به یاد شهید چمران، اسوه شیرمردان مقاومت

به یاد شهید چمران، اسوه شیرمردان مقاومت

شهید دکتر مصطفی چمران را شاید لبنانی ها بیشتر از ما بشناسند. آنها در سخت ترین زمان ها و مشکل ترین وضعیت ها با او زندگی کرده اند. در هجوم رژیم صهیونیستی و مبارزه بر ضد اشغالگران، در جنگ های داخلی و هجوم مسیحیان تندروی کتائب و قتل عام شیعیان، در سقوط نبعه و تل زعتر، در گرسنگی و تشنگی، در محاصره، در گرما و رطوبت مدیترانه، در ....

سالیان درازی را دکتر، با بچه های هنرستان فنی صور سر و کله زده و با آنها شبانه روز زندگی کرده است. با مشکلاتشان آشنا بوده و با لهجه فارسی اش با آنها حال و احوال کرده است. او آنقدر خالصانه و برای خدا به خدمت محرومان درآمد که هنوز از قلب مردم لبنان بیرون نرفته است. تصویرهایش در جای جای روستاهای جنوب به چشم می خورد. حتی بعضی ها اسم فرزندشان را چمران گذاشتند. البته لبنانی ها چون چ ندارند به چمران، شَمران می گویند.

هنوز تصویر شهید چمران در دفاتر حرکت امل در کنار تصویر امام موسی صدر و نبیه بری به چشم می خورد. البته نام ماندگار این مرد الهی فقط در این موارد خلاصه نمی شود. نام وی در جاهای مختلفی تزیین بخش شده که با هم مرور می کنیم:

 کشافة الرسالة فوج شهید شمران

عموما مدارس یا موسسات تربیتی، گروه پیشاهنگی دارند و کودکان و نوجوانان را در قالب این گروه ها، تعلیم می دهند و مهارتهای مختلف برای زندگی را به آنها می آموزند. کشافة الرساله متعلق به حرکت امل است و یگان شهید چمران، یگانی است که به نیروهای امدادی (الدفاع الوطنی) داوطلبانه کمک می کند.

 هکرهای گروه شهید چمران

گروه هکری چمرانگروهی از هکرها با معرفی خود به نام شهید چمران، آن مبارز نسوه، تلاش دارند تا در جبهه سایبری با دشمن صهیونیستی مقابله کنند. آنها در تاریخ 10 بهمن 1393 همزمان با سخنرانی سید حسن نصرالله در مراسم یادبود شهدای قنیطره، 500 سایت رژیم صهیونیستی را هک کردند. تا لحظه قرار دادن تصویر شهید چمران در صفحه اول این سایتها که مصادف با پخش مستقیم سخنرانی سید حسن نصرالله در مراسم انجام گرفت، دشمن صهیونیستی متوجه این نفوذ نشده بود. بعد از 11 دقیقه و 21 ثانیه مجموعه های آی تی صهیونیستها توانستند تصویر را بردارند. سایتهای مذکور در دامنه های دولت صهیونیستی آدرس داشتند.

 مجموعه خیریه شهید چمران

درمانگاه سیار شهید چمرانیک مجموعه خیریه که توسط برخی از خیرین لبنانی ایجاد شده خدمات مختلفی به مردم ارائه می کند. از جمله درمانگاه متحرک. در واقع یک آمبولانس بسیار مجهز، به همراه دکتر و داروهای مختلف به مناطق دورافتاده و دهکده های کم امکانات رفته و بطور مجانی خدمات پزشکی به بیماران ارائه می دهد.

 مدرسه شهید چمران

این مدرسه در بیساریه قرار دارد. مدیریت قوی و برنامه های مناسب آن باعث شده از سطح علمی و تربیتی خوبی برخوردار باشد. این مدرسه در مسابقات علمی و هنری لبنان مقام های گوناگونی کسب کرده است. همچنین در ماه مبارک رمضان برای ایتام مجلس افطاری گرفته و شبی پرخاطره را برای آنها رقم می زند. چند سال پیش، این مدرسه برنده جایزه مسابقه «مدرسه ی بین المللی» شد و با حضور وزیر آموزش و پرورش لبنان و سفیر بریطانیا جایزه خود را دریافت کرد.

 ورزشگاه شهید چمران

باشگاه شهید چمراناین ورزشگاه در کنار مدرسه شهید چمران با حضور وزیر جوانان و ورزش افتتاح شد. سالن بزرگ و مجهز این ورزشگاه در رشته های مختلف ورزشی برنامه دارد. تیم والیبال این باشگاه، تیم اول والیبال در منطقه جنوب شد. پینگ پنگ، کاراته، فوتبال و بسکتبال، از دیگر رشته های ورزشی قابل استفاده در این ورزشگاه هستند.

 جاده شهید چمران

جاده شهید چمرانبه تازگی در جنوب لبنان جاده ای به اسم شهید چمران مورد بهره برداری قرار گرفت. جاده شهید چمران دهکده برج قلاویه و قاسمیه را به نبطیه متصل می کند. این جاده که در سالروز شهادت مهندس حسام خوشنویس توسط سفیر جمهوری اسلامی ایران جناب آقای محمد فتحعلی افتتاح شد، پس از جنگ 33 روزه سال 2006 توسط هیئت بازسازی لبنان در دست احداث قرار گرفت.

 گره خوردن نام شهید چمران با امام موسی صدر، دکتر شریعتی و انقلاب ایران

شهید چمران و امام موسی صدرباید گفت شهید چمران بدون آشنایی با امام موسی صدر، شهید چمران نمی شد. او بود که مصطفی را به مدیریت مدرسه گمارد و روحیه ظلم ستیزی او را جهت داد و به او خط داد تا با تربیت جوانان شیعه، کادر آینده حرکت محرومین را پایه ریزی کند. شهید چمران که به اذعان همگان، دست راست و یار و یاور امام موسی صدر بود، تنها کسی بود که امام موسی صدر را با تمام وجود می فهمید و به او ایمان داشت و دنباله روی حقیقی او بود. مصطفی محرم اسرار امام موسی صدر بود و خالصانه به پروژه محرومیت زدایی امام موسی صدر از مردم محروم لبنان کمک می کرد.

دکتر چمران از سوی دیگر ارتباطی هم با شریعتی داشت. در مراسم ختمی که در بیروت برای دکتر شریعتی گرفته شد، وی متن بلندبالایی در رثای وی قرائت کرد.

ترجمه قسمتی از متن را با هم بخوانیم:

ای علی! همیشه فکر می‌کردم که تو بر مرگ من مرثیه خواهی گفت، و چقدر متاثرم که اکنون من بر تو مرثیه می‌خوانم!
ای علی من آمده‌ام که بر حال زار خود گریه کنم، زیرا تو بزرگتر از آنی که به گریه و لابه ما احتیاج داشته‌باشی...
ای علی! گفتی که هر کس گفتنی‌هایی دارد و شخصیت هر انسانی به اندازه ناگفتنی‌های اوست. و من اضافه می‌کنم که درجه دوستی و محبت من با انسانی دیگر، به‌اندازه ناگفتنی‌هایی است که می‌توانم با او در میان بگذارم و از این ناگفتنی‌ها که می‌خواستم با تو بازگو‌ کنم. بی‌نهایت داشتم...
ای علی! تو را وقتی شناختم که کویر تو را شکافتم و در اعماق روحت و قلبت شنا کردم و احساس خفته و ناگفته خود را در آن یافتم. قبل از آن خود را تنها می‌دیدم و حتی از احساسات و افکار خود خجل بودم، و گاهگاهی از غیر طبیعی بودن خود شرم می‌کردم اما هنگامی‌که با تو آشنا شدم در دوری دور از تنهایی به در آمدم و با تو همراز و همنشین شدم.
ای علی! تو مرا با ‌‌«خویشن» آشنا کردی، من از خود بیگانه بودم، همه ابعاد روحی و معنوی خود را نمی‌دانستم، تو دریچه‌ای بسوی من باز کردی و مرا به دیدار این بوستان شور انگیز بردی وزشتی‌ها و زیبایی‌های آن را به من نشان دادی.
ای علی! شاید تعجب کنی اگر بگویم که همین هفته‌ی گذشته که به میدان جنگ «بنت‌جبیل» رفته بودم و چند روزی را در سنگرهای خط مقدم «تل‌مسعود» در میان جنگندگان «امل» گذراندم، فقط یک کتاب با خود بردم و آن «کویر» تو بود. کویری که یک عالم معنی و غنا داشت، و مرا به آسمانها می‌برد و به ازلیت و ابدیت رسانید، کویری که در آن آوای عدم را شنیدم، از فشار وجود ‌آرمیدم، به ملکوت آسمانها پرواز ‌کردم، و در دنیای تنهایی به درجه وحدت ‌رسیدم. کویری که گوهر وجود مرا ‌گداخت ومرا لخت و عریان در برابر آفتاب سوزان حقیقت قرار داد، و همه ناخالصی‌ها را دود خاکستر ‌کرد و مرا در قربانگاه عشق، فدای پروردگار عالم ‌نمود.
ای علی! همراه تو به کویر می‌روم، کویر تنهایی، زیر آتش ‌سوزان عشق، در طوفان سهمگین تاریخ، که امواج ظلم و ستم، در دریای بی‌انتهای محرومیت و شکنجه، بر پیکر کشتی شکسته حیات و وجود ما می‌تازد....

 [متن زیبای شهید چمران آنقدر دلنشین بود که نتوانستم فقط دو جمله انتخاب کنم. برای خواند متن کامل، اینجا را کلیک کنید. عربی - فارسی]

در لبنان هرکسی که بخواهد جلوی یک ایرانی، اظهار دوستی کند و بگوید من ایران و ایرانی را می شناسم، اول نام چمران است که بر زبانش جاری می شود. می گوید او وزیر دفاع ایران بود. او انقلابیون فراری از چنگ ساواک را به دستور امام موسی صدر راهنمایی و جابجا می کرد و اوضاعشان را مرتب می نمود.

هرجا بخواهند از ایرانی تعریف کنند، از چمرانِ نابغه، چمران خلاق، چمران هنرمند، چمران مبارز، چمران فرمانده، مثال می زنند وبه او اشاره می کنند.

شهید چمران در رستوران

شهید چمران را حتی در رستوران هم می توان دید! اینجا رستورانی است که صفحات منوی غذای خود را با تصویر و جملات شخصیت های برجسته ی مقاومت در جهان مزین کرده است.

چمران در رستوراناینجاست که می توان به عمق آیه أَلَمْ تَرَ‌ کَیْفَ ضَرَ‌بَ اللَّـهُ مَثَلًا کَلِمَةً طَیِّبَةً کَشَجَرَ‌ةٍ طَیِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْ‌عُهَا فِی السَّمَاءِ پی برد. اخلاص ، از خود گذشتگی و فداکاری یک انسان است که امروز جامعه مقاوم شیعیان لبنان را پایه ریزی کرده است و این درخت مقدس که با خون شهدای مظلوم آبیاری شده، ثمره مجاهدت های افرادی چون چمران است.

۰ ۰ ۱۶ نظر ۴۳۳۴ بار مشاهده

دیدگاه‌ها (۱۶)

رامین مددلو

۳۰ خرداد ۹۴ ، ۱۲:۵۲
بسم الله
فعال تر از پیش شده اید!
دیروز تلویزیون ایران فیلم چ ابراهیم حاتمی کیا را پخش می کرد، فکر کنم موفق نشده بود تصویرسازی خوبی از شهید چمران داشته باشد، بیشتر بر حیرت (یا سرگردانی!) درونی وی تاکید داشت، میان گذشته آمریکایی و امروز انقلابی اش.

پاسخ:

۳۰ خرداد ۹۴، ۱۳:۴۶
سلام
بله. من هم فیلم را دیده ام. بیش از اینکه چمران را به تصویر بکشد، شهید جمالی را به تصویر کشیده و جریان پاوه را. شخصیت چمران رو همون طور که شما هم ذکر کردین مردد و ضعیف نشون داده. صداش هم به چمران نمی خورد. صحبت کردنش. هیچ نشانی از تجربه جنگ لبنان توش نبود. هیچ خلاقیت جنگی از او نشون نداد. چریکهایی که با چمران زندگی کردند توی جبهه، برای خودشون مایه تعجب ما هستند. یکی از اونها که بعدا معلم شده بود و من به عنوان کمک مشاور، در کنارش بودم، در روز شاید دو سه ساعت می خوابید و بقیه اش در حال فعالیت بود. این از چریک چمران. دیگر خودش چه اعجوبه ای بوده.

سلام علیکم و رحمة اللّه
عالی بود...
ان شااللّه چهاردهم تیرماه هم، بنویسید با رویکرد جالبی که دارید.
از یوسفی که لبنان، مصر شد برایش و ما نه چندان یعقوب...

یا علی

-- رجعت صدر --

۳۰ خرداد ۹۴ ، ۱۸:۳۲
سلام
شما می دانید که چرا شهید چمران سنگ قبر ندارند؟؟؟
خودشان این وصیت را کرده بودند؟

پاسخ:

۳۱ خرداد ۹۴، ۱۲:۳۶
سلام
نمیدانستم. عجیب است.

درسته که شخصیت شهید چمران در فیلم چ به زیبایی به تصویر کشیده نشده اما این هم خودش لطف بزرگی بود که درباره شهید چمران صدا و سیمای ما کاری درست کرد !!! واقعا من موندم این سینمای ما به جای درست کردن فیلمای بی محتوا چرا کمی درباره اسطوره های ایرانی مثل فرزندان رشید خمینی فیلم نمیسازن که الگوی عینی جوانان خودمون بشن. مگه لبنالنی ها دست بکار بشن.. یه سوال این انیمیشن (امیر روم )که المنار تبلیغاتش رو نشون میده رو لبنانی ها ساختن؟ .راستی چرا مثل پارسال درباره سریال های ماه رمضانی المنار چیزی ننوشتید ؟ الان شبکه تهران ملح تراب ( سریال ماه رمضان پارسال المنار)رو پخش میکنه..

پاسخ:

۳۱ خرداد ۹۴، ۱۲:۳۸
انیمیشن امیرة الروم به سفارش لبنان و با همکاری اونها در ایران ساخته شده.
هنوز اطلاعی از سریالها ندارم! برای نوشتن در مورد سریال یا باید جزو عوامل ساخت باشم تا اطلاعات داشته باشم یا باید همه اش را ببینم تا بعدا مطلبی بنویسم.

با سلام. من یه جا مطلبی را از شهید چمران خواندم یا شنیدم که خیلی خوشم نیامد و همیشه برام جای سواله. اونم اینه که چمران روزهای آخر در جبهه های ایران گفته بود که خدایا دیگه خسته ام و اینکه بی محابا جلو تیر دشمن می ایستاد انگار که واقعاً قصد ادامه زندگی نداره و تو همون لحظات بود که شهید شد. اگه این واقعیت داشته باشه که البته از فردی چون چمران بعیده، کار خوبی نیست و یه جور میشه اسمشو گذاشت خودکشی. می خواستم نظر شما را هم بدانم

پاسخ:

۳۱ خرداد ۹۴، ۱۲:۴۱
حتی اگر درست باشد به ایشان حق می دهم. وزیر دفاع باشی و حرفت را گوش ندهند و نیرو و امکانات ندهند واقعا آدم را خسته می کند. البته فکر میکنم تعبیر ادبی بوده از شجاعت ایشون. شهید چمران از پشت توسط خمپاره شهید شد. برخی از افراد، گروه ها و افراد خودی مخالف ایشان را به شهادت ایشان متهم می کنند. افراد و گروه هایی که در لبنان هم با ایشان دشمنی داشتند و پیرو خط فلسطینی ها بودند.
خدا داناست

مقاله های شما را سایت های ایرانی بدون ذکرمنبع به نام خودشون منتشرمیکنند لطفا پیگیری کنید

پاسخ:

۳۱ خرداد ۹۴، ۱۲:۴۲
پس اگر یک مدت ننویسم بی خوراک می شوند! :)
آدرس بدهید

شهید چمران به روایت «عادل عون» +عکسhttp://jahannews.com/vdciw3a5zt1aru2.cbct.html

-- رجعت صدر --

۳۱ خرداد ۹۴ ، ۱۳:۴۸
یادم هست
خیلی سال پیش
در دوران کودکی از کسی شنیده بودم که مقبرۀ شهید چمران را به همین خاطر به رنگ پرچم ایران رنگ کرده اند، تا قابل تشخیص باشد.
اما راستش
فکر کردن به این که چرا این طور است هم برایم ناراحت کننده است
اصلاً هدف از این کار چیست؟
پیام شهید چمران از این حرکت چه می توانسته باشد؟
گمنامی؟
فراق امام موسی؟
تهمت ها و شایعه ها؟
از دست دادن بهترین عزیزان؟
هر چه هست چون کاری از دستم ساخته نیست، برایم عذاب آور است.

-- رجعت صدر --

۳۱ خرداد ۹۴ ، ۱۳:۴۹
اگر مقصود آقا رضا وب سایت مؤسسه است، ایشان که به نام خودتان منتشر کرده اند؟!
بعید می دانم بی اطلاع باشید:)

پاسخ:

۳۱ خرداد ۹۴، ۱۴:۲۲
بله اون که به سفارش موسسه بود اصلا. اما مطالب زیادی هست که وبلاگ دزدها که حالت روبوت هم دارند بر میدارند میگذارند داخل سایتشان. اتوماتیک انجام میشه غالبا

محبوبیت شَمران، همان چمران لبنانی‌ها http://jahannews.com/vdcdoj0onyt0xn6.2a2y.html منبع : تسنیم (کپی برابراصل) مطلب شما

پاسخ:

۳۱ خرداد ۹۴، ۱۴:۲۵
عجب دنیایی است :)
خود تسنیم به اسم بنده زده. اشکالی نداره.

یاسر نیکوبیان

۳۱ خرداد ۹۴ ، ۱۶:۰۵
حالا شما دلت میاد وسط ماه رمضان یه عده رو بی خوراک کنی؟!!
تازه علاوه بر اون ها خوانندگان این جا هم بی خوراک میشن...

سلام
کتاب مرد رویاها نوشته ی سید مهدی شجاعی فیلم نامه ای زیبا ست در مورد زندگی وفعالیت های دکتر چمران در آمریکا مصر ولبنان.رابطه ی ایشان با امام موسی صدر در این کتاب را عمیقا درک کرده ام.
برخلاف فیلم چ که شهید چمران را به حاشیه کشانده بود وبا دیدن بخشی از آن دیگر رغبتی به دیدن ادامه ی فیلم پیدا نکردم این فیلم نامه واقعا مرامجذوب و متحول کرده است.
و نیز کتاب نیمه ی پنهان ماه (چمران به روایت همسر شهید (غاده)بسیار بسیار زیباست.


من جاداره درتکمیل مطالب شماو دوستان عزیز قسمتى از وصیت نامه ى این شهیدبزرگوارو
بزارم
متن زیر قسمتی از آخرین نوشته شهید دکتر مصطفی چمران می باشد که چند دقیقه قبل از شهادت و در ماشین و در حال رفتن به سوی دهلاویه آن را نگاشته است
................................................
ای حیات ! با تو وداع می کنم ، با همه مظاهر و جبروتت...
ای پاهای من ! می دانم که فداکارید ، و به فرمان من مشتاقانه به سوی شهادت – صاعقه وار به حرکت در می آیید ، اما من آرزویی بزرگتر دارم . به قدرت آهنینم محکم باشید . این پیکر کوک ، ولی سنگین از آرزوها و نقشه ها و امیدها و مسئولیت ها را به سرعت مطلوب به هر نقطه دلخواه برسانید . در این لحظات آخر عمر ، آبروی مرا حفظ کنید . شما سالهای دراز به من خدمتها کرده اید . از شما آرزو می کنم که این آخرین لحظه را به بهترین وجه ، ادا کنید...
ای دستهای من ! قوی و دقیق باشید...
ای چشمان من ! تیزبین باشید...
ای قلب من ! این لحظات آخرین را تحمل کن . به شما قول می دهم که پس از چند لحظه همه شما در استراحتی عمیق و ابدی آرامش خود را برای همیشه بیابید...
من چند لحظه بعد به شما آرامش می دهم ، آرامشی ابدی . چه ، این لحظات حساس وداع با زندگی و عالم ، لحظات لقای پروردگار و لحظات رقص من در برابر مرگ باید زیبا باشد...

🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹


سلام
اقا محمود توی فیلم چ
به شهید چمران یه جا گفته میشه قصاب تل زعتر لطفا اگر چیزی میدونید اطلاع به ما هم بدید
در مورد قضایای زندان و شکنجه زامبی ها توی لبنان هم خواهشا یه روشنگری بکنید.

پاسخ:

۲ تیر ۹۴، ۱۵:۵۴
سلام
این اتهامی بود که مخالفان چمران به او می زدند. در مورد تل زعتر در سالگرد شهید چمران مطلبی نوشته بودم. کلیک بفرمایید.
قضیه شکنجه در زندان لبنان، ظاهرا برای زیرآب زدن وزیر کشور انجام شده و از طرف وزیر عدل (آدمهای  او) انجام و فیلم برداری شده. مدتی است این دو وزیر سنی 14 آذار با هم در مورد چگونگی مزاحمت و مقابله با حزب الله دچار اختلاف هستند! وزیر عدل کنونی که گروهک های تروریست در طرابلس را رهبری می کرد! حالا خواستار عدالت در مورد قاتلان ارتش است! برای اطلاعات بیشتر در مورد این اتفاق، این صفحه را باز کنید.

امیرحسینی

۰۶ تیر ۹۴ ، ۲۳:۴۳
سلام میشه تصاویر به روز تری از لبنان در اختیار عموم قرار بدید؟؟؟؟؟؟؟؟

پاسخ:

۸ تیر ۹۴، ۰۳:۵۷
به اینستاگرام یا لنزور بنده مراجعه بفرمایید.

چمران اقیانوسیه که عظمتش انسان رو میترسونه عظمت ایشون به حدیه که انسان به جدای درک کوچکی وحقارت خودش در مقام یه انسان عاجز میشه از درک حد اقلی ولی چنین بندهای  وخالق چنین روحی از خوندن یادداشتهای چمران انسان به تب تاب می افته، من که عاجزم ازهضم این همه شوریدگی

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

LIBANIRAN

اطلاعات و اخبار مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری پیرامون لبنان
برای اطلاعات بیشتر به صفحه درباره پایگاه مراجعه فرمایید.

پربیننده ترین مطالب
پیوندها