عادتهای جالب و پسندیده در ازدواج لبنانی ها

عادتهای جالب و پسندیده در ازدواج لبنانی ها

 

لبنانی ها عادات و رسومات خوبی در امر ازدواج و برگزاری آن دارند که برای ما تازگی دارد:
در تعیین مهریه همانطور که قبلا هم گفته ام مهریه به صورت معجل و مؤجل گرفته می شود. یعنی مثلا یک مهریه مثل کلام الله مجید یا حج را باید داماد در اسرع وقت بدهد و دومی که سکه یا زمین یا پول است بعد از چند سال (که تعیین می کنند مثلا بعد 30 سال) می دهد و قبل آن عروس حق ندارد طلب کند یا به اجرا بگذارد! اصلا در لبنان مهریه به اجرا نمی گذارند (من ندیدم و نشنیدم) زنهای لبنانی مثل زنهای قدیم ما می گویند کی مهریه اش را دیده و کی گرفته؟
یک عادت بسیار خوب در میان لبنانی ها خرید وسایل منزل عروس و داماد است که هر کسی به اندازه وسعش یک وسیله را از قبل مشخص می کند و می گوید من تهیه می کنم. بعضی عروس دامادها هم می روند یک مغازه و لیست عروس تهیه می کنند (liste de marriage :لیست عروس به فرانسوی که تلفظ می شود لیست دو ماریاج). یعنی به مغازه دار لیست می دهند با اسم خودشان و می گویند ما این یخچال و این گاز و این اطو و این کولر و ... انتخاب کردیم، هر فامیلی از ما آمد لیست را بهش بده تا هر کدام را خواست بخرد. در این صورت لوازم گران را چند نفر روی هم پول می گذارند و با هم می خرند. مغازه دار هم یک کارت زیبا به آنها می دهد که به عنوان کادوی عروسی به عروس و داماد می دهند و مشخص می شود آنها یکی از لوازم لیست مورد نظر را به عنوان هدیه خریده اند. حتما توجه دارید که در لبنان داماد باید جهاز بدهد و برای همین این عادت خوب لبنانی ها کمکی است به جوانان برای تشکیل زندگی.
برخی هم داخل کارت عروسی می نویسند هدایای شما را به شماره حساب فلان می پذیریم. هر کسی بخواهد می رود و هر مقدار که درنظر داشته باشد به بانک می دهد و بانک هم آنرا می ریزد به حساب عروس و داماد و یک کارت تبریک به اسم واریز کننده صادر می کند تا در مراسم به عروس و داماد تقدیم شود .
نکته دیگر اینکه داخل کارت دعوت می نویسند عروس و داماد فلان تاریخ تا فلان تاریخ در فلان ساعتها پذیرای میهمانان هستند؛ برای کسانی که می خواهند بروند عروس و داماد را ببینند و هدیه ای ببرند و چشم روشنی بگویند. به این ترتیب عروس و داماد از کار و زندگی نمی افتند تا یکماه که هر کسی هر وقت روز دلش خواست بیاید و مزاحم شود!
اگر بخواهند بچه کوچک به عروسی نیاید در کارت می نویسند بهشت کودکان خانه شان است! یعنی بچه رو نیارید عروسی.
چیز دیگری که در کارت دعوت می نویسند این است: گل قبلا هماهنگ شده. یعنی شما گل نیاورید. خوب خیلی خوب است که به جای صرف هزینه برای گل، آنرا جور دیگری به عروس و داماد بدهند.
عادتهای بد هم دارند در عروسی مثل بلند کردن صدای موسیقی در حدی که اگر داد بزنید صدای خودتان را نمی شنوید و بعد عروسی باید حتما قرص سردرد بخورید!
۱ ۰ ۳ نظر ۵۰۲۹ بار مشاهده

دیدگاه‌ها (۳)

سلام
این عادات و رسوم هنوز پابرجاست؟

پاسخ:

۳۰ خرداد ۹۶، ۱۳:۰۸
لبنان در حال تحول هست و همونطور که ما به سمت غربی شدن و فرهنگ غرب پیش میریم اونها هم به سمت غرب پیش می روند و رسم های بومی کم کم کمرنگ شده و به سوی رسم و رسوم غربی گرایش می یابد

قشنگ بود


عروسی کوردها خیلی باحاله اما عیب نیست بگن کودک نیارید؟!!


ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

LIBANIRAN

اطلاعات و اخبار مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری پیرامون لبنان
برای اطلاعات بیشتر به صفحه درباره پایگاه مراجعه فرمایید.

پربیننده ترین مطالب
پیوندها