و مستدلی که آقای علوی عزیز در خصوص امام موسی صدر و حرکت امل منتشر کردن به شدت شیفته ی بزرگی و آزادگی این شخصیت شدم و به خودم می بالم که در کیش و آیین ما شیعه ها مصلحان و بزرگانی مثل امام موسی صدر، امام خمینی، امام خامنه ای، سید حسن نصرالله عزیز و دیگر آزادگان وجود دارن.
3- در جایی نویسنده ی محترم در پاسخ به نظری فرموده بودند "ولی قطعا حزب الله ضربه خواهد خورد. همین که ماجرای سوریه پایان بگیرد و حزب الله به جای آنکه به قهرمان این ماجرا تقدیر شود، مورد ستم قرار گرفته و تروریست محسوب شود، نتیجه دردناکی است." این پاسخ هم باعث تعجب بنده ست. حزب الله همیشه در میان آزاده های دنیا قهرمانه و در میان دشمنان انسانیت و بشریت برچسب تروریست می خوره. اصلاً همین برچسب خوردن ها نشون دهنده ی اینه که حزب الله همیشه پیروز وظیفه و کار خودش رو به بهترین وجه انجام داده و در مسیر درستی حرکت کرده. تقدیر از حزب الله مدت هاست که در وجدان ها آگاه و بیدار صورت می گیره. لذا ستم در حق چنین جنبش آزاده ای از سوی دشمنان انسانیت و بشریت موضوع تازه ای نیست و نه تنها جای هیچ نگرانی نداره، بلکه جای بسی مسرت و خوشحالیه. قطعاً زمانی که ملاک ارزیابی ها رضایت خداوند و ولی خداوند باشه نتایج همونی خواهد بود که مطلوب همه ی ماست. در شرف و بزرگی رزمندگان حزب الله همیشه پیروز و همه ی رزمندگان جبهه ی مقاومت همین بس که یاران آخرالزمانی امام زمان (علیه السلام) و السابقون السابقونند (ان شا الله)، سوره ی مبارکه ی واقعه شرح حال السابقون رو به زیبایی بیان کرده.
افسوس که ما از غافله ی اون هایی که با خداوند معامله کردن جاموندیم. معامله ای که سرتاسرش سود و منفعته.

عیدت مبارک

پاسخ:

۲ فروردين ۹۵، ۱۲:۳۸
عید نوروز بر شما و همه ایرانیان مبارک باد

عزیزم رضوان جان!
توی دیپلماسی خویشتن داری با انفعال(البته درباره این دولت مرگ)زمین تا آسمون فرق داره
نه برادر محمود؟

پاسخ:

۲ فروردين ۹۵، ۱۲:۳۹
کاملا موافقم

دوست عزیز 
برعکس تحلیل شما اتفاقا این عربستان است که تحت فشاره
سیاست دولت جدید نوشن دادن روی خوش به دنیاست
اتقاقا بخاطر سیاست های دولت آقای روحانی یک حجمه و اجماع در کشورهای غربی علیه عربستان داره شکل میگیره.
الان در اکثر تحلیل هاشون عربستان کشور غیر قابل اعتماد و ماجراجو لقب گرفته است
و همین باعث شده که یک اجماع جهانی علیه ایران و شیعیان شکل نگیره.
دوست عزیز اجماع نظامی کشورهای عربی اصلا مهم نیست چون وجود و جرعت حمله نظامی به ایران یا سایر متحدان ایران رو ندارن
قضیه یمن هم فرق میکرد ما به هیچ عنوان توانایی رساندن کمک نظامی یا فنی به یمنی ها رو نداشتیم و گرنه الان اوضاع به مراتب برای عربستان وخیم تر بود.
کلا اعراب طبل تو خالی هستند...
چند روز پیش اوباما علنا اونها رو بی عرضه خطاب کرد و گفت ما حاضر نیستیم برای منافع اعراب بجنگیم.
مطمئن باشید اسرائیلی ها درس شان را از جنگ قبلی گرفته اند.آنها به این راحتی ها وارد جنگ دیگر نمی شوند 
اصلا لزومی نمی بینند امنیت خودشان را بخطر بیاندازند و اعراب دارند به نمایندگی آنها اینکار رو انجام می دهند.
نگران نباشید باید هوشیار باشیم اما نه با استرس و نگرانی...
در ثانی دوست عزیز این دولت منتخب مردم ایییییییییران است. و دوباره در انتخابات مجلس با وجود تمامی رد صلاحیت ها مردم به فهرست دولت رای دادند. 
پس بجای گریه و زاری و کوباندن دولت به رای مردم احترام بگذارید وگرنه در غیر اینصورت شما هیچ فرقی با طرفداران جریانات 88 ندارید.

پاسخ:

۲ فروردين ۹۵، ۱۲:۵۸
بهتر است واقع بین باشیم. آیا عربستان که هیچ تحریمی ندارد و سلاح و آموزش و مشاوره از آمریکا دریافت میکند تحت فشار است یا ما؟ آیا عربستان که حساب های بانکی در امریکا دارد و گردش مالی عظیمش، باعث شده بانکهای خارجی پاچه آنها را هم بمالند در فشار است یا ما؟ آیا عربستان که از لحاظ دینی و سیاسی مورد قبول بیش از یک میلیارد مسلمان جهان هست در فشار هست یا ما که همان هفتاد میلیون نفر ایرانی داخل مملکتمان هم با سیاستها و روشهای نظاممان کاملا موافق نیستد؟ آیا ارتش و سپاه ما که حقوقشون، کفاف زندگیشان را نمیدهد در فشار نیستند؟ این ارتش توان مقابله با کل اعراب را خواهد داشت؟ یادتان نرود چرچیل گفت: اعراب وقتی گرسنه شوند می جنگند و ایرانی ها وقتی سیر باشند. لذا باید اعراب را سیر نگه داشت و ایرانی ها را گرسنه و محتاج. واقعیت هم همین بوده و هست. الان که اعراب به پیسی خورده اند، و احساس می کنند ایرانی ها دارند با آمریکا رفیق می شوند و سیر خواهند شد، خطر حمله اعراب وجود دارد.
در مورد رییس جمهور عرض کنم رای مردم (که چندان هم بالا نبود و ایشان با تفاوت اندکی پیروز شد)، تابع شرایط پیش از انتخابات است. با شرایط حال مقایسه نکنید. خیلی از همانهایی که به ایشان رای دادند امروزه فحش می دهند. انتخاب ایشان به سبب مشکلات سالهای قبل بود و مردم نخواستند کسی بیاید که مانند احمدی نژاد باشد لذا به ایشان رای دادند. وگرنه اصلاح طلبان و آقای هاشمی عقیده دارند ایشان رایی از خود نداشت. دوست عزیز، کسی اینجا گریه زاری نکرد و چیزی را هم نکوبید. انتقاد به سیاست منفعلانه که باعث ذلت و خذلان کشور شده است، کوبیدن نیست. خود آقای روحانی همیشه گفته انتقاد سازنده کنید. این هم انتقاد. شما چرا ناراحت می شوی؟ یادم نمی آید جایی اهانتی به شخص خاصی شده باشد. در مورد فتنه 88 هم امروز کاملا مشخص است که تهمت تقلب، دروغ بزرگی بود که با پروژه آمریکا و کمک عربستان کلید خورد و عده ای تلاش کردند با پشتوانه کمک این دشمنان، بر مملکت مسلط شوند. امروز با وجود تمام انتخاباتها و مشارکتها، برای همه ثابت شده است که تهمت تقلب تنها یک دروغ بود.
بهتر است آنهایی که تهمت زدند و حالا خودشان آمدند و با مشارکتشان، نظام رای گیری را تایید کردند، به رای مردم احترام می گذاشتند و اینهمه هزینه به مملکت تحمیل نمی کردند.

 احمدی نژاد ام منتخب مردم بود چرا اون موقع کسی نباید احترام میزاشتید؟؟
عزت پاسپورت ایرانی که جز وعده های روحانی بود چی شد؟ الان احساس عزت میکنی...؟ از همیشه هار تر شدن...
الان اوضاع اقتصادی قشر متوسط به پایین بهتر شد؟
پایگاه مردمی مون توی منطقه داره از دست میره...
آقای علوی!قبول دارم حرفتونو ولی اینم آیه قرآنه..قَالَ الَّذِینَ یَظُنُّونَ أَنَّهُم مُّلَاقُو اللَّهِ کَم مِّن فِئَةٍ قَلِیلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً کَثِیرَةً بِإِذْنِ اللَّهِ وَاللَّهُ مَعَ الصَّابِرِینَ
نباید امیدوار بود به نظرتون؟
 

پاسخ:

۳ فروردين ۹۵، ۱۲:۱۸
قطعا. اما اگر ما در حقمون ثابت قدم باشیم. وگرنه مطابق این وعده الهی نخواهیم بود.

راستی
عیدتون مبارک(جشن میگیرین؟)
ان شاءالله سالی پر از موفقیت های مادی و معنوی برای شما...

پاسخ:

۳ فروردين ۹۵، ۱۲:۱۶
عید شما هم مبارک
ما هم با ایرانی های دیگر با هم جشن گرفتیم

سلام سید محمود! عید نوروز مبارک باشه هم بر شما هم خانوادتون هم جمیع شیعیان!

پاسخ:

۳ فروردين ۹۵، ۱۲:۱۵
سلام علیکم
عید شما هم مبارک

سلام 
در جواب نوح:
مثل اینکه شما خیلی اصلاحاتی هستید ها 
مردم تهران اکثرا حامیان دولت رو برای مجلس انتخاب کردند اما درکل کشورنتیجه کاملا برعکس بود...
شما آقای علوی رو با حامیان فتنه 88 برابر میدونید؟اونها کلا با اصل ولایت فقیه مشکل داشتند ودارند اصلا چیز قابل مقایسه ای نمی بینم؟!
آقای علوی در مواردی که آقای پارسا فرمودند بنده هم کمی با شما مخالف هستم لطفا انقدر ایران رو در مقابل عربستان ضعیف نشون ندید .

پاسخ:

۳ فروردين ۹۵، ۱۲:۰۵
سلام
در مورد عربستان بنده معتقدم نوعی خود بزرگ بینی در ایران وجود دارد و نه درست با آنها مقابله می شود نه درست رفاقت می شود. نوعی انفعال وجود دارد که مایه ذلت شده. ایران اصلا نباید در مقابل عربستان باشد. دو قطبی شدن کشورهای مسلمان تنها به سود دشمن صهیونیستی است. اما یا باید مانند امام علی 25 سال خانه نشین شد و سیاست خارجی دنیای اسلام از جمله مقاومت و فلسطین را به دستان بی کفایت و مزدور آل یهود سپرد یا باید مردانه ایستاد و متاسفانه مردانه و با تمام امکانات نایستاده ایم. در مواجهه احتمالی بین ایران و عربستان، چون بسیاری از مردم و حتی مسئولین ما، روحیه اعراب و فرهنگ آنها را نمی شناسند، ما بشدت دچار ضعف هستیم و بلد نیستیم سودان و نیجریه را برای خودمان نگه داریم. ضمنا بر اساس مقایسه امکانات و تجهیزات و میزان نیروی نظامی، قطعا ما دست برتر را نداریم. لطفا کسی رگ غیرتش به جوش نیاید. ما کلا هفتاد هشتاد میلیون نفریم. از اینها بگیریم چهل میلیونش مرد باشند. بگیریم بیست میلیونش در سن قابل قبول برای جنگیدن باشند. از اینها چقدرشان حاضر به فدا کردن خود هستند؟ 200 هزار هم نمی شود. در مقابل، عربستان با پشتیبانی اعراب چه بصورت مزدور و برای پول و چه بصورت تکفیری ها و تشنگان به خون شیعه و ایران، میلیونها شخص اماده جنگ دارد. چرا آمریکا به این کشورها اینقدر سلاح می دهد و باکی ندارد؟ چون مطمئن است بر ضد ما استفاده خواهد شد نه بر ضد رژیم اشغالگر قدس.
در بحث موازنه قوا از مخالفان داخلی و شورشیان و مزدوران و اهل فتنه و تکفیری های داخلی فاکتور گرفتم. وگرنه اصلا معادله به هم می ریخت.
سخن من در مورد ایران و عربستان برای ضعیف نشان دادن خودمان نیست. قطعا آل سعود که در حال سقوط است هیچ غلطی نمی تواند بکند. برای شناخت دشمن است و دست کم نگرفتن. چرا که وقتی دست کم بگیریم می شود مثل جنگ احد و حنین.

سلام 
ممنون از پاسخ شما.
بنده از نیت شما آگاه هستم اما از آنجا که قبلا نوشته بودیدخواننده ی اسرائیلی هم دارید به این دلیل گفتم که اگر آن ها این مطلب را بخوانند ممکن است کمی دشمن شاد شویم :-)

قالب جدید مبارک ،سال جدید هم مبارک.

پاسخ:

۴ فروردين ۹۵، ۱۵:۱۶
ممنون heart

بزرگوارامام خمینی (ره)_سال 64 که مابا صدام درجنگ بودیم فرمودند ؛ اگر ما مسیله قدس  بگذریم اگر جنایات آمریکا  رافراموش کنیم اگر ازصدام جانی  بگذریم از آل سعود نخواهیم گذشت که همان اسلام  آمریکایی  ولکه ننگی است بر دامن  اسلام  ناب محمدی___ بله مسئله سکوت  حضرت علی (ع) در میان  است  .شده حکومت  دوره  ابوسفیان  که ملک عبدالله را به معاویه فرض کرد . والا که حکومت  افتاده  دست جوانکها به یزید  مثال زد

نه  روسها  برا چی برند اگه قرار بود ؟اگه  قرار بود نیمه  کاره رها کنند پاوسط نمی گذاشتند سوریه چشم گوش روسیه  درخاور میانه  است  که حدود56% نفت   خاورمیانه جهان رو  دراختیارداره اگه  سوریه  بره  روسیه هم باید بره  هم نیرو هوایی روسیه  درحال کار کردن است هم هوایی فقط بخشی از پرسنل وتجهزیات عقب‌نشینی کردند 

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

LIBANIRAN

اطلاعات و اخبار مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری پیرامون لبنان
برای اطلاعات بیشتر به صفحه درباره پایگاه مراجعه فرمایید.

پربیننده ترین مطالب
پیوندها