تشنج سیاسی و خیابانی در لبنان

تشنج سیاسی و خیابانی در لبنان

چند روز گذشته لبنان شاهد نا آرامی هایی در عرصه سیاست و تشنج در خیابانها بود. این ناآرامی ها پس از آن رخ داد که در یک کلیپ کوتاه، وزیر خارجه لبنان جبران باسیل به رییس مجلس لبنان اهانت کرد.
جبران باسیل داماد میشل عون یعنی رییس جمهور لبنان است. وی چند روز پیش در جلسه ای که پیرامون انتخابات آتی مجلس لبنان، در یکی از مناطق مسیحی برگزار شده بود سخنانی درباره نبیه بری رییس مجلس گفت که خشم طرفداران رییس مجلس لبنان را برانگیخت. انتخابات مجلس لبنان چند ماه دیگر با قانون و روشی جدید برگزار خواهد شد و بنا براین تمام طرف های سیاسی، نگران وضعیت آینده خود هستند. جبران باسیل در جلسه ای که با مسئولین احزاب مختلف مسیحی در یک منطقه لبنان داشت در مورد نبیه بری گفت ما باید نبیه بری را له کنیم نه اینکه او ما را له کند. نبیه بری گنده لات است. او رییس مجلس نیست.
در پی انتشار این کلیپ که اول از همه توسط یک خانم مسیحی که مسئول حزب کتائب در آن شهر بود انجام گرفت، حامیان حرکت امل بشدت عصبانی شده و به خیابانها ریختند و با آتش زدن لاستیک و بستن خیابانها اعتراض خود را نشان دادند. شخصیت ها و احزاب مختلف لبنانی هم به اشکال مختلف این اقدام وزیر خارجه را محکوم کردند. جبران باسیل به پشتوانه پدرزن خود تا کنون اقدامات مختلفی کرده که باعث ناراحتی سیاسیون و مردم شده است. مثلا در بحث شرکت برق لبنان، با کارشکنی در استخدام کارگران روزمزد که اکثرا شیعه هستند، و مخالفت با تاسیس نیروگاه، مشکل بی برقی لبنان را از روش خودش خواسته حل کند. وی پیشنهاد داده بود کشتی های بزرگی که نیروگاه برق روی خود حمل می کنند اجاره شوند! هزینه پنج سال اجاره این کشتی ها معادل تاسیس یک نیروگاه زمینی است!
در حالیکه در پیمان طائف تعهد شده تا در کشور تعداد مسئولین درجه اول از طایفه های مختلف مساوی باشند باسیل حتی در استخدام های درجه چندم مثل کارگران برق و نگهبانهای پارک دخالت کرده و آن را متوقف ساخته است چون می گوید تعداد مسیحیان خیلی کم است و مسلمانها بیشترند. در لبنان استخدام در ادارات بر اساس آزمون استخدامی به نام الخدمه المدنیه انجام می شود. از آنجا که از این آزمون 9 مسیحی و صد و چند مسلمان قبول شده اند وی استخدام آنان را متوقف ساخته چون می گوید به مسیحیان ظلم شده است. مشکل اینجاست که تعداد مسیحیان لبنان تقریبا 33 درصد کل جمعیت است که بیش از نیمی از آنها در خارج کشورند و حاضر به شغلهای سطح پایین هم نیستند. جوانانی که در امتحان قبول شدند چند هفته پیش تظاهراتی برگزار کردند و از اینکه دولت آنها را استخدام نکرده شکایت کردند و گفتند طبق پیمان طایف تساوی طایفه ای در وظایف درجه چهار و پنج نیاز نیست. همچنین وی استخدام کارمندان جدید برای برج مراقبت فرودگاه لبنان را هم به همین بهانه متوقف کرده بود.
یا مثلا در بحث نفت لبنان، با اصرار بر برداشت نفت از مناطق مسیحی نشین، باعث تعطیلی سه ساله بحث نفت در لبنان شد. این در حالی است که بلوک های نفتی جنوب، از طرف رژیم صهیونیستی تهدید می شود و این رژیم سالهاست برداشت از مخزن مشترک را آغاز کرده است.
تحلیلگران لبنانی بر این عقیده اند که مشکل کنونی تنها بر سر این اهانت کلامی نیست، بلکه جریان ملی آزاد به ریاست عون عملا توسط باسیل گردانده می شود و مسیر اشتباهی در سیاست لبنان گام بر می دارد که به ضرر همه است. جنگهای داخلی لبنان پس از ریاست جمهوری بشیر جمیّل که از آن به دوران مارونیت سیاسی تعبیر می شود به علت این بود که نظام مارونی، حق و حقوق دیگر طوایف حتی مسیحیان را پایمال می کرد و تنها مسیحیان مارونی و برخی اشخاص از دیگر ادیان که با همان جریان فکری و سیاسی و سبک زندگی دنباله روی نظام مارونی بودند اجازه فعالیت سیاسی اقتصادی داشتند.
میشل عون رییس جمهور کنونی لبنان بازمانده نظام مارونی است که پس از پیمان طائف  تعیین رییس جمهور و نخست وزیر و ریاست ارتش با توافق همه طرف های لبنانی، از پذیرفتن وضع جدید سر باز زد و تمرد کرد و خود را رییس جمهور قانونی دانست. به همین علت با چراغ سبز آمریکا، توسط ارتش لبنان و ارتش سوریه ساقط شد و به سفارت فرانسه گریخت و از آنجا به فرانسه رفت. اقامت وی در فرانسه تا زمانی طول کشید که جناح 14 آذار پس از ترور حریری، سوریه را متهم کردند و آن را از لبنان بیرون کردند. (در این مورد بیشتر بخوانید)
میشل عون با حمایت حزب الله توانست در پارلمان لبنان به عنوان رییس جمهور برگزیده شود. پایبندی حزب الله به تعیین میشل عون که خیلی از تحلیلگران و رسانه های ایران با شور و شعف از آن به عنوان دستاورد حزب الله نام بردند، باعث شد لبنان دو سال بدون رییس جمهور باقی بماند. شعار او بازگرداندن حقوق مسیحیان به آنان و رییس جمهور قوی برای لبنان بود. او و دامادش در این مدت نشان دادند هشدارهای سیاستمداران مخالف عون، درست بود و وی با افکار دوران نظام مارونی، به دنبال افزایش صلاحیت های رییس جمهور است. مثلا چندی پیش وی دستوری ابلاغ کرد که به برخی افسران حق تقدم و ترفیع می دهد. طرح وی که در مجلس و هیئت دولت رد شده بود، به اصرار وی به طور غیر قانونی و با امضای نخست وزیر و خودش ابلاغ شد. ابلاغ این دستور باعث تشنج در لبنان در هفته های اخیر شد.(در این مورد بیشتر بخوانید)
اشکال عون و جریان سیاسی وی در این است که حتی در داخل این جریان، ثبات وجود ندارد و مسئولین مختلف آن با هم دچار مشکل هستند. باسیل داماد عزیز کرده آقای عون توانسته رقبای مختلف مثل آلان عون خواهر زاده میشل عون و دیگر مهره ها را کنار بزند و حتی برخی را اخراج کند. زیاد عبس از مهره های قدیمی و مبارز جریان ملی آزاد تنها به خاطر اینکه به نحوه انتخابات داخلی در این گروه اعتراض کرد به همراه عده زیادی اخراج شدند. حتی در چند روز گذشته الیاس بوصعب تنها به این علت که گفت حضور سوریه در لبنان، اشغالگری نبود، توسط تلوزیون وابسته به عون به دزد و جاسوس دوجانبه بودن متهم شد! وی که وزیر محبوب آموزش و پرورش در دوره قبل است و اکنون مشاور رییس جمهور است از شخصیت های سیاسی مقبول لبنان می باشد. همسر وی خانم جولیا پطرس خواننده ملی لبنان، در واکنش به بی احترامی به همسرش عکسی با وی منتشر کرد و چنین نوشت: شریف ترین انسان.
نبیه بری سیاستمدار کهنه کار لبنانی خطر افکار عون و باسیل را می دانست و عدم ثبات سیاسی و خط و مبنا در این جریان را عامل بی اعتمادی به آنها می دانست. لذا حرکت امل در جریان انتخاب وی در پارلمان لبنان به او رای نداد. عصبانیت باسیل از بری هم به خاطر پرونده های مختلفی مثل نفت و ابلاغیه ترفیع افسران و امور دیگر است.
جالب است بدانید به قدرت رسیدن این جریان با حمایت حزب الله صورت گرفت و آنها تصور می کنند قطب دیگر شیعه در لبنان یعنی حرکت امل، زیر مجموعه ضعیفی از حزب الله است و هر تصمیمی بگیرند به حزب الله ابلاغ می کنند و آنها هم تلفن را بر می دارند و به حرکت امل ابلاغ می کنند! سو استفاده این جریان خصوصا وزیر خارجه از حزب الله و دینی که حزب الله به خاطر حمایت آنها در جنگ 2006 از شیعیان به گردن خود احساس می کند، به اضافه ضعف کنونی نخست وزیر لبنان سعد حریری پس از ربوده شدنش توسط عربستان، باعث شده دست خود را باز ببینند تا خارج از عرف سیاسی لبنان و پیمان طائف رفتار کنند. هرچند چنین چیزی در لبنان اتفاق نخواهد افتاد اما باعث افزایش تنش و خشونت های پیش از انتخابات خواهد شد.
چندی پیش جبران باسیل در مصاحبه با المیادین گفته بود ما با اسراییل مشکل فکری نداریم و حق اسراییل در زندگی با امنیت را به رسمیت می شناسیم. وی در واکنش به مخالفان گفته بود حرف من را بریده اند. اما کلام وی در مستندی به طور کامل پخش شد. حزب الله در این مورد هیچ واکنش منفی نشان نداد در حالیکه اگر فرد دیگری این حرف را زده بود تا یک هفته المنار و رسانه های مختلف همسو، وی را مورد هجوم قرار می دادند. حمایت بیش از حد حزب الله از این جریان و شخصیتهای آن تا جایی رسید که همپیمانان آن، گفتند حزب الله ما را خوار و ذلیل کرد.
بازخورد طرفداران حرکت امل در شب اول بسیار شدید بود. آنها حتی تصاویر رییس جمهور در مناطق مختلف را پایین آوردند. برخی به وی اهانت کردند. دیشب با نظارت حرکت امل و سازمان اطلاعات، نگذاشتند کسی اقدام خارج قانون بکند یا راه ها را ببندد. جوانان اجازه داشتند فقط با حمل پرچم و شعار دادن اعتراض خود را منعکس کنند.
بیانیه حزب الله در محکومیت اقدام خارج عرف و اخلاق وزیر خارجه بیانیه محکمی بود به حدی که نقل می شود نبیه بری گفته است بیانه آنها از بیانیه خودمان بهتر بود! حزب الله اعلام کرد بشدت اهانت به رییس مجلس برادر و استاد نبیه بری را رد می کند و اهانت به وی را از طرف هرکسی که بود محکوم می کند. این بیانیه افزود ما بزرگداشت عالی و احترام زیاد خود به شخص و مقام جناب نبیه بری را تاکید می کنیم و این را حضرت دبیر کل حزب الله سید حسن نصرالله در سخنرانی ها و مواضع خود بیان کرده است. این کلام سازنده دولت نیست و اصلاحات نمی آورد بلکه بحرانهای بیشتر و تفرقه و جدایی می آفریند و کشور را به خطراتی می کشاند که نیازی به آن نیست. بعد از اینکه امور به اینجا رسید دعوت می کنیم که در حل وضع فعلی با بالاترین درجه حکمت و مسئولیت تعجیل شود.
هرچند حزب الله در حمایت از عون و رسیدن وی به ریاست جمهوری کم نگذاشت اما آنجا که بحث پایمال شدن حقوق شیعیان در جریان سیاسی به میان آید، کوتاه نخواهد آمد.
میشل عون رییس جمهور لبنان در واکنش به آنچه رخ داد گفت آنچه در خیابانها اتفاق افتاد اشتباه بزرگی بود در پاسخ به یک اشتباه! من از موضع قانونی و پدرانه خود همه کانی که به من و خانواده ام اهانت کردند می بخشم. طرفداران بری این واکنش را نوعی اهانت مجدد خواندند. آنها می گویند اهانت وزیر خارجه که ادبیاتش باید در اوج احترام و سطح بالای دیپلماسی باشد با واکنش طبیعی مردم قابل مقایسه نیست و نمی توان واکنش مردم را اشتباه وحشتناک خواند.
هم اکنون جلسات پارلمان لبنان به علت روال طبیعی تعطیلا آن تشکیل نمی شود و از طرف نبیه بری هم به نخست وزیر پیام فرستاده شده که اگر در این مورد کوتاه بیایی، جلسات هیئت دولت هم کنسل خواهد شد. برخی شخصیتهای حامی حرکت امل خواستار عذرخواهی وزیرخارجه شده اند و برخی هم فراتر از آن، خواستار محاکمه وی می باشند.
از آنجایی که جبران باسیل و برخی مهره های جریان ملی آزاد عذرخواهی را رد کرده اند، به نظر می رسد جو سیاسی لبنان متشنج بماند تا در انتخابات آتی مشخص شود هر حزب و گروهی چه مقدار رای آورده است و چینش جدید سیاسی لبنان به چه صورت خواهد بود.

۰ ۰ ۳ نظر ۲۰۵۴ بار مشاهده

دیدگاه‌ها (۳)

فکر میکنم بحران را کسی که فایل صوتی رو لو داده به وجود آورده وگرنه پشت پرده سیاست پر هست از این صحبت ها و کل کل ها و حتی حرف های بسیارتندتر و چیز تازه ای نیست در کشور خودمونم هم کم نداریم چه برسه به جامعه لبنان اون هم با شرایط مذهبی و قومیتی 
بالاخره سیاست حکم میکند حزب الله یک روزی با یک تبعیدی و فراری ائتلاف کند یک روز دیگه حکم میکند با دشمن دیرینه اش جنبلاط ائتلاف کند یک روزی مجبور هست به نخست وزیری حریری تن دهد و یا حتی مجبور هست چندین سوال به ریاست  مجلس نبیه بری که یک شیعه سکولار هست تن دهد . پس میبینیم که حزب الله سیاست باز قهاری هست و در ایدئولوژی و گذشته گیر نکرده و در شرایط مختلف برگ های جدیدی رو میکند حتی ائتلاف با دشمنان خونین خودش . بعد دوستان اینجا این همه جار وجنجال راه می اندازند که دولت 4 تا قرارداد با اروپایی ها انجام داده اون رو لیبرال غرب زده ضد اسلام و فریاد وا حسینا سر میدهند 

پاسخ:

۱۲ بهمن ۹۶، ۰۹:۰۷
قطعا بحران سر یک اهانت نیست. به خاطر رویکرهای دیکتاتور مآبانه است. جلسه هم خصوصی نبوده و فقط آن خانم منتشر نکرده. همه حاضرانی که فیلم گرفتن پخش کردن. آنها به دوستان خودشان رحم نکردند و آنها را کنار زدند. به نظرم آنها از جریان قدرتمند (حزب الله) به عنوان نردبان استفاده کردند و بالا رفتند حالا به فکر تصاحب قدرت اند. این اتفاق نخواهد افتاد چون حتی رقبای مسیحی آنها اجازه نخواهند داد. ترکیب و چینش نظام لبنان دیگر اجازه بازگشت به گذشته را نمی دهد. هر کسی سهم خود را می خواهد.

با سلام 
عدم موضع كرفتن حزب الله در برابر باسيل ناشئ از ادامه سياست حكميانه أمام موسي صدر هست كه در جهت جذب مسيحيان لبنان به طرف شيعيان و همبستكي دربرابر أفراط مذهبي به نفع حفظ وحدت در لبنان و هوش ذكاوت سيد حسن نصرالله هست

پاسخ:

۱۴ بهمن ۹۶، ۲۲:۳۶
علیکم السلام
بله حزب الله تلاش میکنه چنین نقشی بازی کنه ولی موفق نمیشه. همون طور که امام موسی صدر را ربودند چون جلوی پروژه های استکباری امریکا و اسراییل ایستاد.
دیروز باسیل حرفهای بسیار نامناسبی علیه حزب الله زده ولی چون خودم دقیق گوش نکردم فعلا نظری نمیدم.
اگر تلاش کنند به سوی طایفه گری و انحصار قدرت پیش بروند با سه سوت کله پا خواهند شد.

فروش یو پی اس

۲۰ بهمن ۹۶ ، ۲۱:۴۰
با تشکر از مطلب خوبتون

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

LIBANIRAN

اطلاعات و اخبار مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری پیرامون لبنان
برای اطلاعات بیشتر به صفحه درباره پایگاه مراجعه فرمایید.

پربیننده ترین مطالب
پیوندها