روزی که لبنان برای دومین بار آزاد شد

روزی که لبنان برای دومین بار آزاد شد

یک سال پیش در چنین روزی، لبنان بخش های شرقی خود را پس از سه سال از چنگ تروریست های تکفیری آزاد کرد تا پس از آزادسازی جنوب این کشور از لوث صهیونیست ها، برای دومین بار لبنانی ها طعم شیرین آزادی را بچشند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، پس از شروع بحران در سوریه از سال 2011 (زمستان 1389)، لبنان نیز که در همسایگی آن قرار دارد، تحت تاثیر بحران قرار گرفت که مهمترین آن سرازیر شدن گروه های تروریستی و تکفیری از سوریه به لبنان بود.
از چهار سال پیش شرق لبنان مورد تاخت و تاز گروه های تکفیری قرار گرفت و ارتفاعات و مناطق شرقی این کشور که هم مرز با سوریه بود، به اشغال این گروه ها درآمد.
بسیاری معتقدند، تروریست های تکفیری برنامه داشتند تا پروژه برزمین مانده صهیونیستها در قطع راه امداد مقاومت از سوریه تا فلسطین را عملی کنند.
در همین حال وجود اختلاف های سیاسی در لبنان باعث شد، اجماعی برای نبرد فوری با گروه های تروریستی تکفیری شکل نگیرد و آنها سه سال مناطق شرقی لبنان را در اشغال داشتند، تا جایی که در سال 1393 وقتی تروریست های «جبهه النصره» و «داعش» به منطق «عرسال» در شرق لبنان حمله کردند و تعدادی از نظامیان ارتش لبنان را کشتند یا به اسارت گرفتند، دولت و فرماندهی ارتش نتوانستند دستور لازم را به نیروهای خود دهند.
این در حالی بود که نیروهای حزب الله لبنان با همکاری ارتش سوریه توانسته بودند، بخش های زیادی از مناطق مجاور با لبنان را از چنگ گروه های تروریستی خارج کنند.
به دنبال موفقیت های بزرگ در مبارزه با گروه های تروریستی در سوریه، در آخرین روزهای تیر ماه 96 «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله در سخنانی گفت که مهلت حضور تروریست ها در شرق لبنان پایان یافته و مردم این کشور دیگر نمی توانند آنها را تحمل کنند. وی به تروریست های تکفیری چند روزی فرصت داد که یا تسلیم شوند یا برای کشته شدن خود را آماده کنند.
سرانجام حزب الله با ارتش سوریه، نبرد آزادسازی ارتفاعات عرسال در لبنان و «قلمون غربی» در سوریه را در روز 30 تیر آغاز کرد و با سرعتی خیره کننده در کمتر از سه روز، آنها را در محدوده ای کوچک به محاصره درآوردند.
ارتش لبنان هم با تشکیل حلقه امنیتی از نفوذ تروریست ها به داخل لبنان یا اردوگاه های آوارگان جلوگیری کرد.
حزب الله در جریان یک تبادل، موفق شد 8 تن از رزمندگان خود را که در اسارت تروریست های النصره بودند به همراه پیکر 5 شهید، از تکفیری ها پس بگیرد و در عوض حدود 9 هزار نفر از آنان و خانواده هایشان را به ادلب سوریه بفرستد.
پس از این عملیات، فقط ارتفاعات «رأس بعلبک» و «القاع» مانده بود که باید از چنگال تروریست های تکفیری پاکسازی می شد.
در همین حال لبنانی ها 3 سالی بود که از سرنوشت 9 نظامی خود که در چنگ داعش افتاده بودند، خبری نداشتند. حالا هیچ گروه و حزب سیاسی جرأت نداشت تا با نبرد نهایی برای آزادسازی ارتفاعات شرقی کشورشان مخالفت کند، اما بهانه آنها سرنوشت آن نظامیان بود.
تا اینکه کمتر از یک ماه پس از عملیات آزادسازی عرسال، در 28 مردادماه 96 حزب الله و ارتش سوریه از آن سو عملیاتی را با نام «و إن عدتم عدنا» (اگر بازگردید، باز می گردیم) برای تکمیل روند عملیات آغاز کردند و «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان نیز با فرمان خود، آغاز عملیات «فجر الجرود» (فجر ارتفاعات) را به ارتش کشورش ابلاغ کرد.
در ابتدا اخبار پیش روی ها از دو سو به سرعت مخابره می شد، اما این روند آرام آرام فروکش کرد. گویی مشکلی وجود داشت. اما نصرالله بر صفحه تلویزیون ظاهر شد و سه هدف را برای این عملیات ذکر کرد: نخست، بیرون راندن داعش از خاک لبنان؛ دوم، تکمیل آزادسازی مناطق اشغالی لبنان و سوریه از تروریستها و برقراری امنیت در مرز دو کشور و سوم، روشن کردن سرنوشت نظامیان لبنانی ربوده شده توسط داعش و بازگرداندن آنها.
دبیرکل حزب الله لبنان گفت که حزب الله و ارتش سوریه 270 کیلومتر مربع از 310 کیلومترمربع مناطق عملیاتی شان را آزاد کردند و ارتش لبنان هم طبق گزارش خود از 120 کیلومتر مربع منطقه عملیاتی خود، 100 کیلومترمربع آن را آزاد کرده و اکنون داعشی ها در محدوده ای کوچک محاصره شده اند و زیر آتش بار هستند.
از گفته های نصرالله اینگونه بر می آمد که اهمیت روشن شدن سرنوشت نظامیان لبنانی و وجود خانواده های تروریست ها در کنار آنان، با توجه به سابقه داعش در گذشته که کسانی را که بخواهند تسلیم شوند، می کشد، کار را با مشکل روبرو کرده بود.
وی تاکید کرد که عملیات نظامی از دو سوی مرزها و همچنین تلاش برای تسلیم کردن تروریست ها و انتقالشان ادامه دارد.
پس از آن بود که تروریست های داعش تن به مذاکره دادند و مشخص شد که 9 نظامی لبنانی کشته شده اند. عملیات تفحص در چند نقطه انجام شد و سرانجام پیکر نظامیان لبنانی در روز 5 شهریور ماه به بیروت منتقل شد.
دوشنبه 6 شهریور پس از آنکه رزمندگان حزب الله بر بام «حلیمه قاره» یعنی بلندترین قله منطقه با ارتفاع 2460 متر از سطح دریا ایستادند و پرچم زرد رنگ این حزب و پرچم های سوریه و لبنان را به اهتزاز درآوردند، نصرالله بار دیگر از دریچه تلویزیون با مردم گفت و گو و اعلام کرد که عملیات با موفقیت به پایان رسید.
دبیرکل حزب الله گفت که در یک توافق با گروهک داعش، 670 غیر نظامی و 26 زخمی و 308 عنصر داعشی از ارتفاعات خارج شدند و در مقابل روشن شد که پیکر نظامیان لبنانی کجاست و علاوه بر آن با رسیدن این تعداد از عناصر داعش به نقطه تبادل در سوریه، پیکر دو شهید حزب الله و پیکر شهید ایرانی (محسن حججی) را از داعشی ها پس خواهیم گرفت.
نصرالله در ادامه سخنان آن شب خود افزود: تاریخ، امروز یعنی بیست و هشتم اوت 2017 (6 شهریور 1396) را باید به عنوان روز «آزاد سازی دوم لبنان» ثبت کند. همانگونه که آزاد سازی اول لبنان در تاریخ 25 ماه مه سال 2000 (4 خرداد 1379) رقم خورد و رژیم صهیونیستی از خاک لبنان اخراج شد، امروز هیچ تروریستی در هیچ نقطه ای از خاک لبنان باقی نمانده و همه طول مرزهای کشور در امنیت کامل است.
عون، رئیس جمهوری لبنان نیز دو روز بعد، پیروزی در نبرد را تایید و پایان تروریسم در کشورش را اعلام کرد.
بدین ترتیب لبنان نخستین کشور در منطقه بود که با معادله طلایی «ارتش، ملت، مقاومت» توانست خاک خود را از وجود تروریست های تکفیری آزاد کند. لبنان پیش از این به همت مقاومت جنوب کشورش را آزادشده دیده بود و نخستین کشوری بود که خاک خود را از وجود صهیونیست ها آزاد کرد.
ادمین پایگاه لیبانیران، خبرنگار ایرنا
محمدحسین امیدی
۱ ۰ ۰ نظر ۱۵۶۶ بار مشاهده

دیدگاه‌ها

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

LIBANIRAN

اطلاعات و اخبار مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری پیرامون لبنان
برای اطلاعات بیشتر به صفحه درباره پایگاه مراجعه فرمایید.

پربیننده ترین مطالب
پیوندها