عاقبت لبنانی های دلسپرده به کدخدا

عاقبت لبنانی های دلسپرده به کدخدا

در سال 2009 وقتی رییس جمهور لبنان، میشل سلیمان به فرانسه سفر کرد، با سارکوزی دیدار نداشت. کسی علت را نفهمید اما بعدا مشخص شد رییس جمهور فرانسه حاضر به دیدار با یک متهم نشده است.
بله رییس جمهور لبنان، وی پیش از آن، دوازدهمین فرمانده ارتش لبنان بود و در زمان ریاستش در ارتش تا حدودی با مقاومت در مبارزه با دشمن همراهی کرد و همچنین به سبب خطرات و پروژه های فلسطینی های تندرو در اردوگاه نهرالبارد، با آنها وارد جنگ شد. دستاورد های نظامی کوچک و بزرگ ارتش در این مدت قابل افتخار و احترام برای تمام لبنانی ها بود. اما در این میان، فرمانده این ارتش، تلاش کرد تا سجل ثبت احوال خود را از دهکده عمشیت (روستای زادگاه خود) به شهر پونتواز فرانسه منتقل کند و تابعیت فرانسه دریافت نماید.
وی تصور می کرد می تواند این داستان را مخفی نگه دارد. اما در سال 2005 نامه ای از مقامات امنیتی فرانسه به پلیس لبنان ارسال شد که نام تعدادی لبنانی را که بر اساس مدارک جعلی پاسپورت فرانسوی دریافت کرده اند مشخص می کرد و بر اساس مدارک جعلی، همگی متولد شهر پونتواز فرانسه بوده اند! در میان این اسامی، اسم میشل سلیمان، نامزد اساسی ریاست جمهوری لبنان به چشم می خورد! همچنین رییس دفتر وی، ژنرال وفیق جزینی و دوستشان رضا موسوی و خانواده های این سه نفر در لیست بودند. اما چطور این جعل شناسایی شد.
در تاریخ 11 آوریل 2005 پلیس فرانسه یک باند جعل گذرنامه را بازداشت کرد. یک الجزایری به نام عبدالحمید بدکا به همراه خانمی فرانسوی به نام ربه کا دو ویلیه بازداشت شدند. کمی بعد مشخص شد وی الجزایری الاصل بوده و نامش رشیده لبصیر است. او اعتراف نمود که با دستیابی به لیستی از تاریخ تولدهای مردم و اجاره نامه ها، توانسته به سیستمی بی عیب برای جعل اسناد و مدارک برسد. همچنین اعتراف نمود توانسته با جعل مدارک و اثبات ولادت اشخاص در شهر پونتواز و شهر کولومب، از ادارات فرانسه مدارک هویتی و گذرنامه برای تعدادی از لبنانی ها تهیه کند.
از ارتش لبنان سه نفر و در راس آنها فرمانده این ارتش گذرنامه جعلی سفارش داده و دریافت کرده بودند. سرتیپ جمیل السید فرمانده وقت پلیس لبنان با سفارت فرانسه تماسهایی انجام داد و توانست مسئولین فرانسه را قانع کند تا از این ابروریزی بی سر و صدا بگذرند چرا که آبرو و هیبت ارتش لبنان را لکه دار می کرد. قرار شد پاسپورت ها به مقامات فرانسه تحویل داده شود و به بهانه اینکه سلیمان و دوستانش و خانواده هایشان، نیت و قصد جرم نداشته و از پاسپورتشان استفاده نکرده اند پرونده بسته شود.
هرچند این قضیه در لبنان حل شد اما از خاطر فرانسه پاک نشد. در ژوئن 2006 از دادگاه فرانسه، دادخواستی به مجلس وزیران لبنان ارسال شد که در آن قاضی فابریس نوده خواستار احضار و بازپرسی ژنرال میشل سلیمان، وفیق جزینی و سرهنگ رضا موسوی و خانواده هایشان به همراه تعدادی لبنانی دیگر شده بود.
در این راستا هیئت وزیران نامه ای به وزارت عدل لبنان فرستاد که تنها اسم دو لبنانی عادی در آن برای بازپرسی ذکر شده بود. پلیس و قوه قضائیه لبنان صلاحیت بازپرسی از افسران بلند پایه و دارای مصونیت قضایی را نداشتند.
بدین شکل در سفر میشل سلیمان به فرانسه، سارکوزی از دیدار با وی خودداری نمود.

فیلم شبکه ال بی سی لبنان از این قضیه

دانلود
عنوان: میشل سلیمان و پاسپورت جعلی فرانسه
حجم: 13.2 مگابایت
 

ترجمه از محمود علوی

پینوشت: به اذعان یک منبع مطلع، میشل سلیمان از هنگامی که یک افسر عادی در ارتش بود، توسط آمریکا برای رسیدن به مدارج بالا انتخاب شد و هنگامی که زمزمه انتخاب رییس جدید برای ارتش شنیده می شد، وی از منابع مرتبط با امریکا شنیده بود که قرار است سلیمان به ریاست ارتش برسد. حال اینکه سلیمان از لحاظ رتبه نظامی هنوز به سرلشکری نرسیده بود. با انتخاب وی به ریاست ارتش لبنان، راه برای رسیدن به ریاست جمهوری هموار شد. سلیمان در پایان ریاست جمهوری خود به دیدار پادشاه عربستان شتافت و در اقدامی بیسابقه که از سوی بسیاری از مسیحیان لبنان مورد انتقاد قرار گرفت، با ادعای کمک 3 میلیارد دلاری عربستان به ارتش لبنان، فریاد زنده باد عربستان سر داد. از سوی دیگر وی قاعده طلایی مقاومت لبنان که مشهور به مثلث ارتش، مردم، حزب الله است را قاعده ای چوبین خواند و آنرا بی ارزش توصیف کرد. پس از این چرخش ذلیلانه، با بی محلی احزاب وطنی و میهنی، نهایت بدی را برای خود رقم زد و از چرخه سیاست لبنان حذف شد.

۰ ۰ ۱ نظر ۲۱۸۷ بار مشاهده

دیدگاه‌ها (۱)

یاسر نیکوبیان

۱۰ اسفند ۹۴ ، ۰۹:۴۸
جالبه
این بنده خدا زمانی همپیمان حزب نبود؟
شعر هم براش می خوندن ، الله و شعب لبنان ... و القائد سلیمان. . .نمی دونم چی چی چی. . . یا فارس المیدان. . .

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

LIBANIRAN

اطلاعات و اخبار مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری پیرامون لبنان
برای اطلاعات بیشتر به صفحه درباره پایگاه مراجعه فرمایید.

پربیننده ترین مطالب
پیوندها