ماه مبارک رمضان در لبنان

ماه مبارک رمضان در لبنان

ماه مبارک رمضان همیشه حال و هوای دیگری دارد و جامعه ی اسلامی رنگ و بوی دیگری می گیرد. در لبنان هم به جهت آنکه از اکثریت مسلمان تشکیل شده ماه مبارک رمضان درخور توجه است. بسیاری از لبنانی هایی که در کشورهای خارجی زندگی می کنند در این ماه (که این سالها با تابستان همراه شده) به لبنان بر می گردند تا در کنار خانواده خود روزه بگیرند.

 

رمضان ماه تحول

رمضان بیش از آنکه ماه تحول روحی در مسلمانان لبنان باشد ماه تحولات دیگر است! در این ماه کل برنامه های مردم تغییر یافته و دید و بازدید های عصرانه تبدیل به افطاری و شب نشینی می شود. فروشگاه ها و بازارها ساعات کار خود را تا نیمه شب افزایش می دهند تا روزه دارانی که روزها استراحت می کنند، شب ها امکان خرید و بازارگردی داشته باشند. از یک ماه قبلِ رمضان، فروشگاه ها حراج های بزرگ می زنند تا برای عید فطر اجناس جدید بیاورند. این موقع بهترین وقت خرید در لبنان است. رستوران ها در مناطق مسلمانان تا یک ساعت قبل افطار فعالیت عمده ای ندارند و به تهیه سفارشات می پردازند. برای افطار، اول مقبلات و حمص و سالاد و سوپ خورده می شود و جلّاب نوعی شربت که از خرما تهیه می شود یا شربت قمر الدین، بعد از آن غذای اصلی سرو می شود. غذاهای خاصی برای ماه رمضان طبخ می شود مثل نوعی برنج و مرغ یا گوشت (کبسه). برخی هم با پیتزا و همبرگر و مرغ سوخاری افطار می کنند. بعضی از رستوران ها هنگام افطار آنقدر سرشان شلوغ است که باید از روز قبل جا رزرو کرد. شیرینی فروشی ها تقریبا از یک ساعت مانده به افطار شیرینی هایشان ته می کشد. انواع شیرینی های لبنانی که بعد افطار خورده می شود حلاوت و شیرینی خاصی برای روزه دار دارد. میوه و شیرینی بعد افطار از واجبات است. 

کبسه

 

قطایف (بخوانید اطایف)

 

رمضان ماه خرید

در طول ماه رمضان فروشگاه ها ساعات کار خود را تا نزدیک نیمه شب افزایش می دهند تا مشتریان بتوانند بعد از افطار به خرید بپردازند. خرید لباس عید از مهم ترین واجبات است. همانطور که ما ایرانیها برای عید نوروز لباسهای جدید می خریم و در آن روز به تن می کنیم، در کشورهای اسلامی هم حتما باید لباس جدید در روز عید به تن کرد.

 

رمضان ماه شب نشینی

عموما افطار که از اذان مغرب شروع می شود تا ساعاتی از نیمه شب با شیرینی و میوه و آبمیوه بدرقه می شود و در صورتیکه مهمان کسی باشید یا مهمان داشته باشید تا نیمه شب گرفتار هستید.

 

رمضان ماه سریالها

سریال های مصری در قدیم الایام طرفداران زیادی داشت. اما امروزه سریال های مختلف سوریه ای و ترکیه ای در ماه مبارک رمضان میهمان صفحه های روزه داران و شب زنده داران است! سریال هایی که شبکه های سعودی پخش می کنند مملو از داستان های طلاق و جنایت و تجاوز و خیانت است و واقعا روحیه ی عبادت و معنویت را در مردم افزایش می دهد! سریالهای سوریه ای هم عموما داستانهایی با مضامین پهلوانی و جوانمردی و در فضای عربی قدیم به نمایش می کشد. در هر حال آنقدر سریال می گذارند که کسی به عبادات نرسد.

 

 

رمضان ماه نیایش بندگان مخلص

در چنین مملکت و چنین فضایی جوانهای زیادی را در مساجد می بینید که سرگرم دعا و نماز و قرآن هستند و مظاهر دنیا آنها را نفریفته. همین جوان ها هستند که خالصانه و در راه آزادی وطنشان مقاومت کردند و حماسه ها آفریدند. خیلی ها اول به مسجد رفته و نماز می خوانند و بعد به منزل رفته و افطار می کنند. شبهای قدر در مساجد جای سوزن انداختن نیست و هرچند حسینیه ی سید الشهدا با تمام بزرگی اش پذیرای مومنان است اما باز هم جا کم می آید و دیر برسی جا گیر نمی آید.

 

رمضان ماه موسیقی و رقص!

بسیاری از خواننده ها و رقاصه ها در ماه رمضان هر شبی در یک رستوران یا تالار برنامه دارند و جالب اینکه برخی از آنها به مناسبت عید فطر برنامه های خاصی اجرا می کنند.

۰ ۰ ۲ نظر ۵۲۰۰ بار مشاهده

دیدگاه‌ها (۲)

تشکر از پست جالبتون.

سلام علیکم.
سوغات لبنان رو معرفی کنید بیزحمت.
بعد از ماه مبارک رمضان اوضاع لبنان(ماه شوال) چه طور میشود؟خصوصا از جهت قیمت ها برای خرید.
ممنونم

پاسخ:

۸ خرداد ۹۷، ۱۸:۳۸
علیکم السلام. عموما باقلوای لبنانی می خرند. خانمها روسری و لباس. بعضی صنایع دستی لبنان. بعد از ماه مبارک دو سه روزی تعطیلی عید هست. جشن و شادی و دید و بازدید و شیرینی خوران هست. از لحاظ قیمت و حراج و اینها، تغییری نمی کند. شاید گرانتر شود. یعنی حراجی ها و تخفیف های ویژه ماه مبارک رمضان تمام شود و قیمت ها عادی شود.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

LIBANIRAN

اطلاعات و اخبار مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری پیرامون لبنان
برای اطلاعات بیشتر به صفحه درباره پایگاه مراجعه فرمایید.

پربیننده ترین مطالب
پیوندها