گزارش تحلیلی از ایران

گزارش تحلیلی از ایران

تقریبا یک سال و چهار ماه بود که در ایران نبودم. هواپیما که در فرودگاه امام خمینی به زمین نشست، گذرنامه ها را به سرعت مهر کردند، بارها را تحویل گرفتیم و پدر بزرگوارم را که زحمت کشیده بودند به استقبالمان آمده بودند در آغوش کشیدیم.

صبح آن روز وقتی خواستم مسواک بزنم آب تمیز و خوش طعم روحم را تازه کرد. باید دو سال با آب چاه و دریا مسواک زده باشید تا تفاوت را حس کنید.

اصلا اینقدر در این سفر تفاوت حس کردم که ذوق زده شدم. مطمئنا کسی که داخل کشوره تفاوتها و تغییرات رو حس نمیکنه ، مثل کسی که حس نمیکنه بچه اش داره بزرگ میشه اما کسی که یکسال ملاقاتشون نکرده تفاوتهای زیادی رو حس میکنه: 

 - امکانات و خدماتی مثل آب و برق که در بسیاری از کشورهای دیگه به این مقدار و این قیمت یافت نمیشه قابل توجه است. در هیچ کشوری در اطرافمون آب لوله کشی تصفیه شده با فشار یافت نمیشه. بهترین کشور شاید سوریه باشه که شبانه روز آب وصله و فشارش هم خوبه. شاید باورتون نشه اما در همین لبنان آب برای مصارف منزل هفته ای دو سه بار وصل میشه و همه منابع آبشون رو پر میکنن. در تابستان و کم آبی هم مجبورند یک کامیون آب بخرند. مناطق مسیحی و توریستی هم همینطوره و استثنا نداره. نگید تو که نرفتی امارات و ندیدی! اونجا آب هست! اولا هر کشوری که بروید شما را می برند جای توریستی و تر و تمیز. اما اینکه مردم اون کشور چه امکاناتی رو دارند یا ندارند شما متوجه نمیشید. دوما من ندیدم و نشنیدم آب لوله کشی در کشوری قابل شرب باشه. اصلا صرفه اقتصادی هم نداره. دولت بیاد آب را تصفیه کند که مردم ماشین و حیاط و لباسشون رو با اون بشورند!

 - برق هم در لبنان جیره بندی است. قیمتش هم گرانتر از ایران است. خیلی کشورهای دیگر قیمت برق و خدمات دیگر مثل تلفن و موبایل از ایران گرانتر است.

- دکتر و دارو را که باید در ایران مجانی حساب کرد! بنده بچه ام را بردم دکتر متخصص کودکان و بدون بیمه 20000 تومن پرداخت کردم در حالیکه در لبنان خانم دکتر جوانی که بچه را پیشش میبریم هر دفعه 27 دلار می گیرد. هر دوا هم اقلا 10 دلار است. ایران که بودم رفتم پنج قلم داروی بچه را بگیرم دیدم نوشته 34000. به عادت لبنان دست کردم و سی و پنج هزار تومن دادم صندوق. نگاه عاقل اندر سفیهی کرد و گفت چرا امروز همه اشتباه می کنند! این سه هزار و چهارصد تومنه!

- اینقدر شهر را زیبا کرده بودند که فکر کردم یک شهر اروپایی است. به خصوص که هفته دوم عید بود و خیلی خلوت و تمیز و مرتب. هر خارجی که برای اولین بار وارد ایران می شود شگفت زده می شود. چرا که عموما تصور نادرستی از ایران دارند و فکر می کنند ایران یک جایی است مثل کشورهای عربی که خاک است و شتر و مردم بادیه نشین! نقاشی های سه بعدی زیبا که دیوارهای شهر را پوشانده، چهره ی جذابی به آن داده است. گلکاری های فراوان و منظم و دکوراسیون شهری نشان از برنامه ریزی و مهندسی در زیباسازی دارد. استفاده فراوان از سلولهای خورشیدی برای تامین برق چراقهای راهنما و علامتها و روشنایی ایستگاه های اتوبوس چهره شهر را به یک شهر پیشرفته و نوین تغییر داده است. سیستم های کنترل و مراقبت راهنمایی و رانندگی ، رانندگان را به حفظ قانون و صحیح راندن سوق می دهد. 

- وجود دفاتر خدمات پلیس +10 و پیشخوان دولت و سایت های اینترنتی مختلفی که می توانید کار اداری خود را حتی از خارج کشور دنبال کنید نشان از جهشی بزرگ به سوی دولت الکترونیک دارد که قابل ستایش است. 

- خدمات بانکی گسترده و پیشرفته ای که در داخل بومی سازی شده اند، یا مجانی بوده و یا هزینه بسیار اندکی دارند و کمک بزرگی برای نظام اقتصادی هستند. در بسیاری از کشورها که بانکهای بین المللی هم در آن فعالیت می کنند و حسابهای مستر و ویزا وجود دارد برای هر خدمت جزئی باید هزینه پرداخت کنید. اگر موبایل بانک بخواهید (که آنهم فقط باقیمانده حساب را نشان می دهد) ماهی 5 دلار از حسابتان بر می دارند. اگر اینترنت بانک بخواهید بابت افتتاح سرویس از شما پول برداشت می شود. اگر بخواهید از خودپرداز یک بانک دیگر، از حسابتان پول بردارید باز هزینه ای حدود 5 دلار از شما کم می شود. خلاصه اگر هر خدمتی بخواهید باید پولش را پرداخت کنید. اینجا برای خدمات باید پول پرداخت و مانند ایران نیست که تشویق کنند کارهای بانکی تان را از اینترنت یا تلفن یا موبایل بطور رایگان انجام دهید.

- تا به حال به تمیز کردن شهر بزرگی مثل تهران فکر کرده اید؟ عربستان با آنهمه دک و پزش وقتی 1 میلیون نفر میروند به حج آنقدر کثیف و غیر بهداشتی می شود که همه چندششان می شود. آدم باید روی زباله و نجاست راه برود! آنوقت در قم و مشهد که گاهی 7 میلیون زائر در آن زندگی می کنند یک ذره آشغال و کثافت نمی بیند. خود تهران با اقلا 13 میلیون جمعیتش کم چیزی است؟ واقعا باید از همه دست اندرکارانی که برای نظافت و نگهداری شهر و خدمات شهری تلاش می کنند تشکر کرد وآفرین و خسته نباشید گفت.

- مردم متاسفانه بسیار تجملاتی شده اند و اهل خرید و بریز و بپاش. آخه کی گفته همه باید لباس فلان مارک بپوشند و ایفون داشته باشند و آی پد بدهند دست بچه شان و ماشین فلان زیر پایشان باشد! اینقدر ماشین های عجیب و غریب در ایران دیدم که تعجب کردم این مردمی که در محاصره ی اقتصادی هستند و غر می زنند که دلار فلان شد از کجا این پولها را می آورند؟! طبق آمار، تعداد سفرهای مردم ایران در عید نوروز سه برابر جمعیت ایران است. یعنی هر نفر سه جا مسافرت رفته! خدا را شکر که پورشه ایران رو تحریم کرد. آمار فروش اول پورشه در جهان متعلق به ایران بود. واقعا به کجا می رویم؟ این پولها و پزها برای قبر و مردن ما فایده ای خواهد داشت؟ خنده ام می گرفت از کسانی که یک ماشین را سه برابر قیمت اصلی خریده اند (تو پاچه شان کرده اند!!) و به دیگران پز می دهند و فخر می فروشند و احساس می کنند انسان مهمی هستند در حالیکه کشورهای همسایه خودمون مثل امارات و سعودی و لبنان و غیره کسی دنبال این ماشین ها نیست و چیزهای دیگری سوار می شوند.

- از وضع حجاب و فرهنگ اجتماعی حرفی نزنم بهتر است. فقط بگویم احساس میکنم وضع اجتماعی و حجاب در لبنان آزاد بهتر از ایران اسلامی است!

- گرانی شدیدی که در ایران بوجود آمده همه اش تقصیر سیاستهای غلط و تحریمها نیست. مقداری از آن هم حرص و آز شدیدی است که بواسطه انتظارات و توقعات زیاده از حد مردم بوجود آمده. هر کسی می خواهد دیگری را بچاپد تا پول بیشتری گیرش بیاید. یادمان رفته که اینجا ، این زندگی و این دنیا موقتی است و وقتی ما را در قبر گذاشتند یک قرون از این اندوخته ها را با خودمان نمی توانیم ببریم.

خدا به مملکت امام زمان رحم کند با این جوی که دارد حاکم می شود.

موارد بالا را در دو مدرسه برای دانش آموزانشان سخنرانی کردم. در مدرسه ی دوم یکی از دانش آموزان پرسید: گفته اند در خوبیها خود را با آنکه بالاتر است مقایسه کنید. چرا شما ما را با لبنان مقایسه می کنید؟ چرا با استرالیا مقایسه نمی کنید؟

یادم رفت به او توضیح دهم که فرموده اند در مادیات خود را با کسی که فقیر تر و پایین تر از شماست مقایسه کنید و در امور معنوی کسی را که بالاتر است در نظر بگیرید. در هر حال به او گفتم مگر استرالیا چه چیزی دارد که به حساب شما پیشرفته است؟ اگر یکی از کشورهای پیشرفته ، در حصار و تحریم و دشمنی شدیدی قرار می گرفت که ما قرار داریم آیا می توانست به اینجا برسد؟ اینکه چند ساختمان شیک در مملکتی بسازند آنهم توسط مهندسان آمریکایی اروپایی، که هنر نیست. به نظر شما امارات کشوری پیشرفته است؟ ضمن اینکه بسیاری از پیشرفتهای مادی این کشورها مرهون تلاش دانشمندان ایرانی و عرب و هندی است وگرنه از آدمهای الکلی غرب که دودی بلند نمی شود. (تحقیقات علمی نشان داده فرزندان کسانی که الکل مصرف می کنند هوش بسیار پایین تری دارند نسبت به فرزندان کسانی که الکل مصرف نکرده اند)

پس خودمان را دست کم نگیریم و امکانات و نیازها و کمبودهایمان را بدانیم تلاش کنیم تا زندگی بهتری برای هموطنان خود ایجاد کنیم، نه اینکه سعی کنیم برای بالا رفتن خودمان دیگران را نابود کنیم.

والسلام

۰ ۰ ۰ نظر ۲۸۵۵ بار مشاهده

دیدگاه‌ها

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

LIBANIRAN

اطلاعات و اخبار مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری پیرامون لبنان
برای اطلاعات بیشتر به صفحه درباره پایگاه مراجعه فرمایید.

پربیننده ترین مطالب
پیوندها