ماجرای کشتار در منا

ماجرای کشتار در منا

حادثه ی منا که در آن عده ای از حجاج بیت الله الحرام کشته شدند یکی از حوادث خونین و دردناکی بود که امسال اتفاق افتاد. هرچند جنگهای خونین چند سال گذشته در منطقه که مسلمانان را به جان هم انداخته و صهیونیستها را در آرامش فرو برده، اتفاقات کوچک و بی اهمیتی نبوده، اما کشته شدن حاجیان غیر مسلح در شرایط شرعی حج و در حرم امن الهی سوالهای فراوانی را مطرح می کند.

با اینکه هنوز علت اصلی و قطعی مشخص نشده اما بر اساس گزارشهای رسمی و غیر رسمی و روایت شاهدان می توان به نتایجی دست یافت.

بازتاب در رسانه های جهان
از هنگام حادثه، اخبار کوتاهی مبنی بر فوت شدن عده ای از حجاج در اثر هل دادن و فشار منتشر شد. کم کم با پیش رفتن زمان، ابعاد حادثه هولناک، بیشتر روشن شد. تعداد بالای حجاجی که دچار حادثه شده بودند شک و شبهه هایی را برانگیخت. مسئولین کشورها خواستار بررسی علت و تسریع در کمک رسانی شدند[1]. رسانه های خارجی اکثرا سیاست بی اعتنایی یا کوچک انگاری در پیش گرفتند و اگر خبری منتشر کردند بیشتر در مورد خدمات عربستان به حادثه دیدگان بود.

رسانه های عربستان خصوصا رسانه های وابسته به آل سعود آنچنان سیاست الاغ پنداری مخاطب را در پیش گرفتند که گزارش هایشان به جای روایت حادثه و آمار کشته ها، به خدمات پنج ستاره بیمارستانها و هلال احمر و نیروهای امدادی می پرداخت! چنان که تصور می شد روز هلال احمر یا روز پزشک یا جشن امداد و نجات است! مقامات پلیس عربستان هم در دقایق اول حادثه اعلام کردند «مسئول حماقت حجاج نیستند»[2]! چرا که حجاج با عمل نکردن به دستورات و زمان بندی از پیش ابلاغ شده، باعث وقوع حادثه شدند!

برخی رسانه ها، جمعی آفریقایی را که برعکس جمعیت آمده بودند علت بسته شدن راه و هل دادن و کشته شدن حجاج عنوان کردند[3] اما پس از آن، خود مقامات عربستان چنین ادعاهایی را رد کردند[4]. تعداد زیادی از رسانه های کوچک و بزرگ عربستانی هم حجاج ایرانی را عامل وقوع حادثه دانستند. آنها با پخش گزارش شبکه العربیه که با انیمیشنی ساختگی و همراه کردن تصاویر نامربوط و غیرمرتبط با ایرانیان همراه بود، تلاش کردند ایران را مقصر جلوه دهند[5].

روایت شاهدان
اما روایت شاهدان ایرانی چیز دیگری را نشان می دهد. اکثر شاهدان عنوان کرده اند که حضور پر رنگ و فشرده نیروهای آل سعود، از همان اول غیر طبیعی بود. ایرانی ها را مجبور می کردند فقط از خیابان محل حادثه وارد شوند. راه های دیگر را بسته بودند. انتهای مسیر هم بسته بود. گرما و کمبود اکسیژن مردم را بدحال کرده بود. پس از واقعه نمی گذاشتند همکاروانی ها به کمک بروند. حتی مسئولین بعثه ها و پزشک ها اجازه نزدیک شدند نیافتند. تا دو ساعتی پلیس اجازه نزدیک شدن به محل حادثه و کمک رسانی را نداد. از آب هم دریغ کردند. می شد با کمی پاشیدن آب، فضا را تغییر دهند و جان بسیاری را حفظ کنند. مرده و زنده را با هم با لودر و کامیون و لیفتراک حمل کردند. (روایت سوزناک «میثم مطیعی» از فاجعه منا را بخوانید)

 نظریه های علت وقوع
1- دخالت موساد:
اخباری غیر رسمی پس از این حاثه منتشر شد که عده ای از کارشناسان امنیتی احتمال می دهند موساد با همکاری استخبارات آل سعود چنین حادثه ای را بوجود آورده است[6]. البته وزیر کشور ما بسرعت این ادعا را رد کرد[7].

2- دخالت آل سعود برای ربودن سران:
برخی گزارشها به این نکته اشاره کردند که ممکن است این اتفاق عامدانه رخ داده باشد تا برخی سران و مسئولین سپاه و افراد مهم ربوده شوند. با ذکر اینکه از سرنوشت سفیر سابق ایران در بیروت و برخی اشخاص که در سپاه فعالیت داشتند خبری در دست نیست، این گزارشها عنوان کردند قضیه این افراد مثل قضیه چهار دیپلمات ایرانی ربوده شده در لبنان و قضیه امام موسی صدر است[8]. در این مورد باید گفت سفرا به عنوان یک مقام دیپلماتیک و نماینده رییس جمهور کشورشان در کشور دیگر منسوب می شوند. هرچند دکتر رکن آبادی یکی از نیروهای ارزشمند و فعال و مثبت در دستگاه دیپلماسی ایران بود اما اینکه ایشان اطلاعات ویژه و ماموریتهای خاصی بیش از یک سفیر داشته، جای شک دارد. دیگر افراد امنیتی هم فقط در صورتی می توانند به سفر خارجی بروند که یگان اطلاعات سازمان مربوطه اجازه دهد و خطری متوجه کشور و امنیت آن نشود.

3- دخالت آل سعود برای رویگردانی مسلمانان از حج:

در این باره باید گفت برخی اقدامات آل سعود در مکه، نشان دهنده نیتی پنهان، برای جلوگیری از سفر مسلمانان به مکه برای ادای حج است. ایجاد نمادهای ماسونی و شیطان پرستی، ول کردن حیوانات موذی برای آزار حجاج، رسیدگی نکردن به وضع نظافت و جاری ساختن فاضلاب در بین چادرهای حجاج، قطع کردن برق در آن گرما، ایجاد بازارها و پاساژها و رستورانهای مختلف برای تحت الشعاع قرار دادن مراسم حج، همه و همه گویای نیت شومی است که تلاش دارد تا این عبادت الهی را رفته رفته کمرنگ و کم رونق کند. این همان خواسته یهودیان صدر اسلام است که در زمان بنی امیه عملی شد و مکه دو بار تخریب شده و مردم را مجبور به حج گذاردن در بیت المقدس کردند که بنایی یهودی و غیر اسلامی بود.

4- مدیریت ضعیف:
یکی از پیرمردهای لبنانی که حدود 100 سال عمر دارد، می گفت اولین بار در سال 1964 میلادی به حج مشرف شد. در آن سال تعداد حجاج تنها 75000 نفر بود. اما هنگام رمی جمرات 70 نفر کشته شدند. دو سال بعد دوباره به حج رفت، باز هم افرادی به علت سوء مدیریت آل سعود از دنیا رفتند.  فرد دیگری که مدتها در عربستان زندگی کرده بود، می گفت: عربستانی ها با داشتن پول باد آورده، هیچ زحمتی به خودشان نمی دهند و از آنجا که عرضه و سواد اداره کشور را ندارد اکثر پروژه ها به دست مهندسین آمریکایی و انگلیسی انجام می شود. تنها جایی که خودشان اداره می کنند حج است که هر ساله تلفات می دهد.

5- کاروان سلطنتی ولیعهد:
عده ای معتقدند سبب بسته شدن انتهای مسیر، عبور کاروان سلطنتی با 200 نیروی ارتشی و 150 شرطه بوده است. ولیعهد یا ولیعهد ولیعهد در این کاروان برای زیارت آمده بودند و با بسته شدن مسیر، هزاران حاجی، در گرما و کمبود اکسیژن تلف شدند. برخی برای اثبات این ادعا، کلیپی از رمی جمرات توسط چند امیر سعودی از داخل ماشین نشان دادند که البته کلیپ مربوط به گذشته بود.

6- درگیری های داخلی آل سعود:

برخی گمانه زنی ها حاکی از آن است که سقوط جرثقیل و آتش سوزی در خیمه ها و کشته شدن حجاج در منا، همگی عمدی بوده و برای آن است که وزیر حج را برکنار کنند و شخصی از آل سلمان یعنی پادشاه کنونی به وزارت برسد. محمد بن نایف وزیر حج عربستان طی حکمی به همراه عده ی دیگری از مسئولین برکنار شد. ضمنا وعده داده شده که سر از بدن 28 نفر عامل این اتفاق جدا خواهد شد! البته این گمانه زنی بعید به نظر می رسد. چرا که سلمان همانطور که در اول پادشاهی اش بسیاری را جابجا کرد، الان هم می توانست به راحتی و بدون اینهمه کشت و کشتار، وی را برکنار کند.[9]

7- تئوری توطئه:

بر اساس برخی گزارشها، این حادثه عمدی بوده و نیروهای امنیتی آل سعود، عمدا مردم را از ورود به خیابانهای دیگر منع کردند و انتهای خیابان را هم بستند. ضمن اینکه راه ورود کاروانها به این خیابان را هم مسدود کرده بودند. در تقاطع خیابان 204 با کوچه ای که از بالا می آمد ماده ای ناشناخته رهاسازی شد[10]. تعداد زیادی از حجاج با این ماده خفه شدند. پلیس و نیروهای امدادی دو ساعت وارد محل نشدند تا اثر مرگبار آن از بین رفته باشد. سپس از انتها که کمتر ماده سمی منتشر شده بود وارد شده و شروع به حمل اجساد با آن وضع فجیع کردند و این اقدام در خلال چهار ساعت به کندی انجام شد و تا روز بعد هم ادامه یافت.

تعداد بالای مفقودین و انتشار تصاویری از تعقیب و گریز حجاج و دستگیری عده ای از آنها، بر این نظریه تاکید می کند که اولا حادثه عمدی بوده و دوم اینکه ممکن است برای ربودن عده خاصی طراحی شده باشد.

واکنش ایرانیان
در پی این حادثه دلخراش مقامات کشورمان پیگیر ماجرا گشتند و خواستار مسئولیت پذیری از سوی کشور عربستان شدند. اما مردم هم به نوبه خود واکنش نشان دادند. عده ای در همراهی با مسئولین در شبکه های اجتماعی به پوشش این حادثه پرداختند و خشم خود را از این سوء مدیریت نشان دادند. عده ای حاجیان را مقصر دانستند که چرا به مکه می روند! گفتند خودمان فقیر داریم، جای خطرناک نباید رفت، و... اینها نمی دانند حج واجبی با عظمت است و کسی که حج بر او واجب شود و نرود، نا مسلمان از دنیا می رود. عده ای هم در شبکه های اجتماعی به لعن و نفرین و فحش دادن به آل سعود پرداختند.

امروز هم رهبر معظم انقلاب در مراسم فارغ التحصیلی دانشجویان دانشکده های افسری ارتش در نوشهر چنین گفتند: دولت عربستان در انتقال ابدان مطهر جان‌باختگان به وظایف خود عمل نمی‌کند و جمهوری اسلامی ایران نیز تاکنون با خویشتن‌داری و ادب اسلامی، حرمت برادری را در دنیای اسلام نگه داشته است، اما این را بدانند که اندک بی‌احترامی به ده‌ها هزار نفر از حجاج ایرانی در مکه و مدینه و عمل نکردن به وظایف برای انتقال ابدان مطهر، عکس‌العمل سخت و خشن ایران را در پی خواهد داشت[11].

واکنش عربستانی ها
عربستان از آغاز تلاش کرد با سرپوش گذاشتن و بایکوت خبری، با این حادثه برخورد کند. سپس با اتهام به دیگران سعی کرد خود را در این فاجعه بی تقصیر نشان دهد. سپس اظهارات ضد و نقیض پراکنده ای از سوی مقامات مختلف اظهار شد. امروز وزیر بهداشت عربستان که قبلا گفته بود آمار کشته شدگان بیش از 4000 نفر است[12] در اقدامی شگفت انگیز، این آمار را دروغ خواند و گفت شایعه است[13]

عادل الجبیر وزیر خارجه که پیش از این سفیر عربستان در آمریکا بود و یک ایرانی را متهم کرد می خواسته وی را ترور کند، در واکنشی فرافکنانه مدعی شد مسئولین ایران در حال استفاده سیاسی از این حادثه هستند[14].

کاربران عربستانی هم از اول، با اهانت به ایرانی ها، ما را مسئول حادثه خواندند. در پی درخواست رهبر انقلاب و سخنرانی رییس جمهور در سازمان ملل که در مقطعی خواستار همکاری آل سعود شد و سخنرانی سید حسن نصرالله که کشورهای جهان را به همکاری برای اداره حج دعوت کرد، کاربران عربستانی هجوم وسیعی بر ضد صفحه های شخصیت های معروف ایرانی انجام دادند. تعداد بسیار زیادی از آنها با فحشهای بسیار زشت که درخور خودشان بود به رهبر انقلاب، ایرانی ها و شیعیان جسارت کردند. شدت این حمله آنقدر زیاد بود که مسئولین شبکه های اجتماعی ایرانی (که ظاهرا خارج از ساعت کاری، به صفحه سر نمی زنند!) نتوانستند آنها را بلاک و پاک کنند. جالب است اینستاگرام و احتمالا برخی دیگر شبکه ها، برای ریپورت کردن این افراد اقدام به کند کردن فرایند ریپورت کرده بود.

اما بشنوید از مادر عروس! سعد حریری فراریِ ساکنِ کاخِ پادشاهِ آلزایمریان، در حمایت از پادشاه عربستان، به سید حسن نصرالله و ایران حمله کرد و خواسته های به حق آنها را سیاسی بازی نامید! وی که برای بالا رفتن رقم چکها، همیشه پس از سخنرانی سید حسن نصرالله، ظاهر می شود و هرچه سید گفته را با بی منطقی جوابی ناشیانه می دهد، و از آل سعود دفاع می کند، این دفعه هم با شعار «اهل مکه بهتر از بقیه کار خودشان را بلدند»، تلاش کرد نهایت اخلاص خودش را به اثبات برساند. اما خودش شعار خودش را نقض کرد و نگذاشت اهل مکه از خودشان دفاع کنند و وی دفاع از آنها را به گردن گرفت!

 

دل نوشت:
بنا به گزارش شاهدان زنده، این نوادگان آل بنی امیه، از آب هم دریغ کردند. درحالیکه شیرهای آتش نشانی در چند متری بود و می توانستند با آب پاشیدن، حجاج را خنک کنند، آب را از آنان دریغ کردند. شاید می ترسیدند با پاشیدن آب، ماده سمی منتشر شود!
در عصر ارتباطات و تکنولوژی، چنین حادثه عظیمی رخ داده اما به کل منکر آن هستند! پس انکار غدیر و حقانیت اهل بیت با وجود اقلا صد هزار شاهد، کار سختی نیست!
مثل اجدادشان به اجساد مسلمین اهانت کردند. بنی امیه چه در عاشورا چه در سالهای ظلم و ستم پس از آن، جدا از کشتار شیعیان و محبین اهل بیت، به اجسادشان اهانت می کردند. اینها، همان نواده های یزیدند و حجاج بیت الله الحرام را کنار زباله ها گذاشتند، با لودر و کامیون حمل کردند، در کانتینر های گرم گذاشتند و.... جالب است به روحانی اهل سنت ایرانی رحم نکردند و گفتند ولش کن ایرانی است!

لعنت خدا بر آل سعود که از لحظه پیدایش، سرزمین حجاز و شبه جزیره عربی را به اتش و خون کشید و در تمام دنیا هر جا انفجار و کشتاری هست دست آنها در میان است. #رژیم_آل_صهیون_اشغالگر_شبه_جزیره_عربی

۴ ۰ ۱۲ نظر ۴۵۰۹ بار مشاهده

دیدگاه‌ها (۱۲)

-- رجعت صدر --

۰۸ مهر ۹۴ ، ۲۱:۱۲
سلام
بنا شده از این به بعد از استراتژی"موشک جواب موشک" استفاده کنیم:)
در همین راستا فرصت کردید به سبب تفریح هم شده سری به این سایت خبری اسرائیلی بزنید:)

Breaking Is not real News

مخصوصا این خبر:
Iranian News Agency Blames Mossad, Saudis, for Staging Mina Stampede to abduct Senior Iranians9

شنیده اید که سنگ را که برداری سرباز اسرائیلی حساب کار خودش را کند:) حکایت این ها است:)
یک بار هم که ما اسرائیل را جدی نگرفتیم خودشان جدی گرفته اند

ما دو نفر را کجا می برید؟:)
-------------------------------------------------
کاش چند سایت عربی هم معرفی می کردید...بازخورد خبرها آن جا چطور است؟


صد در صد باید عقلانی پیش رفت.
با تشکر از راهنمایی هایتان.

اللهم العن آل سعود
اللهم عجل لولیک الفرج.

این اهتمام شدید رهبری و مسعولین به این موضوع بخصوص امروز که تهدید هم کرد برای من مشکوکی این حادثه رو بیشتر کرده.......انگار که چیزی فراتر از یک سوء مدیریت بوده باشه! و رهبری میدونه ولس صلاح نمیبینه بازش کنه
توو این شرایط..........بعد از این همه تحقیر و بی احترامی و کارشکنی علیه حجاج و از طرفی سیاست آل سعود در منطقه....کشتن مردم بی گناه یمن و تقویت جریان تکفیری که خون بسیاری بیگناه رو روزانه داره میریزه.....از دید بنده رفتن به حج و کمک مالی به این شیاطین گناهش بیشتر از ثواب هست! و  دور از وجدان انسانی هست قبل از این که به مسلمان بودن یا نبودن برسیم......

پاسخ:

۹ مهر ۹۴، ۰۸:۳۷
در مورد حج نرفتن دست ما نیست. غیر از آیات قرآن در مورد حج، از امام صادق (ع) روایت شده است که فرمود: کسى که حج بر او واجب شده است ولى (عمدا) از انجام آن طفره رود تا بمیرد، بى آنکه تنگدستى، یا بیمارى، و یا ممنوع الخروج شدن به دستور مقام ذى ربط (و یا عذر موجه شرعى دیگرى) او را از این سفر واجب باز داشته باشد، به دین یهود و یا نصارا مرده است.
اما اینکه انسان نگذارد پولش به اندازه ای جمع شود که به استطاعت برسد حرف دیگری است که عموما اسلام خودش دستورات لازم را داده است. از کمک به فقرا و نیازمندان گرفته تا قرض الحسنه دادن به دوستانی که نیاز به پول دارند. من که خودم آخر ماه کم می آورم و پولی برای پس انداز جمع نمی شود. اما اگر در آینده درامدم کفاف زندگی را داد و مقداری اضافه می ماند، با خرید منزل یا قطعه زمین، خودم را وامدار می کنم تا به استطاعت نرسم و در زمان آل سعود یهودی الاصل به مکه نروم. در این مورد هم باید در نظر داشت اگر کسی اضافه بر شان خود اقدام به خرید ماشین و زمین و مغازه بکند، مستطیع محسوب می شود.

زین سبب پیغمبر با اجتهاد / نام خود وآن علی مولا نهاد
گفت:هرکو را منم مولا و دوست / ابن عم من علی مولای اوست 
ای گروه مومنان !شادی کنید / همچو سرو سوسن آزادی کنید
عید سعید غدیر را به تمام شیعیان و خصوصا ایرانی های داغدار تسلیت می گم .
انشاءالله به خاطر این روز عزیز امیرالمومنین همه رفتگان حج را شفاعت کنند و با اهل بیت محشور شوند.

سلام
خود شما کدوم نظر رو بیشتر محتمل می دونید؟ توطئه بوده یا صرفا بی کفایتی سعودی ملعون؟

پاسخ:

۹ مهر ۹۴، ۱۹:۱۰
اگر هر کشور دیگری بود قطعا این مقدار بی شعوری و سوء مدیریت قابل قبول نبود. اما در عربستان این مقدار محتمل است!

ایران رادیاتور ( پشتم گرمه )

۰۹ مهر ۹۴ ، ۲۰:۴۹
اینکه بیش از 460 نفر از مردم کشور قتل عام شوند و مسئولین با لبخند، روی خوش و ذلت بار با عاملین این اتفاق برخورد کنند اوج بی غیرتی و بی شرفی بسیاری از مسئولین جمهوری اسلامی رو نشان می دهد و متاسفانه تنها کسی که مقابل این ها قاطعانه ایستاد رهبری بودند. بی شرفی یه عده تا جایی ادامه داشت که صبح امروز رهبری مجبور به دادن تذکر به این ها شدند. من عالم دینی نیستم و تخصصی هم در بحث دین ندارم اما باید دید وقتی وضعیت این چنین است و به بچه شیعه مسلم بدترین نوع اهانت ها می شود آیا باز رفتن به حج برای ما واجب است ؟! در همین راستا من در کوچه و بازار شنیده بودم یکی از مراجع تقلید رفتن به حج را در این شرایط حرام اعلام کرده بودند.

درتن من جان علی است ،
خون به شریان علی است
هر تپش قلب من ،
ذکر علی جان علی است
پتک به غم ها بکوب ،
بر دف تقوا بکوب
مست شدی پا بکوب ،
مرشد مستان علی است
صاحب ِ تیغ دو سر،
خط شکن بی سپر
بی زره باجگر،
مرد به قرآن علی است
واژه ی مردی از او،
گشته چه پر آبرو!
شاعر طوسی بگو ،
رستم دستان علی است
مذهب تمارها ،
مکتب عمارها
نهضت مختارها ،
معرکه گردان علی است
شیخ خرد کیش ها ،
لیلی دل ریش ها
حیرت درویش ها ،
جذبه ی عرفان علی است
کعبه ی انگورها ،
مروه ی تنبورها
مشعر این شورها ،
رونق ایمان علی است
قرب إلی الله اوست ،
غیر علی های وهوست
سرمه ی چشمم شده ،
خاک کف پای دوست
حق وحقیقت علی است ،
راه هدایت علی است
زینت و زیبنده ی ،
نام ولایت علی است
شرزه ی مرحب فکن ،
حیدر خیبر شکن
صفدر پولاد تن ،
کوه شهامت علی است
میر جهانگیرها ،
حکمت شمشیرها
دولت تدبیرها ،
مرد سیاست علی است
صوفی دل صافها ،
حضرت اوصافها
سید انصاف ها ،
روح عدالت علی است
اشهد لوح و دوات ،
شعر تو شهد و نبات
حک شده بر کائنات ،
رمز سعادت علی است
شأن علیه السلام ،
حرمت بین الحرام
دین خدا را دوام ،
رکن دیانت علی است
پیر خراباتیان ،
خضر سماواتیان
داد رس خاطیان ،
باب شفاعت علی است
قرب إلی الله اوست ،
غیر علی های وهوست
سرمه ی چشمم شده ،
خاک کف پای دوست
.
عیدتون مبارک.
یاعلی

salamm
 man shenidam 10 nafar az niruhaie zobdeh hezbollah niz dar in hadese shahid shodand, haghighat dare?

پاسخ:

۱۰ مهر ۹۴، ۲۳:۳۸
اینجا چنین خبری شنیده نشده. از لبنانی ها فقط یک سید مسن مفقود شده و پسر مجروحش برگشته

جواد پاشاپور

۱۰ مهر ۹۴ ، ۲۲:۰۲
سلام عید غدیر خم مبارک، دوست عزیز واقعا انکار غدیر.هم برای این عربستان. اسلام آمریکایی،به راحتی همین انکار کشته شدن نزدیک به پنج هزار نفر، بوده است، که میگن قضا قدر الهی ست 

پارسا سلیمانی

۱۴ مهر ۹۴ ، ۱۳:۵۰
سلام.
آقا اگه درباره ی عملیات روسیه در سوریه تحلیلی دارید بفرمایید.

پاسخ:

۱۴ مهر ۹۴، ۱۵:۳۲
سلام
باید قدری اطلاعات از منابع خودم کسب کنم. وگرنه تحلیلهای زیادی شده تا الان.

پارسا سلیمانی

۱۵ مهر ۹۴ ، ۰۷:۳۷
هلاک این منابع خودی شمام ...

پاسخ:

۱۵ مهر ۹۴، ۰۸:۰۷
laugh منبع باید دست اول باشه. خودش دیده باشه.

مقداد رحیمی

۰۴ آبان ۹۴ ، ۱۶:۱۶
سلام . بنده مقداد رحیمی برنده دو دوره جشنواره عمار و سازنده مستند قربانگاه زائران هستم .ممنون می شم اگر اسم و شماره تلفن شاهدان رو برام بفرستید تا برای ساخت فیلم مستند بتونم ازشون مصاحبه بگیرم
ghorbangah.ir
۰۹۳۵۰۶۹۹۹۸۴

پاسخ:

۵ آبان ۹۴، ۱۴:۳۹
کدوم اشخاص؟ شاهدانی که نوشتم، از خلال فیلم و مصاحبه هایی بود که انجام شده بود.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

LIBANIRAN

اطلاعات و اخبار مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری پیرامون لبنان
برای اطلاعات بیشتر به صفحه درباره پایگاه مراجعه فرمایید.

پربیننده ترین مطالب
پیوندها