تلاش دشمنان در اختلاف افکنی بین شیعیان لبنان

تلاش دشمنان در اختلاف افکنی بین شیعیان لبنان

چند روزی است در شبکه های اجتماعی، جوانهای طرفدار حرکت امل و حزب الله با هم درگیر شده اند. ماجرا از آنجا آغاز شد که المنار در برنامه ای، مقاومت خلده را به تصویر کشید و نه تنها اسمی از حرکت امل به عنوان یکی از بزرگترین اجزای مقاومت لبنان نبرد بلکه با نسبت دادن این عملیات غرور آفرین به رزمندگان حزب الله، خشم برخی طرفداران حرکت امل را برانگیخت.

اعتراض جوانهای طرفدار حرکت امل به این اقدام که سابقه دار هم هست، باعث شد المنار مجبور به پخش اصلاحیه ای شود که نه تنها سودمند نبود بلکه مشکل را دوچندان نمود.

جوانان طرفدار هر طرف، در شبکه های اجتماعی، هرکسی با فرهنگ و منطق و زبان خود به دیگری تاخت. عقلای این هر دو قوم هم بسیار در خاموش کردن این اختلاف کوشیدند.

اقدام المنار تا به حال چندین بار تکرار شده و از نظر طرفدارن امل، تحریف تاریخ به شمار می رود. این درحالی است که مقاومت قهرمانانه خلده در سال ۱۹۸۲ و پیش از تاسیس هسته های اولیه حزب الله به وقوع پیوست. از طرفی حزب الله اینگونه تفسیر می کند که فرماندهان اصلی حرکت امل در آن زمان فرار کردند و فقط جوانان مومن حرکت امل که بعدها عضو حزب الله شدند در منطقه خلده جلوی رژیم صهیونیستی را گرفتند، پس مقاومت خلده منتسب به حزب الله است.

جلسه روسای هیئت اجرایی حرکت امل و حزب اللهدو روز پیش روسای هیئت اجرایی حزب الله و حرکت امل برای آرام کردن جوانان و حل مشکل با یکدیگر دیدار کردند. حاج ابوجعفر نصرالله رییس هیئت اجرایی حرکت امل از شاگردان قدیم شهید چمران است. وی از افراد بسیار آرام و منطقی و مومن و قدیمی حرکت امل است که برخلاف برخی مسئولین حرکت امل بسیار سالم و بی حاشیه است.

جلسه روسای هیئت اجرایی حرکت امل و حزب اللهسید هاشم صفی الدین هم رییس هیئت اجرایی حزب الله است و با سید حسن نصرالله نسبت فامیلی نزدیک دارد. او هم شخصیتی بسیار آرام با وقار و منطقی دارد. شاید وی پس از سید حسن نصرالله به دبیرکلی حزب الله منصوب شود. چرا که هم بسیار به سید حسن نزدیک است و هم مقام و نقش کنونی او در حزب الله، مهم است.

امروزه گاهی به جوانهای طرفدار حرکت امل لات و لوت خطاب می شود و در مقابل، حزب اللهی ها بچه های مومن تری به شمار می روند اما متاسفانه احترامی که عموما جوانان حرکت امل به سید حسن نصرالله و حزب الله دارند در جوانان طرفدار حزب الله وجود ندارد و بسیاری از آنها به حرکت امل و طرفدارانش بی احترامی می کنند.

این اختلافات ریشه های تاریخی داشته و به جنگ قدیم بین آندو بر می گردد. چنین اختلافی خصوصا در برهه کنونی مطمئنا به ضرر هردو و به ضرر کل شیعیان است و این نکته مورد تاکید عقلای هر دو طرف بوده و همیشه تلاش شده از بروز اختلاف جلوگیری شود. کاملا هم واضح است دستی نامرئی در ایجاد اختلاف و بالا گرفتن جنگ لفظی بین جوانان شیعه تلاش می کند که از این ماجرا سود می برد.

شاید بروز چنین رفتاری در المنار به سب کادر جوانش باشد که خیلی با تاریخ گذشته مقاومت آشنا نیستند. متاسفانه المنار به سبب کمبود بودجه، بسیاری از سرمایه های خود را از دست داده است و تهیه کننده ها و مجری ها و کارمندان مختلفی به شبکه های لبنانی و خارجی دیگر رفته اند. همین مشکل در رادیو نور، باعث شده آرشیو غنی آن به درستی مورد استفاده قرار نگیرد و رادیو تبدیل به رادیو تبلیغات شده است!

۰ ۰ ۱۱ نظر ۳۶۱۴ بار مشاهده

دیدگاه‌ها (۱۱)

امیدوارم این شرایط رو کش ندند و حلش کنند. اصلا کار جالبی نیست
ضمنا نبود نیرو بهانه مناسبی برای شبکه ی ارزشی بنام المنار نیست. اگر نیرو کم دارند از جوانان بیکار ولی معتقد استفاده کنند تا این شرایط پیش نیاد. در اطراف بسیار می بینم جوانهایی که اعتقاد بالا و اطلاعات بالایی دارند ولی بیکارند!
اگر نیرو کم دارند مثل همیشه ما هستیم و اگر مشکل نیرو نیست حلش کنند سریع تر

پاسخ:

۲۴ فروردين ۹۴، ۲۲:۳۹
فکر کنم بعد از ددار این دو بزرگوار باید حل شده باشه
مشکل کمبود نیرو نیست. نیرو رو که نمیشه با یک سوم مبلغ لازم برای زندگی فقیرانه نگه داشت! تصور کنید در لبنان که اقلا 1000 دلار هزینه زندگی است و تقریبا خط فقر محسوب میشه به نیرو 500 دلار بدن! خب وقتی طرف می بینه شبکه های مخالفش دارن ده برابر اون رو به کارمندشون میدن و خودش در ضروریات زندگی لنگه، دیگه خدا و پیغمبر نگفتن خودتو بکش. میره بیرون.
البته مبالغی که گفتم دقیق نیست. برای مثال گفتم.

عابرپیاده (تحلیل گر)

۲۴ فروردين ۹۴ ، ۱۳:۲۳
سلام برشما
خب با اینکه هر شیعه دلسوزی از وقوع چنین حوادثی غمگین میشودو افسوس میخورد که چرا؟! اما اگر بدجنسی تلقی نشود با خودم گفتم ظاهرا گل به خودی زدن فقط متعلق به ایران ما نیست ! و یک ضعف مسری می باشدکه باعث میشود لااقل لبنانی ها خیلی به اوضاع ما خرده نگیرند که اینجا چه خبر است!؟ بخصوص که وقتی همین تازگی پست " چرخ حزب الله هم نمیچرخد" شما و کامنتهای دوستان اکثر ارزش مدار ، را خواندم اندکی احساس سرخوردگی کردم! گمانم این دوستان هم اگر جزو امل و حزب اله بودن حتما بخاطر یادداشت شما قشون کشی میکردند!ولی الان با این پست به ما انرژی دادید تا کماکان از گل به خودی دوستان ارزشی غمگین نباشیم ممنون !!!
2- نمیدانم چقدر با من موافق خواهید بود اما به نظرم سروده شاعر ارجمند و متعهد علیرضا قزوه با نام عقاب و جعبه کبریت هم از همین دست گل به خودی ها محسوب میشود!
3- اینکه امروز سایت شما به صورت نگاتیو برام نمایش داده میشه نمیدونم ایراد از منه یا شما!؟

پاسخ:

۲۴ فروردين ۹۴، ۲۲:۴۱
سلام
در مورد مشکل فنی باید عرض کنم یا مشکل از اینترنت و سرویس دهنده شماست یا از سرویس دهنده سایت. ظاهرا در حال ارتقا هستند. اگر با اینترنت جای دیگر و با مرورگر دیگری باز هم همین مورد تکرار می شود لطفا خبر دهید.

سلام
خوبی این دو گره اینه که سید حسن نصرلله راقبول دارند وباز جای شکرش باقیه کاش این دو حزب ایرانی هم.....بگذریم
سوال در مورد شبکه المنار داشتم برنامه های شبکه المنار را دیدم بعضی هاشون خوب هستند در لبنان بیینده دارند ؟؟البته شبکه های دیگر لبنان که اب رنگ زیادی دارند شاید بیشتر جلب توجه کنند ولی برنامه های المنار هم بدک نیست شیعیان لبنان یه تعصبی بایدروی این شبکه داشته باشند یا ندارند ؟ هرچی باشه از خودشونه
حالا واقعا مجریهای مطرحی بوده که از این شبکه رفتند ؟ من گزارش های عباس فنیش از عراق سوریه دیدم بعضی از کارهای شهید حمزه را دیده بودم فکر کنم بهترین خبرنگاران شبکه المنار هستند کارشونهم انصافا خوبه از شبکه ما که بهتره حداقل وسط درگیریها هستند
امید وارم کار شبکه المنار وشبکه های ایرانی روز به روز بهتر باشد مگر ما چند شبکه طرفدار ایران ومقاومت داریم

پاسخ:

۲۴ فروردين ۹۴، ۲۲:۴۶
سلام
المنار طرفدار زیاد داره اما کمتر از قبل شده. المیادین برای اخبار و تحلیل خیلی قویتر و جذابتر هست. الجدید هم برای خیلی ها جذابیت خودش رو داره البته بعد از قضیه یمن و صحبتهای سید حسن بر ضد آل سعود، این شبکه ی سنی، هرچند طرفدار مقاومت بود اما احساس کرد به پادشاهش توهین شده و بدجور بر ضد حزب الله و سید حسن گزارش و برنامه زدن. بینندگانش کاهش چشمگیری پیدا کرد بین شیعیان.

دوباره می خوان جنگ رابندازند پسر علی پسر فاطمه را بکشد و پسر فاطمه پسر علی را ... بچه های که عربی بلدند باید روی طبل وحدت بکوبند.

پاسخ:

۲۴ فروردين ۹۴، ۲۲:۴۳
نترسید به جنگ نمیرسه چون سران و مجموعه نیروها این رو نمیخان. طرفدارا اینطوری کردن. یعنی کسایی که عضو نیستن و کاره ای در تشکیلات نیستن.

من امروز اولین بار اتفااقی وبسایت شمارو دیدم بسیار زیبا هست ادامه بدید میخوام صفحه شمارو دنبال کنم
موفق باشید

یاسر نیکوبیان

۲۵ فروردين ۹۴ ، ۰۹:۰۲
سلام
نمی دونستم الجدید مگه سنی و تازه سعودیه؟ بابا دمش گرم حداقل قبل از این نسبتا خوب بود با مقاومت در صورتی که هر عقل سلیمی (و البته بی وجدانی) میگه حداقل بین المستقبل و حزب طرف المستقبل رو باید می گرفت!

پاسخ:

۲۵ فروردين ۹۴، ۱۸:۱۹
سلام
بله متعلق به تاجر بزرگ سنی، تحسین خیاط هست و چند سهامدار از اعراب خلیج (فارس)
آنها بیشتر تیپ کمونیست هستند. برای همین از مقاومت حمایت می کردند.

سلام، با مطلب زیر بروزیم:

چگونه خداوند احسن الخالقین است، اما میبینیم بعضی از کودکان به طور ناقص متولد میشوند؟

یا حق

سلام برادر. بسیار علاقه مندم عربی را یاد بگیرم. هم در بحث مکالمه و هم درک متون فقهی. اما وقتی یاد عربی دوران دبیرستان میفتم فکر میکنم برام خیلی سخته. اگه امکان داره کمکم کن. کلیات را بهم بگو. اینکه از کجا و با چی شروع کنم؟ این مسئله هم که عربی کشورهای مختلف با هم فرق داره یا نه را توضیح بدید. ممنون

پاسخ:

۲۶ فروردين ۹۴، ۰۰:۴۷
سلام
یادگرفتن عربی با کلاس دبیرستان که اصلا نتیجه نمیده. کلاسهای خصوصی بیرون اگر استادش عرب باشه شاید نتیجه بده. گوش دادن اخبار و نگاه کردن فیلم خیلی مفیده درصورتیکه کسی رو داشته باشید جایی رو که نفهمیدید بگه کلمه عربیش چی بود و معنی شو بتونید پیدا کنید. بهترین راه یادگیری عربی زندگی در محیطه و تلاش فوق العاده.

از یه حرفتون (. شاید وی پس از سید حسن نصرالله به دبیرکلی حزب الله منصوب شود)ناراحت شدم بگین زبونم لال اگه سید شهید بشه..........بعدشم اگه وبلاگ شما کاملا از طرف صهیونیست ها چک میشه به نظرتون گفتن بعضی مطالب دلگرمی برای اونا نیس!!!اگه چرخ حزب الله نمیچرخه والا چرخ ما ایرانی ها هم نمیچرخه خوب لبنانی ها به مقاومت عادت دارن اینم روش،ماهم داریم مقاومت اقتصادی میکنیم .اما هنوزم که هنوزه از اختلاف امل وحزب الله سر درنیاوردم .............

پاسخ:

۲۶ فروردين ۹۴، ۰۰:۵۷
البته لازم نیست سید حسن حتما شهید بشه تا یکی دیگه بیاد. دبیر کلی دوره داره که نمیدونم چند ساله. اولش شیخ صبحی طفیلی بود. بعدش رای نیاورد و سید عباس موسوی شد. بعدش که سید عباس شهید شد سید حسن انتخاب شد. به خاطر ویژگی های خاص سید حسن، قانون ممنوعیت تمدید برداشته شد و ایشون با رای هیئت رئیسه هر بار انتخاب میشه. بارها خواسته تا یکی دیگه رو جاش بذارن اما قبول نمی کنند.

سلام برشما و جناب صباح.
در مورد نگرانی بحق اقای صباح ودیگردوستان عارضم که باید بدونیم اعلام نام جانشین احتمالی نصرالله ،در واقع یک پدافند غیر عامل هم برای تاثیرروانی منفی برافکار عمومی دشمن هم محسوب میشه ، گفته میشه هاشم صفی الدین بعلت شباهت ظاهری به سید حسن یکی از گزینه هاست،البته علاوه برسایر دلایل!
وکارکرد این ترفند هم به شیوه رهبری منحصربه فرد سیدحسن مربوطه چون دشمن پس ازترور سیدعباس موسوی شاهد بودکه جانشین او کسی شد که از نظر شمایل ظاهری تداعی گر شهید سید عباسه ،بماند که گفته میشه رهبری فوق العاده سید حسن و شباهت ظاهری اوبا سید عباس ، دشمن رو ازترور سیدعباس پشیمون کرد، لذا انتخاب هاشم صفی الدین بعنوان جانشین احتمالی سیدحسن ، رسوندن این پیام به دشمنه که سید حسن همچنان ادامه خواهد داشت!!واین یعنی اعتماد به نفس افکار عمومی خودی و سرخوردگی دشمن،! ان شااله

پاسخ:

۲۶ فروردين ۹۴، ۱۷:۲۱
احسنت. بسیار کلام به جا و درستی بود. البته باید به عرض برسونم که حزب الله اقلا هفت تا گزینه حاضر و آماده برای جایگزینی سید حسن داره.

سلام
خدا قوت
خسته نباشید.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

LIBANIRAN

اطلاعات و اخبار مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری پیرامون لبنان
برای اطلاعات بیشتر به صفحه درباره پایگاه مراجعه فرمایید.

پربیننده ترین مطالب
پیوندها