چرایی شکستهای ارتش سوریه

چرایی شکستهای ارتش سوریه

ظهر یکی از مسئولین ارتش سوریه داشت در رادیو نور مصاحبه تلفنی ای رو پاسخ می داد. گفت هیاهوی رسانه ای دشمنان این هست که ارتش سوریه باخته و درحال شکست و عقب نشینی هست. ما سیاستها و تاکتیکهای خودمان را داریم و در زمینی که دشمن برنامه ریخته بازی نمی کنیم. محل و مکان درگیری رو نمیگذاریم تروریستها تعیین کنند. طبق برنامه و استراتژی های خودمان عمل می کنیم. او از حجم عظیم نقاط بازرسی و دفاعی خبر داد و گفت ارتش با تمام وجود درحال مبارزه با تروریستهاست.
هرچند صحبتهای ایشون بیشتر رسانه ای بود و واقعیت میدانی چیز دیگری است اما حرفش تا حدود زیادی درست بود.
در حالیکه حزب الله در دو هفته اخیر دو عملیات بسیار بزرگ در قلمون و جرود عرسال انجام داد و تقریبا 80 درصد مساحت این رشته کوه ها را آزاد کرد، ارتش سوریه در مناطق استان ادلب و شهر تاریخی تدمر شکست های بدی را تجربه نمود. هرچند عملیات قلمون در ظاهر به اسم ارتش سوریه و همکاری مقاومت اسلامی حزب الله تمام شد اما در واقع ارتش سوریه در پیشروی و درگیری نقشی نداشت. به گفته یکی از رزمندگان جوان حزب الله که در خط اول حضور داشت، ارتشی های سوریه وقتی حزب الله جایی را آزاد سازی می کند تازه می آیند و جاگیر می شوند و نقششان حفظ موقعیت است. هرچند اگر حزب الله نباشد، موقعیت را راحت از دست می دهند. پشتیبانی آنها هم بسیار ضعیف است در حدی که اگر بچه های حزب الله از غذای خودشان به آنها ندهند، گرسنه می مانند.
دیروز در جنوب لبنان با جمعی از جمله یک پیرمرد سوریه ای شیعه نشسته بودیم. صحبت از اوضاع سوریه بود و بحث به علوی ها رسید. یک لبنانی مرتبط با حزب الله می گفت: در یکی از خانه هایی که بچه های حزب الله ساکن شده بودند، روزی یک علوی آمد و نگاهی به داخل انداخت و رفت. سرتیم بچه های حزب الله هوش امنیتی خوبی داشت. عصری متوجه شد یکی از گلدانهای بزرگ حیاط نیست. فردا گلدان سرجایش بود. دستور داد سریع بروند آن علوی را کت بسته بیاورند. اقرار کرد در ازای 50 دلار گلدان را برده و داعش بمبگذاری کرده و آورده است. پیرمرد سوریه ای گفت: متاسفانه علوی ها به رشوه خواری عادت کرده اند. آنها از قدیم به سبب کمبود حقوق دولت، زورگیری و رشوه بگیری را یاد گرفته اند. این مال حرام است که آنها را گرفتار کرده. برای همین می ترسند و خوب نمی جنگند. وگرنه کدام ملت هست به کشورش حمله شود به جای دفاع فرار کند؟ اصلا علوی ها دین درست حسابی ندارند. اگر کسی به خانه علوی برود، او را با زن و بچه هایش می نشاند و اگر کاری هم برایش پیش آمد او را با خانواده اش تنها رها می کند و می رود!
فرد لبنانی گفت: در یکی از روستاهایی که داعش ناگهان حمله کرد و اشغال کرد، پنج ماشین توانستند فرار کنند. به آنها گفتیم خب شما که فهمیدید داعش دارد می آید چند تا از زن و بچه های فامیلتان را هم می آوردید. چرا تنها آمدید؟ طرف گفت خدا را شکر ما پنج تا ماشین نجات پیدا کردیم!
یاد جنگ خودمان افتادم و جنوبی های غیور که زن و بچه ها را هرطور شده می فرستادند عقب و خودشان با دست خالی می جنگیدند. ملتی که از خاکش، از وطنش، از ناموسش دفاع نکند، نابود خواهد شد.

فرد لبنانی گفت: جالب اینجاست در گروهمان یکی از ارتشی ها سنی بود. از علوی هایی که یواشکی ما را از او می ترساندند خیلی بهتر می جنگید.

۰ ۰ ۱۵ نظر ۲۹۵۵ بار مشاهده

دیدگاه‌ها (۱۵)

أین العلویون؟


علویهاکه به رشوه گیری زورگیری و بعضی از سنی ها هم همراه داعش فقط نمیدانم اسد به چی این ملت دلشو خوش کرده یعنی اگر ایران وحزب لله نبود افرادی از این ملت دو دستی سوریه واماکن مقدس را تقدیم داعش وحشی میکرد
واقعا باید یاد کنیم از رزمندگان خودمان که بادست خالی از این کشور دفاع کردند
واز غواصان شهیدی که با دستان بسته به شهادت رسیدند

اتفاقا همین دیروز شبکه ی خبر با علی الشیخ نماینده ی مجلس سوریه مصاحبه ی تصویری داشت طوری از سوریه حرف زد انگار امنیت کامل به سوریه برگشته و تعاریف رسانه ای از ارتش سوریه و از اتحاد مردم با ارتش ....و اشاره به تصرف قلمون ....ماهم شنیدیم ولی بارنکردیم طفلک بچه های حزب الله ........وجاداره یادی کنیم از شهدایی که امروز مراسم تشییعشون باشکوه برگزار شد به قول پدر شهید یاغی الحمداالله الذی فضلنا بالشهاده ......

سلام اقا محمود من یه سوال از شما دارم خیلی مایلم بهم جواب بدین هرچند سوال سختیه.
شما از ترس و بی عرضگی سوری ها گفتین تصور من این هست که ملت ما هم اگر در چنین شرایطی قرار بگیرن تفاوتی با اونا نخواهند داشت . جوونای دهه چهل با دهه شصت و هفتاد خیلی متفاوت شدن عموما همه بت پرست شدیم و عاشق مادیات . حالا با این دلبستگی ها که به عمق وجود ما نفوذ کرده کی میره جنگ ؟؟؟؟؟؟؟؟!!
خود شما چطور ایا همسر و فرزند و موقعیتتون رو بی خیال میشین؟؟!!
تشکر

پاسخ:

۲۷ خرداد ۹۴، ۰۱:۳۷
من هم تا حدودی نظر شما رو قبول دارم. اما خیلی ها هستن میگن به وقتش جوون های ما میرن.راست هم میگن. تا الانش که شیعه ها کم نذاشتن. خیلی ها ایمیل دادن که چطوری میشه رفت سوریه و عراق. من هم خطر بیاد طرف بیروت و شهرهای لبنان، نیرو کم باشه حتما میرم.لاف نمی‌زنم. دل کندن سخته ولی وقتی میری یه صفایی داره که هیچ جا تجربه نمیکنی. 

بت پرست کجا بود. مادی گرای چی بود دیگه این چه انگی که میزنی به ملت آقای آرش. مگه شما کجا زندگی میکنی؟؟؟ چطور جرائت میکنی این حرفا رو میزنی ملتی که با امام حسین پیمان بسته جوانی که ذکر شب روزش یا حسین چطور دلت میاد افترا میزنی .ملت نجیب این مملکت رو تکفیر کردی رفت پی کارش واقع قباحت داره!!! تا جایی دستمون بند نمیشه اول خودمون خراب میکنیم. مثل آب خوردن.

پاسخ:

۲۷ خرداد ۹۴، ۱۵:۵۷
منظورشون از بت پرستی این نیست که بت پرست شده ایم. منظور همان است که مولوی می گوید:
مادر بتها بت نفس شماست         زان که آن بت مار و این بت اژدهاست

احسنتم. الان متوجه شدم.هه

آقای آرش لطفا صحبت های رهبری رو در مورد جوانان رو بخون بعد حرف بزن. چندتا جوونو با کل ملت مقایسه نکن. همون بچه حزب اللهی که قبلا عاشق امام بودن الان هم هستن و همون آدم های عادی که ظاهری متفاوت داشتن و لات بودن به عشق امام و سید الشهداء رفتن به جبهه الآن هم هستن . همون کسانی که حماسه ی 9 دی رو آفریدن همون کسانی که در مقابل فتنه 88 ایستادن و به قول یه بنده ی خدا با یه سوت همشون کف خیابان هستن و همون کسانی که اونطور شهدا گمنام رو تشییع کردن که در جهان بی نظیر بود وووو به قول آقا: اگر نگویم این جوانان بهتر از جوانان زمان انقلاب و جنگ نبودن کمتر نیستن

بنا نداشتم این صحبت ها رو مطرح کنم.
بنده خودم از همون تیپ جوون هایی هستم که بعضی از دوستان بهش اشاره کردن. توی اکثر نمایشگاه ها و مراسم هایی که حاضر می شم کراوات می زنم، تیپ لباس پوشیدنم به روزه، آرایش موهام به روزه و ...
در عین حال دغدغه های مقدسی دارم؛ این صحبت ها رو مطرح می کنم چون کسی از دوستان بنده رو نمی شناسه. ظاهر متفاوت خیلی از جوون های هم کیش بنده به نوعی اعلام برائت از حاجی گیرینوف هاییه که نون به نرخ روز می خورن و بعد از انقلاب بهترین راه برای رسیدن به مقاصد ناپاک خودشون رو در ظاهر سازی و فریب مردم از این راه دیدن.
به شخصه به خاطر ارتباط هایی که با این تیپ افراد داشتم چیزهایی رو دیدم و حرف هایی رو شنیدم که شاید باورش برای خیلی از دوستان سخت باشه. از ولایت مداری بی ادعاشون، اعتماد و علاقه ای که به رهبر عزیزمون دارن و اکثراً اونو مخفی می کنن تا پایندی به اصول. هرچند که توشون مثل همه ی طیف ها هستن افرادی هم که به هیچ چیز پایبند نیست.
پس لطفاً دوستان به سوراخی که به کرات ازش گزیده شدیم توجه داشته باشن و بی خیال قضاوت درباره ی آدم ها بر اساس تیپ و ظاهر بشن، هرچند که قضاوت دیگران اهمیت چندانی نداره و مهم عمل به وظیفست، با هر تیپ و ظاهری ...

اعلام برائت رو باید با ظاهر متفاوت نشون داد ؟
ما اگر سعی کنیم عملمان مثل افراد نون به نرخ روز خور نباشه به نظرتان بیش تر تأثیر گذار نیست؟
همه ی مااز چنین افرادی بارها وبارها ضربه خورده ایم اما اعتقاد بنده این است که با افرا کثیف ودورو نباید به روش خودشان بازی کردواین سخت است.
ناب ترین آدم ها افرادی هستند که حرف ها وعملشان مثل هم باشد.

با دقت در نظر بنده کاملاً پیداست که جان نظرم تاکید بر روی اعتقاد و عمله.
ضمن این که به هیچ عنوان مقوله ای با عنوان "بازی" با این افراد موضوعیت نداره.
فرمایشتون درباره ی افراد ناب هم کاملاً شیوا و صحیحه. لکن همه ی ما فعلاً در مرحله ی حرفیم ...

سلام
چرا آخه جمع میبندی اقا محمود؟
نکنه نمیدونی سهیل حسن علوی هست
یا عصام زهرالدین دروزیه
مگه تو ایران زمان جنگ چه خبر بود؟خیلیا اخبار جنگو فقط از رادیو می شنیدن
خواهشا این قدر احساسی تحلیل نکنید
همین چند روز پیش یکی از اقوام که حتی صدای گلوله هم نشنیده بود
کاسه داغ تر از آش شده بود و در مورد فرماندهی اشتباه غواص ها صحبت میکرد .

پاسخ:

۳۰ خرداد ۹۴، ۱۰:۴۶
علیکم السلام
بنده صرفا جو حاکم در لبنان رو منتقل میکنم. از خودم که نظر ندادم. نظر اون برادر حزب اللهی و اون سوریه ای بود. ضمنا شما چون خبر از جنایات تاریخی علوی های سوریه در لبنان و علوی های لبنان نداری، تصویر نادرستی از آنها برایتان متصور شده. هیچ گروهی بجز شیعه ( آنهم آنهایی که عالم و  پایبند به سیره اهل بیت باشند) نیست که جنایت نکرده باشد.

میدونید من میترسم سوریه سقوط کنه وتکه تکه بشه به دودلیل 1راه وشریان مقاومت ب یده میشه واین یعنی دوباره مردم شیعه لبنان دوباره بی حمایت میمونن2اگه زبون لال کردهای سوریه استقلال بگیرن ما باید اماده نبرد دوباره در کردستان وآذرباتیجان غربی و کرمانشاه باشیم .واین یعنی دوباره خون خونریزی در ایران .وامصیبتا با وضع اقتصادی بد چه شود در شهرما!!!!!

پاسخ:

۳۱ خرداد ۹۴، ۱۲:۳۲
هشدار رهبر انقلاب از جنگ نیابتی هم شاید به درگیری های داخلی در مناطق کرد نشین اشاره داشت

آقا جان مگه علوی ها شیعه نیستند؟
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ما که گیج شدیم

پاسخ:

۱۰ تیر ۹۴، ۱۴:۵۱
ریشه آنها ظاهرا شیعه بوده اما در طول تاریخ به علت تقیه و مخفی کردن عقایدشون، کم کم همه چیزشون عوض شده.

آقا محمود فکر کردی ما شیعه ها صاحب و مقتدی و فرمانده نداریم؟
چرا داریم
اونی که خدا در زمین حجت قرار داده...........
اونی که بقیه الله نامیده شده است

پاسخ:

۱۰ تیر ۹۴، ۱۴:۵۷
بله که داریم. اما گناهان ما راه ارتباط رو با ایشون بسته. مقتضیات زمان غیبت، و امر خداوندی اجازه نمیده امام زمان عجل الله تعالی فرجه مستقیم دخالت کنند. وگرنه اینهمه مردم مسلمان و شیعه داره کشته میشه. جز موارد بسیار اندک از امدادات غیبی، جای دیگه ای دخالت اراده غیر بشری و اثر معصوم دیده نمیشه.
فعلا این شیعه ها که میگی از نماینده های اون معصوم درست فرمان نمی برند.
اصلا چی شد به همچین نتیجه ای رسیدی؟!

امید ما شیعه ها به امام زمان است........چیه؟میخای این امید را هم ازمون سلب کنی.
شیعیان که جلوی ظلم و طاغوت ایستاده اند ففقط به این دلیله که به ظهور و فرج اعتقاد دارند.

پاسخ:

۱۱ تیر ۹۴، ۰۶:۰۱
برام هیچ قابل درک نیست که چطوری به این نتایج می رسید! کسی گفت امید نداشته باشیم؟ کسی منکر وجود امام شد؟! جوری نظر میذاری که انگار مخالف یا دشمن امام زمان رو پیدا کردی! 

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

LIBANIRAN

اطلاعات و اخبار مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری پیرامون لبنان
برای اطلاعات بیشتر به صفحه درباره پایگاه مراجعه فرمایید.

پربیننده ترین مطالب
پیوندها