جرج جرداق، عاشقی غریب، غریبی ادیب

جرج جرداق، عاشقی غریب، غریبی ادیب

جرج جرداق،

یک شاعر و ادیب لبنانی،

یک مسیحی اما عاشق مولای شیعیان کسی که بیش از بسیاری از ما نهج البلاغه را خوانده است. اقلا 40 دور!

در مراسم بزرگداشتی که ایران در بیروت برای وی ترتیب داد، اشخاص مختلفی صحبت کردند. یکی از آنها هادی جرداق، پسر جرج جرداق بود. سخنرانی او که همراه با چند خاطره جالب بود، با تشویق فوق العاده حاضرین همراه شد.

وی می گفت در نوجوانی به همراه پدرش کل اروپا را گشتند و چون پدرش از هواپیما واهمه داشت، با کشتی به این سفر رفتند. برایش جالب بود که بیش از نیم قرن پیش که نه شبکه اینترنت بود نه جی پی اس، پدرش اطلاعات فوق العاده ای در مورد شهر ها، اماکن مختلف و آداب و رسوم مردم آنجا داشت.

او تعریف کرد، یک بار دزدی به منزل ما زد و چون ما را نادارتر از خودش یافت و چیز بدرد بخوری پیدا نکرد کیسه اش را هم رها کرد و رفت.

یکبار پدر، شب که به خانه آمد از سر تا پا خیس بود. گفتیم چه شده؟

گفت: از قهوه خانه ای که در برج با دوستانم دور هم جمع می شویم بیرون آمدم. 15 قرش (یک صدم لیره) به گدایی که همیشه کنار در می نشست دادم. رفتم تاکسی سوار شوم دیدم هیچ پولی برایم نمانده. برگشتم به گدا گفتم چند قرش بده من به منزل بروم. فرادا دو برابرش را به تو می دهم. اما آن قالتاق قبول نکرد و نداد! لذا پیاده کل راه را آمدم و در زیر باران خیس شدم.

جرج جرداق در ایران شناخته شده تر از لبنان است. چرا که برای لبنانی ها عجیب نیست که یک مسیحی به فرد با عظمتی مثل مولای ما علی ابن ابی طالب علیه السلام توجه کند. اما در ایران عجیب است. از آنجا که اسم او در کتابها و نشریات ما آمده، خیلی از ما ایرانی ها وی را می شناسیم. با این حال او در لبنان غریب تر است تا ایران. در اواخر عمر خود هم گوشه عزلت خود نشسته بود و کسی خبری از او نمی گرفت. دنیا به قدری بر او سخت گرفته بود که وی برای گذران زندگی حاضر شده بود کتابخانه ارزشمند خود را بفروشد. حیف که مسئولان ما و شیعیان لبنان قبل از مرگش به او کم لطفی کردند. شاید اگر امام موسی صدر در لبنان حضور داشت، وی اینطور به سختی و مشقت نمی افتاد.

۰ ۰ ۴ نظر ۳۰۱۰ بار مشاهده

دیدگاه‌ها (۴)

بله چون ما به اسم شیعه هستیم.نه به عمل.
خدا یک جو از علی دوستی و علی شناسی همچین مسیحی رو به من شیعه بده.

بی نام و قابل انتقال به غیر

۱۷ آذر ۹۳ ، ۰۰:۲۳
این بنده خدا،نمیدونم چرا شیعه نشد؟ هر چی بود گوهر شناس خوبی بود،من که عربی متوجه نیستم از آهنگ و عبارات نهج البلاغه لذت میبرم.
راستی لقب جدید رئیس جمهور حسن جون به منتقدان :
تازه به دوران رسیده ها نگران نباشند!
تا آخر دولت به فحش ناموسی نرسه صلوات بفرست!

یاسر نیکوبیان

۱۷ آذر ۹۳ ، ۲۱:۴۹
بی نام جان خیلی جالبه .....
چون عبارات عربی ، بر خلاف فارسی همه بر مبنای اعراب وزن می گیرند و برای همین ریتم دار خوندنشون آشنایی نسبی با عربی می خواد ولی شما بدون دونستن عرب با ریتم می خونید....

سلام .من برای تهیه بروشوری به مناسبت عید غدیر برای دانشگاه، به کتاب امام علی جورج جورداق مراجعه کردم البته نتوانستم کامل بخونم اما بعضی قسمت های کتاب فوق العاده زیبا وعارفانه نوشته شده است .برای من همون لحظه این سوال ایجاد شد که چرا یک مسیحی که امام علی رو تا این حدزیبا شناختند مسلمان وشیعه نمیشن؟؟!!
نمیدونم چرا ...اما ما ایرانی ها افراد مهم وتاثیر گذاررو در روز های گرفتاری و نیاز به حمایت وتوجه تنها میذاریم واصلا نمیشناسیمشون اماهمین که میمیرن ویا به شهادت میرسن برامون عزیز میشن !!1مثل همین جر ج جرداق مثل شهید طهرانی مقدم و مثل شهید محمود رضا بیضایی و...

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

LIBANIRAN

اطلاعات و اخبار مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری پیرامون لبنان
برای اطلاعات بیشتر به صفحه درباره پایگاه مراجعه فرمایید.

پربیننده ترین مطالب
پیوندها