تهدید نظامی عربستان توسط حزب الله

تهدید نظامی عربستان توسط حزب الله

دیروز سعد حریری نخست وزیر سابق لبنان حملات یمن به عربستان را محکوم کرد. او با چشم بستن بر جنایات عربستان در قتل عام و کشتار مردم غیر نظامی و کودکان یمن با بمباران و قتل عام شمار زیادی از آنها به علت محاصره و تحریم سوخت و دارو و مواد غذایی، از عربستان دفاع کرد. اما نگاهی بیاندازیم به وقتی که عربستان اشک حریری را درآورد.
وقتی سعد حریری در سفر به عربستان، به ناگاه در تلوزیون استعفانامه خود را تقدیم کرد و در آن به ایران و حزب الله حمله کرد، همه شوکه شدند. هرچند سعد حریری از قبل در خط مقابل حزب الله قرار داشت اما بیانیه شدید اللحن وی فرای خط مشی عادی و تحولات سیاسی موجود بود. کم کم با تحلیل فیلم مزبور و قطع ارتباط او با خانواده و مقامات لبنان، فرضیه گروگان گرفته شدن وی توسط سعودی ها تقویت شد.
اما این همه ماجرا نبود. حزب الله از برنامه بزرگتری خبر داشت که علیه لبنان طرح ریزی شده بود. در این طرح عربستان برنامه ریزی کرده بود با استعفای حریری، و پذیرش آن توسط رییس جمهور، حزب الله از اتهامات وارد شده عصبانی شود و با تقابل سیاسی ای که رخ می دهد، کشور به سوی جنگ داخلی برود. سپس عربستان با کمک و حمایت اعوان و اذنابش حمله مستقیم به لبنان داشته باشد. جنگنده های این رژیم آماده حرکت بودند. حزب الله تهدید کرد در صورت حمله به لبنان ۴۰ مرکز حساس نظامی آن کشور را مورد حمله قرار می دهد.
از طرف دیگر با رایزنی های سیاسی با رییس جمهور وی را قانع کردند که موضوع استعفای حریری یک نمایش بچه گانه سعودی است و باید با فشار بین المللی وی را از چنگ گروگان گیران آزاد کرد.
بدین ترتیب حزب الله به جای عصبانی شدن از سخنان حریری و آماده باش برای درگیر شدن با گروه های لبنانی تابع عربستان، موضع حمایتی در پیش گرفت و عربستان را در منگنه گذاشت. با فشار بین المللی خصوصا فرانسه، سعد حریری آزاد شد و این ننگ سیاسی بر پیشانی ممد بن سلمان باقی ماند.
درست همان هنگام که حریری در عربستان بازداشت بود، مصاحبه ای با یکی از شخصیتهای جریان المستقبل داشتم و به دفتر مرکزی آنها در وسط بیروت رفتم. همه ناراحت و پکر و گرفته و سرخورده بودند. وقتی هم که حریری برگشت بسیاری از شخصیتهای مختلف لبنانی برای ملاقات و دلجویی نزد وی رفتند از جمله شخصیتهای حزب اللهی. آزار و اذیت وی توسط سعودی ها در چهره اش مشهود بود. وقتی یکی از آنها پرسید چه بلایی سرت آوردند اشک در چشمان وی حلقه زد.

نکته: تهدید به هدف قرار دادن عربستان نشان می دهد توان عملیاتی این گروه فراتر از تصورات و اطلاعات معمول است. اگر قرار بر پرتاب موشک باشد، نیاز به برد 1000 تا 1500 کیلومتری دارد که این برد یعنی کل سرزمینهای اشغالی به راحتی در برد آنها قرار می گیرد.

۱ ۰ ۰ نظر ۸۷۰ بار مشاهده

دیدگاه‌ها

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

LIBANIRAN

اطلاعات و اخبار مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری پیرامون لبنان
برای اطلاعات بیشتر به صفحه درباره پایگاه مراجعه فرمایید.

پربیننده ترین مطالب
پیوندها