افتضاح غذایی و بهداشتی در لبنان

افتضاح غذایی و بهداشتی در لبنان

لبنان کشور خیلی آزادی است. اینقدر آزاد که هیچکس به هیچکس کاری ندارد! مثلا دولت به کسانی که به مردم ضرر می رسانند کاری ندارد! چه آنها که نیرو و امکانات برای تروریستها در سوریه ارسال می کردند و چه تروریستهای غذایی! در لبنان افرادی هستند که امنیت غذا و محصولات خوراکی را به خطر انداخته اند.
چند سال قبل، پس از مسموم شدن همسر یکی از مسئولین لبنان بواسطه غذای رستوران، نگاه ها به رستوران ها و قصابی ها دوخته شد و پس از بررسی هایی که انجام شد مشخص شد بسیاری از رستورانها از گوشتهای فاسد استفاده می کنند.

حدود یک ماه است وائل ابوفاعور وزیر بهداشت لبنان حرکت بزرگی را آغاز کرده که از رستورانهای مختلف بازدید و نظارت به عمل آمده و آزمایش های بهداشتی انجام شده است. با انتشار این خبر که خیلی از رستورانها شرایط بهداشتی غیر قابل قبولی دارند و مثلا میکروبها و انگلهایی که منشا آنها مدفوع انسانی است در غذاها دیده شده چند رستوران پلمب شدند (وقتی کارگر و آشپز رستوران دستشان را پس از توالت نمی شویند). سپس کار به کشتارگاه ها هم کشیده شد. کشتارگاه بیروت غیر بهداشتی تشخیص داده شده و بسته شد. شرایط بسیار نامناسب و کثیف و نبودن سیستم سرمایش و قطعی برق و اضافه بر آن ها، کشتار غیر شرعی و وحشیانه حیوانات، دلایل بسته شدن آن بود. ظاهرا ذبح انجام نمی شده و با چاقو حیوان را ضربه می زدند تا کشته شود اما خونش در بدنش بماند تا وزن بیشتری داشته باشد.
با اینکه ذبح خارج از مسلخ (کشتارگاه) ممنوع است، در ضاحیه قصابی ها صبح خیلی زود جلوی مغازه خودشان یک گاو و یکی دو تا گوسفند می کشند و پس از پوست کندن و تمیز کردن، داخل مغازه می برند. البته برخی هم یک گوسفند می کشند که خون و پوستش جلوی در باشد و مردم تصور کنند گوشتهایش ذبح شرعی است اما بقیه گوشتهایش را از کشتارگاه غیر شرعی یا گوشت یخی برزیلی تهیه کرده است.
وزیر بهداشت لبنان اعلام کرده برای امنیت غذایی مردم تلاش خواهد کرد و از هیچ اقدامی فروگزار نمی کند. بازرسی های وزارت بهداشت به گوشت ختم نشده و کارگاه ها و کارخانه های لبنیات هم مورد توجه قرار گرفتند. یکی از خوشنام ترین کارخانه های لبنیات لبنان از شیر فاسد برای محصولاتش استفاده می کرده و اعلام شد در شیر، کرم و حشرات و در محطی کار موش وجود دارد. لذا آن را پلمب کرده و بستند.
در همین رابطه جالب است بدانید برخی از مغازه ها و تولیدی ها تاریخ مصرف روی اجناس را عوض می کنند. این فاجعه زمانی مشخص شد که یکی از فروشگاه های زنجیره ای معروف لبنان یک کارمندش را اخراج کرد. وی برای شکایت از فروشگاه مدعی شد به آنها یاد می دادند با وسایل و موادی تاریخ مصرف را پاک کرده و با یک دستگاه، تاریخ مصرف جدید بزنند.
همچنین یک فروشگاه معتبر دیگر به جهت آنکه اعلام شد گوشت و مرغ غیر بهداشتی داشته و در انبارهایش موش و حشرات وجود دارد، به بهانه سال میلادی جدید تخفیف های گسترده ای اعلام کرده و مغازه پر از جنس است! تا مردم جنس های قدیمی را بخرند و ببرند!
حرکت بزرگی که وزیر بهداشت لبنان آغاز کرده به اعتقاد برخی از مردم و کارشناسان، اولا بزرگتر از اختیارات و قدرت اوست و مشخص است که از جایی پشتیبانی می شود. دوم اینکه برخی ادعا می کنند حرکت او صرفا برای خود نشان دادن و مطرح کردن خود است و در دولتی که حتی کارهای معمول و روال اداری، به کندی انجام می شود، وی خودنمایی می کند. سوم اینکه این اقدام مختصر به وزارت بهداشت نمی شود. بلکه وزارتخانه های دیگری مثل صنعت، کشاورزی و وزارت کشور را هم در بر می گیرد. مثلا این وزارت خانه ها باید امکان برق رسانی و آب بهداشتی را فراهم کنند تا به خاطر بی برقی و گرما و آب غیر بهداشتی، محصولات به سرعت فاسد نشود.
از طرف دیگر طرحی توسط وزیر کشاورزی پیشنهاد شد تا واردات لبنیات ثبت شود و وارد کننده مجوز وزارت بهداشت دریافت کند.
اطلاع رسانی هایی که پس از آزمایشات و بازرسی ها انجام شد، مردم را نگران و خشمگین کرد. افتضاحی که در زمینه بهداشت و سلامت و امنیت غذایی در لبنان بوجود آمد نشان می دهد چقدر وجدان و اخلاقیات کم شده و در نبودن یک سیستم نظارتی قوی، از مردم سواستفاده شده است.

هر روز خبری از پلمب شدن یک رستوران یا کشتارگاه یا تهیه کننده مواد غذایی شنیده می شود. وضع بهداشت واقعا نابسامان بود و هیچ نظارتی بر آن نبود.

۱ ۰ ۱۱ نظر ۳۴۶۰ بار مشاهده

دیدگاه‌ها (۱۱)

آقا محمود با این پست نگران حالتون شدیم ...
اگر هنوز زنده اید این کامنت را هر چه سریعتر تایید کنید تا ما از نگرانی بیرون بیایم :)

پاسخ:

۱ دی ۹۳، ۰۲:۲۹
نترسید
زنده ایم
هرچند امثال ما فقیر فقرا گوشت و مرغ کم استفاده میکنن اما من به هوای لبنانم مشکوکم!

مسلمانی و بهداشت، محاله محاله .... الی آخر . قهقه

پاسخ:

۱ دی ۹۳، ۰۲:۲۸
رو آب بخندی! این فضاحت رو مسلمونا درست نکردن. دولت مسیحی و تجار عمده لبنان که مسیحی هستن ایجاد کردن. آب و برق رو هم همونا اصلاح نمیکنن. پس بیخودی چرت نگو.اسلام بهداشتی ترین دین هست. شما مغزت و چشمات رو شستشو بده و زبونتم آب بکش.

آره اوه آره...تو کالباس وسوسیس اینجا هم از نون خشک گرفته تا تاج خروس و پوست مرغ و شکمبه گوسفنده وسیراب شیردون گاو وهمه چیز قطی میکن محض اطلاع دوستان تاج خروس خو

سلام علیکم آقا محمود عزیز بدطور عصبانی شدی. حداقل در ذیل یک کامنت دیگه جواب میدادی نه به عنوان مدیر سایت.

پاسخ:

۱ دی ۹۳، ۱۴:۵۸
قضیه عصبانیت نیست. اهانت به اسلام و مسلمون ها از طرف اراذل و افرادی که خود را روشنفکر و فرهیخته میدونن اما از کمترین اخلاق انسانی هم به دور هستن برایم خط قرمز است. قبلا هم پیام بی ادبانه داشتند. منتشر نمیکردم.
تصور میکنم لازم بود به عنوان خود مدیر پاسخ بدهم تا امثال ایشان بفهمند هر جایی جای مزه پرانی و لجن افشانی نیست.

یاسر نیکوبیان

۰۱ دی ۹۳ ، ۱۳:۲۳
دمت گرم آقا محمود با جوابت به آقای الف ، دلم خنک....

اسلام دین زیبایی، پاکی و پاکیزگی، شرف، مردانگی، آزادگی، شجاعت، زندگی متمدنانه، عزتمندانه و شرافتمندانه و در یک کلام همه ی فضایل اخلاقیه.
دم آقا محمود گرم با پاسخ دندون شکنش. بنده خودم برخورد داشتم با این آدم های پرمدعایی که به قول دوستمون لجن پراکنی می کنن اون وقت خودشون به ابتدایی ترین اصول پایبند نیستن.

بله شما درست میگید بسیاری از فضایل واعمال اخلاقی به خاطر نداشتن الزام دینی هیچ جایگاهی در تعیین درستی یا نادرستی اعمال افراد جامعه ندارد واقعا داشتن خط قرمز در زندگی واجبه و من تا به امروز با تساهل در این مورد برخورد میکردم.
بله روشنفکری رفتار کردن بی سوادن که قادر به تشخیص سود و زیان خود نیستند، نتیجه ای جز بی اخلاقی و بی عفتی وترویج بی بندباری در تمام حوزه های فکرب و نظری وتجربی ندارد. که اسلام عزیز چه از لحاظ مبانی فکری وتاریخی نظری نقطه ای شده برای عرض اندام که هرکی افکاری که ناشی از غرب زدگی و روشنفکری نا آگاهی است در تمام شءون سیاسی و امور جامعه ومملکت داری واخلاق وخانواده فرزند داری وبهداشت را مشکلی پیش بیاید ناشی ار اسلام بداند واسلام را هدف قرار دهد.
واقعا بعضی افراد آبروی اهل نظر دادن رو میبرند .

شرف الدین

۰۲ دی ۹۳ ، ۰۱:۰۸
ظاهرا فعلا دور دور وزیر بهداشت هاست. تو ایران هم وزیر بهداشت داره مثل بولدوزر میره جلو!

اوه اوه صد رحمت به ایران .خدایا شکرت

سلام برادر
خیلی مطلب تکان دهنده ای بود!
این بنده هم یک مطلبی در باب اهمیت تغذیه در انسان، نوشته بودم که این لینکش است:
http://mosafere66.blogfa.com/post/437

التماس دعا

احمد موسوی

۲۵ مرداد ۹۵ ، ۲۰:۴۹
لبنان هر چی هست زیباتر از ایران و مردم با فرهنگ تری دارد دوست عزیز الان در ایران گوشت خوراکی بیمارستان ها فاسد است و به خورد بیمار میدهند، من به لبنان باز خواهم گشت،ان شا الله

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

LIBANIRAN

اطلاعات و اخبار مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری پیرامون لبنان
برای اطلاعات بیشتر به صفحه درباره پایگاه مراجعه فرمایید.

پربیننده ترین مطالب
پیوندها