معرفی حوزه های لبنان  1- حوزه رسول اکرم

معرفی حوزه های لبنان 1- حوزه رسول اکرم

هرچند از قدیم الایام حوزه های نجف و سپس قم برای تربیت طلاب علوم دینی مشهور بودند و جوانان طالب علم دین، به نجف و قم سفر می کردند اما در لبنان هم مراکز و حوزه های کوچکی وجود داشت. در گذشته های دور که علمای بزرگ شیعه در لبنان حضور داشتند بسیاری از دهکده های جبل عامل علمای بزرگی به جامعه شیعیان تقدیم کردند. پس از سالهای ظلم و جور عثمانی و کشتار شیعیان، بسیاری از علما به کشورهای دیگر پناه بردند. آن زمان حوزه نجف اشرف بسیار معروف و علمی و تاثیرگذار بود. بعد از ظهور صدام و کشتار علمای شیعه و فشار بر حوزه و علما، علما و قدرت علمی حوزه به قم منتقل شد. 

هرچند حوزه های لبنان در صده اخیر به قدرت علمی و شهرت حوزه های نجف و قم نبوده اما توانسته به سهم خود، طلابی را تربیت کرده و لااقل مدارج اولیه را برای آنها فراهم کند. با ورود امام موسی صدر به لبنان، ایشان علاوه بر تمام خدماتش برای رفع محرومیت مردم، به مسائل حوزه و تربیت علمای دین توجه داشت. لذا نادی الامام الصادق را تاسیس نمود که بعد از چندی تبدیل شد به معهد الدراسات الاسلامیه، یعنی دانشکده علوم اسلامی. پس از تاسیس مجلس اعلای شیعیان لبنان، در راستای قانون مند کردن اقدامات مختلف در طایفه شیعه، قوانین و دستورالعمل هایی برای حوزه های شیعه تدوین کردند.

حوزه های زیادی در لبنان وجود دارند. مثلا حوزه سید محمد حسین فضل الله در ضاحیه، حوزه بعلبک، حوزه رسول اکرم برای برادران و حوزه سیدة الزهراء برای خواهران وابسته به جامعة المصطفی، حوزه امام علی، حوزه امام خمینی، و....

حوزه رسول اکرم در مراحل سطح یک تا پنج (دکترا و اجتهاد) دروسی ارائه می کند. دروس به عربی تدریس می شود و بین سن 18 تا 27 سال دانشجو می پذیرد. اولویت پذیرش برای قاریان و حافظان قرآن، اشخاص دارای قابلیت های شاخص و بالا، نمره بالا در امتحان ورودی، دانستن چند زبان بین المللی، مولفین کتب و فعالیتهای دینی و فرهنگی است.

برای اطلاعات جزئی تر به سایت این حوزه مراجعه فرمایید.

پ.ن: اطلاعات بیشتری رو ترجمه نکردم چون کسی که می خواهد وارد این حوزه شود باید زبان عربی را کامل بلد باشد. پس خودش سایت را زیر و رو کند بهتر است.

۰ ۰ ۶ نظر ۳۹۵۶ بار مشاهده

دیدگاه‌ها (۶)

سلام تو عکس بالا مود کربس را شناسایی کنید؟! شصت امتیاز

پاسخ:

۱۸ شهریور ۹۳، ۰۱:۰۷
زحمت نکشید. من حوزوی نیستم. عکس رو هم از اینترنت گرفتم.

سلام. با تشکر از مطلب شما.
ببخشید باز هم یک سوال: عکس العمل رسانه های لبنان نسبت به کسالت رهبر انقلاب چه بوده ؟ اصلا به نظر شما دلیلی داشت رسانه های ما این مساله را انقدر درشت کنند؟ من فکر میکنم ضرورتی نداشت... این عملکرد رسانه های ما فعالانه بوده یا منفعلانه؟

پاسخ:

۱۸ شهریور ۹۳، ۱۴:۴۹
سلام
من خیلی از رادیو تلوزیون اطلاع ندارم. شاید در حد یک خبر. اما در شبکه های اجتماعی به میزان محدودی منتشر شد. خصوصا بین بچه های حزب الله که دعا کردند.
به نظر من عملکرد دفتر ایشان مناسب بود.

چون من فکر می کنم دشمن تمام قد ایستاده تا نقش رهبری را در ایران تضعیف کند و با تضعیف شخصیت و شخص او نظام اسلامی ما را متزلزل کند. حالا چه دلیلی دارد ما بیان کنیم که رهبر عزیزمان در بیمارستان هستند تا شایعاتی را دشمن ایجاد کند و دشمن شاد شویم.

پاسخ:

۱۸ شهریور ۹۳، ۱۴:۵۱
بله درست است. اما صداقت و یکرنگی، یکی از نقاط مثبت رهبران ماست. سید حسن نصرالله هم وقتی کمرش را عمل کرد به مردم اعلام شد. این باعث می شود مومنان دعا کنند و این حجم عظیم دعا، فکر می کنم مفید و موثر است.

با تشکر
کاملا صحیح ... دعا جمعی مومنان خیلی مهم تر است.

اما من فکر می کنم علت رسانه ای شدن این خبر این بود که این ملت خبرساز دست به شایعات دیگری نزنند !! مشابه این قبلا اتفاق افتاده بود.

پاسخ:

۱۹ شهریور ۹۳، ۱۱:۵۰
هدف اصلی دشمنان ملت بودند نه خود ملت. البته بعضی از ملت هم گوششون به رسانه های دشمنه متاسفانه.

سلام  خسته نباشید ببخشید من درحوزه اسلام وفرق ضاله وهابیت تحقیق  میکنم  شنیدم عربستان بزرگترین انتشارات وهابی تولبنان زده  چرا گذاشتن بزنه. سوال دوم میشه اگر میدونید آدرس جایی داخل لبنان بدید کتب اهل سنت موجود ۳ برای من که قصداینه بیام اونجا کتاب تهیه كنم بفهمند شيعه هستم مشکل برام پیش میاد . ممنون خداحافظ

پاسخ:

۱ اسفند ۹۵، ۲۲:۵۶
سلام علیکم
اهل سنت لبنان و نخست وزیر آن که باید از اهل سنت انتخاب شود، از طرفداران عربستان هستند. هیچ عجیب نیست. خرید هیچ کتابی در اینجا مشکلی ندارد. خصوصا در نمایشگاه کتاب بین المللی بیروت. از همه دنیا انتشارات هست. آن موقع بیایید مشکلی هم نخواهید داشت.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

LIBANIRAN

اطلاعات و اخبار مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری پیرامون لبنان
برای اطلاعات بیشتر به صفحه درباره پایگاه مراجعه فرمایید.

پربیننده ترین مطالب
پیوندها