سفر پوتین به ایران

سفر پوتین به ایران

سفر پوتین به تهران و دیدار او با رهبر انقلاب یکی از اتفاقات مهم این هفته بود و از جهات مختلفی قابل بررسی است. با توجه به نحوه ملاقات پوتین با رهبر انقلاب که خارج از عرف دیپلماتیک انجام شد و پیرامون مسائل منطقه و مبارزه با تروریسم نقطه نظرات مشترکی مطرح شد، می توان چنین برداشت کرد که سیاست عمومی روسیه، با جناح انقلابی و حامی مقاومت در ایران همسو است و با جناح ساده اندیش رابطه با آمریکا میانه ای ندارد. البته جای شکی در این قضیه وجود ندارد اما این عمل، نشان داد حتی رهبران بزرگ دنیا هم روحانی را فردی ضعیف و ساده تشخیص داده اند که فریب وعده های آمریکا و غرب را خورده است. نحوه برخورد احترام آمیز و مودبانه وی با رهبر انقلاب و هدیه ارزشمند و منحصر به فردی که به ایشان تقدیم داشت، بسیار حایز اهمیت است. پوتین مشهور است که در برخورد با دیگران، حتی با اوباما، بسیار مغرور و با تبختر است و احترام چندانی به دیگران نمی گذارد. اما تواضع عجیبی در برخورد با امام خامنه ای نشان داد که موکد این مطلب است که اولا قدر و ارزش این سید را بهتر از دیگران می داند و دوم اینکه قدرت سیاسی نظامی ایران در منطقه بسیار بیشتر شده و به بازیگر بسیار مهمی در عرصه روابط بین الملل تبدیل گشته است. از طرفی اظهارات وی مبنی بر اینکه ایران را شریکی مطمئن برای خود می داند نشان دهنده ثبات سیاست های خارجی ایران است. ثبات سیاست خارجی ایران هرچند در دو سال اخیر به نظر برخی کارشناسان داخلی و خارجی رو به تغییر تشخیص داده شد اما در عمل چنین نبود و با کلام رهبر انقلاب که فرمودند ما به آمریکایی ها اعتمادی نداریم و در غیر از موضوع هسته‌ای (که دلایل خاص خود را دارد) در هیچ موضوع دیگری با آنها مذاکره دوجانبه نخواهیم داشت، پاسخ محکمی به برخی منتقدان روسی ائتلاف روسیه و ایران داده شد و اطمینان خاطری هم به پوتین بود که بداند، دولت ایران خارج از این چهارچوب عمل نخواهند کرد.
حضور پوتین از جهت دیگر نشان دهنده عمق استراتژیک ائتلاف ضد تروریسم ایران و روسیه بود. ورود روسیه به جنگ در سوریه، هرچند با تشکیک و کم ارزش نشان دادن توسط عده ای روبرو شد، اما بر خلاف پیش بینی آنها، نقش موثر روسیه روز به روز پر رنگتر شد و باعث خروج ارتش سوریه از انفعال و لاک دفاعی شده و سبب شده به همراه نیروهای مقاومت پیشروی های سریعی در مناطق بسیار وسیع رقم زند که زخم این شکست به کام اربابان و سازندگان و حامیان داعش خوش نیامد. لذا نیش هایی در لبنان و فرانسه زدند تا زمینه را برای ورود حامی اصلی داعش فراهم کنند و به اسم مبارزه با داعش، گروه های دیگری را جایگزین آن کنند. مطمئنا فرانسه که پس از سالها مبارزه مردم سوریه، از این کشور گریخت و سوریه به استقلال رسید، تنها به دنبال منافع خود است و تلاش می کند حال که قرار بر نابودی تروریستها است، در این پیروزی سهمی داشته باشد. لازم به ذکر است ارتش سوریه که با وجود نیروهای خط شکن حزب الله، توان هجومی مناسبی نداشت، الان اقلا در 10 جبهه درحال هجوم و مبارزه با تروریستهاست.
از جهت دیگر مصادف بودن سفر پوتین با اجلاس اوپک گازی حایز اهمیت است. مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF) یا اصطلاحا «اوپک گازی» به پیشنهاد ایران و با پیگیری روسیه و موافقت کشورهای عمده صادرکننده گاز، در واپسین روزهای سال 2008 تأسیس شد. کشورهای مجمع صادرکنندگان گاز بیش از 70 درصد منابع گازی جهان، 38 درصد از خط لوله‌های انتقال گاز و 85 درصد از تولید گاز مایع جهان را در اختیار دارند. حضور پوتین در این اجلاس نشاندهنده علاقه به گسترش روابط تجاری و اقتصادی بین دو کشور است. خصوصا بعد از برخی تحریم هایی که روسیه از جانب آمریکا و اروپا متحمل شد، این کشور تمایل زیادی به روابط تجاری با همسایه جنوبی خود پیدا نمود و برای مقابله با تحریمها خواستار انتقال تجارب ایران در این زمینه شد. کاملا واضح است روسیه در رویارویی با آمریکا، و پس از تحمل فشارهای مختلف، اقدام به تصحیح جبهه گیری های خود کرده و تلاش می کند اعتماد ایران را جلب کند و به واقع ایران را شریک مناسب، مطمئن و قدرتمندی می داند. بسیاری از قراردادهای متوقف شده، به جریان افتاده و وعده کمک بیشتر در زمینه هسته ای هم داده شده است. به نظر می رسد این روال ادامه یابد و تا زمانی که آمریکا و غرب برای تضعیف ایران و روسیه دست به هر اقدام نامعقولی می زنند، روابط منطقی ایران و روسیه مستحکم تر خواهد شد.
پ.ن: برخی اشخاص به جای واقع بینی، متعصبانه از روی حب شخصی به دفاع از آمریکا می پردازند و نوشتار حاضر را با فحش و اهانت زیر سوال خواهند برد. نوشتار حاضر در دفاع از روسیه نیست و نویسنده شیر روسیه را نخورده است (البته ضربه شاخ آمریکا را مثل بقیه مردم ایران تحمل کرده است) اما این نوع افراد ظاهرا چیزی از آمریکا خورده اند که به مذاقشان خوش آمده است. آمریکا در روابط بین الملل تنها به فکر منافع خودش است و هیچ اهمیتی برای مردم کشورها قائل نیست و مهره هایش وقتی ماموریتشان را انجام دادند یا از پس آن بر نیامدند، مانند زباله به کنار انداخته می شوند. باشد که عبرت بگیریم. رابطه با روسیه مثل رابطه با آمریکا نیست که رابطه استعمارگر و مستعمره باشد. رفتار روسیه نشان داد ما را به عنوان یک شریک قدرتمند و قابل اطمینان می شناسد و ما باید از این رابطه سودمندانه استفاده کنیم.

۱ ۰ ۱۴ نظر ۴۳۲۸ بار مشاهده

دیدگاه‌ها (۱۴)

سلام.
به نظر شما روسیه برای مطرح ماندن در عرصه ی بین الملل و تثبیت و تحکیم خودش به عنوان یک قطبِ حداقل نظامی، چاره ای جز در پیش گرفتن سیاست های امروزیش رو در منطقه داره؟ منظورم اینه که این سیاست ها "از قضا" و "از سر ناچاری" همراستا با سیاستهای ایران و مقاومت شده، یا اینکه روسیه واقعا خیرخواه دولت ها و ملت های منطقه است؟ یا گزینه ی سومی؟
البته به نظر خودم، گزینه ی اول صحیح تره، چون حقیقتا روسیه یک حکومت پراگماتیکه و فقط به دنبال منافع خودش.
کی از علت های این نحوه ی کم نظیر دیدار اخیر پوتین با رهبری والاقدر هم، علاوه بر علت هایی که شما ذکر کرده اید، شاید این بود که میخواست دل "مردمِ بدبین به سیاست های خائنانه ی روسیه" رو به دست بیاره، که به شدت هم موفق بود و در ایران، اصلاح طلب و اصولگرا از این حرکت به وجد اومدن. کافیه آقای پوتین کامنتای سایت اصلاح طلب انتخاب رو بخونه، تا متوجه شه چقدر موفق بوده!

پاسخ:

۶ آذر ۹۴، ۰۹:۱۲
کاملا درسته. در دنیا گربه به خاطر خدا موش نمی گیره. قطعا بحث منافع در میان هست. روسیه بشدت در فضای بین الملل جایگاهش تضعیف شده. چون آمریکا کشورهای زیادی رو از بلوک شرق گرفت و روسیه با باج اندکی موافقت کرد. الان سوریه اخرین پایگاه روسیه در خاورمیانه است. برای همین با چنگ و دندان انرا حفظ خواهد کرد. اضافه بر آن، روسیه دید آمریکا تمامیت خواه و استعمارگر هست و به اینها راضی نشده، و وارد حیاط خلوت روسیه یعنی اوکراین هم شده. لذا قطعا از پشت سوریه کنار نخواهد رفت حتی اگر جنگ رودر رو با آمریکا رخ بدهد.
در مورد رفتار مودبانه با رهبر انقلاب، فکر میکنم جدای از احترام بابت قدرت ایران باشد. ایشان از قدیم هم یک حس معنوی از دیدار با رهبر عظیم الشان ما داشت و اگر تصویر دیدارش زمان احمدی نژاد و دیدار گذشته با رهبر را مقایسه کنید، بسیار محترمانه تر و متواضع تر و گشاده رو تر شده است. آنها به خوبی تفاوت جنس نگاه حکیمانه رهبری و شخصیت معنوی ایشون رو درک می کنند. همونطور که وزیر خارجه شوروی در دیدار حضرت امام پاهایش می لرزید. مسئولین سیاسی همه کشورها، از انسانی که نه بر اساس قواعد سیاسی و دیپلماتیک به رهبری رسیده، بلکه از قلب مردم و جان مردم به این مقام رسیده بشدت حساب می برند.

آقا این مطلب رو هم احتمالا خوندید.
http://ir.sputniknews.com/opinion/20151126/963715.html
میتونه واقعیت باشه؟ آورده ی این کار برای ایران چی میتونه باشه؟

پاسخ:

۶ آذر ۹۴، ۰۹:۴۲
هنوز در این باره از بچه های حزب الله سوال نکردم. امکانش هست. اما به چند دلیل شاید درست نباشه. دلیل اول اینکه حزب الله روش مدیریت عملیات منحصر به فرد خودش را دارد و از همان سالهای اول تاسیس، به دلیل تلفاتی که روش مدیریت میدان نبرد سپاه به آنها وارد کرد، محترمانه فرمانده سپاهی عملیاتهای حزب الله را کنار گذاشتند. به نظر من این نوع گزارشها تنها برای اسطوره سازی از حاج قاسم است و ایشان نیازی به این داستان پردازی ها ندارد. ضمن اینکه دیگر فرماندهان سپاه هم هستند که توانایی چنین مدیریتی دارند. از این گذشته، ارتباط یک گروه عرب بطور مستقیم با یک ایرانی سخت است. هرچقدر هم حاج قاسم عربی اش خوب باشد، هنگام عملیات، یک کلمه پس و پیش شدن می تواند جان افراد را به خطر بیاندازد و کل عملیات را با شکست روبرو کند. پس از این نظر هم روایت درستی به نظر نمی رسد. دلیل دیگر بنده، گزارش خبری حزب الله از این عملیات بود که هیچ اسمی از نیروهای خودش نبرد و جزئیات را بطور کامل نقل کرده و نقش اساسی را کماندوهای نیروی هوایی سوریه داشتند. طبق معمول هم آتش سنگین توپخانه سوریه (و روسیه برای اولین بار) و پشتیبانی هوایی نزدیک روسها، تروریستها را زمینگیر کرد تا تیم عمل کننده به سلامت به نقطه هدف رسیده و بازگردند.
اگر این روایت درست باشد و حاج قاسم عملیات را فرماندهی کرده باشد به نظر من داستان فوق العاده ای نیست. عملیات نجات یکی از انواع عملیات روتین نیروی هوایی هر کشوری محسوب می شود. در نیروی هوایی خودمان هم یک بخش (SAR (search and rescue داریم که برای نجات خلبان اقدام می کند. مدیریت همزمان نیرو ها در عراق و سوریه، بسیار مهم تر از نجات یک خلبان است.

سلام ،ممنون مطلب بسیار خوبی بود .

عالیجنابان سلام
درپاسخ به امیروهمه دوستانی که می گویند روسیه برای منافعش به ما نزدیک شده است که در آن شکی نیست باید افزود مگر ما بخاطر چیزی جز منافعمان سیاست ورزی میکنیم؟!خیر ! دفاع از فلسطین، عراق ،بحرین ،و غیره هم جزو منافع ماست بااین توضیح که ما چیزی را منافعمان میدانیم که اعتقادات دینی برای ما تعریف کرده باشد و زمان نشان داده که همین راه درست است و ثمربخش واین از رفتار ژئو پولیتیک سایرابرقدرتها  با ما روشن است!و اگر ما جز این رفتار کرده بودیم حداکثر مانند ترکیه شده بودیم که بعلت پشت پا زدن به اسلام واقعی در انبوهی از مشکلات خود ساخته گرفتارشده است و حتی قدرتهای مادی پیرامون او نیز درحال فاصله گرفتن از اوهستند!

 سلام
  اقای علوی  من فکر میکنم ازادی این خلبان توسط حزب لله    درست باشه  بعید میدانم که   ارتش سوریه  به تنهایی جربزه  چنین کاری را داشته باشه نیرویها روسیه هم به منطقه  اشتایی ندارند می ماند حزب لله که هم شجاعتش وهم مهارت وهم جربزه  چنین کاری راداره

پاسخ:

۷ آذر ۹۴، ۱۴:۰۳
حزب الله از قبل در این منطقه حضور نداشته و آشنا به منطقه نیست. ارتش سوریه نیروهای خوبی داره. بقیه هم که جربزه نداشتن، الان دارن با حرات و جربزه خوبی میجنگند. ارتشی که تو لاک دفاعی بود الان با وجود روسیه و نیوهای ایرانی، عراقی، افغانی و دیگر دوستان، داره اقلا توی ده جبهه به خوبی میجنگه و پیشروی میکنه.

ممنون از پاسختون.
کاملا درست میفرمایید.

پوتین انسان با هوشیه و وزن طرف مقابلش رو میدونه.
اوباما صرفا یک رییس جمهور است و بحث اعتقادی مطرح نیست بر خلاف رهبر ایران که جدای از تمام مسایل سیاسی بحث اعتقادی مطرح میشه و طرفداران اوباما با طرفداران رهبری ایران تفاوت های اساسی دارند. 
در مورد قیاس روسیه با روسیه به هر جال هردو دنبال منفاع مردم خودشون هستن. ما هم باید بتونیم از روسیه منفعت کسب کنیم وقتی او بتونه در بازار ما حضور داشته باشه. من ظرفیت های زیادی در روابط با روسیه به عینه دارم میبینم. منتها متاسفانه در ایران همه فکر میکنند فقط باید با عراق و چین رابطه تجاری را قوی کرد. از اروپا غافلند یکی تحریمها یکی هم بازی در آوردن روسها تاثیر داره البته.


سلام شما میتونید از همون شکل ها توی سایتتون بزارید؟

پاسخ:

۱۴ آذر ۹۴، ۱۳:۱۴
شکل؟ کدام شکل؟ منظورتون اسمایلی هست؟ خندانک؟
بله از اینجا می توانید کپی کنید:

smileysadwinklaughfrowncheekyblushsurpriseindecisionangryangelcooldevilcryingenlightenednoyesheartbroken heartkissmail



سلام 
اقا محمود عزیز من توی لاین و تلگرام یه سری رفیق عرب دارم که این متن قبلی تو گروهاشون پخش میکنن
متاسفانه عربی من در حد توانایی پاسخ مناسب نیست 
اگر میشه یه جوابیه برا من بنویسید 
تا براشون بفرستم 

پاسخ:

۱۴ آذر ۹۴، ۱۵:۰۱
سلام
متن سراسر دروغ بود و به نظر من ارزش پاسخ دادن نداره. در مورد ادعای اینکه ریشه ی تشیع از یهوده باید عرض کنم عبدالله ابن صبا رو خود اهل سنت ساخته اند و وجود خارجی نداره. در این مورد علامه سید مرتضی عسکری سه جلد کتاب نوشته و ثابت میکنه که برخی علمای اهل سنت این رو ساختن. (عبدالله ابن صبا صحابی ساختگی)
در مورد روابط تجاری هیچ سندی وجود نداره و صحت هم نداره. در مورد مرقد حضرت بنیامین هم دروغه. چون مرقدش در لبنانه. شاید فردا برم اونجا.
یهودیان ایران در کمال آزادی زندگی میکنند همونطور که اهل سنت آزادند. آمار تعداد اهل سنت در تهران هم دروغه و مساجدشون هم دایره. زیادی از حد هم آزادی دارند.
آمار تعداد ایرانی الاصل های ارتش اسراییل هم کاملا غلطه. اگر ایران با اسراییل اینقدر رفیقه، چرا اینقدر تحریمیم که داروی مورد نیاز و قطعات هواپیما بهمون نمیرسه؟ چرا پرواز مستقیم نداریم؟ رابطه دیپلماتیک نداریم؟ دفتر و شرکت نداریم؟ چرا ویروس میفرستن برای نیروگاهامون؟ چرا ترور میکنن دانشمندای ما رو؟ چرا در پاسپورت همه ایرانی ها سفر به این کشور ممنوع اعلام شده؟ این درحالی است که خیلی از همین کشورهای عربی، هیچ تحریمی ندارند، شرکت و روابط مشترک دارند، پرواز مستقیم دارند، مسئولینشون با برخی مسئولین زن اسراییلی همخواب شدند! شرکتهای امنیتی اسراییلی امنیت فرودگاهاشون رو تامین میکنند! فقط کافیه بدونید خود فلسطینی ها، عربها رو خائن به قضیه فلسطین میدونند و از ایران برای دفاع از فلسطین و حمایتش تشکر می کنند.
جواب زیاد داره این متن و پاتک سنگینی به عربا میشه زد در این قضیه.

این جمله شما برام جالب بود
حتی رهبران بزرگ دنیا هم روحانی را فردی ضعیف و ساده تشخیص داده اند
اولاً بر چه اساسی آقای روحانی رو فرد ضعیفی میدونید؟
ثانیاً این حرف شما به نظرم اشتباهه و اینکه پوتین نزد رهبر چند تا پیام داره!
1- آقای ایران شما بعد از برجام سمت غرب رفتی ! پس من چی میشم؟ با من هستید یا نه
2- پوتین به دیدار فرمانده کل قوای ایران رفت ، و میدونه پرونده سوریه دست رهبری هست نه روحانی!

همچنین هدیه ای که دادن جدای از ارزش معنوی که قرآن کریم هست و بر همه ارزشها برتری داره
فاقد ارزش تاریخی است و بر خلاف نظرتون منحصر به فرد نیست!!! زیرا طبق اخبار یک نسخه کپی است

در کل عرض کنم روسیه و چین مانند آمریکا هستند تنها منافع مشترک سبب نزدیکی ما و روسیه شده! و گرنه همین چند سال پیش به قطعنامه ها مثبت نمیدادن
روسیه از تحولات بین المللی به عنوان یک ابرقدرت جامونده و الان تلاش میکنه به اون وضعیت گذشتش برگرده
مطمئن باشید اگر آمریکا به جای روسیه بود به همین نحو با ایران برخورد میکرد
در مجموع از نظر من روسیه و چین و آمریکا و انگلیس همشون استکبار هستن ! 

مطالبتان درخصوص این مطلب جالب بود . منتظرم تا چهارشنبه ببینم این استادای عاقل مردمون چه نظری میدن .البته در طول ترم همش به روسیه توپیدن ...

سلام علیکم
خوبین إن شلءالله؟
چرا سوری ها به پوتین میگن ابوعلی؟؟؟

پاسخ:

۱۶ آذر ۹۴، ۰۹:۳۴
:) هههه
ابوعلی در فرهنگ سوریه و لبنان از یک طرف اشاره به شیعه بودن یک شخص دارد و از طرف دیگر به پهلوان و قدرتمند بودن شخص. این دو مفهوم در فرهنگ عمومی مردم درباره ابوعلی به کار می رود. منظورشان این است که به خاطر کمکش به سوریه با قدرت جلوی تروریستها ایستاد و در حال شکست دادن و نابودی آنهاست.

روحانی که خیلی قویه....عزت مند کرده مارو واقعا...
اردوغانم براما دم درآورده

پشتم گرمه

۲۳ آذر ۹۴ ، ۲۲:۵۴
یه بنده خدایی می گفت هر چی که ما در سوریه کاشتیم رو روسیه درو کرد از اون طرف هم اگر روسیه وارد نمی شد یا ما باید مستقیم نیرو اعزام می کردیم یا دمشق بیش از چند ماه دیگر دوام نمی آورد که در هر دو حالت به ضرر ما بود. نظر شما چیه ؟

پاسخ:

۲۳ آذر ۹۴، ۲۳:۰۵
تحلیل کارشناسان برخلاف این است. هرچند تروریستها و کشورهای حامی آنان زور خود را بیشتر می کردند اما محور مقاومت ثابت قدم بود. ورود روسیه ضربه سنگینی خصوصا برای ترکیه بود. مناطق شمالی که به لطف ترکیه و حمایت هوایی آن دست تروریستها افتاده بود به این راحتی نمی شد بازپس گرفته شود. امروز به لطف روسیه با وجود گردنکشی های ترکیه، ارتش سوریه مناطق شمالی را باز پس می گیرد و برخی مرزها و جاده های اساسی را تحت کنترل دراورده.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

LIBANIRAN

اطلاعات و اخبار مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری پیرامون لبنان
برای اطلاعات بیشتر به صفحه درباره پایگاه مراجعه فرمایید.

پربیننده ترین مطالب
پیوندها