می خواهید در دانشگاه های لبنان درس بخوانید؟

می خواهید در دانشگاه های لبنان درس بخوانید؟

دانشگاه های لبنان

دانشگاه آمریکایی بیروت یکی از قدیمی ترین دانشگاه های خاورمیانه است. این دانشگاه در سال 1866 توسط میسیونرهای مسیحی آمریکایی در لبنان و سوریه تاسیس شد. ساختمان های سنگی زیبای آن بین خیابان الحمراء و خط ساحلی قرار دارد که از نقاط دیدنی شهر بیروت هستند. زبان آموزشی انگلیسی است و غیر از امتحان علمی باید در آزمون زبان هم نمره لازم را کسب کنید. بیشتر رشته های علوم انسانی و مهندسی در این دانشگاه در مدارج مختلف تدریس می شود. اقساط این دانشگاه بسیار گران و تقریبا مثل هزینه دانشگاههای آمریکاست.
 
دانشگاه الجامعة الاسلامیة فی لبنان هم که به همت مجلس شیعیان لبنان تاسیس شد یکی از دانشگاه های مهم خاورمیانه است و دانشجویان لبنانی و دیگر اعراب در آن به تحصیل مشغولند و با بعضی دانشگاه های ایران سند همکاری امضا کرده است. زبان تحصیلی عربی می باشد که در چند واحد درسی باید به زبان انگلیسی امتحان داد. اقساط آن در حدود دانشگاه آزاد خودمان است.
 
دانشگاه دیگر ال آی یو (LIU) یا دانشگاه بین المللی لبنان می باشد. این دانشگاه در سال 2001 تاسیس شده و دارای دانشکده های داروسازی، هنر و علوم، مهندسی، تجارت و آموزش است.
 
دانشگاه هایگازیان که دانشگاه خصوصی مهم و معروفی است هم در خیابان الحمراء واقع شده و پذیرای دانشجویان است. زبان آموزشی انگلیسی می باشد و خودشان آزمون می گیرند. در صورتیکه ایلتس داشته باشید دیگر نگرانی وجود ندارد. اقساط آن کمتر از دانشگاه آمریکایی است ولی قابل توجه است.
 
دانشگاه اللبنانیة که دانشگاه دولتی و ملی و تقریبا مجانی لبنان است زیر نظر وزارت تربیت لبنان قرار دارد. سطح علمی این دانشگاه بسیار بالاست و برای ورود به بیشتر رشته ها امتحان ورودی برگزار می شود. زبان آموزشی در بعضی رشته ها عربی و در بعضی انگلیسی و در بعضی فرانسوی می باشد. دارای دانشکده های زیر است: علوم و فناوری و بهداشت و درمان، علوم انسانی و علوم اجتماعی، دانشکده مخصوص سطوح دکتری.
 
دانشگاه الحکمة مخصوص مسیحیان و معارف دینی مسیحی است که رشته های علوم انسانی غیر معارف هم دارد.
 
دانشگاه العربیة المفتوحة دانشگاه دیگری است که در لبنان وجود دارد. این دانشگاه در برخی دول عربی مانند کویت مشغول به کار است که شعبه ای هم در لبنان دارد. دانشکده های مطالعات بازرگانی، مطالعات کامپیوتر، مطالعات انگلیسی و مطالعات آموزش و پرورش از جمله قسمتهای آن است.
 
دانشگاه مهم دیگری که در لبنان هست دانشگاه سنت جوزف یا یوسف مقدس یا یسوعیه است. این دانشگاه به زبانهای عربی و انگلیسی و فرانسه تدریس می کند. دارای دانشکده های علوم دینی، علوم پزشکی، علوم و تکنولوژی، علوم اجتماعی و علوم انسانی است.
 
دانشگاه آزاد خودمان در لبنان به زبان عربی فعالیت می کند اما مدرک آن برای وزارت تربیت لبنان هنوز معتبر نیست و دانشجوی ایرانی خیلی کم و سخت و بوسیله کنکور می گیرد.
تعداد زیادی دانشگاه خصوصی کم اهمیت و با درجه علمی پایین وجود دارد که خیلی کسی سراغ آنها نمی رود.
دانشگاه المعارفجدیدا دانشگاه المعارف در لبنان تاسیس شده که رشته های مختلفی دارد. زبان آموزشی آن انگلیسی و عربی است و دارای دانشکده های ادیان و علوم انسانی، مدیریت، رسانه و هنر می باشد. سیستم آموزشی ترمی واحدی است. ترم پاییز تا آخر ماه آگوست برگ تقاضای ثبت نام دریافت می کند. ثبت نام در هفته اول سپتامبر است و هفته دوم درسها آغاز می شود. ترم بهاره در هفته اول فوریه ثبت نام می کند، و هفته دوم درسها آغاز می شود. ترم در هفته دوم ماه ژوئن پایان می پذیرد. برای ثبت نام باید مدرک خود را در وزارت علوم لبنان معادل کنید. یادتان باشد باید کارنامه دو سال آخر دبیرستان هم همراه دیگر مدارک باشد. تکمیل فرم ثبت نام صرفا از طریق سایت این دانشگاه انجام می شود. از آنجا که این دانشگاه جدیدا تاسیس شده معلوم نیست ارزشگذاری مدرک آن در وزارت علوم ایران به چه شکل هست.
 
در مورد بورسیه باید عرض کنم که اطلاع خاصی ندارم. اینکه وزارت علوم کسی را بورسیه کند آنهم برای دانشگاهی در لبنان به نظرم بعید به نظر می رسد بخصوص با سیاستهای جدیدی که آن وزارتخانه در جذب دانشجویان در داخل ایران به کار برده است. اما اینکه خود دانشگاه کسی را بورس کند حرف دیگری است. عملا غیر از دانشگاه امریکایی که می توان از طریق اینترنت مکاتبه کرده و مدارکتان را که ترجمه شده باشد برایشان ارسال کنید دانشگاه های دیگر باید حضوری نسبت به پذیرش و ثبت نام اقدام کنید و شرایطشان را که ممکن است هر روز عوض شود جویا شوید. کلا در لبنان کار اداری بسیار کند و سخت انجام می شود و هر روز باید آن را پیگیری کنید. ثبت نام در دانشگاه های لبنان بخصوص آنها که پول می گیرند بسیار آسان است و به راحتی پذیرش می کنند. فقط باید مدرک دیپلم و اگر مدارک بالاتر دارید همه را ترجمه و ممهور به مهر سفارت ایران کرده سپس در وزارت خارجه لبنان تایید شود و بعد به وزارت تربیت تحویل دهید تا معادل کنند.
۱ ۰ ۱ نظر ۶۰۷۷ بار مشاهده

دیدگاه‌ها (۱)

سلام خواستم بپرسم وانشگاه فنی حرفه ای لبنان نداره درسته؟؟

پاسخ:

۱ آبان ۹۶، ۱۱:۱۳
سلام. دانشگاه ها و کالج های خصوصی هست که مباحث علمی و تکنولوژیک را دنبال کنند. کسانی که در فنی و حرفه ای درس می خوانند، می توانند پس از دریافت مدرک به دانشگاه بروند. ساز و کار دقیق آن را نمی دانم. اما تصور می کنم بتوانند لیسانس مهندسی بگیرند.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

LIBANIRAN

اطلاعات و اخبار مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری پیرامون لبنان
برای اطلاعات بیشتر به صفحه درباره پایگاه مراجعه فرمایید.

پربیننده ترین مطالب
پیوندها