انقلاب اسلامی ایران و تاثیر آن بر لبنان

انقلاب اسلامی ایران و تاثیر آن بر لبنان

انقلاب اسلامی ایران حرکت امواج خروشان مردمی بود که از ظلم پادشاهان صبرشان لبریز شده بود و با دندان تیز کردن پادشاهان بی اراده برای نابودی دین و فرهنگ و اخلاق مردم، تحمل مردم تمام شد و همگی دست در دست هم،  به رهبری امام خمینی، مهره ی بی اراده و بی اقتدار استعمار را بیرون کردند.
با پیروزی انقلاب ایران معادلات منطقه و جهان به هم ریخت. معادلاتی که توسط قدرت های استعماری بر جهان دیکته می شد. نه گفتن به این معادلات باعث شد دشمنی و کینه ی ظالمان، برانگیخته شده و جنگ و تحریم و فشار بر این مملکت تحمیل کنند.
قبلا مطلبی از یک تاجر لبنانی نوشته بودم که به من گفت اگر انقلاب ایران نبود شاید عرق خور می شدم.
به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران و برای بررسی نظر لبنانی ها در مورد انقلاب ایران با دو جوان لبنانی صحبت کردم.
حسن متخصص شبکه و امور رایانه ای است. وی عقیده دارد انقلاب ایران در همه کشورها به سرعت منعکس نشد. خصوصا کشورهای پولدار عربی که مردم هیچ دلنگرانی نداشته و اصلا به سیاست کاری نداشتند. وی که در کودکی در کویت زندگی می کرده است می گوید: «در کشورهای حومه خلیج (فارس)، انقلاب ایران را اصلا پوشش خبری نمی دادند. اما وقتی جنگ (تحمیلی) به راه افتاد، تمام اخبار پر بود از گزارشهای دروغین از فتوحات صدام. به طوری که تصور می کردی تا چند روز دیگر نسل ایرانی ها تمام خواهد شد! برای امام خمینی کارتون و کاریکاتور پخش می کردند و کلیپ های حماسی عراقی پخش می کردند.
انقلاب ایران فقط برای مظلومین و محرومین در کشورهای خارجی اهمیت داشت و اخبار آن را با دلواپسی دنبال می کردند. لبنان که شیعیان آن در محرومیت بودند، یکی از کشورهایی بود که انقلاب ایران در آن بشدت و به سرعت تاثیر پذیرفت. دلیل آن هم وجود امام موسی صدر و حمایت او از انقلابیون ایران بود. اصلا او حرکت انقلابی شیعه را در لبنان پیش تر کلید زده بود و شاید برای همین ربوده شد تا جلوی نهضت شیعیان گرفته شود. جدال امام موسی صدر با شاه ایران و قضیه توقیف پاسپورت ایرانی ایشان به فرمان شاه و وعده سرنگونی شاه توسط امام موسی صدر از قدیم مشخص بود. از آنجا که امام موسی صدر و شهید چمران، انقلابی های ایران را که از دست ساواک فرار می کردند در لبنان پناه می دادند و در مورد انقلاب با لبنانی ها حرف می زدند، انقلاب ایران برای شیعیان لبنان آشنا بود.»
یادم می آید سرتیپ الحاج فرمانده پلیس بازنشسته لبنانی در خاطراتش از اعلامیه های انقلابی سخن گفت که به دستور امام موسی صدر لای پاسپورت های ایرانی ها می گذاشتند. (از اینجا بخوانید)
پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، هواپیمایی پر از شخصیت های مختلف لبنانی برای تبریک به تهران آمد. مسئولین مجلس شیعیان لبنان، علمای شیعه و سنی و مسیحی، مسئولین حرکت امل و برخی شخصیت های لبنانی دیگر به تهران آمده و برای تبریک به خدمت امام خمینی رفتند.
یکی از نمودهای تاثیر انقلاب ایران در لبنان تاسیس حزب الله بود. یکی از اهالی جنوب لبنان می گفت: قبل از اینکه ایران گروه های مقاومت را جمع کند و آموزش بدهد هر از گاهی یک عملیات کوچک بر ضد دشمن صهیونیست انجام می شد. دشمن هم بلافاصله هلی کوپتر می فرستاد تا از نیروهایش حمایت کند و مبارزان مقاومت را سرکوب کند. یک بار عملیات شد. صدای شلیک موشکها بیشتر از همیشه بود. صدای هلی کوپتر پس از مدتی شنیده شد. اما به جای آنکه صدای موشکها قطع شود، صدای هلی کوپتر قطع شد! دوباره پس از مدتی هلیکوپتر دیگری آمد اما صدای شلیک موشک قطع نمی شد. اینجا بود که فهمیدیم نیروی مقاومت افزایش یافته و عملیات در سطح و مقیاس بزرگی انجام می شود.
قدرت یافتن مقاومت در لبنان سرانجام به آزادی خاک لبنان منجر شد و بار دیگر بر درستی سیاست مبارزه و ظلم ستیزی مهر تایید زد.
حسین که یک وکیل و حقوقدان برجسته است در مورد انقلاب ایران و تاثیر آن بر لبنان می گوید: «انقلاب ایران همه چیز را در لبنان برای شیعیان عوض کرد. وضع شیعیان به کلی تغییر کرد. همانطور که امام خمینی گفتند "اگر قیام سیدالشهدا سلام الله علیه نبود، امروز هم ما نمی‏توانستیم پیروز شویم" باید گفت اگر انقلاب ایران نبود ما هم نمی توانستیم پیروز شویم. انقلاب ایران به شیعیان لبنان موجودیت بخشید. قبل انقلاب هرچند به یمن زحمات امام موسی صدر وضع شیعیان و محرومین در حال بهبود و ارتقا بود اما هنوز شیعیان به این وحدت و قدرت کنونی نرسیده بودند. خیلی ها با کمونیستها بودند، خیلی ها با بعثی ها، حتی برخی با کتائب همکاری می کردند (نیروهای راستگرای مسیحی) اما پس از انقلاب ایران، شیعه برای خودش کیان و موجودیتی پیدا کرد که بدون اجازه آن در لبنان نمی شود اقدامی کرد. هرچند انقلاب ایران تاثیر اقتصادی مستقیم در لبنان نداشت اما به طور فیر مستقیم وضع نابسامان شیعیان بهبود یافت و کم کم از سالهای 1990 به بعد، گردش مالی و تجاری در میان شیعیان بهبود یافت و شیعیان که تنها قشر فقیر و محروم جامعه رو تشکیل می دادند به سطح متوسط و رو به بالا رسیدند.»
حسین که به تازگی از سفر زیارتی سیاحتی به ایران بازگشته بسیار از ایران و مردمش تعریف کرد و نظم و قانون و خدمات موجود را ستود.
از امام تا امامنکته مشترکی که در صحبت با این دوستان و دیگر شیعیان لبنان وجود دارد دلدادگی آنان به انقلاب اسلامی و ایران است. همیشه دل تمام شیعیان جهان برای تنها دولت شیعه می تپد و برای حفظ آن تا ظهور حضرت صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و تقدیم پرچم حکومت تشیع به آن حضرت دعا می کنند.
آیا ما نیز شکرگزار و قدردان نظام و رهبرمان هستیم؟
مطلب مرتبط: انقلاب اسلامی، پشتیبان شیعیان جهان

۰ ۰ ۲۹ نظر ۵۵۷۰ بار مشاهده

دیدگاه‌ها (۲۹)

چی میخواستیم چی شد؟! آیا منظور امام و شهدای انقلاب ما رسیدن به این جایگاه بود؟ آیا اگر شهید چمران زنده بود با این وضع کنار می آمد؟ فساد اخلاقی، اقتصادی، اداری و سیاسی، ریاکاری، پارتی بازی، رشوه، دروغگویی، عافیت طلبی، ترس و غیره، اینها چیزی است که اکنون ما بسیار شاهد آن هستیم. قبول دارم انقلاب ما بر مبانی فکری مقدسی بنا شد اما ما نسبت به زمان رژیم سابق فقط یک ذره جلو رفتیم فقط یک ذره

پاسخ:

۲۲ بهمن ۹۳، ۱۷:۱۱
شما چون در کشور هستید فقط فسادهای داخل کشور را می بینید. اولا فساد در کشورهای دیگر اقلا ده و صد و هزار برابر است و فساد زیر نظر حکومت انجام می شود. نه اینکه حکومت با آن مقابله کند. دوم اینکه انقلاب، علت فساد نیست. علت مردمی هستند که چشمشان به ماهواره های دشمن است و مدهوش تبلیغات آن هستند. برای همین خودشان و دیگران را می کشند تا به آن بهشت خیالی در دنیا برسند. این یک ذره که فرمودید من را یاد قدم مورچه ای و قدم فیلی می اندازد :)


این مصطفی الحاج با علی الحاج نسبتی داره؟(مدیر العام السابق لقوى الامن الداخلی علی الحاج)

پاسخ:

۲۲ بهمن ۹۳، ۱۷:۰۴
شاید. علی الحاج جوان هست. او 2004 تا 2005 در این پست بود. این مصطفی الحاج زمان امام موسی صدر رییس بود. اگر اهل جیه باشه احتمالا از یک خاندان هستند.

سلام دوست عزیز.
توی پست "خاطرات سرتیپ - قسمت اول" شخصی که به اسم "الاسعد" بهش اشاره کرده بودید کیه؟

پاسخ:

۲۲ بهمن ۹۳، ۲۲:۱۸
اسعد فئودال بزرگ حاکم بر شیعیان بود که با سیستم ارباب رعیتی، مردم را در فقر و محرومیت نگاه داشته بود.

سلام
ای کاش قدر این انقلاب و میدونستیم ،می ترسم یه وقت متوجه بشیم که از دستمون رفته باشه.

خداکنه مردم قدراین انقلاب ورهبری رو بدونن که ایران تنها کشوریه که ابرقدرت های جهان و پای میز مذاکره میکشونه ویکسرتمام تصمیم گیری های غربی ها کشورمون ایرانه اونم به رهبری ایت الله خامنه ای .........دلم ازاین میسوزه که خیلی ها نتایج وتاثیرات انقلاب و فقط تو بعدمالی واقتصادی تحلیل و تفسیر میکنن وبه همه چی وهمه کس بدو بیراه میگن ومیگن زمان شاه توی مدارس پسته وسیب پخش میشده و....حالا اگه این انقلاب هم توبحث اقتصادی مشکلی نداشت ازنظر این مردم بهترین حکومت دنیا بود................چندوقت پیش توlineبایکی از این افرادبحثم شد که میگفت ماباید سر سازش در برابر غربی ها فرود بیاریم تا اونا تحریم ها رو لغو کنن ما از این بیچارگی رها بشیم منم در جوابش گفتم در بهترین حالت ما میشیم کشوری مثل ژاپن که یکی از قطبهای اقتصادی دنیاست ورابطش با امریکا خوبه ولی توهمین ژاپن چندوقت پیش دوتا سرباز امریکایی به یه دختر ژاپنی نجاوز کردن وداداگاه ژاپن حق هیچ مجازات ومحاکمه ای رو نداشت واون دوتا سرباز وبرگردوندن امریکا و دادگاه امریکا جریمه نقدی براشون در نظر گرفت وتبرئه شدن ......واین یعنی کاپیتولاسیون همون قانونی که شاه میخواست تو کشور عملی بشه و امام خمینی و انقلابیون نذاشتن ...............سرتونو به درد اوردم .ممنون از مطالبتون

یاسر نیکوبیان

۲۳ بهمن ۹۳ ، ۱۶:۳۰
سلام
آقا محمود من میگم بخش سایبری حزب الله سولاخه!! بفرمایید نه!!!
http://www.moqawama.org/essaydetails.php?eid=32190&cid=199#.VNyg6PmsUb0
آخه عکس قحطیه تو رو مولا برای پوشش تظاهرات میلیونی ، من با موبایلم بهتر از این عکس گرفتم ....
بعد موس رو ببرید رو عکس برج آزادی زده محتفلون عند برج میلاد!!!
تازه این تنها خبری هست که رو سایتشون رفته بعد دو روز...
انصافا رسانه های ما با همه جلب بازیشون خیلی بهتر هوای اونا رو دارن

پاسخ:

۲۳ بهمن ۹۳، ۱۷:۱۴
سلام
ناراحت نشو. بنده خدا کسی که نشسته پای دستگاه از کجا بدونه این برج میلاده یا برج آزادی با لنگهای باز!

در ادامه ی صحبت های دوست عزیزمون "علیرضا" عارضم:
این دسته افرادی که بهشون اشاره کردید که همیشه غُر و نِق می زنن رو بنده هم به دفعات باهاشون برخورد داشتم؛ جالبه که همیشه مثال می زنن ما گوشت می خریدیم کیلویی 5 قرون حالا باید بخریم کیلویی بیست و اندی هزار تومن و یا نون می خریدیم فلان قیمت و الآن باید بخریم بَهمان قیمت و ... جالب تر این که از قضا اکثریت قریب به اتفاق این افراد که نقشی هم در انقلاب و جنگ و ... نداشتن و همیشه در پیشامدهای مختلف عناصری خنثی و بی خاصیت بودن، هیچ وقت به درآمدهاشون اشاره نمی کنن! باید به این افراد گفت درسته که گوشت 5 ریالی شده بیست و اندی هزار تومن ولی درآمد چند ده تومنی شما هم شده چند صد هزار و شاید هم چند میلیون تومن! بنده به هیچ وجه نمی خوام و قصد ندارم کمبودها و کاستی ها در کشور رو منکر بشم، برعکس معتقدم با پتانسیل ها و موقعیت های بی نظیری که کشور داره می باید بسیار بسیار جلوتر از این چیزی باشیم که هستیم که این البته مستلزمه اینه که اول از خودمون شروع کنیم و بعد توقع داشته باشیم دیگران و مسئولین به فکر کشور و پیشرفتش باشن که باید باشن.
یاد یکی از اساتید عزیزمون بخیر که می گفت:
"هِی نگیم زشته زشته، یه بارم بگیم سهم من از این زشتی چیه؟؟؟؟؟؟"

پاسخ:

۲۳ بهمن ۹۳، ۱۷:۳۵
احسنت
یک بررسی دقیق اقتصادی نشون میداد اگر کارگر هشتاد تومان می گرفت می توانست با حقوقش حدود یک دلار تهیه کند. الان اگر کارگر فقط 400 هزار تومان بگیرد بالای صدلار می تواند تهیه کند. قدرت اقتصادی مردم واقعا بالا رفته و متاسفانه عده ای منکر هستند.

یاسر نیکوبیان

۲۳ بهمن ۹۳ ، ۱۹:۱۲
بنده که ناراحت نیستم!!(معلومه نه؟!) ولی با این حساب باید اون بنده خدا رو صم بکم عمی و هم لایعقلون!! در نظر بگیریم....
خب چشمش کار نمیکنه...
آخه گوشش که کار میکنه ، پس چرا همون یک بند اول شعر رو هم که تو مکتب صوتی مینویسه ، غلط غلوط مینویسه (در حد اشتباه کردن عیتا با حیفا و بوش با فی وجه!!)
خب گوشش کار نمیکنه...
باید اینقدر عقلش برسه که از یه نفر که یه کم به کار وارده استفاده کنه (برای مورد میدان آزادی تخصص در حد 1 هفته دنبال کردن آی فیلم هم کافیه)
حالا این سایت رسمی رو مقایسه کنید با شبکه المعارف ، یه سایت نسبتا من در آوردیه ولی آدم کیف میکنه...
بگذریم

سلام علیکم... راستی به یچیز دیگه هم توجه کنید شما سروران گرامی..... که اون موقع هم جنس ارزون تر وبمراتب با کیفیت تر از الان بون ...آنچه که در ذهن قدیمی ها مونده توان اقتصادی یا حقوق بالا نیست بلکه خاطره ارزون بودن جنس... البته من زیاد سنم بالا نیست فقط اینطور فکر میکنم.

فکر کنم توقیمت دلار هم اشتباه شده فکر کنم با هشتم میتونس یک دلار تهیه کنه هشتاد تومن که چنده دلار اون موقع میشد تهیه کرد..فکر کنم

یاسر نیکوبیان

۲۴ بهمن ۹۳ ، ۲۰:۵۴
سلام یه سوال فنی
چرا یه بچه باید با مادر بزرگش بگه ستی و به بابا بزرگش بگه جدو؟!

پاسخ:

۲۵ بهمن ۹۳، ۰۰:۰۳
سلام
چون ستی یعنی خانم بزرگ. به خانمهای متشخص هم میگند ست. مثلا ست خدیجه. یعنی خانم خدیجه.
جدو هم که همون جد هست

قابل توجه دوستمون آقای یاسر نیکوییان که آیه رو اشتباه نوشتن:

"صُمٌّ بُکْمٌ عُمْیٌ فَهُمْ لاَ یَعْقِلُونَ"

"فَهُمْ" درسته نه "و هم"

اینقدر به این بنده خدا گیر دادی تا آخرش خودتم دچار "غلط غلوطی" نوشتن شدی (-:

سلام اگه میشه یکسری از اصطلاحات وقواعد پرکاربرد زبان لبنانی و تو سایتتون بذارید...........ممنون

پاسخ:

۲۵ بهمن ۹۳، ۱۱:۵۳
آقا یاسر نیکوییان کمکمون کنن خوبه

یاسر نیکوبیان

۲۵ بهمن ۹۳ ، ۱۷:۱۶
متشکر آقا محمود نکتش این جا بود که چطور ست مال خودشه (ی) و جد واسه یکی دیگه (و)؟؟
آقا پارسا اصلا کی گفته من آیه نوشتم!!؟ {فرار رو به جلو!!!!} متشکر از تذکرتون

پاسخ:

۲۷ بهمن ۹۳، ۱۵:۵۵
ست برای مادر بزرگه. مونثه. ستی ستو. جد برای پدربزرگه: جدّی جدّو. 

یاسر نیکوبیان

۲۵ بهمن ۹۳ ، ۱۷:۲۳
اختیار دارید آقا محمود بنده که عرض کردم اگه مطالب رو در خور می بینید نقل بفرمایید
برای آقا علیرضا: {فقط یه لطف کنید اول نخونیدشون بلکه یه صوت لبنانی گوش کنید و بعد که ایجاد سوال شد براتون بخونید چون حفظ کردنش در غیر اینصورت بیهوده هست}
نکاتی در لهجه لبنانی
1- بعضی از حروف چند آوا یا با تغییر آوا تلفظ میشن =>
ق : (ق ، ء ، ک ) مثال : مقاوم ، مئاوم ، مکاوم
ض (د) مثال : ارض=ارد
ذ (د ، ز) مثال : ذل=دل ، زل
ث (ت) مثال : مثل=متل
ج (ژ) مثال : جهاد=ژهاد
2-ه آخر تلفظ نشده ، واج مصوت قبل از آن کشیده می شود (البته گاهی با تغییر فتحه و ضمه به کسره) مثال : عنه =عنو ، عنها = عنا ، عنهن = عنن ، همه : همی ، صخره : صخری ، قوه = ئوی ....
3-گاهی ح ابتدا تلفظ نمی شود مثال : حتی = تا !!!!!!
4- تلفظ کلماتی بر وزن faal مانند شمس با وزن fael
5-تبدیل ا آخر به ی مثال : الدنیا = الدنی
6- تبدیل علی به ع
-افعال حرف آخرشون سکون می گیره
8-قبل از افعال علی الظاهر به صورت بی قاعده معمولا ب میاد » مثال : یحکی = بیحکی
9-قبل از افعال مضارع (فکر می کنم استمراری) عم میاد مثال : یذهب = عم یذهب
10-قبل از ال ، ه میاد مثال : الارض = هالارض ، الله = هالله
11-مین به معنای چه کسی؟ شو به معنای چی ؟ بس (با کسره) به معنای اگرچه ، هلا به معنی الان ، اسا به معنای الان ، امبارح به معنای دیروز و.. به کار می رود...
12-ما فی شی به معنای چیزی نیست و هرچه جای شی قرار بگیره وجودش نفی می شه ، مثال : ما فی حدی = کسی نیست ، ما فی متلک یا لبنان = مانندی نداری ای لبنان ، ما فی هم = غمی نیست
13-مش نفی حالت می کند مثال : مش بس (با فتحه روی ب) = اصلا کافی نیست
14-جمع مذکر چه مخاطب و چه غایب مونث در نظر گرفته می شود ! مثال : عنا "رجال" ، متل جبال ، عم تشمخ بالعالی ، شمس "بایدیهن" مشعل ، بتضوی اللیالی....
15-نحن نحنا تلفظ می شود
16-ج کلا ژ تلفظ می شود
17-اصولا تمایل به ساکن کردن اعراب دارند که سماعی هست
\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\
چندتا تا نکته ریز که مونده بود....

اید (دست) اید تلفظ می شه {فرقش چیه؟ چشم بصیرت می خواد اولی ayd و دومی ed هست!!}

هذا ، هیدا و هذه ، هیدی تلفظ می شه (hayda-hayde)

"اکید" دقیقا معادل حتما خودمون هست

قریه زیاد معمول نیست و کلمه "ضیعت" به معنای روستا به کار می ره (بخوانید دی عت)

برای نشون دادن حالت بر خلاف ما به جای فعل از اسم استفاده می کنند و با مش هم همونطور که گفتم نفیش می کنند مثال "عجله دارم"=> انا مستعجل / "عجله ندارم" => انا مش مستعجل

"شویه" به معنای کم یا یه کم به کار میره (بخوانید شو وی یه)

"بدّ" به معنای خواسته هست و مثلا بدی میشه میخوام ، بدنا میشه میخوایم و.... توجه بفرمایید که نه مانند فعل بلکه به صورت اسم و با ضمایر ملکی صرف میشه

شو بیک یعنی چه ته ؟ و به جای ک هم میشه ضمایر گوناگون قرار داد (ی در اصل کسره ست)

شو بدّیک یعنی چی می خوای؟ و به جای ک هم میشه ضمایر گوناگون قرار داد (ی در اصل کسره است)

مشتاقت یعنی دلتنگ و اشتاقت هم مصدر فعلشه مثلا "دلم تنگ میشه" => "بشتاقت"

خلی مصدر فعل به معنای گزاردن هست مثلا "بذار همه دنیا بشنوه" => "خلّی کلّ العالم یسمع"
بعد اذنک میشه با اجازه
جایه یعنی در حال آمدن ، مثلا من دارم میام میشه انا جایه ، (جایه طبق قواعد بالا جایی تلفظ می شود)


سلام
صحبتهای سعد حریری را شنیدی چرند زیاد گفت اینهاکه می گویند درحال مذاکره با حزب لله هستیم پس این
اراجیف چی بود که به زبان اورد
یه سوال هم داشتم عکسی از شهید عماد مغنیه دیدم که در کرج بود به اتفاق مادر همسرش نوشته بود فاطمه جزینی هم پوشش حجابش وهم فامیلش شبیه ایرانی ها بود خانوده همسرش ایران زندگی کردند

پاسخ:

۲۷ بهمن ۹۳، ۱۵:۵۸
جزینی که حتما لبنانی هست. اما حجاب قدیم لبنان یک مقدار با الان تفاوت داره. درسته، قبلا حجاب روسری لبنانی بیشتر شبیه ایران بود تا الان.

سلام آقای علوی.
لطفاً درباره ی جبهه و درگیری های جدیدی که جدیداً در جنوب سوریه در جریانه روی وبتون هر اطلاعاتی ممکنه بزارید و بفرمایید چرا اینقدر جبهه ی خصم از این موضوع برآشفته و دستپاچه شدن.

پاسخ:

۲۷ بهمن ۹۳، ۱۶:۰۴
سلام
اطلاعات زیادی ندارم. در حد روزنامه ها. مطمئنا صهیونیستها از باز شدن مرزهای جولان (گولان) و تبدیل آن به مرزهای خطرناک که از آنجا به فلسطین حمله شود، بشدت در هراسند. از آنجا که عمق استراتژیک ندارند (عمق جغرافیایی لازم که پیشروی دشمن تا تاسیسات زیربنایی و شهرها را به تاخیر اندازد) مجبورند هر خطری را در نطفه نابود کنند. ترورهای مختلف در لبنان و ایران و سوریه و اقصی نقاط جهان به همین منظور است. اگر کسی واقعا عاشق مبارزه با اسراییل باشد و در این راه موثر باشد حتما ترورش می کنند.

ممنون از پاسختون.
توی نظرات یکی از پست ها دوستی از شهید "یوسف حلمی حلاوی" پرسیده بودن. می شه درباره ی این شهید و دلیل معروفیتش اگه چیزی می دونید بفرمایید؟

پاسخ:

۲۷ بهمن ۹۳، ۲۰:۴۸
سلام
نمیدونم دلیلش چیه. سنش خیلی کم بود. خیلی خوش تیپ و خوش چهره بود. شاید برای ایناست.

یاسر نیکوبیان

۲۷ بهمن ۹۳ ، ۲۲:۳۴
متشکر ولی بازم نشد!!!
مشخصا تو "الغالبون 2" بلال به ابو حسین میگه جدو و اونم جدو صداش میزنه و به ام حسین میگه ستی ،مثلا>> ابوحسین: {شفت هالصندین یا جدو اللی تحت قاطع التانی؟} بلال: { اَ ، یا جدو شایفها ! } ، یه سکانس دیگه>> بلال : {ستی !!! یا ستی!!} ام حسین : {بلال ! شو یا عمری؟ بدک شی یا ستی؟}
اصلا سوال من اینجاست که اگه ضمیر (ی) هست خوب باید به جفتشون بگه ، اگه (ه) یا در لهجه (و) هست بازم باید به جفتشون بگه.....

پاسخ:

۲۸ بهمن ۹۳، ۱۸:۱۰
جدی و جدو برای پدربزرگ به کار میره. جدو میشه پدرجان. خود پدربزرگه هم به بچه میگه جدو یعنی باباجانم یعنی اگر پدربزرگ من اسمش محمود باشه میگن محمود جدو محمود. منم بهش میگم سلام جدو. اونم به من میگه سلام جدو. کیفک جدو.
حالا مادربزرگم فرض کنیم وفا باشه. میگن محمود ستو وفاء. من بهش میگم سلام ستی. اونم میگه سلام ستی. امیدوارم دیگه واضح شده باشه. وگرنه مجبورم نقاشی  بکشم! :)

عااااااااالیییییی

من سه سال لبنان زندگی کردم، الحمراء روبروی پاساپارولا.

خیابون ساحلی، حسینیه حزب الله،سیده خوله، سیده حریسا.....
واااااااااای خداااااااا
اونقدر که اونا محبت داشتن ایرانیا نداشتن!
البته الان فکر کنم با برخورد ایرانیا با عربای میهمان، اوضاع کمی فرق کرده باشه

پاسخ:

۲۸ بهمن ۹۳، ۱۸:۱۹
احسنت کاملا درست اشاره کردید. متاسفانه هر لبنانی که ایران میاد به اندازه کافی ایران زده می شود! اخلاق مردم ایران خیلی بد شده.

یاسر نیکوبیان

۲۸ بهمن ۹۳ ، ۱۸:۵۵
آقا یه نقاشی واسه این بکشین :) من آخر نفهمیدم »گه (و) برای شخص ثالث به کار نمیره؟ مگه ِ(ی) برای متکلم نیست؟ این که چی میگن رو منم میدونم اینکه چرا میگن رو نمیدونم این رو هم شونصد و 60 بار..
اصلا سوال من اینجاست که اگه ضمیر (ی) هست خوب باید به جفتشون بگه ، اگه (ه) یا در لهجه (و) هست بازم باید به جفتشون بگه.....
اصلا سوال من اینجاست که اگه ضمیر (ی) هست خوب باید به جفتشون بگه ، اگه (ه) یا در لهجه (و) هست بازم باید به جفتشون بگه.....
اصلا سوال من اینجاست که اگه ضمیر (ی) هست خوب باید به جفتشون بگه ، اگه (ه) یا در لهجه (و) هست بازم باید به جفتشون بگه.....
..........................
با تشکر

پاسخ:

۲۸ بهمن ۹۳، ۱۹:۴۸

در این عکس دقت کن:

فرق اینجاست که متکلم با غائب فرق داره. یه بار میگه پدربزرگم یه بار میگه پدر بزرگش. جدو در فصیح معادل جده یعنی پدربزرگش. جدو در لبنانی معادل جدی یعنی بابابزرگم

کف کردی :)


یاسر نیکوبیان

۲۹ بهمن ۹۳ ، ۱۵:۱۸
حاجی این دهن من» : ([ [)
############# ^میزان واماندگی ^
متشکر

پاسخ:

۲۹ بهمن ۹۳، ۱۶:۳۰
در زبان لبنانی دنبال این نباش که قاعده بسازی و اصل عربی فصیح کلمه را پیدا کنی.

سلام علیکم
از آقا یاسر به خاطر آموزشی که گذاشتند تشکر می کنم
در خصوص جده و جدو هم همونطوری که فرمودید قاعده خاصی وجود نداره ما یک عمر بدون قائده جده و جدو گفتیم احتمال خیلی زیاد هم اصلش همینه
آقا پارسا
سری قبل فراموش کردم برای آموزش زبان از این لینک هم می تونی استفاده کنید 180 جلسه مکالمه فارسی و عربی خیلی می تونه کمک تون کنه
http://arabic.irib.ir/programs/776?page=9

فقط 14 تا صلوات یادتون نره


در خصوص عکس های راهپیمایی هم فکر می کنم برای تصویر اول همبستگی مردم با رهبری و برای عکس دوم هم آزادی مردم ایران مد نظر مسئول سایت و عکاس بوده، هرچند می توانستند عکس های بیشتری بگذارند.

احسنت به این همه احترام به مخاطب!!!! چقدر خوب جواب دادید. با این سوالاتی که ایشون پرسیدن ما که این زبان زبان مادریمونه گیج شدیم!!!!!

یاسر نیکوبیان

۰۱ اسفند ۹۳ ، ۱۹:۱۲
چشم انشاالله
مشکل اصلی این بود که احتمال نمیدادم که استثنی باشه برای همین هی جدو رو پدربزرگش معنی میکردم!!!! بعد جمله ضایع میشد....
ولی من هنوز تو کف اون نقاشیم در حد دستگاه حباب ساز!!!! مگه تو جواب نظر بیان امکان ارسال عکس اصلا وجود داره؟؟
شایدم کد وارد کردین؟؟؟

پاسخ:

۲ اسفند ۹۳، ۱۲:۳۳
بله عمتو خالو عمو خالتو همه به این شکل به کار میره.
در قسمت ارسال نظر می توان نظر را به شکل کد اچ تی ام ال وارد کرد. می روید داخل صفحه ارسال مطلب یا هر ادیتور دیگری، متن و عکستون رو می نویسید و به صورت کد مشاهده می کنید. کدها را در قسمت پاسخ به نظرات وارد می کنید. البته دکمه مشاهده کد را باید قبلش زده باشید. <> اولین دکمه از راست.

اقایاسرعزیز مطالبتونو خوندم خیلی عالی بود تقریبا 80درصد سوالاتی که داشتم و جواب گرفتم شما تو کدوم شهر ساکنی ؟اگه برات مقدوره شماره ای برام بفرست .میخوام بیشتر ازتون استفاده کنم ...........ادرس ایمیل من khadem133yahoo.com
من خیلی فورس ماژور باید عربی لبنانی یاد بگیرم

یاسر نیکوبیان

۰۲ اسفند ۹۳ ، ۱۵:۳۳
بازم مشکور آقا محمود
آقا علیرضا شما میتونید روی لینک وبلاگم که در قسمت بالا و سمت چپ همین نظر و به صورت کره زمین هست کلیک بفرمایید ، اگر چیزی بلد باشم در خدمتم
در ضمن برای تمرین المنار هم خوبه http://www.almanar.com.lb/manarlive.php

سلام.خیلی به صفحه ات سر میزنم.جالبه.همانطور که دوستان خدمتتون عرض کردند لطفا چند عکس و بیوگرافی شهید یوسف حلمی حلاوی را در یک پست قشنگ و جالب قراردهید انشا الله مورد استفاده ی همگان قرارگیرد.

پاسخ:

۴ اسفند ۹۳، ۱۹:۱۴
هنوز در اینترنت مطلب حتی دو سه خطی پیدا نکردم. 

سلام باخوندن این مطلب خ بخودم امبدوارشدم.فک نمیکردماینقدر تاثیرگذارباشیم.اقای علوی بنظرتون الانم مردم ایران روی مسلمونا تاثیرمثبت دارن؟ بعد شمو فک میکنید باوجود اینکه جامعه ایران داره ازمسیراصلیش دورمیشع هنوزامیدی هس؟ والو بعد توافق هسته ای بجای جوانید جوناامیدی حاکم شده تو محله ما.حالو واقعالبنانیها اخلاقشون بدترارقبل شدا باماها.خب خودشونم همچین ادمهای خودجوشی نیستن خ دیر باادم گرم میشن.خب ادم یکی دوبارکم محلی دید باهاشون سرد برهوردمیکنن تقصیذخودشونم هس

پاسخ:

۲۱ تیر ۹۵، ۱۲:۲۹
سلام. بله الان از دور هنوز الگوی خوبی هستیم. اما از اونجا که انقلابمونو تا ته دیگش صادر کردیم و برای خودمون چیزی نمونده، از نزدیک و از داخل، باعث تعجب و انزجار هم میشیم! خیلی از شیعه های خارج وقتی میان ایران از فساد اجتماعی و اداری و اقتصادی و خصوصا بدرفتاری مردم و کارمندان با اونها، گزیده و ناراحت از ایران می روند.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

LIBANIRAN

اطلاعات و اخبار مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری پیرامون لبنان
برای اطلاعات بیشتر به صفحه درباره پایگاه مراجعه فرمایید.

پربیننده ترین مطالب
پیوندها