نبرد عشایر در لبنان؛ یک عبرت و یک سخن

نبرد عشایر در لبنان؛ یک عبرت و یک سخن

چند وقتی است که در منطقه بقاع لبنان در شرق این کشور مشکلاتی امنیتی پیش آمده است.

مهم ترین آنها حمله «آل جعفر» به «آل جمل» و تسخیر یک شهرک مرزی به خونخواهی یکی از افراد این عشیره بود.

داستان از آنجا اتفاق افتاد که تعدادی از جوانان یک عشیره شمال لبنان، ماشینی را می ربایند. در منطقه بین لبنان و سوریه که محل قاچاق است، توسط ایست بازرسی ارتش سوریه ماشین توقیف می شود. جوانها برگشته و با تعداد دیگری از فامیل خود به پاسگاه حمله کرده و دو ارتشی سوریه را کشته و تعدادی را زخمی می کنند و ماشین را پس می گیرند.

در بازگشت، به ایست بازرسی حزب الله می رسند. فرمانده جلوی آنها را می گیرد. مشغول صحبت با آنها بود که ماشین عقبی، ایست بازرسی را به رگبار بسته و فرمانده و یک نیروی دیگر شهید می شوند و یک نفر دیگر هم زخمی می شود. از انجا که نه دولت لبنان و نه حزب الله نتوانستند قاتل را بازداشت کنند، خانواده مقتول، یکی از عشیره آل جعفر را می کشند. لذا مشکل بالا می گیرد.

آل جعفر به روستاهایی که آل جمل زندگی می کنند حمله کردند. مثلا در عصفوریه جنگجویان آل جعفر با سلاح سنگین به این دهکده بزرگ حمله، و آن را به تصرف خود در آوردند که در اثر آن یک نفر کشته و چند نفر زخمی شدند. در زیتا که در سرزمینهای سوریه است دهکده را محاصره و شش ساعت مهلت دادند تا آل جمل خود را تسلیم کنند.

در این میان «نوح زعیتر» سرکرده یک باند بزرگ مواد مخدر در لبنان، خواست تا میان این دو عشیره آتش بس برقرار کند که خودروی او مورد اصابت گلوله قرار گرفت و فرار کرد. ارتش سوریه به همراه برخی گروه ها همچون حزب الله، توانست غائله را کمی بخواباند و زن و بچه ها و کهنسالان را نجات بخشد.

از سوی دیگر چند مورد انتقام خانوادگی و عشیره ای دیگر هم در شهرها و دهکده های شرق لبنان انجام پذیرفت که از قطع عضو تا جراحت های جزیی در پی داشت.

در اتفاقی بی سابقه، زنی را جلوی چشم شوهرش ربودند و به گروگان گرفتند و 200 هزار دلار پول درخواست کردند.

این اتفاق جامعه لبنان را شوکه کرد و باعث شکستن سکوت شد. تا جایی که نبیه بری رئیس مجلس و نمایندگان و وزرا خواستار تحرک دولت و ارتش شدند.

خانم ربوده شده، خاله شهید مهدی یاغی و علی یاغی بود.

اما سکوت سوال برانگیز دولت و ارتش لبنان در این ماجرا عجیب نیست.

ارتشی که بسیاری از کشورهای بزرگ غربی و عربی، اصرار دارند تا حزب الله به نفع آن خلع سلاح شود و وظیفه دفاع از کشور فقط به عهده ارتش باشد، توسط سیاسیون متمایل به آمریکا و عربستان دست و پایش بسته شده است.

گرچه ارتش این کشور نیروهای خوب و آبدیده و شجاعی از مسیحیان، شیعیان و اهل سنت دارد، اما سیاسیون وابسته، اجازه تصمیم گیری و واکنش سریع به ارتش نمی دهند.

داعش در سال 2014 به چند دهکده در شرق لبنان حمله کرد، عده ای را کشت و زخمی کرد و 9 نظامی لبنانی را ربود.

سرهنگ ارتش لبنان را به ماشین هایشان بستند و روی زمین کشاندند و ابهت دولت و ارتش را شکستند.

در همه این موارد سیاستمداران و حتی رئیس جمهور وقت حرکتی نکردند و فقط در رسانه ها می گفتند که اقدام می کنیم و وعده می دادند.

خانواده های 9 نظامی لبنان تا تابستان پارسال چشم انتظار فرزندان خود بودند، تا اینکه حزب الله در ادامه عملیات های خود به پاکسازی بلندی های رأس بعلبک رسید و با شکست نهایی داعش مشخص شد، اسرا به شهادت رسیده اند و بقایای اجسادشان به خانواده های داغدار آنها بازگشت.

در نهایت با دخالت حزب الله و فشار به دولت برای دخالت و پیگرد مجرمین، دو جوان از خانواده مقتول تحویل ارتش داده شدند! و خانواده قاتل، یعنی آل جعفر خواستار عدم پیگرد هستند!

پ.ن: اخیرا لبنان در رم کنفرانسی برگزار کرد که کشورهای جهان به نیروهای مسلح آن کمک کنند. یکی پول نقد داد، یکی تانک های از کار افتاده، یکی وعده وام، یکی هواپیما، یکی قرارداد آموزش نیرو، یکی تجهیزات پلیس، اما هیچ کسی به ارتش لبنان، یک ضد هوایی هدیه نکرد، چرا؟ چون برایشان امنیت اسرائیل اولویت دارد.

همه اینها را گفتیم تا بدانید، ایران با همه سختی ها، امنیتش را خودش تامین کرده و چند سالی است به امنیت منطقه علیه توطئه های خارجی نیز کمک می کند.

ما نسخه داعش را که آمریکایی ها برای مبارزه با آن 30 سال زمان می خواستند، سه ساله پیچیدیم، نگذاشتیم کردستان عراق کشوری مستقل و همپیمان اسرائیل باشد، سوریه را از شر صدها گروه تروریستی نجات دادیم و امنیت را به حرم های اهل بیت و صدها هزار انسان شیعه، سنی، علوی، و مسیحی در سوریه بازگرداندیم.

اکنون دارند فشار می آورند تا ایران سلاح خود در منطقه را کنار بگذارد، و موشک های خود را غلاف کند، چرا؟ چون امنیت اسرائیل اهمیت دارد.

ای هموطن ایرانی، می دانی اگر دستشان به مایی برسد که 40 سال است همه نقشه های آنان را نقش بر آب کردیم، سرمان چه بلایی می آورند؟

نه برایشان اصولگرا اهمیت دارد، نه اصلاح طلب؛ نه انقلابی و نه سلطنت طلب، نه جنوبی وشمالی و نه ترک و نه کرد.

آینده ای که برای ایران درنظر گرفته شده، ایرانستان است، کشوری تقسیم شده است با وضعیتی به مراتب بدتر از سوریه که هر شهری با دیگری جنگ داشته باشد و هر خانواده ای با خانواده دیگر درگیر باشد.

سقوط پنجاه برابری پول را شاهد خواهیم بود. ترور و دعواهای روزانه را برایمان می چینند تا سر هر کسی به کار خودش باشد.

از کشورهای منطقه درس بگیریم که چه ذلیلانه روزگار می گذرانند. نگذاریم با ترفند اقتصادی و گرانی که به خاطر ناکارآمدی مسئولینی است که خودمان انتخاب کردیم، ما را به زمین بزنند.

پ.ن2: مناطق شمالی و شرقی لبنان از دیرباز توسط دولت مورد اهمال قرار داشته و مردم به ناچار به کاشت و فروش مواد مخدر و عضویت در باند های مسلح و مافیا در می آیند. دولت هم این مناطق را رسیگی نمی کرد. نه مدرسه مناسب به اندازه کافی وجود داشته نه درمانگاه، حتی راه ها هنوز وضعیت مطلوبی ندارند. لذا انجام جرم و جنایت در منطقه تشدید می شود و منحصر به خاندان خاص یا ادیان خاصی هم نیست.

۰ ۰ ۴ نظر ۱۹۵۸ بار مشاهده

دیدگاه‌ها (۴)

جالب و زیبا بود.
جالب تر نتیجه گیری از این داستان بود!
خداقوت 

خیلی جالب بود. ممنون. من با اجازه دو تا سوال بپرسم. اول اینکه این روزا غیر از بقاع همش میبینم نوشتن وضع امنیتی در بعلبک هرمل غیر قابل قبوله و از این حرفا. مگه اونجا هم به همین شکل درگیری پیش اومده؟ سوال دومم اینکه میدونید سایت النشره متعلق یا نزدیک به چه حزب و گروهیه؟ سپاس

پاسخ:

۶ تیر ۹۷، ۱۲:۲۴
در بعلبک هم همین عشایر و باندها هستند که به زورگیری و جرم و جنایت می پردازند. تقریبا هر روز یک اتفاقی در شهر می افتد. البته الان چند روز هست ارتش و پلیس با حمایت حزب الله طرح ویژه امنیت برگزار کردند.
النشره یک سایت خبری اینترنتی است که تلاش میکنه خودش رو بیطرف نشون بده. صاحب اون یک مسیحی است و بیشتر گروه مدیریت و بدنه کاری آن از مسیحیان است و تمایل به جناح آمریکایی و عربستانی دارند.


سلام این دو طایفه شیعه هستند با شیعه سنی چون گفتید یکیشون از داعش حمایت کرده پس ینی سنی آست درسته

پاسخ:

۸ تیر ۹۷، ۰۲:۰۲
سلام. نه از داعش حمایت نکردند. قضیه مربوط به کل طایفه نیست. برخی از جوانان آنها عضو باندها می شوند و موقع دعوا، کل طایفه طرف فرزندشان را می گیرند. اتفاقا وقتی سر و کله تروریستها پیدا شد مثل موش فرار کردند. بجز حزب اللهی هایشان که در قالب حزب الله، رفتند و جنگیدند.

غائله

پاسخ:

۱۱ تیر ۹۷، ۱۲:۵۸
بله متشکرم. اصلاح شد.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

LIBANIRAN

اطلاعات و اخبار مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری پیرامون لبنان
برای اطلاعات بیشتر به صفحه درباره پایگاه مراجعه فرمایید.

پربیننده ترین مطالب
پیوندها