لبنان در یک نگاه

لبنان در یک نگاه

کشور لبنان با مساحتی برابر با 10452 کیلو متر مربع از غرب به دریای مدیترانه واز شرق به دو سلسه کوه موازی ختم شده است. این کشور علی‌رغم مساحت کوچک ولی از نظر فرهنگی و تاریخی دارای جلوه‌های منحصر به فردی می‌باشد که آنرا از سایر کشورهای جهان متمایز ساخته و چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند. از آبهای نیلگون دریا تا قله‌های پوشیده از برف و از دشتها‌ی خرم و سرسبز تا جلگه‌های خشک و عریان، از کوه‌های سربه فلک کشیده تا دره‌های عمیق و آبشارهایی که از دل کوه شکافته شده و جنگل‌های درخت صنوبر که بردشت حاصلخیز و تاکستان‌های انگور سایه انداخته است.
کشور لبنان علاوه برموقعیت خاص جغرافیائی و زیبائی طبیعت خود همچنین با داشتن ریشه در تاریخ فنی هزاران ساله دارد و وجود آثار باستانی به جای مانده از فینیقی‌ها (مخترعین حروف الفبا) وسایر آثار باستانی مؤید این نکته است که این منطقه مورد توجه تمدنهای بزرگ بشری بوده است ازاین‌رو شاهد تعدد و تنوع آثار باستانی در این کشور می‌باشیم. از یک طرف پیکره‌های فینیقی‌ها که در محراب و معابد رومیان آرمیده‌اند و از طرف دیگر قلعه‌های صلیبی در کنار مساجد وعبادتگاه‌ها مجد و عظمت حضور تمدنهای مختلف را در اذهان تداعی می‌کنند وشاهدی زنده بر تاریخ غنی و درخشان این مرز بوم می‌باشند.
موزه‌ ملی لبنان :
موزه‌ ملی لبنان در سال 1942 تأسیس شده است. آثار موجود در این موزه شامل مجموعة دیدنی از ستون‌های هرمی و همچنین آثار تاریخی مختلفی که از آرامگاه احیرام (پادشاه صور) کشف شده است می‌باشد .
در طبقه اول این موزه تفریباً حدود هزار نمونه از پیکره‌ها و مجسمه های متعلق به دوران ما قبل تاریخ و همچنین مجسمه‌های متعلق به عصر ممالیک نگهداری می‌شوند. در سالن اصلی موزه ملی، مجسمه‌های بزرگ مصری که در منطقه جبیل کشف شده است بچشم می‌خورد و در اطراف آن نیز مجسمه‌های کودکان و دیگر پیکره‌های سنگی نگهداری می‌شود. طبق افسانه‌های قدیمی این مجسمه‌ها و پیکره‌های کودکان جهت نذر به خدای خود (اله شمعون) در یک مکان جمع می‌کرده‌اند وبقایایی از آثار اله شمعون در منطقه صیدا دیده شده است.
شهر بیبلوس نقطة تلاقی تمدنها:
نمی‌توان بدون بازدید از شهر تاریخی بیبلوس (جبیل) به سیر وسیاحت در لبنان پایان داد. این منظقه با آثار باستانی منحصر به فرد خود حکایت از وجود تمدنهای مختلف در دوران قدیم دارد.
نام این منطقه در لیست اماکن تاریخی جهان در سازمان یونیسکو به ثبت رسیده است .
شهر تاریخی بیبلوس در حاشیة دریا قرار دارد وآثار تاریخی به جای مانده از دوره
کنعانیان را در خود حفظ کرده است. همچنین معبد فینیقی‌ها در این منطقه
قرار دارد . طبق شواهد تاریخی این شهر زادگاه حروف ابجد می‌باشد و نمونه‌هایی از این خطوط بروی آرامگاه پادشاه فینیقی احیرام کشف شده است .
بندر زیبای این شهر میزبان قایق‌های توریستی می‌باشد و وجود برج قدیمی در کنار دریا زینت بخش این شهر شده است.
از دیگر آثار تاریخی این منطقه می‌توان از کلیسای "مار یوحنا" نام برد. این کلیسا متعلق به قرن 13 میلادی می‌باشد در کنار این کلیسا نیز یک مسجد قدیمی قرار دارد . روبروی کلیسا موزه شمع قرار دارد که مراسم وآداب مردم این مرز بوم را به تصویر کشیده است.
همچنین کلیسای سنت ژان مارک در بیبلوس از دیگر اماکن مقدس و کلیساهای دیدنی محسوب میگردد.
بیروت:
شهر بیروت بارها مورد خشم طبیعت قرار گرفته و ویران شده است. وبه علت اینکه در کنار دریای دریای مدیترانه واقع شده است، بخشهایی از آن بارها زیر آب رفته است ولی هر بار زیباتر از قبل برخواسته است و رنگ تازه‌ای از حیات وطراوت را به رنگ‌های دلربای خود افزوده است.شهر بیروت ویژگیهای منحصر به فردی دارد این شهر همانند منظره زیبای رنگین کمان در آسمان آبی شهر از یک سوی نظارگر چهرة پر رفت وآمد و آمیخته با سر و صدا و از سوی دیگر نظارگر چهرة آرام و بدون هیاهو می‌باشد . مناظر زیبا و دیدنی شهر بیروت و همچنین محله‌های پر هیاهو و شلوغ این شهر بر حیات وزیبائی این شهر افزوده است وبدون شک بازدیدکنندگان نمی‌توانند در مقابل این همه تنوع و مناظر دینی‌های بیروت بی‌تفاوت باشند .
مسافرینی که از بیروت دیدن می‌کنند می‌توانند در یک خیابان و دوره‌گردی را با گاری خود در مقابل فروشگاه‌های شیک و زیبا مملو از کالاهای گران قیمت و یا در خیابان دیگر بناهای تاریخی و قدیمی را در کنار بر جهای سر به فلک کشیده مشاهده نمایند.
در کنار خیابان‌های آرام و ساکت بقایائی از آثار جنگ در شهر بیروت به نوعی خاطرات به یادماندگی از این جنگ در ذهن جهانگردان باقی می‌گذارد.
از مراکز زیبای بیروت، مرکز تجاری در وسط شهر می‌باشد به شکل زیبایی براساس آخرین روشهای روز جهان بنا شده است. خیابان‌های سنگفرش شده و مراکز زیبای منطقه همچنین بقایایی از بناهای تاریخی مانند گرمابه‌های متعلق به عصر رومیان به چشم می‌خورد. این مکان تاریخی در کنار آثار باستانی سرای کبیر (ساخته شده توسط عثمانی‌ها در سال 1849) قرار دارد .
در کمربندی شهر بیروت در کنار دریای مدیترانه اتوبان مناره (کورنیش المناره) به طول دو کیلومتر قرار دارد که مورد استفاده دوست‌داران ورزش و پیاده‌روی و دیگر اقشار مردم است. وجود خرده فروشان و گل‌فروشان در کنار منظره زیبای صخره‌های روشه بر تراکم و شلوغی این منطقه افزوده است.
با نگاه به آنچه که گذشت می‌توان گفت امروز شهر بیروت به یک مرکز مهم تجاری وبازرگانی در خاورمیانه تبدیل شده است و وجود ادارات و مؤسسه‌های دولتی و نیز استفاده بهینه از اعتبارات مالی در سیستم اقتصادی باعث شده است این کشور در لیست کشور‌های پیشرفته خاورمیانه قرار گیرد.
در موزه‌های ملی نیز مجموعه زیبایی از پیکره‌های سنگتراش سرهای گاو و همچنین قطعه‌های کاشیکاری شده شامل تصاویری مربوط به نحوه عبادت در دوران باستان بچشم می‌خورد. این موزه پس از جنگ مرمت و مجدداً افتتاح شده است.

 
غار جعیتا:
این غار یکی از جذاب‌ترین مکان‌های تفریحی لبنان است. در این غار مناظر زیبائی از سنگ‌های فسیلی و قندیلهای مخروطی که از سقف غار آویزان است و همچنین سنگهای کانی به شکل زیبائی در آمده‌اند چشم بازدیدکنندگان را خیره می‌کند.
غار جعیتا در سال‌های 1836 و 1946 توسط باستان شناسی از کشورهای فرانسه، آمریکا و انگلیس و لبنان (تا عمق 2000 متری) کشف شد. این غار دارای دو طبقة سفلی و علیا می‌باشد و تحت نظارت وزارت جهانگردی با امکانات رفاهی شامل قطار وتله‌کابین و راه‌اندازی سیستم نور پردازی در داخل غار آماده پذیرائی بازدیدکنندگان می‌باشد.

 
طرابلس عطر شرق:
شهر طرابلس به عنوان پایتختی در شمال لبنان و دومین شهر این کشور بعد از بیروت می‌باشد. این شهر در دوران گذشته شاهد شکوفائی و رونق اقتصادی بوده است و رایحه خوش شرق از بازارهای صنایع دستی این شهر که مملو از اشیای ارزشمند قدیمی است به مشام می‌رسد. خانه‌های زیبای کاشی‌کاری شده طرابلس معرف هنر زیبای معماری این منطقه است. از دیگر هنرهای مردم این منطقه باید از هنر زیبای ریسندگی، کارخانه‌های صابون‌سازی نام برد که با قهوه و بوی ادویه‌های مختلف در هم آمیخته است . آنچه که بیشتر در طرابلس شرقی جلب نظر می‌کند مساجد بزرگ و قدیمی آن است که بویژه در اوقات نماز مؤذنین مردم شهر را به عمق روحانیت خاصی می‌برند اکثر این مساجد به دورة ممالیک که در قرن 13 بر بیشتر امور کشور حکومت داشتند باز می‌گردد و این مساجد با سبک‌ معماری و هندسی کم نظیری بنا شده است. مهمترین آنها مسجد کبیر طرابلس است که توسط طاق دیس‌های زیبائی احاطه شده است. و همچنین می‌توان از مسجد طینال با درهای بزرگ و مسجد بُرطاسی نام برد. در این شهر همچنین مدارس آموزش قرآن کریم وابسته به مساجد فعال هستند که تاریخ آنها به دوره ممالیک باز می‌گردد. که از مهمترین آنها می‌توان از مدرسه القرطاویه با درب‌های ورودی مزین به ستون‌های مرمری نام برد.
در آستانة ورودی شهر طرابلس قلعه "ریمون دو سنت جیل" که مربوط به دورة حضور صلیبی‌ها می‌باشد. این قلعه بزرگ به طول 140 متر و عرض 70 متر از قلعه‌های بی‌نظیر در شرق می‌باشد و تا حال حاضر حفظ شده است و و در قرن 19 توسط عثمانی‌ها مرمت و بازسازی شده است .
بازدید از شهر تاریخی طرابلس بدون بازدید از حمام‌های ترکی (دایره‌ای) شکل آن کامل نخواهد شد. امروز تنها یکی از آنها به نام حمام العبد همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد.
عنجر: شهر اموی‌ها:
آثار و بقایای تاریخی "شهر امو‌ی‌ها " ومسجد بعلبک را امروزه می‌توان در بین آثار باقی‌مانده از دوره اموی‌ها در قرن‌های 7و8 در دره بقاع ملاحظه نمود. این شهر برخلاف مناطق تاریخی دیگر لبنان فقط دورة کوتاهی در نیمة اول قرن هشتم (دوره ولید بن عبدالملک) به خاطر موقعیت جغرافیائی خود شاهد رونق و شکوفائی به عنوان مرکز تجاری اصلی بوده است و بعد از چهل سال بدلیل جنگ‌هایی که بر سر خلافت صورت گرفته تخریب شد و در طول قرنهای بعدی در بوتة فراموشی سپرده شد.
این شهر در سال 1943 کشف و به عنوان یکی از مکان‌های تاریخی مورد توجه و بازسازی قرار گرفت. با کشف این شهر تاریخی، آثار جالبی در این منطقه کشف شد که امروزه جزء آثار تاریخی لبنان به ثبت رسیده است.
قلعة عنجر در مساحتی با صدهزار مترمربع توسط دیوارهای بلندی به ارتفاع 7متر محصور شده است و از ویژگیهای شهر عنجر استفاده از اشکال هندسی زیبای در ساخت آن می‌باشد.
 
صور :
تاریخ صور به هزاره سوم قبل از میلاد مسیح باز می‌گردد و نام آن در کتاب مقدس آمده است این منطقه در قدیم دارای دو بخش ساحلی و جزیره‌ای بوده است.
همچنین شهرت دیگر این منطقه، وجود کشتی‌های فینیقی بوده‌است که محموله‌‌هائی شامل شیشه، ارغوان و چوپ درخت منطقه ارز را در دریای مدیترانه جابجا می‌کرده است. این تجارب در قرن دهم قبل از میلاد و در زمان حکومت احیرام (پادشاه صور) از رونق خاصی برخوردار بوده است.
در مورد بخش ساحلی صور افسانه‌های قدیمی وجود دارد. صور در زمان قدیم دارای مجد وعظمت بود و مرزهای آن تا مستعمرات فینیقی‌ها در سواحل دریای مدیترانه مانند کارتاج و قادش کشیده شده بود. این سرزمین در طول تاریخ خود همواره مورد طمع بیگانگان و خارجیان بوده است بطوریکه پادشاه بابل "نبوخذ نصر" مدت 13 سال منطقه صور را به اشغال خود درآورد وبعد از آن اسکندر مقدونی در 332 قبل از میلاد به مدت 7 ماه آنرا تصرف نمود و این اشغال را به ساخت پلی بین بخش آبی و خشکی شهر صور پایان داد. با مرور زمان شهر به شکل فعلی آن و به صورت شبه جزیره در آمد. امروزه صور آثار تاریخی خود را حفظ کرده است و در بخش دریایی صور بقایای شهر رومیان به جای مانده است. همچنین کلیسای قدیمی متعلق به دوره صلیبی‌ها که در آن مراسم تاجگذاری پادشهاهان اورشلیم انجام می‌گرفت در این منطقه قرار دارد.
در بخش دیگر شهر صور مقبره‌های دستجمعی به همراه پیکره‌ها و قبرهایی مربوط به قرن‌های اول بعد از میلاد قرار داد. همچنین جاده 500 متری که میدان نمایش رومیان منتهی می‌شده است به عنوان آثار تاریخی همچنین در سال 1979 از سوی سازمان یونیسکو به عنوان میراث بشری به ثبت رسیده است.
جهانگردان می‌توانند ضمن بازدید از آثار تاریخی این شهر در رستورانهای لبنان با غذاهای لبنانی پذیرائی ‌شوند.
 
بیت الدین: کاخ پادشاهان
 
در مسافت کوتاهی از منطقه دیر القمر بیت الدین مربوط به قرن 19 قرار دارد که مناظر زیبائی از هنر معماری را به تصویر کشیده است . وجود ایوانهای بزرگ مملو از گل نیلوفر که توسط ایوانهایی با سبک معماری زیبا تزئین شده است بر ابهت قصر افزوده است.
قصر بیت الدین به عنوان یکی از بناهای زیبای تاریخی لبنان سالانه جهانگردان را به خود جذب می‌کند. این بنای تاریخی در زمان امیر بشیر شهاب دوم ساخته شده است و 30 سال ساخت آن زمان برده است.
درب مرمری و مرصع کاخ و همچنین آستانة آینه کاری آن به این قصر جلوه خاصی بخشیده است. این قصر اقامتگاه تابستانی رئیس جمهور لبنان نیز است ولی دربهای آن به روی مسافران و جهانگردان باز است و می‌توانند با رئیس جمهور دیدار و گفتگو کنند. این قصر در تابستان شاهد برگزاری جشنواره‌های هنری داخلی و بین المللی می‌باشد.

 

 
جشنواره‌ها و فستیوالها
کشور لبنان همواره پیشتاز در برپائی جشنواره‌ها و فیستیوالها هنری در خاور میانه بوده است و از این طریق به معرفی میراث فرهنگی خود به دیگر ملل جهان می‌پردازد. همچنین لبنان در تابستان پذیرای گروه‌های مختلف هنری از اقصی نقاط جهان است . این گروه‌های فرهنگی به اجرای برنامه‌های مختلف هنری بویژه اماکن و بناهای تاریخی مانند آثار تاریخی بعلبک، قلعه بیبلوس، قصر بیت الدین، میدان رومیان در صور و خان الافرنج در صیدا و مهرجان باغ در بیت مری (در بهار) می‌پردازند. نورپردازی با استفاده از تجهیزات نوری که به همت وزارت جهانگردی انجام شده بر جذابیت این برنامه‌های هنری می‌افزاید.
همچنین تابستان در لبنان شاهد برگزاری جشنواره محلی است در شهرها وروستاهای این کشور برگزار می‌شود.

 
قادیشا: دره مقدس
دره قادیشا از قرن اول میلاد مسیح مکانی مناسب برای زاهدان و عابدان مسیحی بوده است. از ویژگیهای این منطقه وجود غارهای حفر شده بر تخته سنگها است که توسط آبشارهای زیبا احاطه شده است و فضای روحانی توام با سکوت و آرامش عطر معنویت را در این منطقه منتشر می‌کند. و امنیت در این منطقه سبب شده بود تا بسیاری از عابدان و زاهدانی که تحت تعقیب بوده‌اند به این نقطه پناه آورند. از آثار تاریخی بجای مانده می‌توان از مجسمه‌های مومیایی شده و چاپخانه قدیمی مربوط به سال 1817 میلادی در دیرقزحیا نام برد. لازم به ذکر است اولین نسخة خطی حروف سریانی در این درة مقدس کشف شده است و این مکان به علت اهمیت تاریخی در لیست آثار باستانی جهان قرار گرفته است.

 
ارز: رمز جاودانگی لبنان
این منطقه با ارتفاعی برابر با 2000 متر از سطح دریا قرار گرفته است و وجود درختهای بلند و همیشه سرسبز صنوبر بر طبیعت این منطقه زیبایی خاص بخشیده است چوپ درختان منطقه ارز در طول تاریخ مورد توجه و اهتمام دیگران بوده است و در دوران صلیبی‌ها بسیاری از درختان این منطقه قطع و به مصر و دیگر مناطق در حاشیه دریای مدیترانه انتقال داده می‌شده است. پادشاه سلیمان برای ساختن مجسه هیکل سلیمان در اورشلیم تعداد زیادی از چوپ این درختان را از شاه صور درخواست نمود و همچنین مصریان باستان‌ برای ساختن کشتی‌های خود از چوب این درختان و برای مومیایی کردن اجساد از روغن این درختان استفاده می‌کردند. به علت قطع مستمر درختان در این منطقه تعداد آنها بشکل نگران کننده‌ای کم شد و از جنگل پوشیده‌ای که کاملاً منطقه جبل لبنان را پوشانده بود تنها جنگلهای محدوی امروزه در مناطق جاج و تنّورین و إهدن و الباروک و معاصر الشوف باقی ماند و امروزه معروفترین آنها جنگل ارز در بشری است که شامل درختانی با ارتفاع 30 متر که به قطر برخی از آنها به دهها متر می‌رسد. در زمستان این منطقه زیبایی خاصی دارد و غالباً پوشیده از برف سفید است. در جنگل أرز بشری پیست اسکی وجود دارد که مجهز به بهترین امکانات و تجهیزات است.
بعلبک: شهر خدایان
در شرق کشور لبنان و بین دو سلسله کوه درة بقاع قرار دارد که یکی از نادرترین آثار تاریخی جهان را در خود نگهداری می‌کند. قلعه بعلبک در واقع شهری با ریشه‌های تاریخی فنیقی می‌باشد، ولی مجد و عظمت این شهر بعد از اشغال آن توسط اسکندر بزرگ شناخته شد و او نام هیلیوبولیس یا شهر آفتاب را برا آن نهاد.
این شهر در دوره حاکمیت رومیان جایگاه خود را بازیافت و به محلی برای عبادت خدایان تبدیل شد و مجموعه‌ای از مجسمه‌های زیبا و بزرگ در آن نگهداری می‌شد.
مجموعة آثار باستانی بعلبک به سه معبد اصلی تقسیم می‌شود که هر کدام دارای انداز‌ه‌های مختلفی می‌باشند. اولین معبد ژوپیتر نام داردکه بزرگترین معبد است و آثار تاریخی آن کمتر حفظ شده است و ساخت این معبد در دوره امپراطوری اگوستس در ابتدای قرن اول میلادی شروع شده است و ساخت آن در حدود نیم قرن و در دوره امپراطوری نیرون به پایان رسید. این معبد دارای مساحتی به طول 88 متر و عرض 48 متر و بر 54 ستون بنا شده است که ارتفاع یکی از این ستونها 22 متر بوده است و امروزه تنها 6 ستون از این بنای تاریخی و منحصر به فرد باقی مانده است. معبد دوّم معبد باخوس است که در قرن دوّم میلادی بنا شده است و امروزه اکثر آثار آن باقی مانده است. پله‌های بزرگ آن منتهی به دربهایی می‌شود که با مجسمه‌های سنگتراش آلهه‌ها تزین شده است.
معبد سوّم فینوس یا (خدای عشق) می‌باشد که در نیمه قرن سوم میلادی به صورت دایره شکل بنا شده است و به شکل گوهری زیبا هنر حضور معماری عصر رومیان را به تصویر کشیده است.
جهانگردان در شهر بعلبک همچنین مسجد جامع اموی را که معماری زیبای آن به قرن هشتم باز می‌گردد بازدید می‌کنند و به دلیل اهمیت تاریخی بعلبک سازمان یونسکو این مسجد را در لیست میراث تاریخ بشری ثبت نموده است.

 
صیدا: گنجینه تاریخ:
تاریخ صیدا به چهار هزار سال قبل از میلاد باز می‌گردد. این شهر شاهد فراز و نشیبهای زیادی در طول تاریخ طولانی خود بوده است و همانند شهرهای فنیقی دیگر در لبنان مورد اشغال یونانی‌ها، رومی‌ها، عرب‌ها، صلیبی‌ها وعثمانی‌ها قرار گرفته است.
شهر صیدا وارث آثار تاریخی بسیار مهمی از صیدون قدیم می‌باشد که برخی از آنها همچنان باقی مانده است. مهمترین این آثار قلعه دریایی است که پایه‌های آن در شنهای دریا قرار دارد و توسط پل قدیمی به خشکی متصل می‌شود و از عهد صلیبی‌ها تاکنون در برابر امواج دریا و باد مقاومت کرده است. در این دوران صیدون تابع سرزمین اورشلیم بود و در آن قلعه‌ای به‌نام لویس نهم بود که امروزه تنها دیوارهای آن باقی مانده است.
همچنین امروزه برخی آثار مربوط به دوره عثمانی‌ها در صیدا باقی مانده است که مهمترین آنها خان افرنج که تاریخ آن به قرن 17م. باز می‌گردد. این مکان محلی برای اسکان قافله‌هایی بوده است که از این شهر عبور می‌کردند. همچنین مسجد کبیر صیدا که قلعه‌ای بزرگ و با دیوارهای بلند در دوره صلیبی‌ها توسط جمعیت قدیس یوحنا بنا شده است سپس در عهد ممالیک به مسجد تبدیل شده است. صیدا با بازارهای زیبایش که تاریخ آنها به قرون وسطى باز می‌گردد متمایز می‌شود وخطوط زیبای دستنویس همچنان بر دالانهای آن باقی مانده است.
همچنین باید از معبد الاله أشمون که تاریخ آن ریشه در تمدن فنیقی دارد نام ببریم که دارای حوض‌های مختلف است و برای اشفای بیماران از آن استفاده شده است وتصاویری از کودکان در آنجا کشف شده است در موزه ملی نگهداری می‌شوند.
در مقابله قلعه دریایی، ساختمان قدیمی وجود دارد که امروز توسط وزارت جهانگردی لبنان به استراحتگاه تبدیل شده است واز بازدیدکنندگان با انواع غذاهای دریایی پذیرایی می‌نماید.

 
روستایی از یاقوت:
اگرچه لبنان به وجود آثار تاریخی آن شهرت یافته است اما این از زیبایی‌های روستاهای لبنان با آجرهای قرمز آن نمی‌کاهد. این روستاها واقع شده در دامنه کوهها، معرف تاریخ طولانی لبنان می‌باشند.
از میان روستاهای لبنان می‌توان به روستاهایی مانند بیت شباب که با زنگهای آویزان آن، ریشا با خانه‌های قدیمی و سنتی آن، بسکنتا با مناظر برفی آن جزین با آبشارهای مشهور آن، دیرقمر با کاخهای مجلل، بشری با مناظر شگرف و زیبای آن (روستای جبران خلیل جبران) و رأس المتن با درختهای صنوبر و بلند قامت آن اشاره نمود.
اما در مناطق ساحلی لبنان، جهانگردان می‌توانند در روستاهایی مانند «عمشیت» بهتماشای دیوارهای بلند تاریخی آن و در روستای بترون به بازدید از کلیساهای قدیمی و سایر آثار تاریخی آن بپردازند. همچنین در بازار قدیمی «ذوق مکائیل» می‌توان منسوجات و صنایع دستی خریداری نمایند و یا با تله‌کابین در شهر جونیه از ساحل دریا تا قله کوه و در نزدیکی مجسمه حضرت مریم در کلیسای حریصا سفر نمایند. روستاهای دشت بقاع همچون کینخا،‌ الدکتوره،‌ المناره، عین حرشا و کامداللوز دارای مناظر بسیار زیبا و دیرینی می‌باشند.

 
ورزش در دل طبیعت:
وجود باشگاه‌های ورزشی و سالن‌های بدنسازی متعددی در نقاط مختلف لبنان پذیرای ورزش دوستان است بطوریکه جهانگردان می‌توانند به انواع بازیهای دلخواه خود از جمله تنیس،‌ شنا و گلف بپردازند.
لبنان با برخورداری از طبیعت و آب و هوای ممتاز خود در ردیف کشورهای سیاحتی جهان قرار دارد بطوریکه جهانگردان می‌توانند در کمتر از یکساعت بعد از اسکی در دامنه کوههای برفی (طی سه ماه اول سال میلادی)، در شرایط آب و هوای مطبوع و خنک به سوی ساحل به فعالیتهای ورزشی دریایی در مناطقی مانند جیه، صور وأنفه بپردازد. کشور لبنان دارای چند پیست اسکی مجهز به آخرین امکانات و تجهیزات روز می‌باشد. این پیست‌های اسکی در مناطق ارز، اللقلوق، فاریا، فقرا، باکیش، الزعروز قرار دارند. همچنین علاقمندان به غواصی می‌توانند در منطقه خلده از آثار زیردریایی باقی مانده از جنگ جهانی دوّم در زیر دریا بازدید کنند و همچنین قسمتی از آثار تاریخی شهر صور نیز در زیر دریا قرار دارد که می‌تواند مورد توجه جهانگردان قرار گیرد.

 
آشپزخانه لبنانی:


از ویژگی‌های دیگر لبنان برخورداری از آشپزخانه غنی، متنوع و لذیذ است.
غذاهای لبنانی جزء خوشمزترین و بی‌نظیرترین غذاهای دنیا می‌باشند. سفره لبنانی به داشتن تنوع شهرت دارد. در این سفره سبزیجات،‌ حبوبات، انواع لقمه‌ها و از برخی غذاهای سنتی مانند حمصّ، متبّل، تبوله، ورق العریش، لبنه،‌ فتوش، سمبوسه، کبه و. . . همچنین غذاهای دریایی و گوشتی، شیش طاووق و کفته می‌توان نام برد. میوه‌های متنوع مانند پرتقال، سیب، موز،‌ گیلاس، خرمالو، توت، انار، بادام و آلو همچنین شیرینی‌های متنوع مانند باقلوا، زنود الست،‌ السنیوره و غیره و شیرینی‌هایی که با پسته تهیه می‌شود همچنین پنیر و بستنی سنتی لبنان را نباید از قلم انداخت.

درپایان صرف غذا از میهمانان با قلیانی با طعمهای مختلف و یا فنجان قهوه سفید (شامل گلاب و آب‌گرم و یا قهوه سیاه (قهوه ترکی) پذیرایی می‌شود. برخی نیز به جای این غذاها که وقت زیادی می‌گیرد علاقمند هستد ساندویچ‌هایی مانند منقوشه و لحم بعجین،‌ فلافل و شاورما میل نمایند که طرفداران زیادی نیز در بین لبنانی‌ها دارد.
در کنار رستورانهای لبنانی، که غذاهای لبنانی عرضه می‌نمایند جهانگردان می‌توانند انواع غذاهای خارجی مانند غذاهای چینی، ایتالیایی، فرانسوی و آمریکایی، تایلندی نیز سفارش بدهند.
۱ ۰ ۱ نظر ۶۰۰۴ بار مشاهده

دیدگاه‌ها (۱)

سلام علیکم چرا طرز درست کردن غذا ها رو ننوشتید؟ لطفا برای ما بگذارید

پاسخ:

۲۶ آبان ۹۳، ۱۴:۵۲
سلام
چون من نپختم که ☺
چشم ان شاءالله در آینده

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

LIBANIRAN

اطلاعات و اخبار مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری پیرامون لبنان
برای اطلاعات بیشتر به صفحه درباره پایگاه مراجعه فرمایید.

پربیننده ترین مطالب
پیوندها