تحلیل یک تحلیل گر لبنانی از بیانیه لوزان

تحلیل یک تحلیل گر لبنانی از بیانیه لوزان

یادم هست اولین روزهایی بود که دولت یازدهم برای تفاهم و توافق با دولتهای غربی در مساله هسته ای وارد عمل شد. دکتر محمد جواد ظریف هم شخصا و با ادعای برخورداری از پشتیبانی رهبر انقلاب پا به میدان گذاشت. از یک تحلیلگر لبنانی پرسیدم که آیا این توافق به سرانجام خواهد رسید و آیا ایران و آمریکا اساسا می توانند به تفاهم یا توافقی دست پیدا کنند یا خیر؟
وی در آن زمان چنین گفت:

ایران در این مدت اخیر فشار اقتصادی بالایی را تحمل کرده و رهبر ایران با واقع بینی به این نتیجه رسیده که تحمیل فشار بیشتر بر مردم جایز نیست. لذا اختیاراتی به گروه مذاکره کننده داده تا در قالب خطوط قرمزی، با آمریکا توافق کند. آمریکا هم سالهاست از رویارویی با ایران خسته شده و هزینه زیادی در این مورد متحمل شده. خصوصا اینکه بسیاری از سیاست هایش در قبال ایران شکست خورده و ایران هر روز قدرتمند تر شده و نفوذش در منطقه در حال گسترش است. اگر ایران تصمیم گرفته باشد تا با آمریکا توافقی کند که از زیر فشارها خلاص شود، مطمئنا تا الان به کلیت آن دست یافته و تا چند ماه بعد، فقط مذاکراتی در مورد جزئیات، و چگونگی اعلام این توافق به مردم ایران و جهان، مورد بررسی قرار خواهد گرفت. به احتمال زیاد ایران و آمریکا اعلام خواهند کرد که به توافق دست پیدا کرده اند. چرا که تا الان هم بر سر پرونده های مختلفی مثل تروریسم، مصالح مشترکی دارند. در صورتیکه این توافق به شکل علنی اعلام شود، کشورهای عربی حامی تروریسم، دست به خشونت خواهند زد. عربستان حتما اقدامات سنگینی انجام خواهد داد که امیدوارم در لبنان دست به خرابکاری و بمبگذاری نزند. علت اقدامات تروریستی آنها، توافق ایران و آمریکا است. آنها تصور خواهند کرد که آمریکا پشتشان را در مقابل ایران خالی کرده و با ایران هراسی و تروریسم، تلاش می کنند تا خود را قدرت تصمیم ساز و چرخاننده منطقه نشان دهند.

 

این تحلیلگر لبنانی اقلا شش ماه پیش در حالی توافق ایران و آمریکا و حتی اقدام وحشیانه عربستان در یمن را پیش بینی کرد که امید و شانس زیادی برای توافق در نظر گروه های سیاسی داخلی و خارجی وجود نداشت؛ خصوصا به خاطر نظر منفی اصولگرایان نسبت به توافق. باید اعتراف کرد دشمنی سی و چند ساله آمریکا با ایران و انواع و اقسام ضربات مستقیم و غیر مستقیم نظامی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، جای هیچگونه بخششی را نگذاشته است. بیانیه لوزان، غبار آلود و مشکوک است و آنچه وزیر خارجه ایران قرائت کرد با متن اصلی منتشر شده توسط وزارت خارجه آمریکا تفاوتهای معناداری دارد. برخلاف ادعای رییس جمهور و وزیر خارجه کشورمان، خطوط قرمز ترسیم شده توسط مقام معظم رهبری رعایت نشده (کافی است برای این ادعا نگاهی بیندازید به سخنرانی اخیر مقام معظم رهبری، و بندهای قرائت شده توسط دکتر ظریف). همچنین برخلاف ادعای مسئولین ایرانی، ایران تقریبا بطور عملی، حق غنی سازی را از دست داده و در یک دوره ده ساله متعهد شده تا فعالیت های خود را محدود نگه دارد. در مقابل، فقط تحریم هایی که به خاطر پرونده هسته ای در شورای امنیت به تصویب رسیده تعلیق (نه لغو) خواهد شد. آنهم در صورتی که به موارد توافق پایبند بوده باشد. ضمن اینکه تحریم های دیگر بابت پرونده هایی مثل حقوق بشر و تروریسم، هنوز در جای خود باقی هستند.

بازتاب این بیانیه در رسانه های عربی با تعبیر و تفسیر های مختلفی همراه بود. بسیاری از کشورهای حامی تروریسم مثل عربستان، در همراهی با رژیم صهیونیستی، این اتفاق را یک توافق بد و خطرناک برای خودشان عنوان کردند و اعلام داشتند آمریکا اعراب را در مواجهه با ایران تنها گذاشته است. دروغگویی رسانه های دروغپردازی مثل العربیه کاملا مشخص است. چرا که آمریکا اعلام کرد از کشورهای همپیمان عربی، حمایت همه جانبه می کند. همچنین در عملیات نظامی آل سعود علیه مردم یمن کمک اطلاعاتی و پشتیبانی نظامی خواهد کرد. موضع مشکوک رژیم صهیونیستی که با داد و هوار تلاش دارد ایران هراسی را ادامه داده و مشکلات داخلی خود را سرپوش بگذارد، انسان را به یاد داستان خر برفت و خر برفت می اندازد! که در آن داستان، عده ای سر یک دهاتی را گرم کردند و خر وی را ربودند و با فروختن آن وسیله عیش و نوش فراهم آورده و دور هم به خوردن و نوشیدن و آوازخوانی مشغول شدند و خود مالباخته هم در میان آنها می رقصید و بلند شعر می خواند خر برفت و خر برفت و خر برفت.
رژیم اشغالگر قدس، این انبار بزرگ بمبهای هسته ای، با زیرکی در حال ناراحت نشان دادن خود است و با آوازخوانی تلاش دارد تا ایرانیان را از شک کردن به بدی توافق برحذر دارد. در مقابل برخی رسانه های عربی هم در راستای سیاست آن رژیم، با آب و تاب از پیروزی ایران در برابر آمریکا نام می برند تا ایران کاملا بپذیرد که شاهکار کرده است!

در حالی دشمنان ایران از توافق اعلام خشنودی می کنند که حتی بنی صدر هم به آن اعتراض کرده است! ابوالحسن بنی صدر طی اظهاراتی در هافینگتون پست در خصوص توافق هسته ای ایران و 5+1 در لوزان چنین گفته است: این یک توافق یک جانبه، به نفع آمریکا و به ضرر ایران است. ایران متعهد به لغو کلیه فعالیت ها است و اما غرب تنها تحریم ها را تعلیق خواهد کرد. مسئولان سعی دارند با دستکاری ترجمه به مردم بقبولانند که پیروز شده اند.
در ایران، متاسفانه، آنهایی که عموما نظر رهبر انقلاب را در موارد مختلف قبول نداشته اند، اینک با ادعای اینکه توافق طبق نظر و با اطلاع ایشان بوده، هرکسی را که نقدی به توافق دارد، متهم می کنند که وی همراه اسراییل است! یک اسب چران (لطفا با کلاس بخوانید: اسب پرور!)، در مخالفت با نوشته آقای شریعتمداری، مطلبی در تمسخر ایشان نوشت که به سرعت در شبکه های اجتماعی هم پخش شد. صادق زیبا کلام هم با نوشته ای که طبق معمول از اصول علمی و دانشگاهی هیچ بهره ای نبرده بود به شریعتمداری تاخت. عده ای تلاش کردند با مقایسه مدارک تیم ایرانی کنونی و قبلی، تیم قبلی را مسخره کنند و زحمات آنها را که مورد تایید رهبر هم بود دستکم بگیرند. برخی این توافق را حلال مشکلات قلمداد کردند و یادشان رفت این توافق فقط تحریم های اعمال شده بابت پرونده هسته ای را قرار است لغو کند (که لغو هم نشد، تعلیق شد. یعنی فعلا بیخیال تحریم). وقتی دو سه سال بگذرد و مردم ببینند تغییرات عمده ای رخ نداده، و صرفا با صرف نظر کردن از حقوق هسته ای قرار است به وعده های نامشخصی دل خوش کنیم، آن وقت قضاوت خواهند کرد که تاریخ برای چه کسی باید بایستد!
برخی از اصلاح طلبان و طرفداران آقای روحانی، توافق جدید را دستاورد تیم جدید می دانند. اما باید اعتراف کرد، تلاشهای دانشمندان هسته ای ایران در این زمینه غیر قابل انکار است. خصوصا در برهه ای که مذاکرات به بن بست رسیده بود و با اعلام ناگهانی پیشرفتهای اساسی و غیر قابل باور ایران، کشورهای غربی مجبور شدند پای میز مذاکره برگردند. از طرف دیگر برگ برنده های ایران، موفقیت در سوریه و عراق بود که قدرت مانور سیاسی ایران را بسیار بالا برد. در واقع دکتر ظریف سوار بر موج پر قدرت دستاوردهای پیشینیان به لوزان رسید.

اگر این توافق منجر به آن شود که آمریکا طبق گفته های امروز اوباما هر نقطه ای در ایران را که مشکوک بود بازرسی کند، و تولید و تحقیق سلاح را متوقف کند، به جایی خواهیم رسید که به داعش بگوییم بابا! یعنی آنقدر ضعیف می شویم و برگ بنده های داخلی و خارجی خود را از دست می دهیم که مانند عراق، مجبور می شویم برای دور کردن تروریستها، از آمریکا کمک بگیریم که خودش تروریستها را آموزش داده و باد کرده است.
امیدوارم توافق هوشمندانه بوده باشد تا به ادعای مخالفان توافق، آمریکا نتواند تفسیرها و برداشتهایی مطرح کند و به اجرا بگذارد که نه تنها از حقوق هسته ای که دیگر حقوق ها هم محروم شویم. یادمان نرود متنی که در سازمان ملل و شورای امنیت مبنای تصمیم گیری است متن اصلی است که وزارت خارجه امریکا منتشر کرد. نه متن فارسی که خلاصه ای از دستاوردهای لوزان بود.

پ.ن: این متن درصدد زیر سوال بردن زحمات هیچ یک از مسئولین نیست. به عنوان یک ایرانی و با تکیه بر کلام خدا که فرمود و هرگز یهودیان و مسیحیان از تو راضى نمى‌شوند، مگر آنکه از کیش آنان پیروى کنى، و هشدار رهبرمان نسبت به دورویی و دغل باز بودن حریف، نگرانم که مبادا توافقی انجام شده باشد که از این به بعد ایران را جزو کشورهای ضعیف عربی دست و پا بسته محسوب کنند!

۰ ۰ ۲۶ نظر ۳۴۱۸ بار مشاهده

دیدگاه‌ها (۲۶)

سلام
چند تا نکته رو می خواستم بگم :
اول اینکه خب معلومه یه گوشه نشستن و انتقاد کردن بسیار ساده اس. به قول معروف میگن طرف کنار گود نشسته و میگه لنگش کن ! شما هر چی خواستید گفتید و آخرش میگید من نمی خوام زحمات تیم مذاکره کننده رو زیر سوال ببرم!
دوم اینکه حالا شما فرض کنید این توافق انجام نمی گرفت یا مثلا یه شخصی مثل جلیلی تا 10 سال دیگه می رفت برای مذاکره و فقط کاری که انجام می‌گرفت این بود که برای خودش بیانیه قرائت کنه و هر روز هم تحریم ها بیشتر و اوضاع مردم بدتر میشد ( مثل سال 91 با تورم 40 درصدی) . خب اون موقع فکر میکنید ما خیلی پیروز می بودیم؟!!
بله این توافق خوب نیست! این رو هر کسی متوجه میشه اما در واقع ما بین بد و بدتر، بد رو انتخاب کردیم چون دیگه چاره ای نداشتیم. و این موضوع هیچ ربطی به تیم مذاکره کننده نداره و در واقع کل نظام به این نتیجه رسیده بود که باید تن به یه چنین توافقی بده ؛ پس نیایم مسئولیت شکست ها رو به گردن این و اون بیندازیم.
یعنی هر کس دیگه ای هم به جای ظریف و تیم مذاکره کننده می رفت و بنا داشت که با 5+1 به توافق برسه، چیزی بیشتر از این به دست نمی اومد چون ما در موضع ضعف بودیم و نه در موضع قدرت !

پاسخ:

۱۹ فروردين ۹۴، ۱۲:۱۷
علیکم سلام
باید عرض کنم ظاهرا در نظر شما انتقاد کردن به دکتر ظریف بیهوده و ساده است و انتقاد به دکتر جلیلی خیلی هم به جا و هوشمندانه است!
در اینجا قصد ندارم از دکتر جلیلی دفاع کنم اما باید عرض کنم چه تحریم و فشار دیگری مانده بود که غرب وارد کند و نکرده بود؟ اوضاع اقتصادی هم همش به خاطر تحریم نبود. قسمت عمده اش تقصیر دولت و مخالفان دولت بود که برای چوب لای چرخ دولت کردن، حاضر بودند منافع و زندگی مردم رو هم نابود کنند. اتفاقا ما الان در بالاترین نقطه قدرت و دارای بیشترین برگ برنده در مذاکرات بودیم. البته به لطف افرادی مثل جناب یونسی، یکی دو تا از این برگ ها سوخت!
یادتان رفته وقتی غربی ها مذاکرات را در زمان دولت پیشین ترک کردند و بعد از یک سال و اندی ایران اعلام کرد به ظرفیت 20 درصد رسیده چه آه و ناله ای از غربی ها برآمد و سریع برگشتند سر میز مذاکره؟! این هم ضعف ما بود یا قوت و قدرت؟ اصلا ایران باید اعلام می کرد ما بمب اتم ساخته ایم. تازه می شدیم مثل پاکستان. در چنین وضعیتی دیگر به آن کشور حمله نمی کنند. بلکه تعامل می کنند. این یعنی موضع قدرت. مشت آدم باید پر باشد نه اینکه برود بگوید کیسه مان خالی است مردممان دارند از تحریم می میرند!

سلام علیکم و رحمة اللّه و برکاته
طیب اللّه انفاسکم
تحلیل های شما همیشه عالی هستند
طیب اللّه
الحمد للّه برای بصیرتتان
اللّه یحمیک
ان شاءاللّه

سلام
به نظرم ما نباید نسبت به توافق لوزان نه زیادی خوش بین باشیم نه زیادی بدبین همینکه پذیرفتند که ایران غنی سازی داشته باشه خیلی خوبه چون این جماعت راضی به چرخیدن حتی یک سانتریفیوژ نبودند ولی وقتی مقاومت مردم ومسولین را دیدند بلاخره تسلیم شدندالبته نسبت به اجرای لغو تحریمها انتقاد زیاداست به قول اقای شریعتمداری امتیاز نقد دادیم ووعده نسیه گرفتیم
اقای زیبا کلام را هم ولش کن ازادیه باید همه نظربدهند بلاخره ایشون استاد هستند تادلت بخواهد از این دست اساتید زیادداریم افکارشان جهان سومی ست وقتی که جهان سومی فکر کنی یعنی ما بدبختیم نمیتوانیم پیشرفت کنیم پس بایدبا امریکا رابطه داشته باشیم تا شاید کدخدا کاری کند

نکته اساسی درمورد هسته ای اینه:
چرا هسته ای؟ چه منفعتی برای ما داره؟
اگر مسئله انرژیه که ما ٨٠ سال نفت داریم، حالا ١٠ سال پول نفت رو ریختیم واسه هسته ای که بعدا بهمون انرژی بده. درحالی که هسته ای هم روی هوا نیست و اورانیوم میخواد که ما چندان معدنی نداریم! تحریم ها هم فشار زیادی میارن. درضمن هسته ای چندان پاک هم نیست.
به نظر میاد اگر روی انرژی های دیگه ای سرمایه گذاری بکنیم خیلی بهتر باشه؛ برای مثال خورشید و جذرومد

پاسخ:

۱۹ فروردين ۹۴، ۱۲:۰۹
این سوال خیلی قدیمی شده و با عرض معذرت کمی ساده انگارانه است. ما ایرانی ها استقلال داریم و مثل برخی کشورهای عربی نیستیم که هرچه غربی ها به آنها گفتند باور کنند و اجرا کنند. تمام کشورهایی که تلاش دارند انرژی هسته ایران متوقف شود خودشان نه تنها انرژی هسته ای دارند بلکه بمب اتمی دارند.
انرژی خورشیدی برای مقیاس کل کشور مقرون به صرفه نیست. همه کشورهای پیشرفته در تولید برق بر انرژی هسته ای تکیه دارند. ترکیه همین چند روز پیش اعلام کرد قصد دارد سومین نیروگاه اتمی خود را راه اندازی کند. این قضیه که شما گفتید مثل داستان کودکان مکتب و عسل است. اوستا عسل آورده بود و برای اینکه بچه ها نخورند گفت این سم است. بچه زرنگ کلاس که فهمیده بود به بچه ها گفت امروز فقط بازی کنید تا اوستا بیاید. از عسل هم به همه داد. وقتی اوستا آمد عصبانی شد که چرا درس نخواندید و مشق ننوشتید و مکتب را به هم ریخته اید؟ چرا عسلها را خوردید؟ بچه زرنگ گفت ما شیطان داخل جلدمان رفت و بی نظمی کردیم. بعد خجالت کشیدیم و گفتیم بگذار خودمان را چیز خور کنیم که شما ما را دعوا نکنید!
چطور باور کنیم کشورهایی که خودشان تعداد زیادی نیروگاه هسته ای دارند و دارای بمب هسته هم هستند، به فکر محیط زیست ما و نفت ما و مصالح ما باشند؟!

سلام آقای علوی
اگه تفاهم بدی بود چرا سردار فیروز آبادی و سردار جعفری ( فرمانده سپاه) و امام جمعه تهران استقبال کردند و از تیم هسته ای سپاسگزاری کردند؟ بعید میدونم اگه تفاهم بدی بود آنها این کار را میکردند.

پاسخ:

۲۰ فروردين ۹۴، ۱۹:۱۲
سلام. به واقع نمیدونم بازی نظام چیه. من یه ادم ساده ام. اما حرکت های مختلف رو میشه بررسی و رصد کرد و تحلیل کرد. در همین حد. تحلیل های ما بر اساس اطلاعات منتشر شده است. اینکه ایران واقعا چه کرده در توافق، خسروان دانند. امیدوارم خوب بوده باشه.

بسم الله
محمود جان واقعا از تحلیل و از پاسخ های منطقی و جدال احسن شما لذت بردم
وفقکم الله.
واقعا ساده انگاری است اگر فکر کنیم مشکل آمریکا فقط هسته ای شدن است و واقعیت نشان میدهد آمریکا با اصل نظام و با عزت و استقلال ما مشکل دارد و از طرفی تحریم ها هم به بهانه مسایل هسته ای است
من به عنوان یک معلم ایرانی واقعا از مسیر ژنو تا لوزان شرمنده ام و از این همه وادادگی و ندانم کاری متعجبم .
حتی خواندن توافق ژنو و روخوانی توافق لوزان سویس داد می زند که ما همه چیز را داده ایم و هیچ نگرفته ایم
حتی اگر مثل برخی از خوشبین ها و ذوق زده ها و به فرض محال بپذیریم که بعد از ده پانزده سال یا حتی از روز اجرای توافق تمام تحریم ها لغو شود(فرض محال محال نیست).
آنوقت تازه دولت های مستبد تحریم های جدیدی با بهانه های جدید در آستین خواهند داشت.
بیانه لوزان سویس یعنی توقف هسته ای ، وقتی ما قلب راکتور اراک را ار بین ببریم و غنی سازی فردو را تعطیل کنیم و فقط با پنج هزار سانترفیوژ نسل یک تا حدود سه و نیم درصد تا پانزده سال غنی سازی کنیم و مواد را هم از کشور خارج کنیم و...و اگر هم راستی آزمایی آژانس و نظارت های بی سابقه بی قید و شرط آنها حل شود آن وقت بعد پانزده سال باید تمام سانترفیوژهایمان ذا برزیم دور و برای نیروگا بوشهر و برای رادیو داروها و برای زیردریایی ها و مصارف دیگرمان هم در طی این ده پانزده سال و شاید هم در طی سی چهل سال آینده چشم به دیگران داشته باشیم
نمی دانم چطور برخی چشمشان را می بندند و برای فروش عزت و آینده ایران جشن می گیرند
واقعا توهم خود پیروز پنداری هم حدی دارد
فقط چشم امیدمان به حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فربجه الشریف است که صاحب نظام و مملکت است و دعایش ما را از لبه پرتگاه نجات میدهد وبه دل سپرده ایم به سید علی است که حکیمانه نظارگر اینها ست و به هنگام فوتی بر نقشه مکاران خواهد کرد.

شاید هنوز هم لازم است تجربه تلخ و هزینه سنگین بشود تا بعضی ها بفهمند آمریکا و اسراییل دشمن هستند و به هیچ بهایی استقلال و عزت نظام و ایاران اسلامی را نمیخواهند.

یه سوال از اقای عماد
چطور می شود که درباره اقای جلیلی میگوییم فقط بیانیه میخونده ولی درباره اقای طریف میگوییم این تصمیم نظام بوده؟در زمان اقای جلیلی هم همه چیز تصمیم نظام بوده و در ضمن حتی تحمل تحریم ها هم تصمیم نظام بوده و ربطی به دولت احمدی نژاد یا روحانی نداره همانطور که فک پلمب ها در انتهای دولت خاتمی تصمیم نظام بود ولی یه حرفی رو احمدی نژاد خوب گفته بود و اینکه ما ایرانیان حافظه تاریخی خوبی نداریم

نه اینکه برود بگوید کیسه مان خالی است مردممان دارند از تحریم می میرند!
اینو هم به جمله بالا اضافه کن
با یه بمب میشه همه سیستم دفاعی ایران رو از بین برد
در برنامه نگاه یک اقای ظریف در جواب سوال مجری درباره اطلاعاتی از مذاکره گفت که بیان جزییات ;صد درصد به زیان ما و زیان مذاکرات هست و لطمه میزنه ولی چطور این اقایان باهوش و مدبر و راستگو متوجه نبودند که بیان جملات بالا مثل خزانه خالی به مذاکرات اسیب وارد نمیکنه؟

یاسر نیکوبیان

۱۹ فروردين ۹۴ ، ۱۹:۳۰
آقای بنده خدا ، خود آمریکا و 5 کشور دیگه از سال ها پیش با نیروگاه اتمی ما هیچ مخالفتی نداشتن و فقط میگفتن نباید غنی سازی داشته باشیم ، شما یه کاره اومدی میگی اصلا نیروگاه رو هم باید جمع کنند؟
در ضمن این حرف های شما من رو یاد دولت موقت میندازه که اونجوری اف-16 ها رو به باد فنا دادن ، گفتن به کارمون نمیاد ، آدمیزاد ، بلا نسبت آهو ! نیست که فقط جلو پاش رو نگاه کنه ، در ضمن خدا نکنه کسی از بستگانتون به بیماری سرطان دچار بشه ، ولی من این تجربه رو داشتم ، اونم زمانی که آب سنگین در دسترس نبود ، رادیو دارو از فرانسه با هواپیما میومد و اگه به هر دلیلی بیمار نمیتونست در موعد مقرر تهران و بیمارستان باشه ، رادیو دارو از بین میرفت وجون بیمار به خطر می افتاد ، حالا مثلا اگه یه زمانی فرانسوی ها میخواستن بازی در بیارن که واویلا....
شما اینو درک میکنی ؟

سلام عزیز
در مورد جهت گیری مثبت المنار و حزب الله در مورد این قضیه توضیح می دی
که چرا تبریک گفتن و اینمه ایران نوویه باعتراف عالم و...
ایا فقط بخاطر جریان سازی رسانه ای بوده یا واقعا تحلیل شان اینه

پاسخ:

۲۰ فروردين ۹۴، ۱۹:۱۳
الان فاز نظام و تصمیم گیران اصلی رو نمیدونم. شاید همه اینها یک بازی باشه همونطور که این تحلیلگر لبنانی پگفت تا مردم کشورها آماده تصمیم مسئولینشون بشن.

در پاسخ دوست عزیزم "یه بنده خدا" فقط به این موضوع اشاره می کنم که یه خودرو با تنها 500 گرم سوخت هسته ای تهیه شده از اورانیوم با غنای 45 تا 65 درصد، به مدت 25 سال نیاز به سوخت جدید نخواهد داشت!!!
و قس علی هذا ...

پاسخ:

۲۰ فروردين ۹۴، ۱۹:۰۹
بله، ناو جنگی آمریکا هم میتونه سالها بدون سوختگیری، روی دریا حرکت کنه. تازه اون رزمی و نظامیه. ما که برق میخواستیم فقط :)

ای خدااااااااااااااااااااااا

سلام
اگه تفاهم بدی بود پس چرا رییس قوه قضاییه ، سردار فیروز آبادی ، فرمانده سپاه و... از تیم هسته ای تشکر کردند ؟بعیده تفاهم بدی باشه و سپاهی ها تشکر کنند.

سلام علیکم..... تاریخ کشود ما خود بیانگر این موضوع اساسی است که چرا ما محتاج دانش هسته ای هستیم تاریخی که سراسر جنگ و خونریزی بوده ملتی که همیشه تاریخ مرز هایش عرصه تاخت و تاز دشمنآن این کشور و ملت بوده است. تاریخ شاهان فاسد و ظلم و جور به ملت و وحشی گری تجاوزگران به خاک کشورمان ملتی که در طول این تاریخ بلند هیچ گاه طمع امنیت را به خود ندیده و در فضای ناامنی رشد کرده. مطمئن باشیىد که حتی همسایگان ما خواهان امنیت برای ما نبستند و چشم طمع به این آب و خاک دارند... امنیت ما تامبن نمیشود مگر به دانش هسته ای و سلاح علم و ایمان....

فکر می کنم با فرمایشات روشنگرانه ی امروز مقتدا و رهبر عزیزمون همه ی دوستان پاسخ هاشون رو گرفته باشن.
باور بفرمایید در پوست خودم نمی گنجم، واقعاً نمی دونم چطور باید شکر این نعمت بزرگ یعنی نعمت ولایت مطلقه ی فقیه عالم عادل کاردان سیاستمدار حکیم دانشمند هنرمند انقلابی ... رو به جا آورد.
الحمد لله رب العالمین

پاسخ:

۲۱ فروردين ۹۴، ۱۱:۵۳
واقعا اگه رهبر نداشته باشیم میشیم مثل کشورای عربی همسایه. یه نفر راحت مملکتو میفروشه. اونقدر هم امکانات میریزن برای جوونها که اصلا به سیاست فکر نکنن. ماشین های خارجی، لباس، مد، مواد، دختر، .... خب این خوبه؟ یه عده یه جوری دنبال این چیزان و کمبود احساس میکنن که واقعا حاضرن مملکت و آینده مردم رو بفروشن به اجنبی.خدا رهبرمون رو حفظ کنه که جلوی وا رفتن بعضی مسئولین رو گرفتن.

یاسر نیکوبیان

۲۱ فروردين ۹۴ ، ۱۴:۴۴
آه راستی می خواستم خوصوصی بدم نظر قبلی رو یهو رفت ، تاییدش نکنین لطفا

یاسر نیکوبیان

۲۱ فروردين ۹۴ ، ۱۵:۰۶
دوستانی که از تبریک و تشکر فرماندهان ذوق زده شده اند ، این سرداران عزیز ما که معصوم نیستند عملشون کاشف از صحت باشه ، فقط خوبیش اینه که گوششون به زبان امامه ، احتمالا این حرکتشون در راستای همدلی و این حرف ها بود (که البته واقعا هم جای تشکر و قدردانی داره که با اون همه سیل تهمتی که جناب رئیس جمهور به سپاه و بسیج روا داشتند و همین چند وقت پیش تلویحا مسئولان آن را مفسد اعلام کردند (قضیه سلمان و ابوذر) ، باز هم مسئولین نظامی ما به فرموده آقا پشت دولت را گرفتند ) ولی امام خامنه ای در سخنرانی روز گذشته خودشون به صراحت این تبریکات رو بی معنی خوندن و در ضمن تذکراتی هم به جناب رئیس جمهور دادند

وقتی روحانی با 51درصد آرا رئیس جمهور شد رهبری نتیجه گرفت اکثریت مردم روحانی رو انتخاب کردن و بنابراین افکار و تصمیماتشو هم قبول دارن بخاطر همین دست دولت رو باز گذاشت و نسبت به مذاکره با آمریکا علی رغم بدبینی مخالفتی نکرد.(به این میگن دموکرات ترین رهبر دنیا)

سلام
آقا یاسر کی ذوق زده شده ؟ اگه منظور شما من بودم، باید بگم پی صحبتهای آقای علوی از ایشان سوال کردم و ایشان پاسخ من را داد . در ضمن "همدلی "را خوب آمدی ،قشنگ بود .

سلام برشما
خب آنچه از مجموع مسیر مذاکره برای ما روشن شده اینه که رهبر انقلاب در از بهمن ماه اخیر میزان حمایت خودشون از تیم مذاکره رو با قید همون شرایط همیشگی افزایش داده اند! لذا به نظر میرسه ایشون کاملا خودشون و دولت رو دارند برای دو نتیجه کاملا متضاد از گفتگوهای جاری هسته ای با امریکا آماده میکنند! اول شکست مطلق گفتگوها بعلت زیاده خواهی و بد عهدی آمریکا و دوم موفقیت ایران در این مذاکرات و دست یابی به یک توافق که تامین کننده کف خواسته های نظام باشه یعنی حفظ توان هسته ای و لغو تمام تحریم ها!
ایشون برای نتیجه محتمل تر یعنی شکست گفتگوها که احتمالا ناشی از فشار لابی های داخلی این کشور و فشار متحدان امریکاست روش ذیل رو پیاده کردند! تاکید برحمایت از دولت حتی در صورت شکست مذاکرات در 19 بهمن ماه ، دوم نامگذاری سال 94 بعنوان همدلی و همزبانی ، برای اطمینان به دولتمردان که اگر شکست مذاکرات ناشی از مقاومت شما و زیاده خواهی دشمن باشد نظام پشت دولت ایستاده تا مبادا دولت برای منافع زودگذر سیاسی جلوی امریکا کوتاه بیاید! که حضور استثنایی شخص رهبر انقلاب در مراسم ختم مادر رییس جمهور برخلاف روال معهود که نماینده می فرستادند! اعلان این پیغام به همه طرفهای سیاسی کشور بویژه منتقدین دولت بود که رهبری در هرصورت تصمیم به حمایت از دولت دارد و یکپارچگی ملی از دولت در این شرایط حساس بهترین گزینه است!
دوم ایشان برغم پیش بینی های ضروری فوق ، به شکل هوشمندانه ای برای موفقیت مذاکراتی که به لغو تمام تحریمها و حفظ دستاوردهای هسته ای ما منجر شود تلاش میکنند! که گواه آن از بهمن ماه 93 تاکنون بیان عباراتی چون : "من از توافقی که بتواندبشود حمایت میکنم و مطمئنم ملت هم حمایت میکنند"و سپس بر یک مرحله ای بودن آن برای پیشگیری از خدعه دشمن تاکید میکنندو در نهایت شنبه اول فروردین 94 وپنجشنبه 20 فروردین ماه امسال هم با بیاناتی چون : " انتقاد از دولت نباید به سیاه نمایی منتج شود" انتقاد از دولت باید مهربانانه باشد" و "من با تمام وجود از مذاکرات هسته ای حمایت کرده ام " به همه طرفهای داخلی و خارجی پیغام داده اند که اماده یک توافق عزتمدارانه هستند! و به زعم حقیر حتی برای تشویق دولت امریکا برای دادن امتیازات بیشتر و قبول شروط ایران اعلام میکنند که : این مذاکرات تجربه ای خواهد بود برای آینده که اگر امریکا بدعهدی نکند شاید بتوان در آینده در مورد سایر موضوعات نیز با او گفتگو کرد!!!" و این اعلام موضع به نوعی دان پاشیدن و تحریک طمع ایالات متحده برای پذیرفتن شروط هسته ای ایران به امید همکاری های مهمتر در آینده تعبیر میشود!
که دلیل این موضع رهبر انقلاب را نیز باید در اولویت سیاستهای کلان نظام دانست که اکنون بین فناوری هسته ای و پیشبرد پروژه های منطقه ای نظام در خاورمیانه ، مورد اخیر در سطح استراتژیک یا راهبردی تعریف میشود و فناوری هسته ای در سطح تاکتیکی یا راهکنشی ! لذا گشایش اقتصادی ناشی از توافق هسته ای نقش مهمی در موفقیت راهبرد منطقه ای ما خواهد داشت ان شااله و ارزش آن را دارد تا به اذعان رهبر انقلاب برخی محدودیتهای در تحقیق و توسعه هسته ای را بپذیریم!

یاسر نیکوبیان

۲۳ فروردين ۹۴ ، ۰۹:۱۲
ht جان شما به خودتون نگیرید کلا گفتم...
آخه حتی این قضیه تبریک اینقدر رو بعضیا تاثیر گذار بود که چند وقت پیش تو یه پادگان بودم ، یارو از توافق انتقاد میکرد ، رفیقش به شوخی زد پس کلش!! گفت جانشین فرمانده کل قوا نفهمیده توافق بده تو می فهمی؟! و جالبه که تو کمتر از 2 ساعت این قضیه رو چند بار دیگه هم دیدم که تو بحث ها تشکر سردار فیروز آبادی رو مستمسک قرار میدادن ، اینجا هم نظر شما رو دیدم نه اینکه بگم لزوما شما ذوق زده شدید ، کلا گفتم ذوق زدگی نداره و این قبیل تشکرات موید صحت نیست

یاسر نیکوبیان

۲۳ فروردين ۹۴ ، ۱۱:۵۵
سلام
آقا محمود یه سوال فنی....
لبنانی ها تو اعلامیه میت مینویسن اشقاوه / شقیقاته ، یعنی چی؟ بعد اصلا فلسفه اینکه کل فک و فامیلش رو اسم میبرن چیه؟ (بچش و باباش و ننش و همسرش و این اشقاء-ش رو که نمی دونم چیه....)

پاسخ:

۲۴ فروردين ۹۴، ۰۰:۱۵
سلام
یعنی برادران و خواهرانش. آره از همه اسم میبرن. جالبه. چون لبنانی ها روابط خانوادگی شون پیچیده است برای همین اسم همه فامیلا رو مینویسن که هر کی دید به خاطر فک و فامیل خودش که شده بیاد و احترام کرده باشه.

دوست عزیزم "عابر پیاده" بخش آخر مطلبتون که گفته بودید "تا به اذعان رهبر انقلاب برخی محدودیتهای در تحقیق و توسعه هسته ای را بپذیریم!" کاملاً برعکس فرمایش امام خامنه ای بود. ایشون بر خلاف نظر شما بر تحقیق و توسعه بسیار اصرار داشتند و بسیار بر اون تاکید کردند و این موضوع یکی از خطوط قرمزی بود که ایشون برای طرف های مذاکره ترسیم فرمودن.
دوم این که اگه قواعد نگارشی رو در نوشتتون رعایت می کردید خیلی بهتر بود. شما تقریباً همه ی جملاتتون رو با "!" به انتها رسوندید که بخشی از ذهن خواننده رو درگیر مفهوم و مقصود مورد نظر شما از به کار بردن این علامت می کنه و از توجه به اصل مطلب باز می داره.

چقدر خسته کننده ان امثال دولت عربستان سعودی:|

سلام به دوستان پارسا و اقا محمود عزیز،
خب غرض از مزاحمت قبلی پاسخ به دوستانی بود که چندبار از جناب علوی سوالاتی در اینباره کرده بودن و ایشون هم فروتنانه وصادقانه اظهار داشتند از بازی نظام اطلاعی ندارند لذا جسارت کردم و فکت شیت خودم رو از بازی نظام تقدیم دوستان کردم؛)
دوم درست فرمودند جناب پارسا،استفاده ازاین علامت نگارشی بدین شکل مدتهاست که به سبک نگارش بنده در وبلاگم تبدیل شده
که بیشتر به منظور توجه بیشتر خوانندگان محترم به همه ابعاداحتمالا غیرقابل بیان و یا ناگفته موضوع استفاده میکنم،
نهایت اینکه توجه ایشون و دوستان رو به تفاوت جزیی بیانات رهبرانقلاب در دو سخنرانی اول و بیستم فروردین جلب میکنم که در مورد اخیرایشون پس از تاکید بر حفظ تحقیق و توسعه هسته ای افزودند:البته ایرادی ندارد یک محدودیتهایی را بپذیرند!
که این فرمایش ایشون مستند عرض قبلی ام قرار گرفت.

سلام به دوست عزیزم "عابر پیاده".
قبل از هر چیز پاسخ متواضعانه و برداشت منطقی جنابعالی از عرایض بنده و نظرات دوستان نشان از فرهنگ و تمدن بالای شماست.
در خصوص محدودیت ها، بنده چند بار فرمایشات رهبر مقتدر و عزیزمون رو گوش دادم، ایشون بسیار بر موضوع تحقیق و توسعه تاکید فرمودن.
محدودیت هایی که ایشون بهش اشاره فرمودن مربوط به مسایل مرتبط با حجم غنی سازی می شد و ارتباطی با تحقیق و توسعه نداشت.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

LIBANIRAN

اطلاعات و اخبار مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری پیرامون لبنان
برای اطلاعات بیشتر به صفحه درباره پایگاه مراجعه فرمایید.

پربیننده ترین مطالب
پیوندها