وقتی سربازها گروگان گرفته می شوند

وقتی سربازها گروگان گرفته می شوند

آزادی سربازان ایرانی

گروگان گرفته شدن مرزبانها در تمام دنیا سابقه دارد و فقط مربوط به ایران نیست. اما تلاشهای دیپلماتیک و پاسخ نظامی به این پدیده، امری است که قضیه گروگانگیری را تحت الشعاع قرار می دهد.

مثلا در سال 2006 وقتی حزب الله لبنان در عملیات وعده صادق چند سرباز اسراییلی را لب مرز به اسارت گرفت، رژیم اشغالگر قدس با وحشیگری تمام، یکی از بزرگترین جنگ های منطقه در چند سال اخیر را آغاز کرد که البته بعدها معلوم شد برای جنگ از قبل برنامه داشته اند و عملیات حزب الله مجبورشان کرد زودتر از موعد در حالی که رودست خورده بودند وارد جنگ شوند.

وقتی دولتی ضعیف مثل لبنان نمی تواند از حقوق خود دفاع کند، دشمنش هرچه بخواهد انجام می دهد.

اگر کشور را ضعیف کنند یا ضعیف جلوه بدهند نتیجه این می شود که برای احقاق حق خودمان، نمی توانیم قدمی برداریم. پاکستان ایران را تهدید می کند که اگر وارد خاک این کشور شویم فلان و بهمان می کند!

هنوزموشک باران پادگانهای منافقین در عراق توسط ایران را یادم نرفته . وقتی قوی باشیم می توانیم و انجام می دهیم. هیچ کس هم نمی تواند بگوید چرا.

آنها که با ظرافت تمام سعی می کنند ایران را ضعیف جلوه بدهند بلکه دل کدخدای دهکده جهانی بسوزد و با آنها دوست شود، قطعا خواسته یا ناخواسته دارند به کشور خیانت می کنند.

ایران که در زمان شاه، ژاندارم منطقه بود و کشورهای همسایه جرات غلط کردن به خودشان نمی دادند به جهت ضعف سیاست خارجی و ضعیف نشان دادن جبهه داخلی و کوتاه آمدنهای پیاپی، به جایی رسیده که آذربایجان و امارات نیم وجبی هم ما را تهدید می کنند. پاکستان علنا از تروریستها حمایت می کند، سعودی، سفارت ما را در لبنان منفجر می کند و به منافع ما در لبنان و دیگر کشورها صدمه می زند.

ما هم نشسته ایم و خیال کردیم اگر با کدخدا ببندیم بقیه خفه خواهند شد! نه خیر، کدخدای پیر دهکده، دیگر آن کدخدای پرابهت قدیم نیست. وقتی مسئولین سیاست خارجه ما این مساله را نفهمند و به سرهنگها در این امر اعتماد نکنند، همین می شود که می بینیم.

از همان اول با تشکیل کمپین و طومار و این لوس بازیها مخالف بودم. چرا که این کار فقط در کشورهای ضعیف و بی مایه و بی جنم و دست بسته ای مثل لبنان انجام می شود. کشورهای قوی با فشار اقتصادی و سیاسی و در نهایت نظامی، به هدف خود می رسند. متاسفانه دسته های مختلف مردم، چه اصولگرا، چه میهن دوست، چه تند، چه معتدل، با پیوستن به حرکتهای اینترنتی مثل #Free Iranian soldiers فقط نشان دادند ایران بسیار ضعیف تر از گذشته شده است.

اگر بخواهیم تقصیر ها را در این ماجرا بشناسیم باید چند مورد را بررسی کنیم: عموما یا تقصیر سرباز است که کمین خورده، یا تقصیر فرمانده ها، یا تقصیر نیروهای اطلاعاتی که نتوانسته اند عملیات دشمن را پیش بینی کنند، یا تقصیر مسئولان دولتی و نظامی که برنامه ریزی و پیشگیری غلطی داشته اند و در پیگیری ماجرا هم ضعیف عمل کرده اند.

اما تقصیر سربازها چیست؟

آیا واقعا نوک کوه چادر زده بودند و دراز کشیده بودند و تخمه میشکاندند؟ مطمئنا آنها تصور عملیات در آن نقطه را نداشتند و تعداد نیروهای تروریست هم مشخص نیست. آنچه مشخص است این است که فیلم عملیاتشان ساختگی است. دلایلش را در اینترنت سرچ کنید. پس تقصیر سرباز نیست که کمین خورده.

آیا تقصیر فرمانده هاست؟

آیا فرماندهان در انتخاب نقطه دیده بانی و ایجاد سنگر کمین در اطراف آن و ایجاد استحکامات قصور داشتند؟ به نظر می آید که بله. فرماندهان اصول اولیه نظامی را رعایت نکرده اند. دیگر هر سربازی در دوره دوماهه آموزشی اش یاد می گیرد که همیشه باید چند نفر به عنوان پیشقراول و تامین، با فاصله ای از مقر اصلی یا یگان اصلی حرکت کنند و حضور داشته باشند. نه تامین بوده نه سنگر کمین، نه مین گذاری شده نه پشتیبانی هوایی نه پهپاد....

نقش نیروهای اطلاعاتی چیست؟

نیروهای اطلاعاتی همیشه با نفوذ در دل دشمن باید عملیاتها و اقدامهای او را رصد کرده و برای مقابله با آن دستورات لازم را دریافت کنند.

چرا نیروهای اطلاعاتی حزب الله می توانند بفهمند فلان فرمانده اسراییلی در فلان ساعت از فلان نقطه نظامی بازدید سر زده خواهد کرد؟ بطوریکه سربازان اسراییلی حاضر در آن نقطه هم خبر ندارند؟

آیا نیروهای اطلاعاتی ما نباید تحرکات این تروریستها را شناسایی می کردند؟ پس نیروهای اطلاعاتی ما هم تقصیر دارند.

اما برسیم به مسئولان دولتی و مجلس و نیروهای مسلح

در حالیکه هر ماه خبری از موفقیت های نظامی و تحقیقاتی کشورمان، دل ما را شاد می کند، اما در صحنه عمل، شاهد استفاده موفق از آنها نیستیم. اینهمه پهپاد تولید کرده ایم که به بیش از سی نوع می رسد، اما چرا نباید یک یگان مرزبانی ما راحت در مقرش بنشیند و با پهپاد ببیند که ده بیست موتور دارند می آیند طرفش؟ بعد بتواند درخواست کمک کند و با پهپاد دو تا موشک بزند و با تیربار راهشان را سد کند؟ (مراجعه کنید به مطلب پهپاد زینتی یا سرباز مجانی)

چرا حزب الله لبنان در سوریه می تواند با دیده بانی دقیق توسط پهپاد، با توپخانه محل تجمع تروریستها را هدف قرار دهد؟ همین دیروز با توپخانه (در واقع خارج از دید مستقیم) تروریستهایی را که مشغول نصب موشک برای شلیک به لبنان بودند هدف قرار داد و همه شان را کشت.

آیا پز دادن برخی مسئولین نظامی با دستاوردهای نظامی و ادعای مقابله با آمریکا را باید باور کرد؟ اگر از پس چهار تا جوجه تروریست که نوچه ی آمریکا یعنی آل یهود آنها را ایجاد کرده و فرستاده اند بر نمی آییم چگونه می خواهیم با گنده لات دهکده جهانی در بیفتیم؟ پس آقای ظریف همچین هم بیراه نگفته بود!

در این ماجرا نماینده های مجلس هم مقصرند. بله، نماینده ای که رفته از مرز بازدید کرده و خودش گزارش داده که یگان مرزی، امکانات ندارد و دوشکای روی برج برای قیافه است و شلیک نمی کند، چرا پیگیری نکرده که اصلاحات انجام شود؟ چرا در بودجه بندی ها، بودجه به لب مرز که میرسد آب می رود؟

در آخر ما هم مقصریم

بله، همه ی ما. اونهایی که از سربازی فرار می کنند، همه اونهایی که مملکت را ناخواسته ضعیف نشان می دهند، همه آنهایی که کمپین بچه گانه زدند و خیال کردند وظیفه شان در قبال مملکت و سربازانش را انجام دادند. نمی گویم کمپین نزنیم اما بدانیم این خاتمه کار نیست، تازه اول کار است. مطالبه جدی از دولت و فشار به مسئولان، گامهای اول این راه است. تجمع در مقابل سفارت عربستان و پاکستان و ریاست جمهوری هم می تواند گزینه های دیگری باشد.

در آخر بیایید برای تکمیل زنجیره اقدامات مردمی این شعار را نهادینه کنیم: پهپاد برای امنیت و اقتدار کشور و کاهش هزینه های جانی و مالی.

پ.ن: این نوشته قصد ندارد قدرت کشور را زیر سوال ببرد. هدف آن است که بفهمیم هرچقدر از اقدامات انقلابی فاصله بگیریم و به دنبال اقدامات دیپلماتیک دشمن پسند باشیم، تضعیف خواهیم شد. پر رو شدن کشورهای همسایه هم نه به خاطر ضعف ما، که بیشتر به جهت سو استفاده از دوستی و آرامش و صلح طلبی ماست. لبخند زدن به اقدامات تروریستی عربستان، نتیجه بهتری نخواهد داشت و باید منتظر گروگان گیری ها و انفجارهای بعدی باشیم.

۰ ۰ ۲۰ نظر ۳۹۱۸ بار مشاهده

دیدگاه‌ها (۲۰)

سلام
شاید مسایل اقصادی و طولانی بودن مرز دلیل این کاستیها باشه

پاسخ:

۶ فروردين ۹۳، ۲۲:۲۲
بیشتر از مسائل اقتصادی سوء مدیریت سبب آن است

برای خود من هم تعجب برنگیز است وقتی که نیروی اطلاعات می تواند ریگی را در اسمان بگیرد وقتی که دیبلمات گروگان گیرشده ایرانی رادر پاکستان ازاد کند وقتی که ایرانی ها ربوده شده در لیبی را ازاد کند چرا؟!!!!!!!!!!!!!!!!!حتی ایرانی هاکه درسوریه گرفتار شدند هم در دولت قبلی ازاد شدنداگر به بیسوادی و تندر وی ووو متهم نشویم نمیدانم این دولت چرا در ازاد کردن 5مرزبان عاجز است!!!!!!!؟؟؟به نظر شما مردم به جز کمپین کاری دیگری از دستشان بر می اید ؟!

پاسخ:

۶ فروردين ۹۳، ۲۲:۲۵
اگر فکر کنند و خودجوش حرکتهای مردمی انجام دهند بله کارهایی هست که از دستشان برآید. تحریم عمره و محصولات عربستان سعودی، تماس با سفارت این کشور و شکایت محترمانه، به جای کمپین هرکسی یک صفحه از جنایات آل یهود در حق شیعیان منتشر کند. و....

خوشمان نیامد

پاسخ:

۶ فروردين ۹۳، ۲۲:۴۵
چرا؟ آیا حرف غیر منطقی زده ام؟

سلام
متن خوبی بود ولی بهتره ایرانی بازی در نیاریم ! هرکشوری باید اندازه توانایی هاش حرف بزنه باتوجه به قدرت اقتصادی و نظامی مثلا کشوری مثل روسیه میتونه کریمه رو اشغال کنه چون قدرت نظامی بالایی داره و امریکا و اروپا نمیتونن تحریم های کارآمدی بر ضد روسیه تصویب کند ولی ایران چنین قدرتی نداره نه از لحاظ اقتصادی و نه نظامی ، اینکه بگیم میزنیم میکشیم حمله میکنیم اینا همه فیلم هندیه !!! چون مال این حرفا نیستیم و توانایی زدن رو نداریم ولی چون از اول انقلاب اینقدر مرگ مرگ و جنگ جنگ کردیم که خودمون هم باورمون شده که یلی هستیم.
در مورد هشتگ تویتری هم کار خیلی خوبی بود حداقل کاری بود که مردم میتونستند انجام بدن تا همدلی خودشون رو نشون بدن
یا حق

پاسخ:

۶ فروردين ۹۳، ۲۲:۲۷
تا حدودی قبول دارم. اما الان ایرانه که داره منطقه غرب آسیا رو مدیریت میکنه و این چیزیه که امریکا و اسراییل بهش اذعان دارند.

مقاله شما تقریبا تکراری من هم مجبورم یه حرف تقریبا تکرای بزنم همه گربه سیاه های دنیا وقتی به ما میرسن احساس یوز پلنگ بودن بهشون دست میده تازمانی که ما خودمون رو به موش مردگی میزنیم

پاسخ:

۶ فروردين ۹۳، ۲۲:۲۸
موش مردگی رو خوب گفتید. واقعا وقتی رییش جمهور یه مملکت بیاد برخلاف واقع بگه خزانه خالیه این معنایی جز موش مردگی و مکش مرگ من داره؟

عکس رو اشتباهی نشون دادین......
ایران چند سال پیش پادگان منافقا رو زد؟؟؟

پاسخ:

۶ فروردين ۹۳، ۲۲:۲۹
عکس به توصیه شما اصلاح شد.
بله صد و خرده ای موشک زدن درست در زمان حضور امریکا در عراق!

با سلام به نظرم در بعضی اظهار نظرات خود توجه کافی ندارید. ایران قبل از انقلاب را دوست دارید چون خیلی قوی بود. خب همه می دانند قدرت ایران اون زمان دلیلش چیه. نزدیکی به آمریکا. از طرفی میل سیاستمداران کنونی در نزدیک شدن به آمریکا یا حداقل کنار گذاشتن دشمنی را نمی پسندید. در موضع گیری خود افراط می کنید. چه کسی گفته ایران حق داره برای احقاق حق خود تمامیت ارضی دیگران را نادیده بگیره؟ همچنین بهترین راه برای حل این مشکل را استفاده از پهباد و گزینه نظامی می دانید در حالیکه غافلید و نمی پرسید این دشمنای مرزی ما چه کسانی هستند و چرا بوجود آمدند. لابد دست آمریکا در میانه؟ نه . دلیل اصلیش بی توجهی نظام به قومیتهای مختلفه. اون بیچاره ها هم مال همین مملکتند اما از حداقل رفاه و امکانات بی بهره اند. خلاصه هر قدر در اظهار نظرات مذهبی خود خوب هستید در اظهار نظرات سیاسی و نظامی خودتون تمام جوانب را در نظر نمی گیرید.

پاسخ:

۶ فروردين ۹۳، ۲۲:۳۴
از نقد محترمانه شما سپاسگذارم. باید عرض کنم من ایران قبل انقلاب را دوست ندارم. دلیل قدرت ایران در آن زمان هم فقط قدرت داخلی و نظامی ایران نبود، ایران نماینده امریکا در منطقه بود و امریکا هم پشت ایران بود. بحث این قسمت فقط این بوده که ایران آن زمان اقتدار داشت و الان امثال سعودی مطمئنند هر غلطی بکنند ما مجبوریم برای حفظ صلح و وحدت خفه شویم.
در مورد قومیتهای مختلف عرض کنم درست است که این استان محروم است اما ما در دنیایی ایده آل زندگی نمی کنیم. پس انتظار نداشته باشید که حکومت شیعه ایران به این مردمان که وقتی قدرت پیدا کنند تهدیدی برای کشور هستند اجازه قدرتمند شدن بدهد.
نکته دیگر اینکه در دنیای امروز تهدید یک کشور و حمایت از گروه های تروریستی یا حتی حملات سایبری معادل حمله نظامی تلقی شده و کشور میزبان تروریستها در صورت عدم همکاری، متخاصم تلقی شده و امکان مداخله نظامی را برای طرف مقابل فراهم می کند.
این حرکات تروریستی با خواب بودن ما در این سی سال توسط وهابی ها پایه ریزی شده و الان دارند میوه آن را می چینند. هیچ چیزی غیر از گزینه نظامی در کوتاه مدت جواب نمی دهد. انشالله گزینه های محرومیت زدایی شما رو بعد از نجات گروگانها مدنظر قرار بدن!
راستی من سیاستمدار یا نظامی نیستم. برای همین نظرات شخصی خودم ممکن است صائب نباشد.

سلام
جانا سخن از زبان ما می گویی
داشتن نیروهای راهبردی و پیشرفت در تولید تجهیزات نظامی زمانی که نتواند گره از پای مرغ بگشاید فایده ای نخواهد داشت. زمانی که شبه نظامیان طالبان بر خلاف خواست دولت پاکستان هر کاری در پاکستان می کنند یا پهپادهای آمریکایی برای رسیدن به افغانستان و حتی زدن اهدافی در خود پاکستان آسمان آن کشور را جولانگاه خود کرده اند و دولت آن کشور نمی تواند کوچکترین عرض اندامی در برابر این اقدامات بکند آیا ما نمی توانیم در عملیات های ضربتی منافع به حق مردممان را حتی در کشوری که دولت مردانش توان کنترل سرزمین خود را ندارند ، حفظ کنیم؟
اگر سربازان ما در درگیری های مستقیم و هدفمند با اشرار به شهادت برسند موجب افتخار است اما آیا اتفاقاتی از این دست که بار اول هم نیست موجب شرم ما ایرانیان نیست.
چرا مسئولان ما از بسیج در حالی که می تواند گره گشای بسیاری از این مشکلات باشد تنها برای حضور تشریفاتی استفاده می کنند؟
حرف آخر آنکه اگر از ظرفیت های نیروهای مسلح جمهوری اسلامی استفاده شود آنها نه تنها توان حل مشکلات مرزی بلکه توان یکسره کردن مشکلات شیعیان بحرین ، یکسره کردن قضیه سوریه یا دفاع از مظلومان شیعه در افغانستان و کشمیر را خواهند داشت.

از توجه شما متشکرم. حتما از مناسبات قدرت ایران مطلع هستید. باید بگم در ایران این رهبری نظامه که تصمیمات در این سطح که مد نظر شماست را اتخاذ میکنه نه دولت. قطعا خیلی مسائل را در نظر می گیرند. علت عدم اقدام نظامی قطعا تنها ضعف نیست . یه جمله از کسی شنیدم که میگفت قانون مثل تار عنکبوته ضعیف توش گیر میکنه و قوی میزنه اونو پاره میکنه. حالا ماهم اگه بخوایم مثل کشورای پر قدرت حقمونو بگیریم ، با موجی از تبلیغات ناشی از نقض قوانین بین الملل روبرو میشیم. یه سوال: اگر حزب الله لبنان پیش بینی می کرد که اسراییل به لبنان حمله میکنه، هرگز حاضر میشد اون دو نفر سرباز اسرایییلی را اسیر کنه؟ درسته که بعد از اون جنگ اقتدار نظامی حزب الله ثابت شد، اما حزب الله را با چالشهای سیاسی زیادی در درون جامعه غیر شیعی یا حتی شیعی لبنان مواجه کرد که در کل به نفعش نبود.

دوستان اصلاح میکنم که گفتم قوی میزنه تار عنکبوت( قانون) را پاره میکنه. کشوری مثل آمریکا که به لحاظ نظامی ابرقدرته، تمام اقدامات زورگویانه خودشو با اهرم قانون و توجیهات حقوقی انجام میده و در یک کلام با قانون پدر مردم را درآورده و از این نظر خطرناکترین نظامه سیاسی حاکمه. پس اون حرف من در همه جا مصداق نداره. اما ما هم باید یاد بگیریم که اقداماتمون قانونی باشه(البته نه با نیت ناپاک). رشته تحصیلی من حقوقه و بر آن شدم که مسئله اقدام نظامی ایران ، در جهت آزادسازی عزیزان در بند را ، از دید حقوقی بررسی کنم .نتیجه بررسی خودمو ارسال میکنم:
روزگاری که قدرتهای بزرگ و پیروز جنگ جهانی دوم به اندیشه ایجاد سازمانی بین ‏المللی برای تشریک مساعی در «حفظ وضع موجود» افتادند، نخستین نکته ای که در نظر داشتند، «منع توسل به زور» در روابط بین‏ المللی به عنوان ستون و سنگ بنای نظم نوین پس از جنگ بود. از همین رو، اصل منع توسل به زور را در قالب بند 4 ماده 2 منشور که به اصول ملل متحد اختصاص دارد، گنجاندند با این مضمون که «دولتها در روابط بین‏ المللی باید از تهدید یا توسل به زور علیه تمامیت ارضی یا استقلال سیاسی دولت دیگر یا به هر طریق دیگری که علیه اهداف و اصول ملل متحد باشد، خودداری نمایند. در مورد اصل مذکور تنها سه استثنای : سیستم امنیت جمعی مبتنی بر تصمیمات الزامی شورای امنیت (ماده 42 منشور)، دفاع مشروع فردی و جمعی (ماده 51 منشور) و توسل به زور علیه دولتهای دشمن (دولتهای محور و حامی شکست خوردگان جنگ جهانی دوم) مورد پذیرش قرار گرفت. انجام عمل دفاع مشروع، مشروط به داشتن شرایط و رعایت ضوابطی است که بدون وجود آن شرایط وقواعد، انجام دفاع خود نوعی تجاوز محسوب می‎شود. شرایط دفاع مشروع:
1- تجاوز و فعلیت آن. به این معنی که باید تجاوزی صورت گیرد تا به منظور مقابله با آن استفاده از دفاع مشروع مجاز باشد.
2- ضرورت انجام دفاع مشروع
3- متناسب بودن کمیت و کیفیت دفاع با تجاوز
در مورد بند اول: در سال 1970 قطعنامه‎ای در مورد تعریف تجاوز و مصادیق آن صادر شده است که بر اساس آن، اقدام قهری با استفاده از نیروهای مسلح یک کشور به کشور دیگر همچنین محاصره دریائی، به عنوان عملی تجاوزکارانه شناخته شد. در این رابطه، تسلیح و تجهیز گروههای داخلی یک کشور به منظور اقدام نظامی علیه دولت حاکم نیز به عنوان نقض اصل عدم مداخله در روابط بین المللی شناخته شد.
نتیجه گیری با شما. به نظر من اقدام نظامی توجیهی نداره و فرستادن حتی یک پهباد به داخل خاک پاکستان هم نقض تمامیت ارضی محسوب میشه

پاسخ:

۷ فروردين ۹۳، ۱۳:۵۸
ممنون. جالب بود. اما واقعا چرا حقوقدانان ما در طول این سالها با وجود تجاوزات متعدد دشمن، اقدام قانونی نکرده اند و کار را به سرهنگها واگذار کرده اند؟  سرهنگها هم فقط یا گفته اند تنگه هرمز را می بندیم یا گفته اند میزنیم نابودتان می کنیم!

شما درست می فرمایید. قطعاً در ایران حقوقدانانی هم پشت صحنه در حال فعالیت بوده و هستند. منتها غرب به خاطر امکانات و قدرت رسانه ای و متاسفانه جذابیتی که در نزد افکار عمومی دنیا داره معمولاً دست به خلق حقوق و قواعدی جدید به نفع خودش میزنه و بدبختانه اکثر حقوقدانان ما، نه تنها کاری برای مقابله با اون نکرده و نمی کنند بلکه شیفته جذابیت ظاهری و مبلغ اون هم شده اند. به عنوان مثال مداخلات بشر دوستانه دستاویزی حقوقی است که غرب از اواسط دهه 1990 با حمایت نخبگان خود، اونو جا انداخته و مبنای چندین جنگ از جمله مداخله در کوزوو نیز قرار گرفته. برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله "نامشروع بودن مداخله نظامی در سوریه از منظر حقوق بین‏ الملل معاصر " نوشته دکتر نادر ساعد مراجعه نمایید. لذا هم باید به سلاح قانون و حقوق مجهز بود و هم از همسو کردن افکار عمومی ، به عنوان قدرتمندترین ابزار غافل نباشیم.

سلام
مطلب به حقی بود..

خون من موقعی به جوش اومد که داشتم اخبار رو نگاه میکردم و دیدم تنها کاری که صدا و سیما در مورد این سرباز ها انجام داد این بود که یه خبرنگار رو فرستاده بود بین مردم و اون هم سوال میپرسید : نظرتون راجع به گروگان گیری سربازهای ایرانی چی هست ؟
و مردم هم مثل همیشه جواب های مسخره تر از سوال میدادند که : دشمنان این انقلاب با این کارهاشون باعث میشن که ما تو هدفمون محکم تر باشیم و استقامت بیشتری نشون بدیم...

و واقعا تعجب من از این هست که چرا مسئولین جوابگو نیستن..
ارزش و افتخار استعفا دادن به خاطر کوتاهی در این مورد از به قول شما گفتگو با کدخدا بیشتر هست.

من این بخش توی سایت وزارت امور خارجه رو پیدا کردم.. که به عنوان سامانه ی شکایت هست .. بلکه مفید واقع بشه
البته من خودم نتونستم صفحه رو باز کنم.نمیدونم مشکلش چی هست

http://comment.mfa.gov.ir

پاسخ:

۷ فروردين ۹۳، ۲۳:۵۷
http://comment.mfa.gov.ir/index.aspx?siteid=453&pageid=22691
از اینجا بفرستید

قسمت های اول متنتان عالی بود اما اینکه چرا فرماندهان و اطلاعات ما ضعیف عمل میکنن من بگم به شما همش از گور همین آقایان عاشق کدخدا اس چون وبلاگتون توسط اسرائیل ها چک میشه بیشتر نمیتونم توضیح بدم

به نظر من اگه بچه های مسئولین می رفتن اون جاها خدمت کنن یه فکری به حال بچه های مردم می کردن...
مشکل اینه که کسی دلش نمی سوزه برای فقرا ببخشید که رک گفتما ..... شاید متهم بشم به ضد انقلاب و... اما واقعیتیه که بچه های ماها بیشتر به سیستان و.... فرستاده می شن و بچه های رییس روسا یا امریه می گیرن و بعدشم تو همون اداره مشغول به کار بشن و........

سلام برادر. طبق چیزی که امشب اخبار بیست و سی نشون داد ، اونیکه شهید شده نفر وسطیه

پاسخ:

۱۸ فروردين ۹۳، ۰۱:۲۳
سلام. اینقدر عوض کردن که نفهمیدیم چی شد.

آقا عذرخواهی میکنم . من الان رفتم تو سایت راه مبین، دیدم همین کسی که شما مشخص کردید درسته . متاسفانه تلویزیون ایران هم اطلاعات درستی ارائه نمیده . اگه شهید شده خدا رحمتش کنه و اگه اسیره خدا نجاتش بده.

اخرمرزبانهاچی شذن؟؟؟!
همچینم اوضاع خراب نیس. و الا این دوتاموردانتحاری ک اومده بودن تهران رو دستگیرنمیکردن.
حس میکنم یکم زود جبهه میگیریم.نمیگم دولتمردا خوب هستن.امااطلاعات ایران روش عیب نذارین دل ادم میگیره.این دولتم ایشالا امسال کلکش کنده میشه.همیشه دوره های سخت هست.

پاسخ:

۲۲ تیر ۹۵، ۱۵:۵۴
سه نفرشونو پس دادن. یکی معلوم نشد چی شد. نیروی کادری رو گفتن رفته پناهنده شده. یا شایدم شهیدش کردن. معلوم نشد. یعنی من دیگر اطلاعای ندارم.

درموردلبنان فک میکردم خ زندگی توش راحته.اماحالا ک نگاه میمنم میبینم اصلا ادم اسایش نداره.زندگیم سخته.
نمیدونم وضعیت همدلی چجوریه.اما مث ک واقعا اسمون همه جا ی رنگه.تاحالاپارک ایرانیان لبنان رفتین ک میگن لب مرز اسراییله.اسم۳۳تا شهرهای ایران رو روی۳۳تا الاچیق گذاشتن؟ توی لبنان هم فرهنگسراهست؟ اینجور ک خوندم همش ی زندگی پراسترس هست برعکس تصور من

پاسخ:

۲۳ تیر ۹۵، ۱۲:۰۰
بله همینطوره. پارک رو رفتم. بینظیره در لبنان. چون در لبنان پارکی به این بزرگی نیست که مجانی باشه ورودی اش. در لبنان همه چیز پولیه. هر تفریحی بخواهید بکنید پولیه. استرس هم بشدت زیاد هست. از استرس قطع شدن برق و گیر کردن توی اسانسور و معطل شدن زندگی و کارها، قطع شدن آب، دعوا شدن و تیراندازی، حمله یا ترور توسط دشمن جانی و وحشی بی کله، خلاصه همه جور استرس هست.

واقعا فک میکنین ایران الان قوی هست؟ تو زمان شاه ایران رییس اوپک بود امریکا رو تحریم کرد.مردمش داشتن از گرسنگی میمردن. بعد میگین رابطش با امریکا خوب بود؟ نه عزیزم زورش زیاد بود میتونست. الان چی؟ فقط شده بخور بخور. 

پاسخ:

۱۹ آبان ۹۵، ۰۹:۰۳
قطعا قوی هست. شاه امریکا رو تحریم کرد؟ شما فکر میکنید یه نوکر میتونه اربابشو تحریم کنه؟ اینا بازی سیاسیه. شاه همون قدر زور داشت که آل سعود زور دارند. تا باباشون (آمریکا) از پشتشون بره کنار، جیبوتی هم میتونه بهشون حمله کنه. بخور بخورا دقیقا توسط آمریکا دوستان داره اتفاق میفته. نه کسایی که قدرت نظامی این کشور رو دارند زیاد می کنند و امنیت رو تامین می کنند.

سلام.اره واقعا.توی ایران بخور بخور زیاده.اما وقتی گذشته و شاه میشه همه از قدرت نظامی اون میگن.خلبانهایی که با صرف هزینه های زیاد و فرستادن به امریکا تربیت کرد.ابهت اون موقع ایران هیچ وقت برنمی گرده.اما از این طرف عاشق سربازان گمنام امام زمان هستم که تمام تلاششون امنیت واسه ماست.اقای علوی اگه اونا نبودن داعش توی خیابون های ما میداد.دست سردار سلیمانی ها و دیگر عزیزانی گمنام در اند که ما اسوده باشیم.همه مقصریم.بابام همیشه میگه نگیم فلان نماینده ی توی مجلس کار نمیکنه و کار نکرد.شد یک بار ازش بخواهیم و بازخواستش کنیم؟!!!پس ما هم اگه بخوایم دولت یا رهبری کاری برای جلوگیری از چنینین اتفاقاتی انجام بده باید ازشون بخوایم.نه کمپین ایجاد کنیم.دیدید چطور بعد از حادثه منا فقط سکوت کردن و فقط کمپین ایجاد کردن؟!چی شد نتیجه اش؟,هیچیفقط اقدام و عمل.مثل شعار امسال رهبرمون

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

LIBANIRAN

اطلاعات و اخبار مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری پیرامون لبنان
برای اطلاعات بیشتر به صفحه درباره پایگاه مراجعه فرمایید.

پربیننده ترین مطالب
پیوندها