آنهایی که به حج می روند جاهلند؟! یا آنها که نمی روند؟

آنهایی که به حج می روند جاهلند؟! یا آنها که نمی روند؟

چند سالی است برخی افراد اشعاری برای خود ساخته اند و با بازنشر آن برای خودشان خوشند! ببینید:

دلخوش از آنیم که حج میرویم                   غافل از آنیم که کج میرویم

کعبه به دیدار خدا میرویم                          او که همینجاست کجا میرویم

حج به خدا جز به دل پاک نیست                شستن غم از دل غمناک نیست

و یا:

جهالـــــــــــت 
کاری کرد که پیرزن ایرانی گاو خود را بفروشد که مشرف مکه شود ! 
تا عرب از شتر به لامبورگینى واز چادر به برج رسد
و مردم ما سعادت را دودستی به اعراب تقدیم کنند
که شاید سعادت خود در دنیای دیگر یابند !!!
آیا میدانید خدا کجاست؟
خدا در قلب مادریست که برای مداوای فرزندش کلیه اش را میفروشد
خدا درقلب کودکیست که در همسایگی حاجی از فقر ناله میکند
و حاجی دربین عربها بدنبال خدا میگردد .؟؟!!

اما بشنوید از جهالت و شاید بهتر باشد بگوییم عداوت با خدا! برخی با ژست روشنفکری سعی می کنند جهالت خود را پنهان کنند. واقعا وقتی کسی مسلمان واقعی نیست و از احکام آن آگاهی ندارد و دنیا را وارونه می بیند، باید هم این شر و ورها را ببافد. شر و ورهایی که هیچ جمله ی آن با هیچ منطقی سازگار نیست.

اول از همه آنکه باید بدانیم طبق تمامی ادیان آسمانی، و طبق واقعیت این جهان، خدایی وجود دارد که خالق ما است. ذَلِکُمُ اللَّـهُ رَ‌بُّکُمْ ۖ لَا إِلَـهَ إِلَّا هُوَ ۖ خَالِقُ کُلِّ شَیْءٍ فَاعْبُدُوهُ ۚ وَهُوَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ وَکِیلٌ ﴿١٠٢انعام﴾ : این است خدا، پروردگار شما هیچ معبودى جز او نیست، آفریننده هر چیزى است. پس او را بپرستید، و او بر هر چیزى نگهبان است.

می دانیم واقعیت با سخن انسان عوض نمی شود. یعنی اگر روز باشد و ما بگوییم شب است، باز هم روز خواهد ماند. پس خدا و خلقت و جهان و مخلوقاتش با انکار انسان تغییری نخواهند کرد و تاثیری نخواهند پذیرفت.  

دوم آنکه حج یکی از احکام الهی است و کسانی که تسلیم خدا هستند باید این حکم را به درستی اجرا کنند. امام باقر علیه السلام فرمودند: بنی الاسلام على خمسة اشیاء، على الصلوة و الزکاة و الحج و الصوم و الولایة؛ اسلام بر پنج چیز استوار است، برنماز و زکات حج و روزه و ولایت - فروع کافى، ج 4 ص 62، ح 1 (در منابع سنی هم نقل شده)

مطمئن باشید کسی که حج نمی رود، به نماز هم اهمیت نمی دهد، به فقرا هم کمک نمی کند. اینها صرفا ژست و قیافه روشنفکرنماهای منافق است برای شبهه و اشکال وارد کردن به مسلمانان. همان طور که خدا از ما خواسته به حج برویم، دستور کمک به فقرا را هم داده. اصلا طبق نظام اقتصادی اسلام، اگر فردی مستطیع شود یعنی امکان مالی حج را پیدا کند، باید اهل خمس و زکات باشد و حق مردم را به آنها داده باشد. وگرنه مالش پاک نیست و نمی تواند با آن حج برود. ضمنا اگر همه، خمس و زکاتشان را بدهند دیگر کسی فقیر و گرسنه باقی نخواهد ماند. چون انسانها نظام خدا را درست اجرا نمی کنند، مشکل پیش می آید و یک عده جاهل هم سبب آن را حج عنوان می کنند!!!

ادعاهای بی اساس متن بالا در فروش گاو و مانند آن بسیار کودکانه و خنده دار است. حج فقط بر کسی واجب می شود که مستطیع شود. مستطیع بودن شرایطی دارد: یعنی پول داشته باشد که به حج برود (نه اینکه قرض کند یا وسایلش را بفروشد). خرجی زن و بچه اش در این مدت را داشته باشد. ضمن اینکه چون در گذشته سفر با چهارپایان بود و طول می کشید، کسی که بخواهد به حج برود باید اینقدر وضعش خوب باشد که این دو سه ماه رفت و برگشت او را به فقر و بدبختی نیندازد و کسب و کار آینده اش را خراب نکند.

سوم آنکه یا مسلمان هستیم یا نیستیم. با خدا نمی شود شوخی کرد. اگر مسلمان هستیم که حکم خدا را باید اطاعت کنیم و گریزی از آن نیست. الْحَجُّ أَشْهُرٌ‌ مَّعْلُومَاتٌ ۚ فَمَن فَرَ‌ضَ فِیهِنَّ الْحَجَّ فَلَا رَ‌فَثَ وَلَا فُسُوقَ وَلَا جِدَالَ فِی الْحَجِّ ۗ وَمَا تَفْعَلُوا مِنْ خَیْرٍ‌ یَعْلَمْهُ اللَّـهُ ۗ وَتَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَیْرَ‌ الزَّادِ التَّقْوَىٰ ۚ وَاتَّقُونِ یَا أُولِی الْأَلْبَابِ ﴿١٩٧بقره﴾ حجّ (واجب) در ماههایی معیّن است، پس هر که در این ماهها حج می‌گزارد بایست آنچه میان زن و شوهر رواست ترک کند و کار ناروا (مانند دروغ و بدگویی) را ترک کند و مجادله نکند، و شما هر کار نیک کنید خدا بر آن آگاه است و توشه (تقوا برای راه آخرت) برگیرید که بهترین توشه این راه تقواست و از من پروا کنید ای صاحبان عقل.

همان طور که از متن آیه ی قرآن مشخص است حج بر مسلمانان واجب می شود و عملی است انسان ساز و برای نزدیکی به خدا و انجام کارهای نیک. یکی از اعمال واجب حج، قربانی کردن است که گوشت آن میان فقرا تقسیم می شود. پس حج چیزی نیست که باعث فقر جامعه شود و خیر را از آنان بگیرد. برعکس، باعث خیر و برکت و روزی فقرا است. همانطور که می دانید صدقه و حل مشکلات مردم یکی از مهم ترین کارهایی است که خدا امر کرده است برای همین می بینیم امامان ما در هنگام عمره اگر کسی از ایشان پولی درخواست می کرد یا سوالی داشت و مشکلی داشت، اعمالشان را رها کرده و به مشکل او می رسیدند.

چهارم اینکه اعراب ثروتمند آیا از پول حجاج ثروتمند شدند یا از پول نفت؟ چرا دروغ؟ چرا تزویر؟ چرا مغلطه؟ ضمن اینکه تعدادشان چقدر است؟ آیا می دانید جمعیت عمده ی عربستان برخلاف تصور همه، فقیر هستند؟ و از تبعیض طبقاتی رنج می برند؟

پنج اینکه بیاییم منطقی باشیم. حساب کنید عربستان هر سال به چه تعداد ایرانی سهمیه حج می دهد؟ 75 هزار نفر آماری است که ذکر شده. در مقایسه با جمعیت بالای 70 میلیونی در کشورمان رقم پایینی است. برای فهم بهتر آن، باید بدانید کشور سه میلیونی کویت 14000 سهمیه حج دارد! (آمار تفکیکی حجاج کشورهای جهان)

خب حالا نگاهی به هزینه های حج داشته باشیم: غیر از سودی که کاروانها برای خودشان بر می دارند، هزینه های حج متشکل از هزینه هتل، هزینه حمل و نقل در عربستان، هزینه هواپیما و هزینه خورد و خوراک است. سوغاتی را جزو هزینه حج حساب نکنید. اینکه عموما کاروانهای ایرانی به دلیل حمایت و فشار دولت ایران بر عربستان، در بهترین و نزدیک ترین هتلها به حرم هستند، هزینه ی هتل را افزیش می دهد. متاسفانه غذاها هم منوهای شیک و گرانقیمت است. با این حال با وجود بوفه ی باز و غذاهای مختلف و آشپز ایرانی باز هم برخی غر می زنند! مسلمانان کشورهای دیگر، برخی حتی روی زمین می خوابند و هتل ندارند و غذایشان هم ساندویچ یا مواد غذایی است که از دکان ها تهیه می کنند. پس حج هزینه بر نیست. بریز و بپاش ایرانی ها هزینه بر است.

در مقابل نگاهی داشته باشیم به سفر های توریستی به اروپا و آسیا! چیزی که از دید این روشنفکرنماهای مخالف حج پنهان است. آنها که یا خود اهل این مسافرت ها هستند یا از طرفداران و آرزومندان آن، اصلا چنین سفرهای غیر ضروری را برای فقرا و گسترش فقر و نرسیدن کمک به فقرا مضر نمی دانند! به آمار زیر که بخش کوچکی از واقعیت است دقت کنید:

- بر اساس آمار رسمی ترکیه، یک میلیون و 500 هزار ایرانی در سال 2011 به ترکیه سفر کرده‌اند که گردشگران ایرانی بعد از آلمان، روسیه و انگلیس بیشترین گردشگران ورودی به ترکیه محسوب می‌شوند.

- ایران رتبه چهارم ورود گردشگر به ترکیه را داراست که درآمد حاصل از این گردشگران ایرانی برای ترکیه در سال 2011 رقمی معادل یک میلیارد دلار اعلام شده است. (حال هزینه سفر مالزی، تایلند!، دبی و غیره را اضافه کنید ببینید واقعا چقدر آدم نگران فقرا وجود دارد!)

- امروز سالانه ۵ میلیون نفر از کشور به کشورهایی سفر می‌کنند که مرکز فحشا است و عمده افرادی که می‌روند جز برای فحشا خارج نمی‌شوند و اگر حداقل هر مسافر هزار دلار هزینه کند سالیانه ۵ میلیارد دلار از کشور برای فحشا هزینه می‌شود. (یک آمار عجیب از مسافرتهای خارجی ایرانیان )

- بر اساس آمار خانوارهای ایرانی در تابستان 91 در مجموع نزدیک به 13 میلیارد و 436 میلیون تومان برای ویزا و عوارض خروج از کشور پرداخته اند! (هزینه بیش از 600 میلیارد تومانی ایرانی‌ها برای سفرهای خارجی) (فقط در تابستان 91!!!!)

روشنفکرنماهای جاهل، دادشان از هفتاد و پنج هزار نفر که به زیارت خانه خدا می روند درآمده اما از 480 هزار سفر فقط در تابستان 91 هیچ نگرانی و ناراحتی ندارند.

این کوتوله های فکری که دائما ژست حمایت از فقرا می گیرند، چنان داد حمایت از فقرا سر می دهند که با دیدن آمار فوق جا دارد از ناراحتی و نگرانی زخم معده بگیرند یا لااقل خودسوزی کنند!

حال سوال اصلی این است که چرا هیچ فرد و یا گروهی خواستار تعطیلی این سفرها و صرف هزینه های کلان آن که اصلا با هزینه های حج قابل مقایسه نیست، نمی شود؟

اگر در سایت ها و وبلاگ ها و شبکه های مجازی جستجویی اجمالی داشته باشید، متوجه خواهید شد که مطالب متعددی پیرامون مخالفت با حج نوشته شده است که همگی صرفا برای ترک این فریضه الهی تلاش می کند و از مسلمانان به دلائل مختلف خواسته شده است که این تکلیف الهی را ترک کنند.

بسیار جالب است بدانیم در روایات اسلامی یکی از فوائد مهم فریضه حج، رفع گرفتاری و  فقر از جامعه و همچنین توانگری افراد معرفی شده است که از جمله این روایات، دو روایت زیبا و شنیدنی از امام صادق علیه السلام است که می فرماید:

1 - ندیده ام که چیزی همانند مداومت بر زیارت این خانه چنان سریع توانگری بیاورد و فقر بزداید (امالی طوسی/694/1478)

2- امام صادق علیه السلام در پاسخ به عمار که عرض کرد من خودم را آماده کرده ام که هرساله به حج بروم یا مردی از افراد خانواده ام را با هزینه خود به حج بفرستم فرمود: آیا بر این کار مصمم هستی؟ عرض کردم آری، فرمود اگر چنین است یقین داشته باش که ثروتت زیاد خواهد شد و تو را نوید توانگری می دهم (ثواب الاعمال/70/40)

نکات مهمی را می توان از این دو روایت بدست آورد:

نکته اول: حج نه تنها سبب فقر نمی شود بلکه عاملی مهم برای توانگری افراد می باشد.

نکته دوم: آنچه در روایات مخصوصا در روایت دوم به آن تاکید شده است، توجه به این نکته است که نیت شخص سوال کننده آن است که یا خود به حج برود و یا فردی از خانواده خود که توانایی مالی ندارد را به همراه خود به حج ببرد.

نکته سوم: مسلم است وقتی حج حاجی مقبول می شود که او به فکر فقیران و نیازمندان جامعه باشد و از ثروتی که نصیب او می شود در راه رفع مشکلات و گرفتاری های جامعه استفاده کند. چنانچه این مسئله در حج امسال و توسط حجاج شهر های خوی و سلماس اتفاق افتاد و مبلغ 450 میلیون ریال از طرف مسافران سرزمین وحی به مستمندان و فقیران کمک شد. (خبر گزاری حج)

کلام آخر اینکه همیشه ی تاریخ کفار و منافقان و مسخره کنندگان بوده اند و سرنوشت خود را با چنین اعمالی به سیاهی کشیده اند. از سخنان آنها نه ناراحت می شویم نه خدشه ای در عزم و اراده مان وارد می شود. که مولا فرمود لا تستوحشوا فی طریق الهدی لقلة سالکیه یعنی از کمی رهروان راه حق مترس. خداوند توانایی و استطاعت حج به همه ی ما ارزانی دارد. آمین

۰ ۰ ۰ نظر ۳۳۱۶ بار مشاهده

دیدگاه‌ها

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

LIBANIRAN

اطلاعات و اخبار مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری پیرامون لبنان
برای اطلاعات بیشتر به صفحه درباره پایگاه مراجعه فرمایید.

پربیننده ترین مطالب
پیوندها