القوات اللبنانیه و حمایت از قانون اعطای تابعیت از مادر

القوات اللبنانیه و حمایت از قانون اعطای تابعیت از مادر

قوات اللبنانیه حزبی است متشکل از بازماندگان نیروهای مسیحی جنگ داخلی لبنان که سابقه بدی در همکاری با صهیونیستها و قتل عام فلسطینی ها و مسلمانان دارد. با این حال امروزه تلاش می کند تا خود را دموکراتیک تر و معقول تر از بقیه احزاب نشان دهد و به دنبال تصاحب ریاست جمهوری به کاندیداتوری قاتل سابق، سمیر جعجع است!
در لبنان مثل ایران، تابعیت فقط از پدر به فرزندان منتقل می شود. یعنی اگر یک خانم لبنانی با خارجی ازدواج کند فرزندانش از شناسنامه و پاسپورت لبنانی محروم خواهند شد. بسیاری از لبنانی هایی که به دلایل مختلف از لبنان رفته اند و تابعیت کشورهای دیگر را گرفته اند، تلاشی برای ثبت فرزندانشان در سفارت لبنان نکرده اند و مدارک تابعیت لبنانی ندارند. طبق شنیده ها بیش از 17 میلیون لبنانی الاصل در سراسر جهان زندگی می کنند که بسیاری از آنها فاقد تابعیت لبنانی هستند. این در حالی است که هم اکنون کلا حداکثر شش میلیون نفر آنها در لبنان زندگی می کنند.
در طول تاریخ بارها احزاب و گروه های مختلف (عمدتا مسیحی) تلاش کرده اند تا قانون بازگشت تابعیت و انتقال تابعیت از مادر را به تصویب برسانند. اما هر بار بی نتیجه مانده است. دلیل این شکست، مخالفت احزاب و گروه های مختلف با آن است. هر کسی هم دلیل و بهانه ای دارد. دلایل مسیحیان و شیعیان مخالف این قانون، کسب تابعیت فلسطینی ها و سوریه ای هایی است که زن لبنانی گرفته اند. آنها مخالف توطین فلسطینی ها هستند (اعطای تابعیت به مهاجران فلسطینی). ضمن اینکه ممکن است با تصویب این قانون چند میلیون نفر به جمعیت اهل سنت لبنان افزوده شود که تغییر جمعیتی مهمی است و در انتخابات و تعیین وزرا و رییس جمهور تاثیر مستقیم دارد.
اهل سنت خصوصا فراکسیون المستقبل با این قانون مخالفند چون چندین میلیون مسیحی لبنانی الاصل به جمعیت لبنان افزوده می شود و تغییر بسیار بسیار بزرگی در نسبت مسلمان و مسیحی دارد. آنها معتقدند مسیحیان و شیعیان از این قانون سود خواهند برد. دیروز نماینده ای از گروه المستقبل در بیانیه ای سوال کرده بود چگونه دولت تلاش می کند لبنانی الاصل ها را به آغوش وطن بازگرداند اما مردم کنونی لبنان از فقر و بیکاری در حال فرار از لبنان هستند و برخی در هنگام مهاجرت غرق می شوند؟
جریان ملی آزاد - القوات اللبنانیهاین در حالی است که دیروز توافقی بین حزب قوات اللبنانیه و حزب ملی آزاد (دو جریان سیاسی پر شمار مسیحیان) امضا شده تا برای تصویب این قانون تلاش کنند. فادی کرم عضو فراکسیون قوات اللبنانیه اشاره کرده: آنچه امروز مانع تشکیل جلسه شد اصرار بر درج قانون انتخابات و قانون بازگشت تابعیت در دستور جلسه نبود، بلکه اصرار بر عدم درج آنها در دستور جلسه بود. هدف از مسکوت ماندن دو خواسته مهم مسیحیان چیست؟
در حالی که هر طایفه ای در لبنان، به دلایل خاصی از این قانون دوری می کند و به دلایلی مشتاق تصویب آن است، مسکوت ماندن این قانون حق مردم را ضایع کرده است. خانمهایی که با شوهر خارجی در لبنان ازدواج کرده اند و در کشورشان زندگی می کنند، با اینکه بچه هایشان لبنانی بزرگ می شوند و لبنانی حرف می زنند و تمام مالیات ها و هزینه ها را می پردازند، خارجی محسوب می شوند و از بیمه درمانی و بازنشستگی و حق رای محرومند. ضمن اینکه برای ثبت نام در مدرسه و دانشگاه با موانع و مشکلاتی روبرو هستند و باید هزینه های بیشتری را از جیب خود پرداخت کنند. برعکس، مردی لبنانی که در خارج با زنی ازدواج می کند و بچه هایش عربی بلد نیستند و سبک زندگی خارجی دارند و شاید یکبار هم به لبنان نرفته باشند، از تمام حقوق یک شهروند لبنانی مثل بیمه و بازنشستگی و حق رای در انتخابات برخوردارند. جمعیت های مدافع حقوق زنان، از قانون انتقال تابعیت از مادر دفاع می کنند و عدم انتقال تابعیت از مادر را مخالف حقوق زن لبنانی می دانند.

کمپین جنسیتی (تابعیت من) یکی از این جمعیت ها است که علیرغم عدم پشتیبانی مالی و سیاسی، هر از گاهی با برپایی تظاهرات و کمپین، در راستای احقاق حق مادران لبنانی تلاش می کند.

جمعیت تابعیت من

تظاهرات کودکان و مادران لبنانی شان برای احقاق حق اعطای تابعیت از مادر


پینوشت: در لبنان حدود 350 هزار فلسطینی که نام آنها در لیست سازمان ملل بطور رسمی ثبت شده زندگی می کنند. هرچند تعداد کل آنها بیش از این رقم است. از میان همه آنها، حدود 183 هزار نفر با لبنانی ها ازدواج کرده اند و طبق لایحه مورد بحث، صاحب شناسنامه لبنانی خواهند شد. همچنین از دیگر کشور ها مثل سوریه، مصر و عربستان تعداد قابل توجهی از افراد با زنان لبنانی ازدواج کرده اند. این قانون بطور قطع، به نفع اهل سنت لبنان خواهد بود. آنچه مسیحیان به دنبال آن هستند، بازگشت ملیت برای افرادی است که دویست سیصد سال پیش از لبنان مهاجرت کرده اند و امروزه هیچ رنگ و بویی از لبنان ندارند. لازم به ذکر است قانون انتقال تابعیت و بازگشت تابعیت در جلسه هیئت وزیران لبنان به تصویب رسید. اما تا اجرایی شدن آن زمان زیادی خواهد برد.

۱ ۰ ۶ نظر ۳۳۴۲ بار مشاهده

دیدگاه‌ها (۶)

-- رجعت صدر --

۱۴ آبان ۹۴ ، ۱۴:۰۶
سلام
من خیلی با قوانین آشنایی ندارم ولی تا جایی که یادم هست حدود دو سال قبل در ایران قانونی تصویب شد که بعد از رسیدن به سن قانونی فرزند می توانست میان تابعیت پدرش یا مادرش یکی را انتخاب کند.
ولی این قانون کمی برای حق کفالت یا سرپرستی بچه ها خطرناک نیست؟

در ایران بعضی خانم های ایرانی که با همسر غیر ایرانی زندگی ازدواج می کنند یک مشکل بر عکس پیدا کرده اند...پیش آمده که همسر غیر ایرانی، بچه ها را برداشته و پنهانی و بی دردسر از ایران خارج کرده، بعد هم به طور غیابی از کشور متبوع خودش درخواست طلاق کرده!!! به دلیل نقص قوانین در ایران هم معمولاً این خانواده ها دستشان به هیچ جا بند نیست
چون طبق قوانین ایران در این زمینه نمی شود کاری کرد!

حالا با توجه به این که خارج از ایران هم حق طلاق و سرپرستی تا حدی به نفع خانم ها است، تصویب چنین قانونی برای حق سرپرستی پدر مشکل ایجاد نمی کند؟
--------------------------------------------------------------------------
مشکل ثبت نظر از تایید یا عدم تایید شما نیست مثل چند هفته پیش پیغام می دهد: "شما به این قسمت دسترسی ندارید"!!!!
فق

پاسخ:

۱۴ آبان ۹۴، ۲۲:۳۸
سلام
بله ممکن است مشکل ایجاد بکنه.
با قسمت فنی در میان گذاشتید مشکل رو؟ فقط در این وبلاگ این مشکل رو دارید یا با بقیه هم؟

من نمی دونم کجای این طرح به نفع شیعیان هست که جریان المستقبل اینطور میگه؟
تا جایی که ما می دونیم دور بر  لبنان همه اهل سنت هستن........مهاجر مرد شیعی کجا بود که لبنان اومده باشه و زن لبنانی گرفته باشه!
این طرح از دید من از لحاظ بافت جمعیتی به طور کامل فکر کنم به نفع افزایش بافت جمعیتی اهل سنت هست.........چون این اوارگان سنی فلسطینی و سنی سوری هستن که در لبنان هستن....شیعیان که شیعه ای دور و برشون نیست........مسیحی ها هم که احتمالا اکثریت قزیب به اتفاق اون عدشون که مشمول این قضیه میشن فرزندان زنان مهاجر مسیحی لبنانی در اروپا و امریکا هستن که با مرد ارپایی و امریکایی مسیحی ازدواج کردن و طبیعتا همونجا زندگی میکنن و با توجه به اینکه فقط انتخابات در داخل لبنان رای گیری میشه در نتیجه تاثیر چندانی نمیتونن داشته باشن از هر لحاظی.
احتمالا جریان مستقبل بیشتر نگران تغییر بافت خود جمعیت سنی لبنانی هست.....که سنی سوری یا فلسطینی نشن.......با توجه به این حجم اواره فلسطینی و سوری در لبنان

شما چی دوست داشتید تابعیت لبنانی داشتید یا ایرانی؟
البته حدس میزنم لبنانی بادل پری که تو نوشته هاتون از ایران دارید

پاسخ:

۱۵ آبان ۹۴، ۱۸:۲۸
خیر. لبنانی به دردی نمیخوره. فوقش برای بیمه درمانی و انتخابات به درد میخوره. من دل پری از کشورم ندارم. دل پر از مشکلات کشورم دارم.

پارسا سلیمانی

۱۵ آبان ۹۴ ، ۲۰:۵۷
دمت گرم بابت جوابت به فایزه خانم.
نمی دونم دوستان کی قراره از نوک بینی هاشون فراتر برن؟؟
تا یکی از مشکلات گلایه می کنه فکر می کنن با مملکت، حکومت و یا نظام مشکل داره. به نظر بنده افرادی که مشکلات رو به معنای واقعی نقد می کنن جزو وطن پرست ترین آدم ها هستن و در حدیثی می خوندم که وطن پرستی از نشانه های ایمانه.

امیرعلا دانشجو

۱۶ آبان ۹۴ ، ۱۴:۲۹
ان شا الله که این قانون تصویب بشه و از این وضعیت اقامت های  سه ساله خارج بشیم ... اخوی اگه باز خبری شد خبرمون کن!! من که واقعا با این خبرت خوشحال شدم!! 

پاسخ:

۱۶ آبان ۹۴، ۲۲:۵۴
انشالله. خود لبنانی ها احتمال تصویبش رو کم میدونن. به لبنانی های کنونی نمیتونه دولت خدمات بده. وای به اینکه جمعیت یهو دو برابر بشه!

اهلين خي  ياريت كان بيصير فينا نحكي اكتر 
لانو انا كتير معجب بالبنان  و منشان هيك تعلمت بحكي لبناني (بالواقع بحاول بحكي لبناني )   عفكرة  انا عمري 17 و جيت علبنان صيف الماضي ()( كنت لحالي)  و موقعك كان عندو دور كبير بالنسبة تعارف اكتر بالبنان و ثقافتو 
لبنان كان بالنسبة   لالي تجربة خاصة 
و انت كمان كان عندك دور بهيدا التجربة 
بدي جي علبنان هيدا الصيف لمرة تانية 
ياريت كان فيني بخود رقمك منشان نحكي و نتعارف اكتر 
لانو انا بحاول اتعلم فرنسي  منشان بدرس في احدي جامعات البنانية 
اتمني ان تكون النص واضحة بالنسبة الك 
لانو متل ما قلتلك بحاول بحكي لبناني 
خيك امين 😚😚😚😚
مش افضل اذا بتجاوب اسرع عالتعليقاتنا ؟؟؟😁😁😁 بعرف انك مشغول و ماعندك شي وقت 

پاسخ:

۲۱ خرداد ۹۷، ۲۳:۳۸
سلام. احسنت. خوب یاد گرفته اید. هر وقت لبنان امدید، از طریق سایت یا اینستاگرام پیام بدهید، انشالله در خدمیتم.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

LIBANIRAN

اطلاعات و اخبار مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری پیرامون لبنان
برای اطلاعات بیشتر به صفحه درباره پایگاه مراجعه فرمایید.

پربیننده ترین مطالب
پیوندها